2017-06-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Vet att denna tråd handlar om SD i opinionsmätningar, men angående din kommentar att Centern ökar så misstänker jag att denna ökning är högst bedräglig och vilar knappast på någon stabil grund, detta är mycket, mycket flyktiga väljare som rör på sig kvickt om minsta lilla händer. På två-tre månader kan de tappa hela uppgången, utan att partiet vet vad som orsakat det.
OffT: Jag tror att C har tagit över en hel del av de väljarna som sa att de skulle rösta Mp förra valet men aldrig gick och röstade, nu när media har fått en ny gullegris. Det gör dock att Mp:s siffror troligtvis inte längre är överskattade.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Demoskop/Exp. 2017-06-08:

SD 20,2% (+2,9%)

http://www.expressen.se/nyheter/akessons-nya-rekordsiffra-sd-lockar-var-femte-svensk/
Herre jössanes
2017-06-08, 17:54
Medlem
Jag behöver studera detta mer. Naturligtvis är det glädjande men Demoskop har jag inget förtroende för och jag förstår inte att man trycker upp siffrorna för SD redan nu, jag trodde bara på 0,3% och det verkar som om Instituten "skämtar med mig aprilo". Min känsla är att SD ligger på 22% och då har jag höjt budet en hel procent och valresultatet förutser jag till 23%---26%.

Jag har tidigare sagt att om man kan finna en helt linjär ökning är den 0,2% per månad. Är det invandrarna som nu söker sig till SD? Allra sist kommer väl "Jag är här"--kärringarna över till SD??... ..
2017-06-08, 18:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

...

Är det invandrarna som nu söker sig till SD? Allra sist kommer väl "Jag är här"--kärringarna över till SD??... ..
Ja, min högst subjektiva lekmannakänsla säger mig att det är, framför allt första, men också andra generationens invandrare som nu, i allt större utsträckning, sympatiserar med (SD).
De som en gång sökte sig till Sverige, för att Sverige är Sverige, börjar antagligen känna sig obekväma med utvecklingen.

Mina PK-bekanta förfasar sig över utvecklingen med invandrare som, efter att Sverige bjudit in dem, nu blivit "rasister" som tänker rösta på (SD).
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-06-08 kl. 18:12.
2017-06-08, 18:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
6,5 procentenheter kvar till socialdemokraternas nivå.
Ja, men de behöver mycket mer för att komma i fråga för regeringsbildning. Det räcker inte med att ett parti är störst i riksdagen, det måste också ha stöd i riksdagen.
2017-06-08, 18:37
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Jag behöver studera detta mer. Naturligtvis är det glädjande men Demoskop har jag inget förtroende för och jag förstår inte att man trycker upp siffrorna för SD redan nu, jag trodde bara på 0,3% och det verkar som om Instituten "skämtar med mig aprilo". Min känsla är att SD ligger på 22% och då har jag höjt budet en hel procent och valresultatet förutser jag till 23%---26%.

Jag har tidigare sagt att om man kan finna en helt linjär ökning är den 0,2% per månad. Är det invandrarna som nu söker sig till SD? Allra sist kommer väl "Jag är här"--kärringarna över till SD??... ..

Egentligen kanske det inte är så konstigt att Demoskop redan nu "trycker upp" siffrorna. De vet mycket väl att SD idag ligger kring 25-26% och med stor sannolikhet kommer att hamna runt 28-31% i valet om ganska exakt 15 månader. Om de fortsätter att harva runt för länge kring 17% då kommer tiden att springa ifrån dem. Demoskop är helt enkelt tvungna att börja justera upp sina siffror redan nu om de inte vill hamna ordentligt på efterkälken strax innan valet 2018. Hur skulle det se ut om Demoskop visade 23-24% veckorna innan valet och det faktiska valresultatet för SD sedan blev 30-31%? De skulle bli utskrattade och tappa den sista promille förtroende de möjligen har från sina uppdragsgivare...

I stort sett alla opinionsinstitut kommer under de kommande sex månaderna att lägga sig kring 22-23% för SD - annars blir de akterseglade av verkligheten och utskrattade när de ligger 7-9% efter valresultatet. Har sagt det förut och säger det igen: du är alltför försiktig i dina prognoser, att SD idag skulle ligga på ca 22% är på tok för lågt, du borde lägga på 3-4 procentenheter. De kommer att hamna kring 30% i valet - inget tyder på annat. Inget! Den frustration, ilska, vrede och totala förakt för sjuklövern jag möter varje vecka här i Västsverige har spolat bort alla mina tvivel. Tror faktiskt att SD kommer att nå några tiondelar över 30% i valet. Den som lever får se...
2017-06-08, 18:48
Medlem
Arnstadokratins avatar
Då får vi se om man kommer upp till eller går över 20,7 (status.st april). Då är ju uppåt-trenden sen januari fortfarande tydlig.
2017-06-08, 18:55
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, min högst subjektiva lekmannakänsla säger mig att det är, framför allt första, men också andra generationens invandrare som nu, i allt större utsträckning, sympatiserar med (SD).
De som en gång sökte sig till Sverige, för att Sverige är Sverige, börjar antagligen känna sig obekväma med utvecklingen.

Mina PK-bekanta förfasar sig över utvecklingen med invandrare som, efter att Sverige bjudit in dem, nu blivit "rasister" som tänker rösta på (SD).

Ska säga till farsan och morsan - som invandrade till Sverige från Ungern 1957 - att de har gått och blivit rasister på äldre dar... Farsan fyller 80 om en månad och morsan är 78. Båda röstar sedan 2014 på SD... Kan tillägga att alla deras bekanta från Ungern och tidigare Jugoslavien, Tjeckoslovakien och Italien är helt ärliga med att de röstar SD nu. De vill ha tillbaka lag och ordning och att Sverige blir lugnt igen. Farsan oroar sig mycket över vilket land barnbarnen ska växa upp i. Det är nog den främsta orsaken till varför många äldre skötsamma europeiska invandrare väljer SD nu - hoppet om en stabilare och tryggare framtid för kommande generationer när de själva snart är borta.
2017-06-08, 19:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ska säga till farsan och morsan - som invandrade till Sverige från Ungern 1957 - att de har gått och blivit rasister på äldre dar... Farsan fyller 80 om en månad och morsan är 78. Båda röstar sedan 2014 på SD... Kan tillägga att alla deras bekanta från Ungern och tidigare Jugoslavien, Tjeckoslovakien och Italien är helt ärliga med att de röstar SD nu. De vill ha tillbaka lag och ordning och att Sverige blir lugnt igen. Farsan oroar sig mycket över vilket land barnbarnen ska växa upp i. Det är nog den främsta orsaken till varför många äldre skötsamma europeiska invandrare väljer SD nu - hoppet om en stabilare och tryggare framtid för kommande generationer när de själva snart är borta.
Fenomenet begränsar sig inte längre till öst- och sydeuropéer.
Själv känner jag både syd/latinamerikaner och afrikaner som resonerar som dina föräldrar.
2017-06-08, 20:18
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Demoskop/Exp. 2017-06-08:

SD 20,2% (+2,9%)

http://www.expressen.se/nyheter/akessons-nya-rekordsiffra-sd-lockar-var-femte-svensk/

Det är nu det händer! Proppen har gått ur ljuginstituten samtidigt som de breda folklagren på allvar tröttnat på kaosfolkets illdåd. Med över ett år till valet inleds nu SD givna framgångar och de blir största parti med minst 30% i alla OU i god tid till valet. Det vi ser är historiskt; blockpolitiken mellan höger och vänster är över och två nya block bildas: det som representerar folket och som leds av SD och det där alla vänstertomtar, godhetsknarkare och miljömuppar flockas. SD och M kommer bilda regering 2018.
2017-06-08, 20:25
Medlem
Rickuzs avatar
Sommaren 2017 ser ut att bli riktigt spännande och mångkulturell, i synnerhet för svenska flickor och kvinnor.

Artikel från idag:
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tjejer-ofredas-pa-grona-lund-helt-oacceptabelt-/

"Under 2016 ökade antalet anmälda sexbrott på svenska festivaler med 1000 procent. 2017 ser inte ut att bli ett undantag – tvärtom. Redan nu har besökare på nöjesparken Gröna Lund gjort fler anmälningar än förra året."

Om ni undrar vad den här 'nyheten' har i opinionstråden att göra.. Jo, alla som läser detta och kan lägga ihop 1+1, bör förstå exakt vad det rör sig om. Detta och mycket annat under dom närmsta månaderna, kommer att bringa en hel del extra väljare till SD, särskilt bland kvinnorna.
Senast redigerad av Rickuz 2017-06-08 kl. 20:27.
2017-06-08, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Fascinerande att SD har sitt högsta stöd bland de yngsta männen (19,9%) och det lägsta bland de äldsta (16,1%) och att det är tvärt om för kvinnor. 6,8% hos de yngsta och 10,7% hos de äldsta. ( obs glöm inte x2 för att få relevanta siffror)

Varför är det så?
Jag chansar på att en högre procent av de yngres visuella upplevelse på dagarna är fulla med fula störande negermän och arabmän på skolor, lokaltrafik mm, vilket är väldigt avtändande och allmänt irriterande. Hade inte dom varit här så hade det varit många fler snygga kvinnor att titta på utan dagliga störande avtändande moment. Äldre män kanske inte tvingas leva med negrerna på samma sätt. Dom tittar på propagandamedia, bor i mer invandrarfria områden, jobbar på jobb negrerna inte får, och kör bil så dom slipper vistas med negrerna på bussar.

De yngsta kvinnorna fantiserar om negerkuk, de äldsta kvinnorna är kristna i högre utsträckning och är rädd för/ogillar att muslimsk tro breder ut sig. Rena chansningar som sagt!
2017-06-08, 20:46
Medlem
Citat:
Naturligtvis är det glädjande men Demoskop har jag inget förtroende för och jag förstår inte att man trycker upp siffrorna för SD redan nu
Mer märkligt är Sentios sänkning med 4% förra månaden.
Är det någon som har någon rimlig förklaring till det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in