2017-06-09, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Med all respekt så är du inte hennes psykiater och du har heller inte utvärderat henne. Att utifrån live-rapportering och hennes konstigheter uttala sig om hon är sjuk eller ej tycker jag är lite arrogant av dej. Själv avvaktar jag den stora sinnesundersökningen och hoppas på att psykiatrikerna har större koll än vi har här.

Njae, nu är det väl ingen som bryr sig om vad jag skriver på Flashback, i ärendet. Det tar jag för givet iaf. Jag har stor tilltro till dem som ska utvärdera henne i slutändan.

Jag, liksom du spekulerar.

Självklart spekulerar jag utifrån min erfarenhet. Vilka gör inte det här?

Inte ens om jag har rätt i slutändan påverkar mitt liv. Lika lite om jag har fel.

Jag kommer med största säkerhet inte ens skriva "Vad var det jag sa" om jag har rätt, i slutändan.

.. Eller ;-)
Citera
2017-06-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Om vi utgår från hennes senaste version, den hon nu berättat i tingsrätten, när kom hon då hem på kvällen efter sin ”shoppingrunda”? Har för mig att jag läste att hon hävdat att det var kl 20.00, men det stämmer ju inte med hennes uppgift att hon var på macken vid 21.45 för att köpa en Coca Cola Zero. Så var det vid 22-tiden hon påstår sig ha kommit hem?

Kanske skulle hon passat på att anpassa sin historia så att hon av en slump råkade komma hem exakt samtidigt som MR. På det sättet hade det inte funnits något i hennes historia som motsäger den 13-åriga sonens vittnesmål om att hon och MR kom hem samtidigt. Inte för att JM har någon som helst trovärdighet längre, men det hade i alla fall gått ihop..

Sonen sa väl att JM kom hem själv 23:ish, någonting?
Citera
2017-06-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Sonen sa väl att JM kom hem själv 23:ish, någonting?

Ja, strax efter 23 sa han. (hon kom en stund efter han ringt henne - 22.50, utan svar.)
Citera
2017-06-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Fast det är ingen psykisk sjukdom. Psykopater beter sig exakt som JM gör.

Gränserna tänjs för varje gång de lyckas med sina uppsåt, som alltid utgår ifrån att de själva bara har rättigheter.

Enligt mitt sätt att se det så uppträder JM lika lögnaktigt som hon alltid gjort. Dessvärre har hennes syften fått värre och värre konsekvenser för andra, därav har hon kommit till vägs ände.

Betänk att både Helge F, Dalbymördaren och Dalarömördaren fick fängelse, trots försök till att hävda psykisk skörhet.

Psykossjukdomar, Schizofreni coh borderline ser helt annorlunda ut.

Det som jag ser som närmast troligt är att JM, pga av stressen och pressen kan gå in i en psykos. Men det lär ju inte hjälpa henne för saker hon redan gjot.

Jepp, som en psykopat enligt skolboken! ....
Citera
2017-06-09, 13:48
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Så nu då?

Inga bilder från övervakningskameror på ica maxi kl 21-22. Ingen morakniv (skulle ju bara vara ett "hot"). Ingen polare till Jafar som träder fram (tror som annan i tråden att denna person, som hon gett signalement på inte nu längre finns att kontakta). Inget kvitto på 1 cola zero kl 22 (skulle redan lagts fram av advokat om det fanns).

Mao inget alibi. För visst är det väl så att ett alibi måste kunna styrkas? Annars är det ju bara svammel och ska läggast till allt annat svammel och passa ihop. Och detta är ju Johannas problem, hon får ju inget att passa ihop när hon ljuger hit och dit. Blir inget snyggt färdigt pussel utan bara trassel.

Sedan kommer Alexanders vittnesmål att läsas upp och då säger det helt emot de tider Johanna lämnat. Vittnesmålet är noggrant utfört och kommer bära stor tyngd. Lägg därtill MRs vittnesmål som passar ihop med tekn bevisning och med Alexanders tider. (Även om jag också tycker det känns som att något är utelämnat på 2 ställen, det ena är att det var 2 knivar i påsen, talar för att 2 personer var tänkta att utföra brottet. Det andra är tiden efter återkomsten till kontoret. Svårt att få ett tidsflyt där med de uppgifter som är lämnade)

Men jag ser inte längre någon möjlighet för Johanna att slingra sig ur detta. Är säker på att hon kommer bli dömd för anstiftan till mord.

Så här i backspegeln var det klokt av åklagaren att inleda med Aki.

En fundering. Om hon överklagar (när lol) så tas väll alla åtalspunkter upp igen. Det går ju inte att lyfta enskida åtal ut stämningen. Har jag förstått rätt?

Om jag har förstått rätt, så hoppas jag att vissa förstår varåt det barkar och börjar sammarbeta med polisen. Att inte göra det tyder väldigt mycket på inblandning. Något som inte bara kommer förstås av mig utav av många andra. Kanske kommer det då att läggas mycket krut på vissa toxikologa undersökningar av Aki.
Det kommer avgöras i Hovrätten helt klart, men åtalet kommer vila på samma Fup. Nya bevis kan naturligtvis introduceras, men i stort så är förundersökningen klar. Angående din första fråga så vet jag inte om en överklagan "måste" gälla alla åtalspunkterna. Om ingen fälls för Akis död, men JM/MR fälls för mord/mordförsök på GM/AM så kan väl endast denna del överklagas. Men jag är osäker.
Citera
2017-06-09, 13:50
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Tack för svar. Så nu ska polisen alltså försöka hitta kompisen till JJ som såg JJs svärmor den 3/8 vid 23-tiden på en bensinstation i E-tuna.

Spelar väl ingen roll om någon vittnar att hon har köpt cola vid 23 tiden. Hon har ju ändå hunnit fram och tillbaka till Granliden om hon åkte hemifrån strax efter klockan åtta på kvällen.
Citera
2017-06-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det kommer avgöras i Hovrätten helt klart, men åtalet kommer vila på samma Fup. Nya bevis kan naturligtvis introduceras, men i stort så är förundersökningen klar. Angående din första fråga så vet jag inte om en överklagan "måste" gälla alla åtalspunkterna. Om ingen fälls för Akis död, men JM/MR fälls för mord/mordförsök på GM/AM så kan väl endast denna del överklagas. Men jag är osäker.

Det du säger låter logiskt. Men om ingen fälls för Aki kan väl åklagaren välja att överklaga den domen? På så vis lyfts båda ändå. Eller så släpper de Aki just för att få anhanget att prata. Usch jag säger emot mitt tidigare inlägg, jag vet inte lol. Riktigt svårt. Tur att det är en erfaren åklagare. Han har vuxit i mina ögon sedan sifferstadiet.

Edit: jag får googla lite och läsa på lite tror jag
Senast redigerad av Ramaria 2017-06-09 kl. 14:02.
Citera
2017-06-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Spelar väl ingen roll om någon vittnar att hon har köpt cola vid 23 tiden. Hon har ju ändå hunnit fram och tillbaka till Granliden om hon åkte hemifrån strax efter klockan åtta på kvällen.
Kort, krasst och enormt vettigt!
Citera
2017-06-09, 14:04
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror faktiskt inte det blir fängelse. Hennes familj har reagerat på hennes uppträdande i 30 år. Och det senaste året har det blivit värre och värre. Om jag förstod rätt så gav §7-undersökningen ett utlåtande som sade att hon varit psykiskt sjuk både vid tiden för dådet och även senare. Detta sammantaget, att både §7-undersökningen och familjen reagerat på henne, så lär nog även den större RPUn visa att hon är så pass sjuk att hon skall ha rättspsykiatrisk vård. Tyvärr är ju risken att hon kommer ut efter ett par år om hon lyckas spela frisk. Kan man spela frisk? Det är ju bara människor som vårdar, och det är bara människor som gör den särskilda utskrivningsprövningen.

Tydligen är psykopater rätt bra på att säga det de tror folk vill höra, eller kanske snarare säga eller göra det som gagnar dem själva i en given situation. Men de brukar inte känslomässigt vara i linje med vad de säger (i brist på bättre förklaring och förståelse) vilket gör att man med lite träning kan upptäcka en. Det finns ju också en internationellt standardiserad lista över punkter man ska uppfylla och enligt mig prickar JM in i stort sett varje punkt, om inte alla.

Jag såg den här dokumentären från Real Stories https://www.youtube.com/watch?v=60vK6Uw9sSE (50 min) för ett par dagar sedan som behandlar psykopati, rekommenderas varmt och jag fick typ gåshud hur mycket som stämmer in på den kvinnan.

Jag tror inte "enbart" psykopati räcker för att bli kryssad dock.. Det finns mängder med psykopater på fängelser.
Citera
2017-06-09, 14:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Den här Johanna är en mycket speciellt typ.

Kvinnors våld mot män är långt vanligare än man tycks tro, men som framgår ovan är förklaringen långt ifrån alltid att det handlar om psykopati. Men bland misshandlande och våldsamma kvinnor är psykopati mera utbrett än bland stillsamma och icke misshandlande kvinnor. Och som också framhållits är kvinnliga psykopater oftare än manliga psykopater mer försåtliga.
Ofta använder dessa i stället andra att agera åt dem. Det kan vara bekantskapskretsen som duperas och manipuleras till att ta avstånd och frysa ut mannen eller män som finns i kvinnans bekantskapskrets och förmås att "ta lagen i egna händer" eftersom de har fått hemska historier berättade för sig om hur mannen är emot henne. Även andra personer än den psykopatiska kvinnans man kan självklart utsättas för detta.

Inte sällan manipuleras myndigheter att agera. Det kan till exempel leda det till rättsliga åtgärder från duperade poliser, åklagare och domstolar, med fällande domar mot helt oskyldiga män som följd.

Den kvinnliga psykopaten begår ofta brott tillsammans med vanliga kriminella och kan hålla sig "i bakgrunden" och fungera som coach åt dessa. Oftare handlar det dock om bedrägeri och förskingring av olika slag än våldsbrott och inte sällan är det brott av den typ som i dagligt tal kallas "sol-och-vår", vilket är ett brott som uteslutande begås av psykopater oavsett kön.

Till och från läser vi i media om kvinnor som arbetar inom äldrevård, hemvård och liknande och stjäl från vårdtagare. Inte sällan är det då fråga om psykopater, men även kleptomani kan vara förklaring, liksom missbruk av olika droger eller spel för pengar.

Kvinnliga psykopater ägnar sig också i ganska stor utsträckning åt ren prostitution, men liksom andra psykopater är de mångsysslare i brott och prostitutionsinkomsterna är vanligtvis mer att betrakta som biinkomst.

Den kvinnliga psykopaten får i allmänhet fler barn än normalkvinnan och parasiterar på fäderna genom barnen och parasiterar på barnen genom att leva på barnbidrag utan att ägna en tanke åt att det är ett bidrag till barnen och för barnen. Barnens behov blir alltid eftersatta och det finns också fall där barnen har blivit utsatta för sexuella handlingar av män som betalar till den psykopatiska modern utan att det ger henne några samvetsförebråelser.

Varifrån har du fått all din fakta? Jag har svårt att ta ditt inlägg seriöst om du inte kan citera några källor kring det du påstår om psykopater. Jag säger inte att du har fel, men var tar du din fakta ifrån?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-09 kl. 14:14.
Citera
2017-06-09, 14:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varifrån har du fått all din fakta? Jag har svårt att ta ditt inlägg seriöst om du inte kan citera några källor kring det du påstår om psykopater. Jag säger inte att du har fel, men var tar du din fakta ifrån?

Det jag läste härstammade härifrån; http://www.psykopati.se/16914068
Citera
2017-06-09, 14:22
Medlem
Nikhitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Tydligen är psykopater rätt bra på att säga det de tror folk vill höra, eller kanske snarare säga eller göra det som gagnar dem själva i en given situation. Men de brukar inte känslomässigt vara i linje med vad de säger (i brist på bättre förklaring och förståelse) vilket gör att man med lite träning kan upptäcka en. Det finns ju också en internationellt standardiserad lista över punkter man ska uppfylla och enligt mig prickar JM in i stort sett varje punkt, om inte alla.

Jag såg den här dokumentären från Real Stories https://www.youtube.com/watch?v=60vK6Uw9sSE (50 min) för ett par dagar sedan som behandlar psykopati, rekommenderas varmt och jag fick typ gåshud hur mycket som stämmer in på den kvinnan.

Jag tror inte "enbart" psykopati räcker för att bli kryssad dock.. Det finns mängder med psykopater på fängelser.

Jag håller med dig. Hon gör och säger det som gagnar henne bäst utifrån situationen hon befinner sig i. Hon verkar även själv tycka/tro att hon beter sig rationellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in