Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Haha. De ger alltså inte upp. De tillåts att lämna med vapen och leds mot syriska styrkor. De avväpnas inte, de tillfångatas inte.
USA begår krigsbrott varje dag de överhuvudtaget befinner sig i Syrien. Ett land de inte är inbjudna till utan ockuperar mot alla gällande krigslagar som existerar, så kom fan inte och lek "krigsbrott" med mig, din pajas.
En tankeställare. Ponera att en terrorgrupp som befinner sig i stat B utför terrorattentat mot stat A. Stat B har inte kontroll över sitt territorium och terrorgruppen kan utföra attacker utan begränsning. Tror du på allvar att stat B inte har rätt till självförsvar mot terrorgruppen utan dess medgivande.
Det finns, om än en mindre utförlig och långsökt, laglig grund för USA:s intervention mot IS utan Syriens medgivande. Det bygger dels på att IS är en terrorgrupp som utför terrorattentat mot Irak/USA, vilket gör USA rätt att åberopa självförsvar eftersom Assadregimen inte förmår stoppa IS verksamhet.
Kom inte tillbaka med påståenden som att "USA stödjer ju IS" eller "USA skapade IS". Jag diskuterar principiellt. Sedan kan du köra upp dina kunskaper om folkrätt någonstans (du vet vad jag syftar på) då du knappast är en försvarare av krigets lagar, eller har kunskap om ämnet för den delen.