2017-06-09, 08:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grovabrott
Jag är dock säker på att MSM kommer reagera som hela världens press har på Trump, leta och fabricera historier, gång på gång på gång.
Det har dom provat i över 15 år, så det går nog inte att skruva upp mer.
2017-06-09, 10:26
Avslutad
Sd måste bli Sveriges näst största parti nästa väl om vi ska klara oss... Förhoppningsvis kan de shock vinna hela skiten men blir nog troligare med vinst inte försän 2022 istället.
2017-06-09, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Sd måste bli Sveriges näst största parti nästa väl om vi ska klara oss... Förhoppningsvis kan de shock vinna hela skiten men blir nog troligare med vinst inte försän 2022 istället.

Tittar man historiskt så har ju aldrig (SD) egentligen minskat i någon opinions undersökning någonsin. Åtmisntone om man menar att de först etablerat sig på en hög nivå under några månader för att sedan sjunka tillbaka och etablera sig på en ny lägre nivå uthålligt. Minskar de så har det varit tillfälliga svängningar.

Med tanke på att det är ett helt år kvar till valet med många möjliga katastrofer för etablerade partier att förhålla sig till så börjar jag faktiskt tro att (SD) blir största parti. Det verkar vara ett långsamt inflöde till (SD) hela tiden. Fortsätter det så kanske (S) blir störst med liten marginal men det troligaste är trots allt åtminstone ett eller två rejäla avslöjanden innan valet som ger (SD) stora plötsliga lyft i opinionen. Exempelvis ett terror dåd till med ytterligare en som borde vara utvisad för länge sedan, kanske en ny kris inom polisorganisationen, eller varför inte en rejäl svekdebatt då alliansen släpper igenom skattehöjningarna i höstbudgeten? Kanske till och med försäkringsbolag som börjar sluta försäkra bilar som inte är parkerade i låsta garage i problemområden?

Hoppas själv att (M) lyckas positionera sig för att ta väljare från (C) och (L) som annars skulle gått till (SD) när verkligheten tränger sig på men lite osäker på hur AKB skulle kunna lyckas med det. Ny partiledare verkar ju tyvärr inte bli av.
2017-06-09, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Expressens statistikstaplar kan ge en fingervisning om var tidningen har sina sympatier. Jag utgick från förstoringen: S stapel = 18 cm. Därefter dividerades %-talet med höjden för samtliga staplar.

Centerpartiet sticker ut och favoriseras med en proportionerligt högre stapel. S, V och M kommer därefter och SD får en kortare stapel än de borde ha (i förhållande till ovannämnda partier, exempelvis C). Dock har L, MP, KD och FI sämre proportioner än SD i diagrammet.

S 26,7: 18cm = 1.483 = 1.48
SD 20,2: 13,7cm = 1.474 = 1.47
M 18,2: 12,3cm = 1.479 = 1.48
C 11: 7,4cm = 1.486 = 1.49
V 8,9: 6cm = 1.483 = 1.48
L 4,8: 3,3cm = 1.454 = 1.45
MP 4,1: 2,8cm = 1.464 = 1.46
KD 2,6: 1,8cm = 1.444 = 1.44

FI 2,6: 1,8cm = 1.444 = 1.44

http://www.expressen.se/nyheter/akessons-nya-rekordsiffra-sd-lockar-var-femte-svensk/

Kul iakttagelse!

Man skall aldrig underskatta medias förmåga i, och intresse för, otillbörlig påverkan och manipulation. Eller, psyops, som det ibland kallas.

Vi får väl se hur detta går. Nyckeln till parlamentarisk framgång för SD torde vara att MP åker ut. Då blir dels antalet mandat som fördelas fler till de partier som är kvar, dels saknas då den uppenbara bugg i systemet som i decennier förhindrat en pragmatisk politik i riksdagen där det måste ingå att samtala med SD efter nästa val.

Så, SD och MP är en axel att hålla koll på. Sedan får man väl hoppas att instituten blir bättre på att mäta samtliga partier, men om respondenterna inte vill svara, så är det rätt litet man kan göra.
2017-06-09, 12:44
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det är fortfarande en jätteskämsfaktor. Särskilt i storstäderna, då extra särskilt i Stockholm. Du kan förlora anseende, jobb, kunder, vänner... tror fan att folk är försiktiga. Man får alltid lägga på ett gäng procententenheter på SD:s siffor. Frågan är bara hur många.

Bra kommentar om de sociala och "psykologiska" effekterna av att öppet gå ut med att man stöder SD. Det finns uppenbarligen fortfarande en enorm skillnad mellan storstad och landsbygd, med storstad menar jag främst Stockholm, Göteborg och Malmö innerstad. Här i Västsverige, t o m i lite större städer som Borås, är det inte speciellt "farligt" att erkänna att man sympatiserar med SD:s politik och tänker rösta på dem. Det blir knappast några sociala konsekvenser. Vet många egenföretagare - elektriker, VVS:are, snickare, murare, plåtslagare, glasmästare - som helt öppet pratar på om SD och hur jävla illa sjuklövern har förstört Sverige. Men de verkar ändå ha kvar sina kunder, vänner och den sociala s k "statusen". Kan för lite om Stockholm och stockholmarna, men vad jag hör och läser mig till (bl a i denna tråd) så verkar det ännu vara oerhört stigmatiserande att säga att man röstar på Åkesson. Att man kan förlora anseende, jobb, kunder, vänner och bli i det närmaste utfryst år 2017 för att man är SD:are är ju rent bisarrt... lever vi på medeltiden?
2017-06-09, 13:04
Medlem
NOVUS har kommit. Enl SVT nyheter
S. 27.3
M 16.6
C 13.3
SD 19.3
KD 3.1

Utförligare var det inte. Mycket övrigt att önska. Kunniga här vet nog att få fram komplett.
2017-06-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Bra kommentar om de sociala och "psykologiska" effekterna av att öppet gå ut med att man stöder SD. Det finns uppenbarligen fortfarande en enorm skillnad mellan storstad och landsbygd, med storstad menar jag främst Stockholm, Göteborg och Malmö innerstad. Här i Västsverige, t o m i lite större städer som Borås, är det inte speciellt "farligt" att erkänna att man sympatiserar med SD:s politik och tänker rösta på dem. Det blir knappast några sociala konsekvenser. Vet många egenföretagare - elektriker, VVS:are, snickare, murare, plåtslagare, glasmästare - som helt öppet pratar på om SD och hur jävla illa sjuklövern har förstört Sverige. Men de verkar ändå ha kvar sina kunder, vänner och den sociala s k "statusen". Kan för lite om Stockholm och stockholmarna, men vad jag hör och läser mig till (bl a i denna tråd) så verkar det ännu vara oerhört stigmatiserande att säga att man röstar på Åkesson. Att man kan förlora anseende, jobb, kunder, vänner och bli i det närmaste utfryst år 2017 för att man är SD:are är ju rent bisarrt... lever vi på medeltiden?

Bor själv på landsbygden i södra Småland.
De enda här i trakten som har ont av SD är aktiva sossar, och de är mycket lätträknade.
Vid valet 2014 riksdag fick i kommunen S 31 % och SD 22 %, men idag är det minst rockad mellan S och SD.

På senaste tid har man märkt en tilltagande frustration hos sossarna, då de ser sin väljarbas minska alltmer.
2017-06-09, 13:34
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
S. 27.3
M 16.6
C 13.3
SD 19.3
KD 3.1

Utförligare var det inte. Mycket övrigt att önska. Kunniga här vet nog att få fram komplett.
Utförligare nu.
Citat:
SVT/NOVUS VÄLJARBAROMETER
Dölj
M 16,6 (+0,2)

L 5,6 (+0,3)

C 13,3 (+1,1)

KD 3,1 (-0,8)

S 27,3 (-1,0)

V 7,6 (+0,1)

MP 4,3 (+/-0)

SD 19,3 (-0,2)

FI 2,0 (+0,1)

Övriga 0,9 (+0,2)

M+L+C+KD 38,6 (+0,8)

S+V+MP 39,2 (-0,9)

Osäkra 7,5

Samtliga förändringar inom den statistiska felmarginalen.

Så gjordes undersökningen

Novus har för den här mätningen intervjuat 4.002 slumpmässigt utvalda personer bland alla svenskar som är röstberättigade.

Intervjuerna gjordes per telefon under tiden 8 maj till 4 juni 2017. Andelen osäkra väljare är 7,5 procent.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortsatt-dystert-for-kristdemokraterna-i-ny-novus-matning
2017-06-09, 13:55
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Bor själv på landsbygden i södra Småland.
De enda här i trakten som har ont av SD är aktiva sossar, och de är mycket lätträknade.
Vid valet 2014 riksdag fick i kommunen S 31 % och SD 22 %, men idag är det minst rockad mellan S och SD.

På senaste tid har man märkt en tilltagande frustration hos sossarna, då de ser sin väljarbas minska alltmer.

Samma sak här i Sjuhärad (Borås med omnejd). I många småorter häromkring fick SD runt 20% vid förra valet. Idag ligger de säkert kring 30-35% på många ställen. I ett brett bälte från Vara, Falköping och söderut ända ner mot Värnamo och Veddige ser SD ut att öka lavinartat i nästa års val. Skulle gissa på en fördubbling på många, många platser. Frustrationen hos S är ökande även här... minskningen går fort nu. Den riktigt intressanta frågan är: vad händer när de folktäta storstäderna vaknar och SD skjuter i höjden där? Hur ska etablissemanget hantera den chocken? Den politiska kartan i Sverige håller nu på att ritas om i grunden...
2017-06-09, 14:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Särskilt gäller detta om du jobbar i mer tjänsteorienterade branscher. Tänk reklam, PR-byrå, advokat, media (så klart),revision eller "tjänsteman" generellt. Ja, akademikerykren av alla de slag och sådana finns det ju gott om i storstäderna. Ju mer mot hantverkarhållet du kommer, desto naturligare blir det nog att bekänna sina SD-sympatier... så det finns en klar uppdelning mellan olika utbildningsnivåer, yrkesroller kombinerat med geografi.

Men det du säger leder ju oss i den riktningen att skämseffekten minskat de senaste åren ändå. Om nu "landsbygden" (om jag får kalla den så) och "knegaryrken" gått i riktningen mer öppenhet och att skämsfaktorn mer eller mindre försvunnit i dessa grupper, så är det ju nu "bara" välutbildade tjäntemän (ja medelklassen i storstäderna) som är den sista bastionen för skämseffekten.
2017-06-09, 15:36
Medlem
Jag skulle tro att i kvinnodominerade yrken är det ganska tabu att berätta om sina sympatier för SD.
2017-06-09, 18:09
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
S. 27.3
M 16.6
C 13.3
SD 19.3
KD 3.1

Novus var tvungen att vikta bort lite procentenheter från S för att verka trovärdiga. Det går inte att sno fler från SD utan att folk börjar höja på ögonbrynen. Själv så tror jag att S, C, V, samt MP sammanlagt har 10 procentenheter för mycket, som egentligen borde tillfalla SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in