Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-08, 17:30
  #1
Medlem
Halloj!
inte helt säker på om jag skriver under rätt ämne men detta ska väl gå.
jag har låtit en kille spela i mitt namn, han skicka en viss summa till mig och skrev in mig på sidor o lät mig acceptera via banken. de slutade med att han vann ett stort belopp som vi inte riktigt är överens om hur vi ska fördela det. hur stor rätt har denna killen till pengarna enligt lagen? kan han begära via kronofogden etc.
Citera
2017-06-08, 17:40
  #2
Medlem
Hajenthebosss avatar
Borde vara du. Om ni spelat i ditt namn så kan du ju bara förneka att han har någon inblandning.
Citera
2017-06-08, 17:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billybobthorn
Halloj!
inte helt säker på om jag skriver under rätt ämne men detta ska väl gå.
jag har låtit en kille spela i mitt namn, han skicka en viss summa till mig och skrev in mig på sidor o lät mig acceptera via banken. de slutade med att han vann ett stort belopp som vi inte riktigt är överens om hur vi ska fördela det. hur stor rätt har denna killen till pengarna enligt lagen? kan han begära via kronofogden etc.

Vad hade ni kommit överens om att du skulle få och hur mycket vill han ha sv pengarna samt hur mycket är det ni bråkar om?
Citera
2017-06-08, 17:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billybobthorn
Halloj!
inte helt säker på om jag skriver under rätt ämne men detta ska väl gå.
jag har låtit en kille spela i mitt namn, han skicka en viss summa till mig och skrev in mig på sidor o lät mig acceptera via banken. de slutade med att han vann ett stort belopp som vi inte riktigt är överens om hur vi ska fördela det. hur stor rätt har denna killen till pengarna enligt lagen? kan han begära via kronofogden etc.

Men herregud, sånt kommer man överens om innan man ens börjar. Men rent juridiskt så har nog du rätt till pengarna, så länge alla uttag gjorts i ditt namn, och han är skyldig till urkundsförfalskning. Men som alla andra normalt funtade människor så ska ni såklart inte tjafsa om en sån här grej utan dela bara 50/50 på vinsten och gå vidare. Men då har du lärt dig till nästa gång att man ska snacka om såna grejer i förhand, inte komma och gnälla efteråt. Eller hade ni kommit överens om något innan?
Citera
2017-06-08, 18:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Men herregud, sånt kommer man överens om innan man ens börjar. Men rent juridiskt så har nog du rätt till pengarna, så länge alla uttag gjorts i ditt namn, och han är skyldig till urkundsförfalskning. Men som alla andra normalt funtade människor så ska ni såklart inte tjafsa om en sån här grej utan dela bara 50/50 på vinsten och gå vidare. Men då har du lärt dig till nästa gång att man ska snacka om såna grejer i förhand, inte komma och gnälla efteråt. Eller hade ni kommit överens om något innan?
grejen är att han ville ha ungefär 95 procent utav vinsten
Citera
2017-06-08, 18:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
Vad hade ni kommit överens om att du skulle få och hur mycket vill han ha sv pengarna samt hur mycket är det ni bråkar om?
vi sade i början att jag skulle få ett belopp som är ca 5 procent av vinsten
Citera
2017-06-08, 18:39
  #7
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billybobthorn
vi sade i början att jag skulle få ett belopp som är ca 5 procent av vinsten

Så vad exakt är problemet? Du får 5% som ni kommit överens om.
Citera
2017-06-08, 18:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billybobthorn
grejen är att han ville ha ungefär 95 procent utav vinsten

Citat:
Ursprungligen postat av billybobthorn
vi sade i början att jag skulle få ett belopp som är ca 5 procent av vinsten
Det här var fan det roligaste jag sett på länge!

95+5=100
Just sayin...
Citera
2017-06-08, 20:22
  #9
Medlem
Rent juridiskt är pengarna dina och han är skyldig till urkundsförfalskning.

Du har några saker att väga här. Hur bra vänner är ni, vill du bevara vänskapen? Har personen något våldskapital? Några kontakter eller vapen?

Om du inte gillar personen nämnvärt och han inte har något våld att sätta emot kan du göra gott i att ta rubbet, och samtidigt slänga med ett hot om polisanmälan för urkundsförfalskningen om han inte ligger jävligt lågt.
Citera
2017-06-08, 20:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billybobthorn
vi sade i början att jag skulle få ett belopp som är ca 5 procent av vinsten

Då är det ju inget problem. Ni har redan kommit överens. Du måste stå för ditt ord, annars är du enligt mig ett riktigt praktsvin..
Citera
2017-06-08, 21:06
  #11
Medlem
LagomLats avatar
TS har samtyckt och godkänt registreringarna, då upphör rekvisiten för urkundsförfalskning. TS har rätt till sina 5%.

LL
Citera
2017-06-08, 21:49
  #12
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det här var fan det roligaste jag sett på länge!

95+5=100
Just sayin...

Precis

Först skapar TS en tråd som han kallar "bonushoror" med exakt samma topic som denna där han undrar om vad som borde vara ersättningen, sen skriver TS att man faktiskt är överens och undrar vad som ska gälla? Ett troll måste det vara.

Ser framför mig att "öhh jo killen, jag har snackat med lite folk på FB och dom tycker att jag borde få behålla 95% av pengarna liksom, typ. eöhh, just det jag har bytt lås på dörren också".

vilken nolla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback