Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Jag tolkar talet om den döende Göran som en av många dimridåer. Oberoende av Görans hälsotillstånd så försöker JM bara byta fokus i samtalet. Som så ofta.
Här är ett annat exempel från i måndags, 5/6 i tingsrätten:
"JM: Som jag ser det är det enbart en del av den psykiska tortyr som åklagarna utsatt både mig och mina barn för. Så ni får gärna förklara nu varför jag inte får skicka dom breven.
Åkl: Det är inget som hör hemma i det här förhöret. Det får vi ta i ett annat sammanhang.
JM: Jag vill gärna ha ett svar, så jag vill läsa upp brev här från mina barn.
Domaren: Nej, nej, nu är det förhör med dig, du kan inte avkräva åklagaren om några besked nu. Det kan du ta via din försvarare."
Även i tingsrätten försöker JM ta kontroll. Domaren ser vad som pågår. Kan det vara så att han har sett manipulativa psykopater tidigare?
Tänk vilket skämt en domstolsförhandling skulle bli om en åtalad tilläts leda förhandlingen i vilken riktning som helst...
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/arbogakvinan-nekas-läsa-upp-brev-i-rättssalen-bryter-ihop-3919591
Man kan undra vad Hikes strategi var med de frågor som hon ställde till MR i måndags? Kanske finns det ingen annan plan än att sprida rök och dimma? Kanske hoppas hon att AGs vittnesmål inte spelas upp och att JM hävdar att hon var hemma hela kvällen? Kan det lyckas? Jag tvivlar…
En möjlighet är att Hikes inte vet vad JM kommer att säga och måste hålla alla vägar öppna. Jag tror att JM överraskar sig själv lika mycket som hon överraskar oss när hon t.ex. säger att hon ångrar sig eller att om någon ska mörda hennes pappa så är det hon. Alternativet att det skulle vara genomtänkta uttalanden kan jag inte få ihop.
Är det psykisk tortyr att hålla en misstänkt mördare inlåst under förundersökningen? Kanske, men alternativet vore ett hot mot rättssäkerheten. Speciellt med misstänkta som vill och kan skapa vilken sanning som helst, med eller utan post-it. Kan det finnas någon som går på JMs föreställningar och ser henne som offer i det här dramat?
–
Tycker varken JM eller hennes advokat har framfört några mer genomtänkta uttalanden; snarare har det vad betr. AH låtit som plagiat av vad JM yrat om. – AH har använt sig av helt fel strategi; flera dödfödda resonemang; menlösa, för att inte säga enfaldiga, inpass och anmärkningar (dock har hon ett svårt material). - Mycket hade varit vunnet om AH kommit med lite nya friska uppslag till alibi: JM kunde väl t.ex. ha suttit och mediterat på någon hundkyrkogård, eller irrat omkring på gatorna och jagat efter MR som hon trott varit ute och vänstrat...
Nej, knappast att någon ser JM som ett offer, men många undrar säkert vad som orsakat hennes galenskap; alla hennes mordplaner och tankar på att grovt misshandla de som sätter sig upp mot henne; går henne emot. T.o.m. förhörsledarna ska akta sig så att de inte får knäskålarna söndersparkade. Hämndlystnad, upplevda oförrätter i parti och minut, stort självhävdelsebehov, mano + depressiv, kleptoman, mytoman... Det är ju snart en hel psykologibok - och JM har redan utnämnt sig till Expert nr 1 på "det här bygget". Hon är förmodligen också expert när det gäller trauman och psykoser - men verkar inte besitta förmågan att se sig själv utifrån. - Vågar man utesluta att det kan finnas något mycket traumatiskt i bakgrunden? - Mycket har hon ju redan pratat om, så det verkar inte direkt vara något som ligger särskilt djupt inkapslat; snarare verkar hon känslomässigt avskärmad; stympad.
Vi ser ett närmast maniskt konsumtionsmönster där hon står i främsta rummet: skönhetsvård, föryngringskurer, kläder, resor... många lån som används till löpande utgifter; en budget där utgifterna ofta kommer före inkomsterna. I sin närhet har hon flera drogmissbrukare och hon har utnyttjat dem alla i eget intresse. Hon har även använt sina barn på allehanda sätt, tvingat dem skriva falska sms mm; hon har gjort allt för att få loss svarta pengar till sin utpressnings- och. torpedverksamhet:
Citat:
Ursprungligen postat av AB i TR 170515 kl. 13:53
Enligt dottern förde även 42-åringen över 10 000 kronor två eller tre gånger till hennes konto och bad henne ta ut dem och ge dem till henne för att hon själv tagit ut så mycket pengar att hon inte fick ta ut mer.
– Hon sa att om jag gjorde det skulle allt bli bra, säger dottern.
JW: Vad var tanken med det tror du?
– Att få bort AP.
Så generös som hon säger att hon är, är hon inte. DB, t.ex., brukade få c:a 250 kr i veckan, och vad betr. de övriga vuxna barnen är det framför allt morföräldrarna som bidragit.
Det är ingen s.k. normal människa som gör på det här sättet; det är knappast heller en fullfjädrad kriminaldåre: Det är en spritt språngande galen kvinna med djupgående störningar som behöver åtgärdas. - Psykopati räcker ett tag; så även svår ADHD, men här finns också ett hat- och hämndbehov, för att inte säga en sadistisk ådra: Hennes sätt att i rätten beskriva MR som den lille söte pojken hon upptäckt (och sedan lagt sig vinn om att förstöra och göra till torped) vittnar närmast om sadism.
Hennes mål verkar nu vara att få MR ur balans; att han ska göra gemensam sak med henne och ta tillbaka sitt erkännande; dra nya historier om kompisar och stöldturnéer som urartat då offret sökt försvara sig med sin Morakniv, osv. - Drar han den versionen behöver hon inget direkt alibi. - Undra på att MR fick svår huvudvärk.