Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
"Välkänd"... Det händer fem år innan Sjöberg blir läkare. Det kunde du tagit reda på själv.
Jag skulle tippa på att 200.000 kronorsläkaren är Sten Levander. Möjligen Ulf Åsgård.
Intressant att Josefsson tar avstånd från Sjöberg. Jag reagerade på Josefssons tonläge i just den sekvensen.
Jag tänker mig att intervjun Psykologtidningen hade med Rolf Sandberg kan ha låtit lite såhär:
[Påhittad intervju av Magro]
Psykologtidningen: Hur kom det sig att Sven Å. Christianson fick en så framträdande roll i förundersökningen?
Rolf Sandberg: Jag kontaktade först en viss Rickard L. Sjöberg men den 'stjärnan' ville alltså inte läsa en rad med mindre än 200 000 kr på bordet. Valet föll då på Sven Å. Christianson som tyckte att fallet lät intressant och nappade direkt och mot ett betydligt rimligare arvode.
Christiansons roll har dock förstorats upp av media -- själv pratade jag inte med honom mer än vid två tillfällen.
Att Sandberg skulle ha talat om en 'välkänd psykiater' tror jag inte, så detta utgår jag från är journalistens egen tolkning och beskrivning.
Jag vet inte om Psykologtidningen skulle kategorisera minnesforskaren Rickard L. Sjöberg som en 'välkänd psykiater' -- men nog är han ändå mer 'känd' än 'okänd'?
På hans wikisida -- vilket väl i sig är något som inte alla psykiater har -- står en del om hans samhällsengagemang:
[Wikipedia: Rickard L Sjöberg (läkare)]
Sjöberg har vid sidan av sin minnespsykologiska forskning även engagerat sig i debatten om hur psykologisk kunskap tillämpas inom svensk sjukvård och svenskt rättsväsende. Han bidrog med kritik mot det vetenskapliga stödet för sakkunnig i psykologi för två av de morddomar där Högsta domstolen senare beviljade resning för rättsärendet gällande Thomas Quick. Han anlitades även som sakkunnig i ett omskrivet fall där en pappa dömdes för sexuella övergrepp mot sin dotter av Göteborgs tingsrätt efter att dottern återuppväckt minnen av detta under hypnosterapi. Sjöbergs vittnesmål bidrog till att fadern småningom frikändes efter förnyad prövning av Hovrätten för Västra Sverige.
--
Dan Josefsson beskriver alltså Rickard L. Sjöberg som en 'oinitierad och ytlig' men väl 'fruktansvärt ihärdig' tipsare. Helhetsintrycket jag får är att Josefsson uppfattar Sjöberg som alldeles för 'pestsmittad' för att en välrenommerad journalist ska ha någon form av kontakt eller samarbete med honom. I det avseende är i så fall Josefsson helt 'ren' -- han klargör nämligen att han inte ens har svarat på Sjöbergs tipsmail.
Om Sjöberg har en tidig koppling till Kevinfallet eller om han kanske bättre beskrivs som just en 'oinitierad och ytlig' tipsare vet jag förstås inte. Jag hoppas att mer framkommer om denna kanske lika ihärdiga som akademiskt meriterade person.