2017-06-08, 15:15
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladKyckling
Sentio: SD störst och nytt rekord för C – Katastrof för M

Moderaterna 15,9 (17,9)
“Liberalerna” 4,2 (4,8)
Centerpartiet 11,2 (10,6)
Kristdemokraterna 3,5 (2,5)

Socialdemokraterna 24,7 (24,0)
Vänsterpartiet 7,9 (8,1)
Miljöpartiet 3,1 (4,1)

Sverigedemokraterna 25,0 (23,2)

Fi 2,5 (2,6)
Piratpartiet 1,1 (1,3)

Väldigt bra mätning! SD störst igen (dock alla med en hjärna visste redan det). Fi är inte i närheten av 4% Liberalerna snart ute ur riksdagen! Hoppas att birgitta ohlsson blir partiledare så att liberalerna blir ett 2% parti, MP ute ur riksdagen!!, Sorligt att centern ökar (Men det är väl Ok så länge liberalerna åker ut eller?)

Vet att denna tråd handlar om SD i opinionsmätningar, men angående din kommentar att Centern ökar så misstänker jag att denna ökning är högst bedräglig och vilar knappast på någon stabil grund, detta är mycket, mycket flyktiga väljare som rör på sig kvickt om minsta lilla händer. På två-tre månader kan de tappa hela uppgången, utan att partiet vet vad som orsakat det.

Sverigedemokraterna däremot är ruskigt stabila och deras bas ser bara starkare och starkare ut - inga flyktiga väljare där inte. Moderaterna känns som om de är på väg rätt ner i källaren... Kan inte tänka mig att S kommer att få så höga siffror i valet 2018, snarare kring 22-23%. Trenden i hela EU är ju att Socialdemokratin i det närmaste raderas ut i land efter land - Sverige kommer säkerligen inte att vara något undantag (i synnerhet inte med Löfven vid rodret).

Valrörelsen och själva valet 2018 kommer att bli oerhört spännande att följa, det kommer säkerligen att bli många bedrövade och paralyserade journalister under valvakan den 9 september nästa år
2017-06-08, 15:25
Medlem
8711s avatar
Strålande nya siffror från Sentio!!!

Sverigedemokraterna 25,0% (+1,8) Stor ökning och största parti!
2017-06-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Strålande nya siffror från Sentio!!!

Sverigedemokraterna 25,0% (+1,8) Stor ökning och största parti!
Det var väl ganska väntat.
De tappade ju 4% i förra mätningen.
2017-06-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Vet att denna tråd handlar om SD i opinionsmätningar, men angående din kommentar att Centern ökar så misstänker jag att denna ökning är högst bedräglig och vilar knappast på någon stabil grund, detta är mycket, mycket flyktiga väljare som rör på sig kvickt om minsta lilla händer. På två-tre månader kan de tappa hela uppgången, utan att partiet vet vad som orsakat det.

Sverigedemokraterna däremot är ruskigt stabila och deras bas ser bara starkare och starkare ut - inga flyktiga väljare där inte. Moderaterna känns som om de är på väg rätt ner i källaren... Kan inte tänka mig att S kommer att få så höga siffror i valet 2018, snarare kring 22-23%. Trenden i hela EU är ju att Socialdemokratin i det närmaste raderas ut i land efter land - Sverige kommer säkerligen inte att vara något undantag (i synnerhet inte med Löfven vid rodret).

Valrörelsen och själva valet 2018 kommer att bli oerhört spännande att följa, det kommer säkerligen att bli många bedrövade och paralyserade journalister under valvakan den 9 september nästa år

Tror likadant, att SD har mest att vinna genom att ta röster från S.
Löfven har massor av gånger agerat fulspel mot SD, och tycker absolut SD bör bör ge igen.
Den viktigaste nyckeln för att decimera S är garanterat att slå en kil mellan sossarna och LO.
Lyckas SD med detta kan mycket väl S i framtiden bli ett 10-% parti!
2017-06-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tror likadant, att SD har mest att vinna genom att ta röster från S.
Löfven har massor av gånger agerat fulspel mot SD, och tycker absolut SD bör bör ge igen.
Den viktigaste nyckeln för att decimera S är garanterat att slå en kil mellan sossarna och LO.
Lyckas SD med detta kan mycket väl S i framtiden bli ett 10-% parti!

Blir det inte svårt för SD att ta väljare från S nu när SD öppnade upp för att stödja AKB utan förhandlingar?
2017-06-08, 16:09
Medlem
Det viktigaste inför 2018 just nu är att M, som återigen minskar, inser behovet av ny partiledare, som kan samverka effektivt med ett mycket starkt och växande SD.

Må polletten trilla ned för fosterlandet...
2017-06-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladKyckling
Blir det inte svårt för SD att ta väljare från S nu när SD öppnade upp för att stödja AKB utan förhandlingar?

Vad jag förstått så handlar det om att fälla Löfven med det snaraste.

Vad som sker efter valet 2018 står ännu skrivit i stjärnorna.
2017-06-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vad jag förstått så handlar det om att fälla Löfven med det snaraste.

Vad som sker efter valet 2018 står ännu skrivit i stjärnorna.

Jo sant, jag tyckte jag hörde i talet att det enbart var kortsiktigt dom var villiga att stödja moderaterna bara för att fälla Löfven snarast. Hade glömt det^^
2017-06-08, 17:30
Medlem
arbetets avatar
Demoskop/Exp. 2017-06-08:

SD 20,2% (+2,9%)

http://www.expressen.se/nyheter/akessons-nya-rekordsiffra-sd-lockar-var-femte-svensk/
2017-06-08, 17:31
Medlem
20,2 i Demoskop... nytt rekord
2017-06-08, 17:44
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
20,2 i Demoskop... nytt rekord
Det gamla rekordet på 19,5% sattes i oktober och september 2015, då partiet hade den senaste stora toppen.
Nu är det fem institut som noterat väljarstöd över 20% – YouGov, Sentio, Inizio, Novus och så Demoskop. Det är bara pajasinstituten SCB, Sifo och Ipsos som inte gjort det.

Jag har sagt det förut: Att hitta trender kan vara svårt och vanskligt, men rekord talar sitt tydliga språk.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2017-06-08 kl. 17:48.
2017-06-08, 17:50
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Demoskop/Exp. 2017-06-08:

SD 20,2% (+2,9%)

http://www.expressen.se/nyheter/akessons-nya-rekordsiffra-sd-lockar-var-femte-svensk/
6,5 procentenheter kvar till socialdemokraternas nivå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in