2017-06-08, 21:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Vad får dig att tro att det inte är möjligt med ett stöd i riksdagen?
Fast det var ju inte vad jag sa - utan jag sa att det räcker inte med att vara största parti för att få bilda regering.
Hade det räckt så hade sossarna alltid fått vara regeringsbildande, och så är det ju inte. Utan det krävs stöd i riksdagen.
2017-06-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Demoskop/Exp. 2017-06-08:

SD 20,2% (+2,9%)

http://www.expressen.se/nyheter/akessons-nya-rekordsiffra-sd-lockar-var-femte-svensk/

Då har tydligen Demoskop blivit "oseriösa" och hamnat på onåd tillsammans med Sentio, Yougov och Inizio. Ingenting på SvT eller någon annan MSM vad jag sett.

Ska bara det bara bli Sifo och Ipsos kvar som anses seriösa? Vilken örfil hela etablissemanget åker på när det visar sig att dom har hopplöst fel.

Jag är dock säker på att MSM kommer reagera som hela världens press har på Trump, leta och fabricera historier, gång på gång på gång.
2017-06-08, 21:57
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Om vi tar ett steg tillbaka så har alltså SD i maj 2017 nått nästan samma nivåer som de som befolkningen i desperation signalerade i OU mot slutet av 2015, mitt under brinnande mångkulturpropaganda 24/7 i alla kanaler och i alla medier. Vi måste komma ihåg att runt 60% av befolkningen inte längre litar på MSM:s rapportering om invandring eller brottslighet.

Vad har hänt nu? Vi har regering med många debila stadsråd och en sanslöst svag lojal opposition och ett SD som inte har sagt flasklock på länge. Istället har de 45% av befolkningen bortom SD:s 15%-kärna börjat få sina farhågor besannade av vanliga MSM och de får gång på gång lära sig att SD har haft rätt i alla de frågor som de tidigare bespottats för: hjälp i närområdet, vålsbenägenhet bland MENA, ensamkommande mäns ålder etc. Det är rätt självklart att SD därför belönas med stigande partisympatier i denna ketchupeffekt av information för den måttligt intresserade MSM-konsumenten.

Inga skandaler har orkestrerats mot SD. Fortfarande hatar nästan alla i etablissemanget SD och med start från våren 2018 till ett crescendo under hösten kommer MSM att försöka etablera bombmattor av mer eller mindre verkliga skandaler. Tänk hur MSM har skrivit om Trump under senaste året, utan att egentligen ha mycket reellt att gå på.

Jag tror att SD är ett mycket gråare och mindre fartfyllt parti än Trumpvärlden. Korkade facebook-texter på facebook från suppleanter för SD i landstingsfullmäktige kommer inte engagera folk förutom de som redan är övertygade SD-hatare. Risken är överhängande att MSM istället skapar en förlamande polarisering.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2017-06-08 kl. 22:10.
2017-06-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbenomimmi
Alla galningar måste samlas på något ställe. Just nu ser det ut som det är V och C som kommer husera dessa efter valet.

Som vi diskuterat under flera år nu går det inte heller att beräkna SD:s mörkertal. SD kan ligga på 25% om det vore val idag. De kan också ligga på 30-40%. Det är omöjligt att beräkna hur mycket mörkertalet växt procentuellt med tanke på hur stigmatiserat partiet är

Min erfarenhet är att det är inte alls lika skamligt att stödja SD idag, som för några år sedan.

Skulle tro skam-faktorn bara är ca 50 % mot för några år sedan!
2017-06-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Om man vill vara lite konspiratoriskt lagd och längtar efter att ta på sig foliehatten, känns det nästan som om det nu håller på att ske någon form av medveten "synkning" och konsolidering kring 20-23% från opinionsinstitutens sida... Har de haft ett möte och pratat ihop sig med tanke på att valet bara är 15 månader bort? Förmodligen inte. I ärlighetens namn är det svårt att finna en vettig förklaring till varför sänkningen sker från Sentios sida - och varför denna "utjämning" mellan instituten är så relativt synkad.

Sentios ökning till 27% och nedgång till 23% har antagligen mkt med brus att göra. 25% var en rimlig gissning inför dagens mätning och så blev det.
2017-06-08, 22:16
Medlem
Passepartouts avatar
Expressens statistikstaplar kan ge en fingervisning om var tidningen har sina sympatier. Jag utgick från förstoringen: S stapel = 18 cm. Därefter dividerades %-talet med höjden för samtliga staplar.

Centerpartiet sticker ut och favoriseras med en proportionerligt högre stapel. S, V och M kommer därefter och SD får en kortare stapel än de borde ha (i förhållande till ovannämnda partier, exempelvis C). Dock har L, MP, KD och FI sämre proportioner än SD i diagrammet.

S 26,7: 18cm = 1.483 = 1.48
SD 20,2: 13,7cm = 1.474 = 1.47
M 18,2: 12,3cm = 1.479 = 1.48
C 11: 7,4cm = 1.486 = 1.49
V 8,9: 6cm = 1.483 = 1.48
L 4,8: 3,3cm = 1.454 = 1.45
MP 4,1: 2,8cm = 1.464 = 1.46
KD 2,6: 1,8cm = 1.444 = 1.44

FI 2,6: 1,8cm = 1.444 = 1.44

http://www.expressen.se/nyheter/akessons-nya-rekordsiffra-sd-lockar-var-femte-svensk/
Senast redigerad av Passepartout 2017-06-08 kl. 22:22.
2017-06-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Expressens statistikstaplar kan ge en fingervisning om var tidningen har sina sympatier. Jag utgick från förstoringen: S stapel = 18 cm. Därefter dividerades %-talet med höjden för samtliga staplar.

Centerpartiet sticker ut och favoriseras med en proportionerligt högre stapel. S, V och M kommer därefter och SD får en kortare stapel än de borde ha (i förhållande till ovannämnda partier, exempelvis C). Dock har L, MP, KD och FI sämre proportioner än SD i diagrammet.

S 26,7: 18cm = 1.483 = 1.48
SD 20,2: 13,7cm = 1.474 = 1.47
M 18,2: 12,3cm = 1.479 = 1.48
C 11: 7,4cm = 1.486 = 1.49
V 8,9: 6cm = 1.483 = 1.48
L 4,8: 3,3cm = 1.454 = 1.45
MP 4,1: 2,8cm = 1.464 = 1.46
KD 2,6: 1,8cm = 1.444 = 1.44

FI 2,6: 1,8cm = 1.444 = 1.44

Det var verkligen upprörande skillnader
2017-06-08, 23:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Min erfarenhet är att det är inte alls lika skamligt att stödja SD idag, som för några år sedan.

Skulle tro skam-faktorn bara är ca 50 % mot för några år sedan!

Möjligt att den har minskat men säkert är det inte alls. Många av SD's nya anhängare var för bara en liten stund sedan starka motståndare och har talat illa om SD. Sedan har det svängt snabbt men det är sällan lätt att medge att man insett att man haft så fel och därför kan mycket väl faktorn bestå.
2017-06-08, 23:52
Medlem
Jag går till sängs ganska nöjd i förvissningen av att SD nu ökar. Detta ser mycket bra ut. Sedan tror jag faktiskt på felmätning beträffande M för dom minskar inte längre.

Och Centern attraherar inte tillräckligt många av M:s normala väljarbas. Tyvärr är C och L numera ett svagt flum.

SD:s program och uthållighet imponerar på folk. Man får se det som en kraftig protest mot det förljugna etablissemanget, där nu vissa journalister sakta börjar sin ångerbikt, men det är för sent.

Förbered festen inför valnatten 2018.
2017-06-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Möjligt att den har minskat men säkert är det inte alls. Många av SD's nya anhängare var för bara en liten stund sedan starka motståndare och har talat illa om SD. Sedan har det svängt snabbt men det är sällan lätt att medge att man insett att man haft så fel och därför kan mycket väl faktorn bestå.

Att de som varit SD:are länge har blivit modigare och börjat visa vad de tycker för omgivningen betyder inte heller att stigmatiseringen skulle minskat nämnvärt. Det finns fortfarande många människor som aldrig skulle visa det på något sätt. Vissa kommer kanske till och med inte ens våga rösta på SD på valdagen av rädsla för förföljelse. Det kan vi tacka vissa psykopatpolitiker och svensk DDR-media för.

Det enda positiva med stigmatisering här är väl att stigmatiserade parter historiskt sett antingen har blivit mycket svaga eller mycket starka och det ser ut som SD är på väg mot det sistnämnda.
2017-06-09, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbenomimmi
Alla galningar måste samlas på något ställe. Just nu ser det ut som det är V och C som kommer husera dessa efter valet.

Som vi diskuterat under flera år nu går det inte heller att beräkna SD:s mörkertal. SD kan ligga på 25% om det vore val idag. De kan också ligga på 30-40%. Det är omöjligt att beräkna hur mycket mörkertalet växt procentuellt med tanke på hur stigmatiserat partiet är
Sentio är mindre bra på övriga partier än vad de är på att mäta SD. M's ras tror jag vi får ta lite med en nypa salt, precis som C's ökning.
SD stiger igen, bra.
2017-06-09, 08:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja, det är fortfarande en jätteskämsfaktor. Särskilt i storstäderna, då extra särskilt i Stockholm. Du kan förlora anseende, jobb, kunder, vänner... tror fan att folk är försiktiga. Man får alltid lägga på ett gäng procententenheter på SD:s siffor. Frågan är bara hur många.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in