2017-06-09, 17:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ju mer man läser här på FB om folks tyckande o tro om offentlighetsprincipen, desto mer inser man att insikten är noll. Vem vill inbilla sig, att det var just polisen Sandberg som satt på beslutanderätten om att helt eller delvis lämna ut FUPen? Ex.vis till direkt berörda. Är det inte rent barnspråk vi tvingas läsa här? Är det inte domstolar som har att sist besluta, vilka handl. som kan lämnas ut?

Nej, åklagare och polis kan låta målsäganden och tidigare misstänkta få ta del av valda delar av en nedlagd förundersökning. Under utredningen måste de ju under vissa förutsättningar i förhörssituationer göra detta. Detta med partsinsyn diskuterade vi ovan i tråden.

Menar du däremot beslut att lämna ut en förundersökning allmänt kommer domstolen mycket riktigt att sekretesspröva den.
Citera
2017-06-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Glöm inte att i polisens scenario så ska ju barnen också haft tid till att tjata på föräldrarna att Kevin ligger i vattnet inklusive ritat en teckning om hur det såg ut. Nu var det ju dessutom en 7-åring som skulle ha ritat det hela så det lär ju inte ha skett som någon snabbskiss precis.

Och samtidigt i detta så måste ungarna klä om för fisketuren och båda familjerna bege sig till bilarna med en skock ungar, alla vet ju vilken tid det tar, är det då rimligt att tro att bröderna tjatat och ritat teckningar mitt upp i det här?

Tidpunkten 17.58 raserar den bilden.
Citera
2017-06-09, 17:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Jag råder dej att gå tillbaka en sida och kolla länken till SVT:s extra material, DJ och hans team har redovisat alibit genom att lusläst de 14 förhören och redogjort för alla tidpunkter som kom fram genom de första dagarnas dörrknackningar. Klippet jag såg kommer all fakta från originalkällorna.

Saken är den att de som hävdar att bröderna är skyldiga bara läst igenom RS:s versioner samt den undermåliga utredning som den kvinnliga journalisten kom med.
Genom extramaterialet tydliggörs allting bättre och många okända fakta kommer i dagern som exakta tidpunkter som vi de senaste veckorna bara gissat oss fram efter luddiga tidsangivelser, nu tydliggörs allting och visar en bättre kronologi och den kronologin placerar Kevin vid affären kl 18.00 och då måste tidsangivelsen 17.30 vara felaktig och kommer inte den i från den undermåliga utredningen?

Men ju mer vi får veta desto orimligare blir det att bröderna ens blev misstänkta.

Det är omöjligt att bröderna har gjort det, vi har de här veckorna matats med fakta som raserar RS: version bit för bit.
GW Persson visar på att genom temperaturmätningen av Kevins kropp så dog Kevin strax efter 18.00 och det kan till och med vara mellan 18.00-19.00.

Jag tittade på klippen, för det fanns väl inget i textform? Det var upplysande och det finns inga skäl att misstro att det är korrekta fakta om tidsuppgifterna, men man hade förstås ändå velat ha tidsuppgifterna från förstahandskälla, dvs FUP.
Citera
2017-06-09, 18:01
Medlem
Visst kan både utred. polis och åklagare lämna ut handlingar ur färdig FU. Främst till berörda.
Men nu gjorde dom ju INTE detta. Med funktionen att dölja sitt eget hafsverk, tillika sin egen brottslighet.
Dom borde mao aldrig haft sista ordet, om folks begäran om handlingar.
Nu tog det nästan 19år, innan utredningskriminaliteten kunde bli synlig.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, åklagare och polis kan låta målsäganden och tidigare misstänkta få ta del av valda delar av en nedlagd förundersökning. Under utredningen måste de ju under vissa förutsättningar i förhörssituationer göra detta. Detta med partsinsyn diskuterade vi ovan i tråden.

Menar du däremot beslut att lämna ut en förundersökning allmänt kommer domstolen mycket riktigt att sekretesspröva den.
Citera
2017-06-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
"Välkänd"... Det händer fem år innan Sjöberg blir läkare. Det kunde du tagit reda på själv.

Jag skulle tippa på att 200.000 kronorsläkaren är Sten Levander. Möjligen Ulf Åsgård.

Intressant att Josefsson tar avstånd från Sjöberg. Jag reagerade på Josefssons tonläge i just den sekvensen.

Jag tänker mig att intervjun Psykologtidningen hade med Rolf Sandberg kan ha låtit lite såhär:
[Påhittad intervju av Magro]

Psykologtidningen: Hur kom det sig att Sven Å. Christianson fick en så framträdande roll i förundersökningen?

Rolf Sandberg: Jag kontaktade först en viss Rickard L. Sjöberg men den 'stjärnan' ville alltså inte läsa en rad med mindre än 200 000 kr på bordet. Valet föll då på Sven Å. Christianson som tyckte att fallet lät intressant och nappade direkt och mot ett betydligt rimligare arvode.

Christiansons roll har dock förstorats upp av media -- själv pratade jag inte med honom mer än vid två tillfällen.
Att Sandberg skulle ha talat om en 'välkänd psykiater' tror jag inte, så detta utgår jag från är journalistens egen tolkning och beskrivning.

Jag vet inte om Psykologtidningen skulle kategorisera minnesforskaren Rickard L. Sjöberg som en 'välkänd psykiater' -- men nog är han ändå mer 'känd' än 'okänd'?

På hans wikisida -- vilket väl i sig är något som inte alla psykiater har -- står en del om hans samhällsengagemang:
[Wikipedia: Rickard L Sjöberg (läkare)]

Sjöberg har vid sidan av sin minnespsykologiska forskning även engagerat sig i debatten om hur psykologisk kunskap tillämpas inom svensk sjukvård och svenskt rättsväsende. Han bidrog med kritik mot det vetenskapliga stödet för sakkunnig i psykologi för två av de morddomar där Högsta domstolen senare beviljade resning för rättsärendet gällande Thomas Quick. Han anlitades även som sakkunnig i ett omskrivet fall där en pappa dömdes för sexuella övergrepp mot sin dotter av Göteborgs tingsrätt efter att dottern återuppväckt minnen av detta under hypnosterapi. Sjöbergs vittnesmål bidrog till att fadern småningom frikändes efter förnyad prövning av Hovrätten för Västra Sverige.
--

Dan Josefsson beskriver alltså Rickard L. Sjöberg som en 'oinitierad och ytlig' men väl 'fruktansvärt ihärdig' tipsare. Helhetsintrycket jag får är att Josefsson uppfattar Sjöberg som alldeles för 'pestsmittad' för att en välrenommerad journalist ska ha någon form av kontakt eller samarbete med honom. I det avseende är i så fall Josefsson helt 'ren' -- han klargör nämligen att han inte ens har svarat på Sjöbergs tipsmail.

Om Sjöberg har en tidig koppling till Kevinfallet eller om han kanske bättre beskrivs som just en 'oinitierad och ytlig' tipsare vet jag förstås inte. Jag hoppas att mer framkommer om denna kanske lika ihärdiga som akademiskt meriterade person.
Citera
2017-06-09, 18:24
Medlem
Det hade varit gött, riktigt gött, ifall Sjöberg valt att vända sig med sina tips om det befarade rättsövergreppet på 5+7-åriga "mördare", till någon helt annan än just till Dan J.
Då hade eftermälet fått formuleras på annat sätt..
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag tänker mig att intervjun Psykologtidningen hade med Rolf Sandberg kan ha låtit lite såhär:
[Påhittad intervju av Magro]

Psykologtidningen: Hur kom det sig att Sven Å. Christianson fick en så framträdande roll i förundersökningen?

Rolf Sandberg: Jag kontaktade först en viss Rickard L. Sjöberg men den 'stjärnan' ville alltså inte läsa en rad med mindre än 200 000 kr på bordet. Valet föll då på Sven Å. Christianson som tyckte att fallet lät intressant och nappade direkt och mot ett betydligt rimligare arvode.

Christiansons roll har dock förstorats upp av media -- själv pratade jag inte med honom mer än vid två tillfällen.
Att Sandberg skulle ha talat om en 'välkänd psykiater' tror jag inte, så detta utgår jag från är journalistens egen tolkning och beskrivning.

Jag vet inte om Psykologtidningen skulle kategorisera minnesforskaren Rickard L. Sjöberg som en 'välkänd psykiater' -- men nog är han ändå mer 'känd' än 'okänd'?

På hans wikisida -- vilket väl i sig är något som inte alla psykiater har -- står en del om hans samhällsengagemang:
[Wikipedia: Rickard L Sjöberg (läkare)]

Sjöberg har vid sidan av sin minnespsykologiska forskning även engagerat sig i debatten om hur psykologisk kunskap tillämpas inom svensk sjukvård och svenskt rättsväsende. Han bidrog med kritik mot det vetenskapliga stödet för sakkunnig i psykologi för två av de morddomar där Högsta domstolen senare beviljade resning för rättsärendet gällande Thomas Quick. Han anlitades även som sakkunnig i ett omskrivet fall där en pappa dömdes för sexuella övergrepp mot sin dotter av Göteborgs tingsrätt efter att dottern återuppväckt minnen av detta under hypnosterapi. Sjöbergs vittnesmål bidrog till att fadern småningom frikändes efter förnyad prövning av Hovrätten för Västra Sverige.
--

Dan Josefsson beskriver alltså Rickard L. Sjöberg som en 'oinitierad och ytlig' men väl 'fruktansvärt ihärdig' tipsare. Helhetsintrycket jag får är att Josefsson uppfattar Sjöberg som alldeles för 'pestsmittad' för att en välrenommerad journalist ska ha någon form av kontakt eller samarbete med honom. I det avseende är i så fall Josefsson helt 'ren' -- han klargör nämligen att han inte ens har svarat på Sjöbergs tipsmail.

Om Sjöberg har en tidig koppling till Kevinfallet eller om han kanske bättre beskrivs som just en 'oinitierad och ytlig' tipsare vet jag förstås inte. Jag hoppas att mer framkommer om denna kanske lika ihärdiga som akademiskt meriterade person.
Citera
2017-06-09, 18:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Sven Å Christianson försvarar sig med det kända knepet att referera till okända detaljer ur förundersökningen som hemligen bevisar skuld hos bröderna men dessa detaljer verkar återigen bara vara de samma gamla slutsatser som polisen själva dragit utifrån sin egen förförståelse och bearbetning av vittnen som då gett den bekräftelse man ville ha.

Han säger också att hans del i förhören utgick från att brödernas skuld redan var bevisad av polisen. Som om det vore ett försvar och inte i själva verket ännu en försvårande omständighet. Förhören var ju till för att ta reda på vad som hänt för att kunna få reda på fakta som om bröderna verkligen dödat Kevin och hur.

http://psykologtidningen.se/2017/06/08/sven-a-christianson-talar-ut-om-kevin-fallet/
Citera
2017-06-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Dessutom sextio sidor (!) för ett händelseförlopp som borde kunna sammanfattas på en enda sida. Om det inte vore för den stora mängden rena fantasier och motsägelser.
Varken första eller sista gången som en förälder dyker upp med en fantasihistoria hos polisen. Och sällan har det väl varit så lätt att ha förståelse dessutom. "Nej det var inte mitt barn. Han måste ha blivit vittne när..."
Citera
2017-06-09, 19:02
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulsebubb
Vet inte om denna ligger ute på sidorna förut:

http://www.fgj.se/verktyg/gravpodden/

En intressant intervju med Dan Josefsson om Kevin-fallet.

Tack. Jag hade i varje fall inte hört den.

Mycket intressant.
Även om man har förstått att de har haft mycket mer än vad som fanns med i dokumentären så blev det väldigt tydligt i denna intervju där DJ fick tid och utrymme att prata om arbetet.
Hoppas han skriver boken han talar om (ca 30 min in), en mer djuplodad beskrivning av materialet kommer säkert att kunna få tyst på de mest fanatiska Sandberg och Christiansson försvararna. Ja, inte Lambertz förstås men där måste det väl vara nått mer allvarlig fel vad jag kan förstå.
Citera
2017-06-09, 19:15
Medlem
Citat:
[indent][Påhittad intervju av Magro]

[indent][Wikipedia: Rickard L Sjöberg (läkare)]

Det här visar verkligen din förmåga att sätta samman fakta och information till en helt egen saga.

Var det enligt dig Alexander den Store som var krigsherre för tyskland under 2:a världskriget?
Hur kan du ens driva en sådan tes eller spekulera i detta??
Citera
2017-06-09, 19:48
Medlem
[Psykologtidningen: Sven Å Christianson talar ut om Kevin-fallet]

Hur kom du in i utredningen?

-- Jag blev kontaktad av Rolf Sandberg och fick se inspelningar av de inledande förhören. Jag fick också basfakta, som att föräldrarna berättat för polisen hur pojkarna kom rusande hem för att berätta att Kevin låg nere vid sjön. Den äldre brodern var blöt upp till en höjd på byxorna som överensstämde med vattendjupet där Kevin låg på lastpallen. Pojken ritade en teckning över hur det såg ut nere vid sjön men pappan rev sönder teckningen.

Och sedan åkte familjen iväg för att fiska, hur rimligt är det?

-- Det finns en hypotes om att föräldrarna inte ville bli involverade, en livssituation som gjorde att man inte klarade att medge vad som hade hänt. Först sex dagar senare kontaktar föräldrarna polisen och berättar vad barnen sagt, men polisen får inte barnen att upprepa fullt ut vad de sagt till föräldrarna.
1. Jag undrar hur ni som är säkra på att Christian Karlsson och Robin ej bär ansvar för Kevins död förklarar Sven Å. Christiansons uppgifter till Psykologtidningen den 8 juni 2017? Tror ni att Christianson ljuger? Att Rolf Sandberg ljög för att lyckas rekrytera honom? Att de båda har 'pratat ihop sig' -- utan tillbakavisande från andra som deltog i förundersökningen eller har tillgång till FUP mm?

2. Har det framkommit huruvida brödernas familj redan var akuella hos socialtjänsten innan Kevin mördades? Om så är fallet skulle kanske detta passa in med den hypotes Christianson framför om 'en livssituation' som inte tillät föräldrarna att 'medge vad som hade hänt'.
Citera
2017-06-09, 20:07
Medlem
habets avatar
Citat:
[Psykologtidningen: Sven Å Christianson talar ut om Kevin-fallet]

Hur kom du in i utredningen?

-- Jag blev kontaktad av Rolf Sandberg och fick se inspelningar av de inledande förhören. Jag fick också basfakta, som att föräldrarna berättat för polisen hur pojkarna kom rusande hem för att berätta att Kevin låg nere vid sjön. Den äldre brodern var blöt upp till en höjd på byxorna som överensstämde med vattendjupet där Kevin låg på lastpallen. Pojken ritade en teckning över hur det såg ut nere vid sjön men pappan rev sönder teckningen.

Och sedan åkte familjen iväg för att fiska, hur rimligt är det?

-- Det finns en hypotes om att föräldrarna inte ville bli involverade, en livssituation som gjorde att man inte klarade att medge vad som hade hänt. Först sex dagar senare kontaktar föräldrarna polisen och berättar vad barnen sagt, men polisen får inte barnen att upprepa fullt ut vad de sagt till föräldrarna.
1. Jag undrar hur ni som är säkra på att Christian Karlsson och Robin ej bär ansvar för Kevins död förklarar Sven Å. Christiansons uppgifter till Psykologtidningen den 8 juni 2017? Tror ni att Christianson ljuger? Att Rolf Sandberg ljög för att lyckas rekrytera honom? Att de båda har 'pratat ihop sig' -- utan tillbakavisande från andra som deltog i förundersökningen eller har tillgång till FUP mm?

2. Har det framkommit huruvida brödernas familj redan var akuella hos socialtjänsten innan Kevin mördades? Om så är fallet skulle kanske detta passa in med den hypotes Christianson framför om 'en livssituation' som inte tillät föräldrarna att 'medge vad som hade hänt'.

Om du bemödade dig att faktiskt titta på sådant material som läggs ut i tråden så skulle du inte behöva göra sådana här inlägg. Du behöver bara gå några sidor tillbaks så finns det material som visar ATT Christianson ljuger. Uppgifterna om blöta barn kommer inte in i utredningen förrän senare, de finns alltså inga sådana uppgifter när SÅC påstår att han fått dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in