Visst och som du förklarade när du först pratade människor... det finns ju riktigt små människor :-) vilket jag inte ens tänkte på...
En pytte mus kanske går att svälja levande... men tror det är svårt ändå faktiskt... det är ju inte så att den inte kämpar för att komma upp om man säger så... och bara för att du fått den i svalget så ger den nog inte upp...
Nä jag tror vi får prata om magsyra vs syre och om det finns "syre" fickor i magen... jag tror det gör det och tror faktiskt man kan ta ett par andetag innan syran totalt fräter sönder dig...
Men men svårt att säga...
Ormar har jag sätt svalt (och det kan ta långt tid att "svälja" saker så dom nästan är i mitten av ormen) och sedan regurgitated (svenska?) ut objektet som sedan krupit vidare...
Men men... svårt att säga...
Det finns ingen luft i magen på några djur. Magsäcken är inte som någon stel tunna som är halvfull med mat och magsyra och resten luft utan mer som en mjuk säck som anpassar sin inre volym så den alltid. Det kan ibland finnas lite gas som bildas av matens nedbrytning men det är då inte luft och duger inte för att andas.
Om man blir svald hel och överlever så långt så dör man senast efter så lång tid som man skulle dö om man befann sig under vatten utan andningsapparatur, ett fåtal minuter på sin höjd.
Citat:
Ursprungligen postat av Qebui
Lite halvt OT, men känns onödigt att göra en ny tråd för det. Vet att valhajen främst äter plankton och annat smått, men vad händer om man hamnar inuti en sådan? Munnen är ju så stor? Är det lätt att ta sig ur? Om man stannar där ett tag, kommer inte magsyran (om fisk har det) fräta sönder en då?
Har alltid tyckt att dessa är obehagliga och är rädd för att bli svald av en sådan och inte kunna ta mig ut (vet dock ej varför jag är rädd då jag aldrig dyker eller hoppar i plurret någonstans ut åt helvete).
Magsyran kommer att fräta sönder en men du dör av kvävning långt innan du känner något av frätandet.
Det finns ingen luft i magen på några djur. Magsäcken är inte som någon stel tunna som är halvfull med mat och magsyra och resten luft utan mer som en mjuk säck som anpassar sin inre volym så den alltid. Det kan ibland finnas lite gas som bildas av matens nedbrytning men det är då inte luft och duger inte för att andas.
Om man blir svald hel och överlever så långt så dör man senast efter så lång tid som man skulle dö om man befann sig under vatten utan andningsapparatur, ett fåtal minuter på sin höjd.
Jo allt detta var ju en spekulation/gissning utan dess like... själv tänkte jag mig att du blev slukad av en val som sväljer mycket luft när dom jagar småfisk (typ).
Hade du kunnat överleva 30 min i denna magen... har ingen som helst aning...
Det finns dock djur som kan överleva i magar väldigt länge... ja egentligen inte dö alls...
Men titeln.. Man refererar givetvis till en människa och normalt som jag sade innan är det otroligt få djur (om något?) som inte tuggar dig först och du dör långt innan du ens får uppleva magen levande.
Därav min spekulation :-)
Valhaj... den hade för det första aldrig någonsin försökt äta dig... men svälja dig... hmm... har den inget sätt att "spotta" ut dig så är du nog rätt körd och så även kanske valhajen... blir lite som om du skulle satt i halsen och ingen kan göra heimlich på dig... ja visst absolut inte identiskt då hajen inte behöver luft och du satt något i fel strupe...
Rimligen måste ett djur som simmar omkring med munnen öppen i havet ha något sätt att skydda sig mot att det kommer in för stort skräp. Det här är ungefär så nära jag tror man kommer: http://www.aol.co.uk/travel/2014/02/...mexico-photos/
Rimligen måste ett djur som simmar omkring med munnen öppen i havet ha något sätt att skydda sig mot att det kommer in för stort skräp. Det här är ungefär så nära jag tror man kommer: http://www.aol.co.uk/travel/2014/02/...mexico-photos/
Absolut men måste återigen påminna om att allt är spekulation... OK?
Min gissning är säkerligen HELT åt skogen... jag kan inte backa upp den med det minsta beviset överhuvudtaget... för människor har helt enkelt inte överlevt något någonsin (förutom i bibel fantasi möjligen) i en mage...
Men... om jag återigen skulle gissa... hade det varit möjligt att bli svald av ex. mitt youtube klipp val så kanske denna (då man kan tydligt se att dom sväljer mängder av luft) så kanske... 30 min... det var min gissning... har du ett riktigt bra exempel och bevis så ger jag mig... absolut...
Valhajen kan säkerligen svälja mer än plankton men absolut inte något sådan stort som en människa...
Jag vet inte exakt vad vilken val jag visade på YT klippet men denna har troligen i alla fall möjligheten... En valhaj har inte ens möjligheten...
OK...
Men samtidigt... då det aldrig hänt och vad jag vet inte inte ens finns någon möjlighet att hända så spekulerar vi enbart... eller? Finns det djur som kan svälja människor hela?
Absolut men måste återigen påminna om att allt är spekulation... OK?
Min gissning är säkerligen HELT åt skogen... jag kan inte backa upp den med det minsta beviset överhuvudtaget... för människor har helt enkelt inte överlevt något någonsin (förutom i bibel fantasi möjligen) i en mage...
Men... om jag återigen skulle gissa... hade det varit möjligt att bli svald av ex. mitt youtube klipp val så kanske denna (då man kan tydligt se att dom sväljer mängder av luft) så kanske... 30 min... det var min gissning... har du ett riktigt bra exempel och bevis så ger jag mig... absolut...
Valhajen kan säkerligen svälja mer än plankton men absolut inte något sådan stort som en människa...
Jag vet inte exakt vad vilken val jag visade på YT klippet men denna har troligen i alla fall möjligheten... En valhaj har inte ens möjligheten...
OK...
Men samtidigt... då det aldrig hänt och vad jag vet inte inte ens finns någon möjlighet att hända så spekulerar vi enbart... eller? Finns det djur som kan svälja människor hela?
En kaskelot skulle absolut klara av det - de sväljer jättebläckfiskar betydligt större än så utan att tugga dem nämnvärt. Enligt en gammal skepparhistoria med flera inbördes motstridiga varianter skulle det faktiskt ha skett vid ett tillfälle...
Jag är tveksam till om valen i filmklippet verkligen sväljer någon luft - däremot säkerligen en hel del vatten!
(Edit: valen i klippet är en knölval, alltså planktonätare.)
Senast redigerad av Nakkvarr 2017-06-08 kl. 19:48.
Anledning: Tillägg
En kaskelot skulle absolut klara av det - de sväljer jättebläckfiskar betydligt större än så utan att tugga dem nämnvärt. Enligt en gammal skepparhistoria med flera inbördes motstridiga varianter skulle det faktiskt ha skett vid ett tillfälle...
Jag är tveksam till om valen i filmklippet verkligen sväljer någon luft - däremot säkerligen en hel del vatten!
(Edit: valen i klippet är en knölval, alltså planktonätare.)
Kaskelot hade nog kunnat svalt en människa absolut... men man kan enkelt se på dess tänder att den tuggar före den sväljer :-)
Skeppar historian är troligtvis inte sann... överleva dagar... låter rätt otroligt... speciellt då man vet att kaskelotter dyker sjukt djup... men men...
Klippet, planktonätare... det kan så väl vara... men det ser faktiskt ut som dom tar större (typ 1000 gånger större) saker... och varför i sådana fall gå ihop blåsa luft för så stimmet (av småfisk) är lättare att fånga... och sedan svälja såå mycket luft som dom gör bara för "lite" plankton.
Hmm... jag får återkomma... Men normalt när man äter plankton eller lite större krill så rent energi konservativt är bara att öppna gapet och filtrera men dessa "jagar"... och sväljer uppenbarligen småfisk...
Jaja... återkommer som sagt.. du kan ha rätt men det ser knepigt ut för en en sådan stor varelse att simma upp bara för att äta plankton...
Så du kan nog bli svald av en sådan om du har riktigt otroligt one in a billion chance... dom har helt enkelt en stor mun, stor mage... och sväljer en rejäl mängd av luft... :-)
Senast redigerad av 4yoonly 2017-06-08 kl. 20:03.
Jo allt detta var ju en spekulation/gissning utan dess like... själv tänkte jag mig att du blev slukad av en val som sväljer mycket luft när dom jagar småfisk (typ).
Hade du kunnat överleva 30 min i denna magen... har ingen som helst aning...
Det finns dock djur som kan överleva i magar väldigt länge... ja egentligen inte dö alls...
Men titeln.. Man refererar givetvis till en människa och normalt som jag sade innan är det otroligt få djur (om något?) som inte tuggar dig först och du dör långt innan du ens får uppleva magen levande.
Därav min spekulation :-)
Jag tror inte de sväljer någon nämnvärd mängd luft när de äter. Valen skulle bara få svårt att dyka då och till skillnad från hos oss landlevande däggdjur så har inte valarna någon förbindelse från munhålan till lungorna så de kan inte tillgodogöra sig den luften för att andas. Jag skulle tro att de trycker ut luften innan de sväljer och rapar upp det rätt snabbt om de skulle svälja någon luft.
Om vi bara för diskussionens skull säger att de sväljer luft så kan vi se hur länge man klarar sig på den luften, om man lyckas hålla näsan ovanför ytan i geggamojan i den knådande magsäcken. Det som främst händer med luften när vi andas den är att vi tar syrgas från den och avger koldioxid till den. Om vi andas in normal frisk luft med försumbar CO2-halt (mindre än en halv promille) så andas vi ut luft med c:a 4 % CO2. Luft med en CO2-halt på över 10 % är snabbt dödande för en människa. Om CO2-avgivningen är konstant och oberoende av den inandade halten (jag tycker den borde vara det i stort sett, kroppen producerar lika mycket CO2 genom cellandningen men avgivningsförmågan i lungorna kan möjligen minskas när halten är hög i luften). I vila andas vi c:a 10 l luft/minut men jag tror det är svårt att behålla lugnet när man befinner sig i någons mage så andningen är förmodligen betydligt häftigare då.
Vi säger ändå säger att det räcker med 10 l/min och att valen har svalt 1000 l luft. Efter 1000/10=100 minuter har vi kommit upp i 4 % CO2 i "magluften". Efter ytterligare 100 minuter borde vi vara uppe på c:a 8 % och då närmar vi oss dödlig CO2-halt. Detta inträffar innan vi utarmat luften till farligt låg syrgashalt. En komplicerande faktor är interaktionen med annan geggamoja i magen. Finns där sådant som absorberar CO2 så skulle man kunna klara sig längre men så är det nog inte, magsyran är ju sur som fan så CO2-lösligheten borde vara väldigt dålig. Tvärtom bildas det nog CO2 från matsmältningen så luften blir omöjlig att andas snabbare än om det bara hade varit ett vanligt tätt rum.
Kanske man skulle kunna andas ett par timmar i bästa fall med ovanstående förutsättningar men så mycket som 1000 l luft tror jag verkligen inte att någon val sväljer, inte på långa långa vägar. Hela magen på en stor blåval rymmer ungefär 1000 l. Och så var det det där med magens knådande... Nä, i verkligheten kan du inte andas alls i en valmage, blir du inte ihjälknådad så drunknar du inom ett par minuter.
Vilka djur är det som kan överleva i magar väldigt länge eller inte dö alls där? Du tänker kanske på bakterier? Det är inga djur. Björndjuret kan säkert överleva men de tål ju det mesta.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Valhajens svalg är inte så stort så där kommer en människa inte ner men på en kaskelot skulle det säkert gå. Jag tvivlar på att de hinner reagera innan man är inne i truten på dem men de kanske inte sväljer om de känner att det är något konstigt där.
När du har en så fin dokumentär får jag väl bjuda på en annan om ökenråttan Lemmiwinks som överlevde passagen genom en människas matsmältningssystem fast då i motsatta riktningen, uppströms liksom: http://www.southparkstudios.nu/clips...venture-begins
Obs, inte seriöst, inte verklighetsbaserat. Oseriös låttext till filmen i spoiler:
A great adventure is waiting for you ahead.
Hurry onward Lemmiwinks, or you will soon be dead.
The journey before you may be long and filled with woe.
But you must escape the gay man's ass, so your tale can be told.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-06-08 kl. 21:46.
Jag tror inte de sväljer någon nämnvärd mängd luft när de äter. Valen skulle bara få svårt att dyka då och till skillnad från hos oss landlevande däggdjur så har inte valarna någon förbindelse från munhålan till lungorna så de kan inte tillgodogöra sig den luften för att andas. Jag skulle tro att de trycker ut luften innan de sväljer och rapar upp det rätt snabbt om de skulle svälja någon luft.
Obs återigen (som du vet vi pratar rent hypotetisk nonsens) :-) Men kul!
Människor sväljer luft... kan ge en rap eller två... som du även påpekar.
Magen inte ens hos människor är helt tom på "luft"...
Även om denna val som jag visade i klippet (som är troligen ett hyfsat normalt beteende för just denna typ av val) så sväljer den en rejäl mängd av luft... det ser inte bara så ut, det är så.
Dyka... det handlar enbart om massa, vilket dessa valar har. Annars hade vi sett ubåtar som hade sjukt svårt att dyka trots bevisligen rätt mycket luft. Och nej det finns ubåtar med "luft" som kan sjunka djupt utan en kraft som trycker neråt.
Citat:
Så är det absolut, men det finns filmer som visar detta under vatten och då ser man tydligen hur valen ser ut innan och efter denna "gulp"... och nej storleken efter är inte efter den "enorma" massan av småfisk... det är något helt annat. Dom har inga som helst problem att dyka efteråt dock.
Så återigen... klippet jag visade (vilket inte är en oneoff) är något dessa valar gör och dom tar en enorm mängd luft och vatten och småfisk. Försvinner en massa luft absolut... men hävdar du att inget finns kvar om du råkar befinna dig i deras mage... så tror jag faktiskt du har fel.
Citat:
Om vi bara för diskussionens skull säger att de sväljer luft så kan vi se hur länge man klarar sig på den luften, om man lyckas hålla näsan ovanför ytan i geggamojan i den knådande magsäcken. Det som främst händer med luften när vi andas den är att vi tar syrgas från den och avger koldioxid till den. Om vi andas in normal frisk luft med försumbar CO2-halt (mindre än en halv promille) så andas vi ut luft med c:a 4 % CO2. Luft med en CO2-halt på över 10 % är snabbt dödande för en människa. Om CO2-avgivningen är konstant och oberoende av den inandade halten (jag tycker den borde vara det i stort sett, kroppen producerar lika mycket CO2 genom cellandningen men avgivningsförmågan i lungorna kan möjligen minskas när halten är hög i luften). I vila andas vi c:a 10 l luft/minut men jag tror det är svårt att behålla lugnet när man befinner sig i någons mage så andningen är förmodligen betydligt häftigare då.
Vi kan för diskussionens skull säga att "vi" kunde först och främst hålla andan i 10 minuter (någonstans runt 11 min är väl typ rekord)... men för diskussionens skull säger vi 10 minuter... ett enda andetag... man måste vara hyfsad på att simma och hålla sitt lugn om man kan hålla andan i 10 minuter... kan man ta 1 enda litet andetag till så kanske man kan köra 3-4 minuter till... kan man ta 2-3 vilket jag tror så är 30 min inte omöjligt. Det är till och med möjligt.
Du pratar "vi", jag pratar MAX... Förövrigt så hade "vi" aldrig hamnat någonsin i något djur utan att blivit tuggad till bitar...
Citat:
Vi säger ändå säger att det räcker med 10 l/min och att valen har svalt 1000 l luft. Efter 1000/10=100 minuter har vi kommit upp i 4 % CO2 i "magluften". Efter ytterligare 100 minuter borde vi vara uppe på c:a 8 % och då närmar vi oss dödlig CO2-halt. Detta inträffar innan vi utarmat luften till farligt låg syrgashalt. En komplicerande faktor är interaktionen med annan geggamoja i magen. Finns där sådant som absorberar CO2 så skulle man kunna klara sig längre men så är det nog inte, magsyran är ju sur som fan så CO2-lösligheten borde vara väldigt dålig. Tvärtom bildas det nog CO2 från matsmältningen så luften blir omöjlig att andas snabbare än om det bara hade varit ett vanligt tätt rum.
När vi pratar om så små tider som att man nästan (självklart inte dock) kan hålla andan så blir det svårt att kalkylera CO2 halter osv. Magsyran som skall omvandla allt till något tarmarna kan ta upp är det absolut största problemet.. men har du hamnat där då är det rätt kört skulle jag vilja påstå.
Det är nog dock inte magen som "producerar" CO2 utan tarmarna. Den mesta CO2 kommer ifrån ändan inte ifrån magen i sig. Den har bara en syra som omvandlar det du äter (vanligtvis) till något dina tarmar kan ta upp som födoämne.
Men visst syran i magen kan absolut bli en komplicerad faktor i mina "30 minuter"... men som jag sade innan... om du lever och hamnat i magen och syran i denna magen är den jobbiga faktorn så det troligen dina ben som ryker först, för jag tror inte du stört dyker ner i tarmen.
Och människor kan faktiskt bli av med sina ben långt innan dom dör...
Citat:
Kanske man skulle kunna andas ett par timmar i bästa fall med ovanstående förutsättningar men så mycket som 1000 l luft tror jag verkligen inte att någon val sväljer, inte på långa långa vägar. Hela magen på en stor blåval rymmer ungefär 1000 l. Och så var det det där med magens knådande... Nä, i verkligheten kan du inte andas alls i en valmage, blir du inte ihjälknådad så drunknar du inom ett par minuter.
Nu har jag nog missat något... (som vanligt)... mina 30 min var alltså inte ens hypotetiskt nonsens utan kanske (rent hypotetiskt) går? :-)
En blåval är gigantisk utan tvekan, men den behöver ha den största magen som ger den bästa utfallet för att en människa med den största förutsättningen att överleva.
Dessutom har jag aldrig sett en blåval (på riktigt eller på film/klipp) svälja något annat krill... visst kanske den är såpass stor att du kan hamna i dess lunga men det ser jag som tveksamt och dessutom inte vara frågan/svaret på TS.
Citat:
Vilka djur är det som kan överleva i magar väldigt länge eller inte dö alls där? Du tänker kanske på bakterier? Det är inga djur. Björndjuret kan säkert överleva men de tål ju det mesta.
Ja bakterier absolut, utan "luft" hade inte nog inte bakterier existerat så ja bakterier visst.
Djur är en definitions fråga förövrigt. Du kanske inte ens definierar människor som djur?
Det finns vissa "maskar" som klarar magsyra också... visst kanske inte ingår i din definition av djur men ingår i min.
Sedan är magsyra en definition också... det finns väldigt olika givetvis....
Björndjur är helt sjuka varelser... men det finns säkerligen fler som klarar sådana påfrestningar fast vi inte riktigt har utforskat dom ännu... Vanliga (eller jag i den "varma världen") kackerlackor är rätt tåliga även dom... inte alls som björndjur men bra tåligare än mycket annat...
Phuh...
Så på denna hypotetiska nonsens fråga... så 30 min i bästa fall... japp :-) I still stand by it haha...
Om något fantasi djur kan svälja dig hel så kan du (som människa) troligen överleva i absolut bästa fall... 30 minuter... kanske längre...
Obs återigen (som du vet vi pratar rent hypotetisk nonsens) :-) Men kul!
Människor sväljer luft... kan ge en rap eller två... som du även påpekar.
Magen inte ens hos människor är helt tom på "luft"...
Även om denna val som jag visade i klippet (som är troligen ett hyfsat normalt beteende för just denna typ av val) så sväljer den en rejäl mängd av luft... det ser inte bara så ut, det är så.
En rejäl mängd. Hur mycket luft sväljer den och hur vet du det?
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Dyka... det handlar enbart om massa, vilket dessa valar har. Annars hade vi sett ubåtar som hade sjukt svårt att dyka trots bevisligen rätt mycket luft. Och nej det finns ubåtar med "luft" som kan sjunka djupt utan en kraft som trycker neråt.
Det handlar absolut inte om massa, det handlar om densitet och inget annat. Av en jäkla händelse så har jag senast idag diskuterat en viss jätteubåts förmåga att dyka i olika vatten i tråden (FB) Världens största atomubåt på väg mot Östersjön. Skulle sjunka om den dök. VA?
Jag tycker jag har hyfsad koll på ubåtar om jag får säga det själv.
Citat:
Så är det absolut, men det finns filmer som visar detta under vatten och då ser man tydligen hur valen ser ut innan och efter denna "gulp"... och nej storleken efter är inte efter den "enorma" massan av småfisk... det är något helt annat. Dom har inga som helst problem att dyka efteråt dock.
Så återigen... klippet jag visade (vilket inte är en oneoff) är något dessa valar gör och dom tar en enorm mängd luft och vatten och småfisk. Försvinner en massa luft absolut... men hävdar du att inget finns kvar om du råkar befinna dig i deras mage... så tror jag faktiskt du har fel.
Jag förstår inte hur du kan förutsätta att detta "något helt annat" ska vara luft, varför inte vatten?
Citat:
Vi kan för diskussionens skull säga att "vi" kunde först och främst hålla andan i 10 minuter (någonstans runt 11 min är väl typ rekord)... men för diskussionens skull säger vi 10 minuter... ett enda andetag... man måste vara hyfsad på att simma och hålla sitt lugn om man kan hålla andan i 10 minuter... kan man ta 1 enda litet andetag till så kanske man kan köra 3-4 minuter till... kan man ta 2-3 vilket jag tror så är 30 min inte omöjligt. Det är till och med möjligt.
Jag tänkte inte på att en del kan hålla andan så länge. Jag har faktiskt hållit andan i tre eller om det t o m var fyra minuter en gång men när jag provat på senare år klarade jag bara halva tiden.
Fast jag tvivlar på att det räcker med enstaka andetag för att förlänga den tiden med flera minuter till, plus att det kommer inte att finnas någon luft att andas i magen.
Citat:
Du pratar "vi", jag pratar MAX... Förövrigt så hade "vi" aldrig hamnat någonsin i något djur utan att blivit tuggad till bitar...
Med vi avser jag inte dig och mig utan människan som art så det inkluderar de mest uthålliga andningshållarna med.
Citat:
När vi pratar om så små tider som att man nästan (självklart inte dock) kan hålla andan så blir det svårt att kalkylera CO2 halter osv. Magsyran som skall omvandla allt till något tarmarna kan ta upp är det absolut största problemet.. men har du hamnat där då är det rätt kört skulle jag vilja påstå.
Det är nog dock inte magen som "producerar" CO2 utan tarmarna. Den mesta CO2 kommer ifrån ändan inte ifrån magen i sig. Den har bara en syra som omvandlar det du äter (vanligtvis) till något dina tarmar kan ta upp som födoämne.
Men visst syran i magen kan absolut bli en komplicerad faktor i mina "30 minuter"... men som jag sade innan... om du lever och hamnat i magen och syran i denna magen är den jobbiga faktorn så det troligen dina ben som ryker först, för jag tror inte du stört dyker ner i tarmen.
Och människor kan faktiskt bli av med sina ben långt innan dom dör...
Så är det nog.
Citat:
Nu har jag nog missat något... (som vanligt)... mina 30 min var alltså inte ens hypotetiskt nonsens utan kanske (rent hypotetiskt) går? :-)
En blåval är gigantisk utan tvekan, men den behöver ha den största magen som ger den bästa utfallet för att en människa med den största förutsättningen att överleva.
Dessutom har jag aldrig sett en blåval (på riktigt eller på film/klipp) svälja något annat krill... visst kanske den är såpass stor att du kan hamna i dess lunga men det ser jag som tveksamt och dessutom inte vara frågan/svaret på TS.
Jag tror 30 minuter är alldeles för länge om det inte finns luft att andas i magen vilket jag inte tror det gör i någon användbar mängd. Tänk även på att geggan inte ligger stilla i magen utan knådas runt så finns där en liten mängd luft så lär du inte kunna få i dig den i alla fall.
Citat:
Ja bakterier absolut, utan "luft" hade inte nog inte bakterier existerat så ja bakterier visst.
Va? Det finns gott om anaeroba bakterier som inte behöver luft utan tvärt om inte ens tål fri syrgas. Däremot är det omvända korrekt, det var förmodligen cyanobakterier som gjorde att vår planet fick en atmosfär med syrgas i en gång i tiden så utan bakterier hade vi inte haft luft så som vi känner den idag.
Citat:
Djur är en definitions fråga förövrigt. Du kanske inte ens definierar människor som djur?
Det finns vissa "maskar" som klarar magsyra också... visst kanske inte ingår i din definition av djur men ingår i min.
Nu är du dum, det är väl klart som fan att jag räknar både människor och maskar som djur. Bakterier räknas däremot inte som djur och det är inte min personliga definition utan det är så det är inom systematiken helt enkelt.
Inälvsmaskar var däremot en intressant grej, hur tusan får de syrgas där de håller till? Det finns maskar som klarar sig utan syrgas genom att bryta ner glykogen men enligt den här artikeln kräver inälvsmaskar normalt en viss syrgashalt som ändå brukar finnas löst i geggan i tarmarna. När jag säger syrgas menar jag alltså molekylen O2 oavsett om den är i form av gas eller löst i vätska. Nu andas ju maskar genom huden och vi (du, jag och min ena granne) kan inte tillgodogöra oss syrgas som är löst i vätska. I tider av alldeles för svår syrgasbrist kan de gå i dvala och vänta till bättre tider på ett sätt som människan inte kan.
En rejäl mängd. Hur mycket luft sväljer den och hur vet du det?
Exakt hur mycket denna typ av val sväljer är svårt att säga. Jag kan ge dig ett tal om du vill, men du kan ju inte säga emot. Så mitt tal hur mycket luft den sväljer blir ganska orelevant i sammanhanget eller hur. Jag kan säga att den sväljer runt 10,000 Cm3 luft vid varje den den fångar fisk.
Vad är din exakta siffra?
Citat:
Det handlar absolut inte om massa, det handlar om densitet och inget annat. Av en jäkla händelse så har jag senast idag diskuterat en viss jätteubåts förmåga att dyka i olika vatten i tråden [url="https://www.flashback.org/t2846213"] (FB) Världens största atomubåt på väg mot Östersjön. Skulle sjunka om den dök. VA?
Se där ja, var den också helt utan luft? för inget kan väl dyka ner i vattnet med luft? rapade den ut det?
Det handlar om massa... jag lovar dig... det handlar ALLTID om massa... beskriv något som omgivs av något, med eller utan massa. Densitet är bara en annan massa och i vissa fall en annan gravitation. Inget annat. Så återigen, massan är alltid avgörande... utan den skulle densitet som du kallar det inte ha någon funktion alls... Lite som som utan "luft" hade det varit jätte många djur som överlevt.
Totalt intetsägande... Utan massa finns inget som ens heter densitet.... utan "luft" hade inget vi inte diskuterat liv på jorden.
Citat:
Jag tycker jag har hyfsad koll på ubåtar om jag får säga det själv.
Det vet jag, vi har diskuterat något liknande förut... men just nu verkar du har väldigt dålig koll... även om du började med "inget" i princip kan dyka med luft i magen (i lungorna verkade du helt glömt) så drog jag jämförelsen med ubåtar... som tydligen kan med luft... så hur är kollen egentligen undrar jag? Du som självutnämnd expert på ubåtar?
Citat:
Jag förstår inte hur du kan förutsätta att detta "något helt annat" ska vara luft, varför inte vatten?
Kanske för just denna valen ifråga gick upp till ytan och drog ett gigantiskt munfull av fisk och vatten och luft? varför skulle luft inte vara en del detta? eller tror du att luften bara försvann när dom sluter sina "munnar" ovanför vattnet?
Citat:
Jag tänkte inte på att en del kan hålla andan så länge. Jag har faktiskt hållit andan i tre eller om det t o m var fyra minuter en gång men när jag provat på senare år klarade jag bara halva tiden.
Jag dykt sedan barnsben... älskar det har jag hållt andan mer än 3 minuter under vatten... inte en chans... men om vi ändå pratar hypotetiskt varför prata om dina egna och mina upplevelser?
Eller har du bevis på att någon svald människa inte kan överleva 30 minuter i en mage? I sådana fall böjer jag mig... i annat fall är det mest ren teori... och i denna teorin kan faktiskt en människa hålla andan 10 minuter... tro det eller ej...
Citat:
Fast jag tvivlar på att det räcker med enstaka andetag för att förlänga den tiden med flera minuter till, plus att det kommer inte att finnas någon luft att andas i magen.
Man kan tvivla givetvis, men allt beror på hur mycket luft denna hypotetiska teoretiska mage innehåller eller hur... det är givetvis diskutabelt och om du säger att det inte går kan jag lätt teoretiskt hypotetiskt säga att det går... så bevisa att jag har fel...
Citat:
Med vi avser jag inte dig och mig utan människan som art så det inkluderar de mest uthålliga andningshållarna med.
Ok... så vi håller oss till +10 minuter hålla andan då... helt ok för min del...
Citat:
Så är det nog.
Jag tror 30 minuter är alldeles för länge om det inte finns luft att andas i magen vilket jag inte tror det gör i någon användbar mängd. Tänk även på att geggan inte ligger stilla i magen utan knådas runt så finns där en liten mängd luft så lär du inte kunna få i dig den i alla fall.
Jag tror annorlunda, om du rent teoretiskt skulle kunna bli svald av något så är detta troligen såpass stort att du (tyvärr) överlever säkerligen i 30 minuter. Vi kan ta lite exempel... Dessa små fiskar som blir svalda av denna (exempel) val... när tror du dom dör? 10 min? 20 min?
Tror lätt dom överlever 30 min... hade vi sett valen svälja dessa ("sardiner") så hade vi efter 30 minuter kunna tagit ut dem genom att döda valen och dom hade simmat vidare.
Då får man förstora lite... hade det funnits en val (eller vad som helst egentligen) som hade kunnat svälja dig hel så hade du troligen överlevt efter 30 min...
Citat:
Va? Det finns gott om anaeroba bakterier som inte behöver luft utan tvärt om inte ens tål fri syrgas. Däremot är det omvända korrekt, det var förmodligen cyanobakterier som gjorde att vår planet fick en atmosfär med syrgas i en gång i tiden så utan bakterier hade vi inte haft luft så som vi känner den idag.
Nu är du dum, det är väl klart som fan att jag räknar både människor och maskar som djur. Bakterier räknas däremot inte som djur och det är inte min personliga definition utan det är så det är inom systematiken helt enkelt.
Så enligt din egen uppfattning så hade syret (eller "luften") på jorden inte gjort någon stor betydelse alls... det hade varit fullt med liv ändå... det är en spännande tanken, har du något bevis som bekräftar detta? dvs liv som vi vet det har inget som helst med "luften"...
Det är ungefär som att säga att vegetarianer kunde överlevt på jorden utan köttätare... eller tvärtom...
Även om det finns något som inte kräver syre idag så innebär det inte automatiskt att dom hade ens påbörjat sitt liv utan det... är du med på mänsklig vegetarian metaforen?
Citat:
Inälvsmaskar var däremot en intressant grej, hur tusan får de syrgas där de håller till? Det finns maskar som klarar sig utan syrgas genom att bryta ner glykogen men enligt artikeln kräver inälvsmaskar normalt en viss syrgashalt som ändå brukar finnas löst i geggan i tarmarna. När jag säger syrgas menar jag alltså molekylen O2 oavsett om den är i form av gas eller löst i vätska. Nu andas ju maskar genom huden och vi (du, jag och min ena granne) kan inte tillgodogöra oss syrgas som är löst i vätska. I tider av alldeles för svår syrgasbrist kan de gå i dvala och vänta till bättre tider på ett sätt som människan inte kan.
Ja vad skall jag säga... Jag fiser inte 100% metan... och som du själv säger finns det liv som klarar sig med en lägre syrehalt... och vissa till och med klarar sig bra idag utan.
Evolution är bara en anpassning till olika miljöer. Det vill säga antigen så anpassar du dig till miljön som kan förändras eller så finns du inte mer... Men det finns alltid en start och starten behöver inte innebära nuvarande anpassning.
Såå... jag hoppas verkligen du förstår att jag detta jag skrivit är ren retorik/bullshit...
en viss del är ärligt och sant men största delen... är ren och skär komedi (ifrån min sida) och bullshit Vi pratar ändå om hur länge en människa kan överleva i en mage OK!
Jaja lite troll varning på mig :-) Inte allt dock... men till stor del...
Så underbart att bara diskutera ibland
Ja iofs det finns ju små människor också (så långt tänkte jag faktiskt inte)...
Men en krokodil tuggar (även om den kan svälja stora bitar) dvs den suger inte bitar, den tuggar och sväljer... Hajar även så...
Men när du säger små barn så tror jag det finns djur faktiskt som kan svälja dom hela utan att döda dem först via ett bett... kan inte komma på något just nu... men borde finnas...
Krokodiler tuggar inte. De sliter sönder bytet genom att hugga tag i det och rotera i vattnet. Sedan sväljer de de delar de sliter loss hela.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!