2017-06-08, 11:40
Medlem
Går det att låna en pulsoximeter från vårdcentralen för att mäta syresättning under natten? Jag tror jag kanske lider av sömnapné och det verkar som en pulsoximeter skulle vara ett bra verktyg för att undersöka det, men jag är osäker på om jag vill spendera hundratals kronor på en.
Citera
2017-06-08, 12:12
Vänd dig till öra-näsa-halsmottagning på närmaste sjukhus. Då kan du låna hem utrustning du kan sova med.
Citera
2017-06-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vänd dig till öra-näsa-halsmottagning på närmaste sjukhus. Då kan du låna hem utrustning du kan sova med.

Tack för svar! Måste man boka läkartid hos dem sånna fall?
Citera
2017-06-08, 12:41
Bannlyst
Fast en redig sådan kostar bara ca 400kr kanske från Apotea, kan vara värt att ha en sådan hemma bara för, ingen dålig investering i ditt fall, håller ändå i flera år.
Citera
2017-06-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arouint
Fast en redig sådan kostar bara ca 400kr kanske från Apotea, kan vara värt att ha en sådan hemma bara för, ingen dålig investering i ditt fall, håller ändå i flera år.

Jo, fast är rädd att jag skulle bara använda den en gång för att kolla om jag faktiskt lider av sämnapné.
Citera
2017-06-08, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snopdoge
Jo, fast är rädd att jag skulle bara använda den en gång för att kolla om jag faktiskt lider av sämnapné.

Den kommer ju till annan nytta, t.ex vilopuls vid olika lägen, och syresättning, speciellt då du t.ex känner att det kanske är lite knas med syresättningen då kan du verifiera om det faktiskt är så, tycker det är bra redskap ändå att ha hemma
Citera
2017-06-08, 14:49
Moderator
fredrik686s avatar
Eller så kontaktar du en VC (sömnapné mottagning direkt om de inte har remisstvång) för att få komma på ett besök och sedan låna hem en bättre apparat (som mäter mer än bara puls och syresättning) och kan få en diagnos på samma gång. Sen efter diagnos kan du då få behandling.
Citera
2017-06-08, 17:35
Medlem
Lasermopsens avatar
Det är nog inte omöjligt att få låna en sån. När min mamma utreddes för sömnapné o skulle få en CPAP-maskin, så fick hon en massa EKG-tillbehör o en pulsoximeter att låna, för kontroll.
Citera
2017-06-09, 07:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Eller så kontaktar du en VC (sömnapné mottagning direkt om de inte har remisstvång) för att få komma på ett besök och sedan låna hem en bättre apparat (som mäter mer än bara puls och syresättning) och kan få en diagnos på samma gång. Sen efter diagnos kan du då få behandling.
Bästa alternativet, mäter även hur man ligger och andning.

Citat:
Ursprungligen postat av snopdoge
Går det att låna en pulsoximeter från vårdcentralen för att mäta syresättning under natten?
Eller så köper du en på ebay för dryga hundralappen som du sen tar med till vårdcentralen för kontrollmätning.
Citera
2017-06-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686

Låter som en bra idé! Tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in