2017-06-07, 19:30
Medlem
Nyligen varit med i Sifo. Svarade SD och att jag röstade S 2014. Sifo har alltid S så högt så ville vikta ned lite.
2017-06-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Här kommer en fortsättning där jag räknat om från partisympati (SD 13,5) till "om det vore val idag" (SD 18,4) för samtliga riksdagspartier i olika kategorier som ålder, utbildning etc. För att nå dit får man multiplicera SD med 1,363, M med 0,862, MP med 0,9, etc. (Ibland blir summan inte 100%, nej. Jag har struntat i både övriga partier och korrigering).

Ingen invändning mot din slutsats av SCB:s detaljredovisning angående SD. Den är som jag ser det korrekt. Däremot så undrar jag om den detaljerade partisympatiundersökningen har något som helst värde.
Var inne på Aftonbladet live i morse och följde en länk som visade partiernas siffror i de olika länen under en tidsperiod med kanske tio mätningar. Det var så sjuka svängningar på partierna att Sentios och Yougovs mätningar framstod som atomur i förutsägbarhet.
Det förekom fall på 15%-enheter på enskilda partier under en 6-månadersperiod och det fanns ett otal exempel på där partier halverades eller dubblerades mellan mätningarna trots höga ensiffriga procenttal väljarstöd.
Det måste väl rimligtvis ha att göra med att det statistiska underlaget i princip blir värdelöst på länsnivå eller?
2017-06-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Ingen invändning mot din slutsats av SCB:s detaljredovisning angående SD. Den är som jag ser det korrekt. Däremot så undrar jag om den detaljerade partisympatiundersökningen har något som helst värde.
Var inne på Aftonbladet live i morse och följde en länk som visade partiernas siffror i de olika länen under en tidsperiod med kanske tio mätningar. Det var så sjuka svängningar på partierna att Sentios och Yougovs mätningar framstod som atomur i förutsägbarhet.
Det förekom fall på 15%-enheter på enskilda partier under en 6-månadersperiod och det fanns ett otal exempel på där partier halverades eller dubblerades mellan mätningarna trots höga ensiffriga procenttal väljarstöd.
Det måste väl rimligtvis ha att göra med att det statistiska underlaget i princip blir värdelöst på länsnivå eller?

Din iakttagelse är riktig, så enorma kast kan inte förekomma enligt min mening varför jag tyvärr måste underkänna hela mätningen. Jag skulle med mina känsla kunna få fram ett mycket mer rättvisande resultat men jag väntar till närmare valet.
2017-06-07, 21:10
Medlem
Kan tänka mig att många inte vågar uppge att de röstar på SD för en statlig myndighet.
2017-06-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Tja, när SCB tycker att data är bokstavligt talat värdelös så lämnar de hela raden tom och skriver "Gruppen är för liten för att redovisas", och det är något som automatiskt kickar in när antalet svarande inom en grupp är färre än 200. Kvinnor 18-24 är en särskilt svåråtkomlig grupp som utelämnats i de senaste 4 PSU just pga att antalet svarande understigit 200 (171-199). Det normala är dock att det är c:a 400-700 per åldersgrupp och kön. När man kommer upp i åldrarna är det lättare att få tag i folk, och ibland kan det ingå över 1000 svar för ett enskilt 10-årsspann t ex 65-74.

Mätningen omfattar 4800 svar vilket är sämre än medel men bättre än maj 2014 då det var 4700. Nu är jag ingen statistiker men det brukar väl sägas att 1000 intervjuer är en sample som räcker förvånansvärt långt? Så även om det blir skakigt när man bryter ner på kategorier och intervjuerna minskar till 200-300 st, så är det ju enormt mycket bättre än när typ Ipsos gör samma sak med 1000 svar. Typ delar upp KD-sympatisörer i positiv och negativ till invandring, som att 35-40 pers vore ett stabilt underlag för det...
2017-06-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
I SCB:s mätningar 2014 i Stockholm fick SD, maj 3,3 % och nov 1,6%. Med lite god vilja kan vi bortse från den senare.
Maj:s siffra 3,3 % motsvarar exakt hälften av valresultatet på 6,6 %.

Ingen annanstans i Sverige verkar det vara lika skamligt stödja SD som i Stockholm, eller kan det finnas någon annan anledning?

Märkligt för SCB maj 2014 visar 6,0% på alla väljare vilket är under 50% av valresultatet på hösten.

Vidare, på totalen ligger SCBs partisympatier alltså ganska exakt på 50% av den verkliga röstbenägenheten vilket man kan få fram genom att jämföra med status.st snitt för maj 2014.

Scb partisympati maj 14: 6,0%
Status.st snitt maj 14: 9,2%
Status.st snitt sept 14: 10,5%
Valresultat sept 14: 12,9

Om man utgår ifrån att snittet i maj också låg ca 2,5% för lågt, precis som i sept så får man fram att SD i verkligheten låg på knappt 12% i maj 2014. Alltså kan man med gott samvete dubbla SDs siffror och på så vis få fram SDs verkliga stöd.
2017-06-07, 22:00
Medlem
"54 procent av svenskarna anser att medierna inte rapporterar sanningsenligt om ämnen kopplade till invandringen. "
https://nyheteridag.se/majoritet-av-svenskarna-utgar-fran-att-media-ljuger-om-invandringen/

Hur reagerar de svenskar som "vaknar upp" först idag?
Hur reagerar man om man 2017 inser att man blivit matad med vinklad statistik, propaganda och mörkläggning vad gäller brottslighet inom Sverige (endast för att den inte gynnar en viss politik) sedan flera decennier tillbaka?
Hur mycket av etablissemangets propaganda kommer att behöva gås igenom framöver?
2017-06-07, 22:17
Medlem
Fascinerande att SD har sitt högsta stöd bland de yngsta männen (19,9%) och det lägsta bland de äldsta (16,1%) och att det är tvärt om för kvinnor. 6,8% hos de yngsta och 10,7% hos de äldsta. ( obs glöm inte x2 för att få relevanta siffror)

Varför är det så?
2017-06-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
Nja, de som skriker högt om att de nu minsann ska lämna SD för radikalare alternativ är en ytterst marginaliserad grupp, vem minns inte de gamla SVP.arna som högljutt skränade på forumet om att SD närmast skulle implodera på grund av den massiva väljarströmmen till SVP.

Det var ungefär samma tongångar då, Åkesson är tafatt, SD är PK, SD vill ha invandrarröster, yada yada yada. Det slutade som bekant med att stollepartiet lyckades dra ihop några tusen röster totalt och tvingades lägga ner.

Gaphalsarna som nu skriker är också max något tusental och kommer inte göra något som helst avtryck i opinionen.

Tycker inte man ska göra sådan stor sak av Åkessons senaste utspel då vi inte vet vad det handlar om, det mesta inom politiken handlar om strategi och det politiska spelet, snarare än sakpolitiska ståndpunkter. Jag kan lova att det förekommer massvis med informella samtal mellan SD och M som inte kommer ut till allmänheten och detta utspel kan vara resultatet av ett sådant samtal, en kompromiss som i slutändan gynnar båda partierna.
Jag skulle möjligen kunna tänka mig att rösta på något radikalare än SD som är mer ekonomiskt vänster, men då ska det vara jävligt perfekt för att jag inte skulle känna att jag slarvar bort min röst även nästa val. (Röstade inte SD förra valet) Det skulle t.ex aldrig falla mig in att rösta på något alternativ med judehat, även fast allt annat stämmer perfekt med mina åsikter. Nordiska motståndsrörelsens partiprogram är ett bra exempel, attraktivt och bra punktprogram tycker jag, bättre än SD, men dom går bort pga judehatet. Kan tänka mig att jag inte är ensam om att tycka så.

Citat:
Ursprungligen postat av redcube
"54 procent av svenskarna anser att medierna inte rapporterar sanningsenligt om ämnen kopplade till invandringen. "
https://nyheteridag.se/majoritet-av-svenskarna-utgar-fran-att-media-ljuger-om-invandringen/
Hur reagerar de svenskar som "vaknar upp" först idag?
Hur reagerar man om man 2017 inser att man blivit matad med vinklad statistik, propaganda och mörkläggning vad gäller brottslighet inom Sverige (endast för att den inte gynnar en viss politik) sedan flera decennier tillbaka?
Hur mycket av etablissemangets propaganda kommer att behöva gås igenom framöver?
När man väl har sett medialögnerna så är det omöjligt att gå tillbaks till sin förra verklighetssyn igen, då ser man istället bara mer och mer. Så det där låter ju lovande!
2017-06-08, 01:08
Medlem
wBBCs avatar
Får man något eller har man en chans att vinna något när man deltar i SCBs partiundersökning?

Fick någon stor ungdomsundersökning från SCB för några år sedan och har för mig att dom hade lite små priser som lottades ut till ett 10-100 tal personer samt att en person fick 1 miljon kr i premieobligationer.
Hade det inte varit för den potentiella vinsten så hade jag som en klassisk självupptagen ungdom inte bemödat mig med att delta i undersökningen.
Så ifall dom inte har någon vinst vid dessa undersökningar så kanske det skulle kunna vara en lösning på att få in fler yngre svarande, ex unga kvinnor.
2017-06-08, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Mätningen omfattar 4800 svar vilket är sämre än medel men bättre än maj 2014 då det var 4700. Nu är jag ingen statistiker men det brukar väl sägas att 1000 intervjuer är en sample som räcker förvånansvärt långt? Så även om det blir skakigt när man bryter ner på kategorier och intervjuerna minskar till 200-300 st, så är det ju enormt mycket bättre än när typ Ipsos gör samma sak med 1000 svar. Typ delar upp KD-sympatisörer i positiv och negativ till invandring, som att 35-40 pers vore ett stabilt underlag för det...

Den viktigaste och avgörande faktorn vid statistiska urval är inte storleken utan graden av representativitet.

SCB:s urval och "mätning" med ca 50 procents bortfall saknar därför varje spår av vetenskaplig statistisk trovärdighet.

4800 svar verkar imponerande men avsaknaden av representativitet medför att "mätningen" är statistisk meningslös och oanvändbar, gäller naturligtvis även nedbrytningar i detaljer - med eller utan löjeväckande decimalkomma.

Därför kan erfarenhetsmässigt 18,4% för SD utan vidare korrigeras till mer realistiska ca 28%.
Senast redigerad av Charnadios 2017-06-08 kl. 07:34.
2017-06-08, 07:55
Medlem
8711s avatar
8:e juni redan. Borde inte Demoskop främst komma när som helst?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in