2017-06-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Inget arv har, eller ska väl utskiftas nu. När AM dör, om tjugo år, eller så, då...
Om hon inte innan dess skänkt alla penningar till dom rädda barnen...
Troligtvis kommer JMs mamma minimera arvet. JM är nog ganska fattig när hon kommer ut. Kanske skriver hon en bok får ett antal kronor som kronofogden sedan tar. Våra 2 stora seriösa kvällstidningar vill väl göra någon artikel kanske även Hänt i Veckan eller någon annan oseriös tidning. Även då ryker troligtvis gaget. Nä när hon kommer ut blir det nog att gå till socialen. Go tiden är över.
Citera
2017-06-09, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nej, det är hon inte! Döda nu detta troll, alltså föreställningen att hon är skicklig. Skickligheten är mycket begränsad.

För att anknyta lite till de senaste diskussionerna, så vill jag föreslå att hon, som sociopat eller kvinna och psykopat, så har hon de senaste 20 åren ungefär varit sysselsatt med att iscensätta sitt liv. Hon har skrivit sitt eget manus utifrån sin egen världsuppfattning utan att få några egentliga korrektiv. Det har inte nödvändigtvis varit ondskefullt, bara lite förståndshandikappat (hon kan inte förstå världen som människor vanligen gör)
Hon har jobbat på för att härma andras liv, skaffa man, skaffa barn, inreda bostad; människor och möbler och barn, djur och ytliga konversationer har alla samma tyngd i hennes värld.
Önskan att bygga upp en släkt, på en gård med en mater familias och hela ståhejet har varit äkta, för det är något som hon fått en bild av som hon gillar.
Men så gick det snett, det ena projektet, förhållandet, uppfostrandet efter det andra ... i förhållandevis liten skala men med ökande hastighet ... och så vidare tills hela arken kantrade.

Hela vägen är det hon som stått för manus, inscenering, dekor och repliker.
Nu har verkligheten sprungit ikapp henne och berättar den plågsamma sanningen: "detta är inte hennes värld!" och nu styr hon inte över något.
Därför kan hon inte längre vara skicklig, möjligen glimma till lite då och då. Hon får inte tillåtas vara skicklig, spela sitt spel.

PS detta blev ju bara en bråkdel av vad jag ville säga - hoppas det är hyfsat begripligt ändå

Big Mama i ett nötskal, skicklig, eller hur?

Jag tänkte på MRs manus som han rabblade i tingsrätten efter Anki spänt ögonen i honom och "hotat" om förlåtelse. Om nu MR missade Coca-Cola som han diskuterat med förhörsledarna ett par vändor tror du han får förlåtelsen?

Anki får väl sig ett spel som domaren får avbryta typisch: "- Nu tittar du mig i ögonen och berättar negninnas om Coca-Colan!!"
Citera
2017-06-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vad gäller mord/mordförsök finns ju vissa fakta/hållpunkter:
Hon svarar inte i telefon 20.09 21.22 22.50
AGs vittnesmål att hon bett honom ljuga om att hon var hemma (när det NU, enl JM, bara rörde sig om att hon skulle handla mat och tanka/köpa Cola, varför i hela friden säger hon inte det i första förhöret??? Och om hon nu upptäckte att kortet saknades när hon skulle betala på ICA är det då troligt att man glömmer att man inte har kortet när man därefter direkt åker till macken för att tanka?). Enl AG är hon borta ca kl 20-23.15.
MRs utpekande
Hon har ett motiv (arv, vinstpengarna från företaget skulle inte räcka särskilt länge när hon blir utan inkomster det begrep nog tom JM).

Så hon har tid, medel och motiv. Tror o hoppas det räcker.

Jag hoppas också verkligen det räcker!
Men när man ska se det ur ett perspektiv bortom rimligt tvivel så har hon snuddat vid två grejer.

Varför hon ljög? - Hon var gränspsykotisk och manisk! Hon visste inte vad hon gjorde!

Motivet! - Hon har lyckats få in ett motiv om varför MR ensam hade haft ett motiv också tyvärr. GM hade vräkt JM och därigenom även MR. Att (utåt sett) han fått det sämre på en flyktingförläggning än hos JM är trovärdigt.

Det som står stenhårt emot henne och varför jag tror hon blir fälld är att MR inte hittar till platsen.
Därför kan han inte ha gjort det själv!
Citera
2017-06-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Big Mama i ett nötskal, skicklig, eller hur?

Jag tänkte på MRs manus som han rabblade i tingsrätten efter Anki spänt ögonen i honom och "hotat" om förlåtelse. Om nu MR missade Coca-Cola som han diskuterat med förhörsledarna ett par vändor tror du han får förlåtelsen?

Anki får väl sig ett spel som domaren får avbryta typisch: "- Nu tittar du mig i ögonen och berättar negninnas om Coca-Colan!!"
Nej, tyvärr inte skicklig - det gick ju åt skogen! Denna akt ur hennes livs teater är skapad av henne, det är jag övertygad om. Men tanken var vacker.
Hon saknar någon viss kvalitet, jag vet inte vilken och vill inte heller spekulera i psykologiska och psykiatriska termer, bara de allmänmänskligt giltiga. Empati ligger kanske nära till hands, vad vet jag ...

PS: men den moraliska kompassens frånvaro kan man ju nämna igen, även om det är en floskel på sätt och vis, så håller jag med alla som påpekat bristen
Senast redigerad av tantigheter 2017-06-09 kl. 22:22. Anledning: PS, som vanligt
Citera
2017-06-09, 22:29
Medlem
Snälla, vill någon så pedagogiskt som möjligt och på lätt svenska förklara vad den förbenade colaburken har med saken att göra?
Tant hänger inte med
Citera
2017-06-09, 22:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det är hon inte! Döda nu detta troll, alltså föreställningen att hon är skicklig. Skickligheten är mycket begränsad.
Håller med dig helt och det samma gäller att hon är smart. Hon är ingetdera.
Kvasisvammel och ytterst dåliga krokdiltårar, hennes vedervärdiga brev säger allt. Hon har tagit sig fram via ett veritabelt svammel så omgivningen har glömt vad som efterfrågades och diskuterades från början. Hon har härjat i en liten, avgränsad krets. Hon har fått hålla på med kroniska lögner för vissa vill inte gå i kliché med henne, andra har kämpat och hoppats på bättring - slutligen gett upp, dragit tvärt i handbromsen med fatalt resultat. Hon har använt ett urgammalt knep - att flirta, charma och gå sängvägen.
Hon har haft vind i seglen via slöa myndigheter om det så gäller mord på Aki eller flyktingverksamhet.
.. Det är en tydlig och snabb utförsbacke där det inte är frågan om hon kommer att krascha utan när.
Senast redigerad av develi 2017-06-09 kl. 22:36.
Citera
2017-06-09, 22:33
Medlem
Citat:

För att anknyta lite till de senaste diskussionerna, så vill jag föreslå att hon, som sociopat eller kvinna och psykopat, så har hon de senaste 20 åren ungefär varit sysselsatt med att iscensätta sitt liv. Hon har skrivit sitt eget manus utifrån sin egen världsuppfattning utan att få några egentliga korrektiv. Det har inte nödvändigtvis varit ondskefullt, bara lite förståndshandikappat (hon kan inte förstå världen som människor vanligen gör)
Hon har jobbat på för att härma andras liv, skaffa man, skaffa barn, inreda bostad; människor och möbler och barn, djur och ytliga konversationer har alla samma tyngd i hennes värld.
Önskan att bygga upp en släkt, på en gård med en mater familias och hela ståhejet har varit äkta, för det är något som hon fått en bild av som hon gillar.
Men så gick det snett, det ena projektet, förhållandet, uppfostrandet efter det andra ... i förhållandevis liten skala men med ökande hastighet ... och så vidare tills hela arken kantrade.

Hela vägen är det hon som stått för manus, inscenering, dekor och repliker.
Nu har verkligheten sprungit ikapp henne och berättar den plågsamma sanningen: "detta är inte hennes värld!" och nu styr hon inte över något.
Därför kan hon inte längre vara skicklig, möjligen glimma till lite då och då. Hon får inte tillåtas vara skicklig, spela sitt spel.

PS detta blev ju bara en bråkdel av vad jag ville säga - hoppas det är hyfsat begripligt ändå

Okej! Jag håller helt med dig!

Men den människan du beskriver här ovan kan vara jätteduktig på att sprida tvivel (notera att jag skrev duktig inte skicklig).
Det ena behöver inte motsäga det andra. JM är fruktansvärt korkad på många plan men det motsäger inte att hon kan vara smart på andra.
Jämför streetsmart med booksmart.

Efter att ha läst en del fup om gängkriminalitet i Sverige och hur extremt duktiga vissa av dessa (extremt korkade) personer har varit i förhör samt rättegångar så finns det även den nyansen av det.

Blev väldigt rörigt men försöker egentligen bara säga att allt inte är svart eller vitt
Citera
2017-06-09, 22:40
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist

Men den människan du beskriver här ovan kan vara jätteduktig på att sprida tvivel (notera att jag skrev duktig inte skicklig).
Det ena behöver inte motsäga det andra. JM är fruktansvärt korkad på många plan men det motsäger inte att hon kan vara smart på andra.

Efter att ha läst en del fup om gängkriminalitet i Sverige och hur extremt duktiga vissa av dessa (extremt korkade) personer har varit i förhör samt rättegångar så finns det även den nyansen av det.

Blev väldigt rörigt men försöker egentligen bara säga att allt inte är svart eller vitt

Precis ! Bortser vi från den misstänkta kriminaliteten, som möjligtvis går att bestraffa - så är "hon" vanligare än vad "man" kanske kan tro.... typ
Citera
2017-06-09, 22:42
Medlem
Citat:
Jag hoppas också verkligen det räcker!
Men när man ska se det ur ett perspektiv bortom rimligt tvivel så har hon snuddat vid två grejer.

Varför hon ljög? - Hon var gränspsykotisk och manisk! Hon visste inte vad hon gjorde!

Motivet! - Hon har lyckats få in ett motiv om varför MR ensam hade haft ett motiv också tyvärr. GM hade vräkt JM och därigenom även MR. Att (utåt sett) han fått det sämre på en flyktingförläggning än hos JM är trovärdigt.

Det som står stenhårt emot henne och varför jag tror hon blir fälld är att MR inte hittar till platsen.
Därför kan han inte ha gjort det själv!

Fast det kan man kanske vända på, till hennes nackdel. Skulle häktespersonal, fhl, åkl och hennes egen advokat missat detta? De måste ha sett om hon var manisk. Det går bara inte att missa kan jag lova (0 el mkt lite sömn som exempel). Säkert samma med gränspsykotisk, men där har jag ingen egen erfarenhen av att ha sett det. Jag antar att någon form av anteckningar om de intagnas tillstånd görs av häktespersonalen. I FUP säger hon, om jag minns rätt, att hon regredierade pga trauma. Ptja hon har nog varit en 14-is hela sitt vuxna liv.
Citera
2017-06-09, 22:43
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med dig helt och det samma gäller att hon är smart. Hon är ingetdera.
Kvasisvammel och ytterst dåliga krokdiltårar, hennes vedervärdiga brev säger allt. Hon har tagit sig fram via ett veritabelt svammel så omgivningen har glömt vad som efterfrågades och diskuterades från början. Hon har härjat i en liten, avgränsad krets. Hon har fått hålla på med kroniska lögner för vissa vill inte gå i kliché med henne, andra har kämpat och hoppats på bättring - slutligen gett upp, dragit tvärt i handbromsen med fatalt resultat.
Hon har haft vind i seglen via slöa myndigheter om det så gäller mord på Aki eller flyktingverksamhet.
.. Det är en tydlig och snabb utförsbacke där det inte är frågan om hon kommer att krascha utan när.

Japp, håller med! Hon försöker få fram budskap till de fåtal lojala. Men det är f*n så man skäms när vissa i tråden gör henne till en Siciliansk maffialedare. Snacka om proportioner, de saknas fullständigt hos vissa.
Hon kan ju inte hålla två tankar i huvudet samtidigt, det blir för mycket för henne. Då "förlorar hon tråden". Mörda sin pappa och gnälla över att mamman har avfärdat henne för lätt, usch! Utnyttja barn, flyktingverksamheten ja, allt hon kan, hon är fruktansvärd.

Sedan har du alldeles rätt i att kvinnliga psykopater använder sex och charm. Det om något är väl välkänt.
Det bästa vore om tvillingarna inte behövde träffa henne förrän de är myndiga och kan bestämma själv. Det är lite svårare med "Yes", men det får vara övervakade besök på Hinsan.
Kommer ni ihåg att hon gnällde på att "Yes" pappa inte ville passa tvillingarna. Hon vill alltså att hennes ex-sambo ska passa hennes nya barn som hon har med en annan man. Som mycket märkligt omkommit.
Citera
2017-06-09, 22:44
Medlem
Varför anklagade JM, åklagare Fahlander att hans släktingar skulle vittna i förhandlingen?
Någon som vet med denna snurriga kvinna :-)
Citera
2017-06-09, 22:47
Medlem
Citat:

Jo, jag gjorde det misstaget och insåg det för sent, men hoppades ...
Så tvivel ... vi kan inte sätta oss in i hur rätten reagerar, känner och tycker
ett knep kan kanske vara att förskjuta fokus lite, om det inte är för sent?
Du vet en preliminär lösning på "hönan-ägget" är att bestämma sig för vem av dem man ska behandla.
Är det möjligt för åklagaren att på ett tydligare sätt så tvivel (det är ju indiciefrågans kärna, som jag förstår det?) och samtidigt se till att Johannas sådd hamnar på hälleberget?
Nej - nu ska jag inte krysta, om jag kan tänka klart så blir det klarare uttryckt så småningom.
KOmmentera gärna, det är diskussionens idé att sätta tankar i rörelse även om de är helt annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in