2017-06-09, 12:00
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Hallå i tråden

Ang Görans morakniv. Jag vet att jag sett en bild på den i fup. Letade igenom tek pro, var inte där. Har nämnligen för mig att den låg på det lilla avlastningsbordet i övre hallen, bredvid korgstolen, alternativt nere i hallen. Jag vill kolla upp om jag minns rätt. Börjar bli väldigt mkt att ha i huvudet nu.
Tror också att MR i ett utav förhören pratat om två knivar i påsen, alltså inte ny info, däremot nämndes det nog inte i erkännande nr 2.
Ja, sedan var det detta, varför kallas inte Ghasems kompis värdfamilj att vittna? Försvaret som är så säker på att han inte var i Örebro borde väll vara intresserad av att kalla någon från den familjen.

Sedan undrar jag en grej, kan Johanna ändra sig under den tiden som är kvar och ge ett nytt alibi för mordkvällen? Jag har fabricerat ihop en super duper grej, men vill inte skriva ner den här om det är så att hon fortfarande kan ändra sig.

Ytterligare en grej, första gången de kollade ica maxi grejen, första gången hon lämnade det som alibi, kollade de övervakningskamerorna då, eller var de inte sparade? Någon som minns?

Det var något mer... just det. Någon undrade över Johannas kommentar "har ni kollat om kniven matchar ingångshålen". Ja varför säger hon en sådan sak när hin vet att mordvapnet inte är funnet? Vad ska de kolla för kniv? Antingen bara en korkad kommentar eller så fiskade hon efter att se om de tillslut lyckats finna mordvapnet. Mkt konstig fråga.

Övervakningsbilderna, kollades (inte) dom fanns inte kvar enligt butiksägaren.
Ang. morakniven på sängbordet - har jag ingen minnesbild av att jag sett den "på bild". Däremot har jag läst att någon (JM, MR eller ngn annan) nämnt "kniven". (även att GM, skulle ha tagit upp den som något försvar) ( kanske vid MR´s kroppsundersökning).

Den avbrutna knivspetsen som MR så väl beskrev, blev hittad i GM´s huvud. Den som tillhört en kniv med plastskaft. En knivsudd fattigare var också en en annan kniv. Den hittades i kökslådan hos JM. Den var helt igenom i metall. Kniven / spetsen, matchade inte varann. Knivar, sånadäringa som man har i kök, till kött o grönsaker - det hade MR minnesbilder av.
Han hörde plasket från kniven - när han, via sidorutan - från en bro, kastade "mordvapnet".
Det var runt midnatt - trafikintensiteten / bakgrundsljud lyste nog med sin frånvaro.

Två andra knivar hittades i en plastpåse, nära "donken" - hur och varför låg dom där ?
Citera
2017-06-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

Två andra knivar hittades i en plastpåse, nära "donken" - hur och varför låg dom där ?

Kan tänka att JM hade flera knivar i bilen, varav MR fick en som mordvapen. Och att JM därefter placerat resterande knivar nära donken. I vilket syfte vet jag inte, kanske bara för att bli av med dom av nån orsak.
Citera
2017-06-09, 12:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Fast det är ingen psykisk sjukdom. Psykopater beter sig exakt som JM gör.
Gränserna tänjs för varje gång de lyckas med sina uppsåt, som alltid utgår ifrån att de själva bara har rättigheter.
Enligt mitt sätt att se det så uppträder JM lika lögnaktigt som hon alltid gjort. Dessvärre har hennes syften fått värre och värre konsekvenser för andra, därav har hon kommit till vägs ände.
Betänk att både Helge F, Dalbymördaren och Dalarömördaren fick fängelse, trots försök till att hävda psykisk skörhet.
Psykossjukdomar, Schizofreni coh borderline ser helt annorlunda ut.
Det som jag ser som närmast troligt är att JM, pga av stressen och pressen kan gå in i en psykos. Men det lär ju inte hjälpa henne för saker hon redan gjort.

Psykopater är ju specialfall. När saker och ting går deras väg är dom kanske inte så farliga?

Det kanske är för tidigt att säga, men jag tycker man kan minst ana att JM sedan en tid tillbaka ser ut att försöka "grunda för" att kunna få vård i stället för straff.

Samtidigt förnekar hon brott. I alla fall alla allvarliga brott som hon är skyld..., jag menar misstänkt för.

I min värld:
– Oskyldig hävdar sin oskuld.
– Oskyldig berättar sanningen.
– Oskyldig planerar inte för en skadereducerande reträtt om rättssystemet inte går den oskyldiges väg.

Men, det är ju i min värld...
JM hävdar sin oskuld, ljuger värre än de flesta, och ser nu ut att ha en plan för skademinimering.

Citera
2017-06-09, 12:31
Avstängd
Den här Johanna är en mycket speciellt typ.

Kvinnors våld mot män är långt vanligare än man tycks tro, men som framgår ovan är förklaringen långt ifrån alltid att det handlar om psykopati. Men bland misshandlande och våldsamma kvinnor är psykopati mera utbrett än bland stillsamma och icke misshandlande kvinnor. Och som också framhållits är kvinnliga psykopater oftare än manliga psykopater mer försåtliga.
Ofta använder dessa i stället andra att agera åt dem. Det kan vara bekantskapskretsen som duperas och manipuleras till att ta avstånd och frysa ut mannen eller män som finns i kvinnans bekantskapskrets och förmås att "ta lagen i egna händer" eftersom de har fått hemska historier berättade för sig om hur mannen är emot henne. Även andra personer än den psykopatiska kvinnans man kan självklart utsättas för detta.

Inte sällan manipuleras myndigheter att agera. Det kan till exempel leda det till rättsliga åtgärder från duperade poliser, åklagare och domstolar, med fällande domar mot helt oskyldiga män som följd.

Den kvinnliga psykopaten begår ofta brott tillsammans med vanliga kriminella och kan hålla sig "i bakgrunden" och fungera som coach åt dessa. Oftare handlar det dock om bedrägeri och förskingring av olika slag än våldsbrott och inte sällan är det brott av den typ som i dagligt tal kallas "sol-och-vår", vilket är ett brott som uteslutande begås av psykopater oavsett kön.

Till och från läser vi i media om kvinnor som arbetar inom äldrevård, hemvård och liknande och stjäl från vårdtagare. Inte sällan är det då fråga om psykopater, men även kleptomani kan vara förklaring, liksom missbruk av olika droger eller spel för pengar.

Kvinnliga psykopater ägnar sig också i ganska stor utsträckning åt ren prostitution, men liksom andra psykopater är de mångsysslare i brott och prostitutionsinkomsterna är vanligtvis mer att betrakta som biinkomst.

Den kvinnliga psykopaten får i allmänhet fler barn än normalkvinnan och parasiterar på fäderna genom barnen och parasiterar på barnen genom att leva på barnbidrag utan att ägna en tanke åt att det är ett bidrag till barnen och för barnen. Barnens behov blir alltid eftersatta och det finns också fall där barnen har blivit utsatta för sexuella handlingar av män som betalar till den psykopatiska modern utan att det ger henne några samvetsförebråelser.
Citera
2017-06-09, 12:37
Medlem
Gizurs avatar
Finns det något sätt att se hela SVT's live-rapportering i en lista?

När jag klickar på :https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet så börjar det med inlägg från den 8 maj men bara ett tiotal inlägg, sedan måste jag klicka på knapp "fler inlägg" med ytterligare tiotal inlägg osv. Finns det något sätt att få fram samtliga inlägg i en lång lista?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan tänka att JM hade flera knivar i bilen, varav MR fick en som mordvapen. Och att JM därefter placerat resterande knivar nära donken. I vilket syfte vet jag inte, kanske bara för att bli av med dom av nån orsak.

Läst om det tekniska protokollet, vid NFCs undersökning av dessa knivar 161121 fann man ett 15 cm långt hårstrå som dock, tyvärr, inte kunde användas för DNA bestämning. MR hade vid sitt rättsintygs utförande 160819 15 cm långt hår, slump eller?
Citera
Medlem
Jag har letat igenom hela fuppen 2 ggr nu och hittar inte en bild på morakniven. Fel av mig alltså.

Däremot har jag lusläst tek pro. De räknar upp vad som finns på sängborden. Ingen kniv där. De räknar upp vad som finns på golven, även under sängen, på badrumsgolv etc. Ingen morakniv.

Däremot hänger Görans knivar i nedre hallen på sin krok, väl skyddade.
Citera
2017-06-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Fast det är ingen psykisk sjukdom. Psykopater beter sig exakt som JM gör.

Gränserna tänjs för varje gång de lyckas med sina uppsåt, som alltid utgår ifrån att de själva bara har rättigheter.

Enligt mitt sätt att se det så uppträder JM lika lögnaktigt som hon alltid gjort. Dessvärre har hennes syften fått värre och värre konsekvenser för andra, därav har hon kommit till vägs ände.

Betänk att både Helge F, Dalbymördaren och Dalarömördaren fick fängelse, trots försök till att hävda psykisk skörhet.

Psykossjukdomar, Schizofreni coh borderline ser helt annorlunda ut.

Det som jag ser som närmast troligt är att JM, pga av stressen och pressen kan gå in i en psykos. Men det lär ju inte hjälpa henne för saker hon redan gjot.

Med all respekt så är du inte hennes psykiater och du har heller inte utvärderat henne. Att utifrån live-rapportering och hennes konstigheter uttala sig om hon är sjuk eller ej tycker jag är lite arrogant av dej. Själv avvaktar jag den stora sinnesundersökningen och hoppas på att psykiatrikerna har större koll än vi har här.
Citera
2017-06-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Nej nej, såklart inte. Ser inte varför du tror detta.

Nej, egentligen tror jag inte det. Men om det är som polisen säger sig misstänka, att han deltog i mordet på AP, så blir han nog ganska svettig. Kan finnas annat också. Tror dock att han väljer att hålla sig borta.
Citera
2017-06-09, 13:18
Medlem
Gizurs avatar
Om vi utgår från hennes senaste version, den hon nu berättat i tingsrätten, när kom hon då hem på kvällen efter sin ”shoppingrunda”? Har för mig att jag läste att hon hävdat att det var kl 20.00, men det stämmer ju inte med hennes uppgift att hon var på macken vid 21.45 för att köpa en Coca Cola Zero. Så var det vid 22-tiden hon påstår sig ha kommit hem?

Kanske skulle hon passat på att anpassa sin historia så att hon av en slump råkade komma hem exakt samtidigt som MR. På det sättet hade det inte funnits något i hennes historia som motsäger den 13-åriga sonens vittnesmål om att hon och MR kom hem samtidigt. Inte för att JM har någon som helst trovärdighet längre, men det hade i alla fall gått ihop..
Citera
2017-06-09, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Den här Johanna är en mycket speciellt typ.

Kvinnors våld mot män är långt vanligare än man tycks tro, men som framgår ovan är förklaringen långt ifrån alltid att det handlar om psykopati. Men bland misshandlande och våldsamma kvinnor är psykopati mera utbrett än bland stillsamma och icke misshandlande kvinnor. Och som också framhållits är kvinnliga psykopater oftare än manliga psykopater mer försåtliga.
Ofta använder dessa i stället andra att agera åt dem. Det kan vara bekantskapskretsen som duperas och manipuleras till att ta avstånd och frysa ut mannen eller män som finns i kvinnans bekantskapskrets och förmås att "ta lagen i egna händer" eftersom de har fått hemska historier berättade för sig om hur mannen är emot henne. Även andra personer än den psykopatiska kvinnans man kan självklart utsättas för detta.

Inte sällan manipuleras myndigheter att agera. Det kan till exempel leda det till rättsliga åtgärder från duperade poliser, åklagare och domstolar, med fällande domar mot helt oskyldiga män som följd.

Den kvinnliga psykopaten begår ofta brott tillsammans med vanliga kriminella och kan hålla sig "i bakgrunden" och fungera som coach åt dessa. Oftare handlar det dock om bedrägeri och förskingring av olika slag än våldsbrott och inte sällan är det brott av den typ som i dagligt tal kallas "sol-och-vår", vilket är ett brott som uteslutande begås av psykopater oavsett kön.

Till och från läser vi i media om kvinnor som arbetar inom äldrevård, hemvård och liknande och stjäl från vårdtagare. Inte sällan är det då fråga om psykopater, men även kleptomani kan vara förklaring, liksom missbruk av olika droger eller spel för pengar.

Kvinnliga psykopater ägnar sig också i ganska stor utsträckning åt ren prostitution, men liksom andra psykopater är de mångsysslare i brott och prostitutionsinkomsterna är vanligtvis mer att betrakta som biinkomst.

Den kvinnliga psykopaten får i allmänhet fler barn än normalkvinnan och parasiterar på fäderna genom barnen och parasiterar på barnen genom att leva på barnbidrag utan att ägna en tanke åt att det är ett bidrag till barnen och för barnen. Barnens behov blir alltid eftersatta och det finns också fall där barnen har blivit utsatta för sexuella handlingar av män som betalar till den psykopatiska modern utan att det ger henne några samvetsförebråelser.

Är det där ditt eget lilla köksbordstyckande dvs som rent dravel kombinerat med en icke föraktlig dos av rent kvinnohat?
Särskilt det här var lite roligt.
Och som också framhållits är kvinnliga psykopater oftare än manliga psykopater mer försåtliga.
Vilket kön har framhållit det? Låter som de "vetenskapsmän" som en gång ansåg att kvinnors hjärna satt i livmodern....

Och någon frågade mig "vem " drevet var...
Citera
2017-06-09, 13:26
Medlem
Så nu då?

Inga bilder från övervakningskameror på ica maxi kl 21-22. Ingen morakniv (skulle ju bara vara ett "hot"). Ingen polare till Jafar som träder fram (tror som annan i tråden att denna person, som hon gett signalement på inte nu längre finns att kontakta). Inget kvitto på 1 cola zero kl 22 (skulle redan lagts fram av advokat om det fanns).

Mao inget alibi. För visst är det väl så att ett alibi måste kunna styrkas? Annars är det ju bara svammel och ska läggast till allt annat svammel och passa ihop. Och detta är ju Johannas problem, hon får ju inget att passa ihop när hon ljuger hit och dit. Blir inget snyggt färdigt pussel utan bara trassel.

Sedan kommer Alexanders vittnesmål att läsas upp och då säger det helt emot de tider Johanna lämnat. Vittnesmålet är noggrant utfört och kommer bära stor tyngd. Lägg därtill MRs vittnesmål som passar ihop med tekn bevisning och med Alexanders tider. (Även om jag också tycker det känns som att något är utelämnat på 2 ställen, det ena är att det var 2 knivar i påsen, talar för att 2 personer var tänkta att utföra brottet. Det andra är tiden efter återkomsten till kontoret. Svårt att få ett tidsflyt där med de uppgifter som är lämnade)

Men jag ser inte längre någon möjlighet för Johanna att slingra sig ur detta. Är säker på att hon kommer bli dömd för anstiftan till mord.

Så här i backspegeln var det klokt av åklagaren att inleda med Aki.

En fundering. Om hon överklagar (när lol) så tas väll alla åtalspunkter upp igen. Det går ju inte att lyfta enskida åtal ut stämningen. Har jag förstått rätt?

Om jag har förstått rätt, så hoppas jag att vissa förstår varåt det barkar och börjar sammarbeta med polisen. Att inte göra det tyder väldigt mycket på inblandning. Något som inte bara kommer förstås av mig utav av många andra. Kanske kommer det då att läggas mycket krut på vissa toxikologa undersökningar av Aki.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in