2016-01-12, 15:06
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
jag vet inte om det är värt att köpa en Hästens-säng. Jag tror att man betalar en del för märket. Samtidigt kan jag säga att vi köpt en memory-madrass på IKEA för ca 500 EUR och har aldrig haft en skönare sovupplevelse.

Jag har nämligen haft sömnproblem i en massa år där jag dels haft problem med att somna och dels haft problem med att sova kontinuerligt. Sen köpte vi den här sängen och jag kollade lite över mina vanor; skar ner på kaffet och alkoholen (vätskeutdrivande). Sen dess sover jag långt, långt bättre och ofta hela nätter utan att vakna upp stup i kvarten.

Det är ju som med allt här i världen, man får alltid betala en liten slant för märket - man kan ju göra en liknelse vid bilar; jämför valfri ny Dacia med valfri ny Volvo, båda är de helt nya bilar, går att köra med och har allt som bilar brukar ha - i princip. Men sen finns det en del skillnader också, man åker fan så mycket bekvämare i en Volvo, vid en frontalkrock mellan en Volvo och en Dacia skulle de åkande i Volvon knäppa upp säkerhetsbältena och pusta ut medan de åkande i Dacian skulle få identifieras mha tandkort. 10 år efter inköp är Volvon fortfarande värd en hel del slantar medan Dacian sedan något år tillbaka är nersmält till spikar och skruvar. Men visst, man får betala lite extra för märket Volvo men man får också en fan så mycket bättre bil.

Kvalitet kostar, oavsett vad det gäller och följaktligen gäller det även sängar. Sen kan folk försöka tuta i andra här att man sover bäst på en plywoodskiva med en badhandduk som madrass bäst de vill, säkert finns det någon det funkar för.

Trots allt så tillbringar man sisådär 20 år av sitt liv i sängen, så om man någon gång ska lyxa till det lite är nog just sängen ett rätt bra val.

Slutligen så är det ju ganska självklart att oavsett vilket fläskigt sängmuskedunder man införskaffar aldrig kan råda bot på dåliga vanor som beskrivs i inlägget ovan, man får ta det där personliga ansvaret och ställa om sitt liv också - för en god natts sömn är guld värt.
Citera
2016-01-22, 17:01
Medlem
Från illustrerad vetenskap:
"Det finns många teorier om vilken sorts madrass som är bäst, men det finns inte mycket vetenskaplig dokumentation på det här området. En av de mest utbredda uppfattningarna är att ryggraden har ett naturligt utsträckt läge som madrassen skall stötta.
---
Faktum är att det finns lika lite vetenskapliga belägg för detta påstående som för många andra
"

http://illvet.se/manniskan/kroppen/v...r-halsosammast
Citera
2016-07-12, 10:27
Medlem
Hej,

Är det någon som har koll på marginalerna på en säng som kostar 50k? Typ en carpe diem eller liknande?

Det borde ju vara ganska mkt känns det som, och man vill ju gärna veta vad man kan pruta på en premium säng.
Citera
2017-05-11, 23:25
Medlem
Vi håller som bäst på att välja ny säng efter att ha haft en Hästens Marquis i över 25 år.
Vi har också en Marquis på vårt fritidshus där vi är ganska ofta. Vi hade tur och fick ett av annan kund felbeställt ex som passade oss perfekt, så det blev halva priset på grund av, eller snarare tack vare det. Den har vi haft i ca 15 år.

Vi är mest nöjda med den "nyare" sängen, dvs. den vi haft i 15 år. Den har soft/medium och det gassar oss bra. Den första sängen, den vi haft i 25 år, hade medium som fasthet över hela sängen, och vi trodde att det var rätt, och visste inte ens då att man kunde ha olika på respektive sida. Om nu säljföretaget i Stockholm, Ditzingers, funnits kvar hade vi sagt dem ett och annat. Hustrun känner sig lurad på 25 år. Faktiskt gör hon det. Säljaren brydde sig inte om oss, utan om sin affär. Och på grund av vår okunskap eller begränsade kunskap, visste vi inte vad vi inte visste. Och nu när vi legat timvis, (ja det är sant) i sängar i butiken, märker framför allt hon att det är stor skillnad på säng och säng, även från samma företag. Vi var för oerfarna för 25 år sedan, och säljaren för avslutsfokuserad. Men det lastar vi inte Hästens för, utan säljaren.

Nåväl, efter att nu ha prövat jädrar i min låda en trave sängar är jag och vi tämligen övertygade och säkra på att Hästens har något alldeles extra. Att slippa sova i plast är bara det en underbar inre känsla. Ikea pratar förvisso också om naturmaterial, de talar om naturlatex. Men, njae, det är gummi lik förbannat. Men naturgummi som man gör latex av. Skit samma, gummi är gummi och är för oss detsamma som plast. Big deal, det är inte där skillnaden ligger. För oss är det ingen tvekan om att Hästens slår an något djupt inne i oss som handlar om kontakt med naturen, handens närhet, traditionerna, materialen, ja kort sagt, rubbet.

Jag gjorde en liten kalkyl, kanske inte heltäckande men ändå. Jag tog tre sängar och jämförde. Jag jämförde inte priset, utan kostnaden. Med detta menar jag att pris dividerat med rimligt antagen livslängd är bättre än enbart pris Ikeas "dyraste" kontinentalsäng kostar ca 20 000 kr. vi fick från Sova en offert på en Jensen för 50 000 kr. Och så hade vi en spaning på en Hästens för 95 000 kr. Säljaren på Sova körde resonemanget typ "är en Hästens värd dubbelt så mycket" etc och refererade då till priset.
När jag satte mig ned och ringde runt fick jag följande bild: Oavsett garanti etc bör du kunna räkna med att en IKEA säng är trevlig i kanske 10 år. En Jensen enligt säljaren 15 år. En hästens åtminstone 25-30 år,
Tar man då och dividerar priset med antal rimliga månader blir det en intressantare jämförelse. Jag skissade på att sängarna duger 20 % kortare tid än angivet. Alltså IKEA 8 år, Jensen 12 år, Hästens 20 år.

Litet slarvigt räknat här och nu "kostar" IKEA ca 200 kr per månad, Jensens kostar ca 350 kr per månad och Hästens kostar 395 kr per månad. Vi ställde oss efter denna kalkyl frågan: "OK, Ikea är för mycket osäkert över tid även om många är nöjda i sig. Men vi har nu passerat 50 år, och vill ha en något mer "rejäl och seriös" säng. (Ursäkta IKEA, men nu går vi vidare efter många år.) Så om nu det "står mellan2 Jensen i det här fallet och Hästens kontinentalsäng Luxoria, skiljer det knappt 50 kr per månad mellan Hästens och Jensen. (skulle nästa Hästenssäng hålla lika länge som vår nuvarande säng är Hästens billigare med nästan 35 kr jämfört med Jensen).

Så vi lutar starkt åt Hästens med alla dess fördelar av "naturlighet" etc. En 50-lapp i månaden är en baggis för att "slippa sova i plast" oavsett hur ventilerande etc. det är. I varje fall för oss.

Vi får se vilken säng det till slut blir.

En rekommendation om någon av er överväger Hästens och har hyfsat nära till Stockholm: TA ER TILL HÄSTENSBUTIKEN PÅ BIRGER JARLSGATAN 25! Servicen och kunnandet där är helt enastående. Där finner ni nu i maj 2017 bland andra Julia och Caroline. Jösses, deras kunnande och nyanserade sätt att följa, vägleda och lyssna är för oss aldrig tidigare upplevt. De är helt exeptnioella! Ingen hets mot avslut, ingen stress, ingen push mot de dyraste modellerna utan helt enkelt en helt enastående noggrannhet och seriositet. Ni kan med förtroende vända er till den butiken, eller till Hästens andra egna butik, den i Köping. Båda butikerna (och kanske någon ytterligare, det vet jag inte) ägs av Hästens själva. Det borgar för den otroliga kundorienteringen och seriositeten och professionaliteten vi mött.

Ja, ursäkta om detta inlägg blev långt men det är många tankar som far runt.

Fokusera inte på priset utan på kostnaden, dvs. pris dividerat med livslängd. Fundera på om plast är värt att ligga i, oavsett vad det kallas. Våga ta dig rejält med tid och provligg, länge och väl. Det tar minst 20 min innan du verkligen känner hur det känns att ligga i en säng. Bara idag har vi varit tre timmar i butiken och provat 4 sängar. Både dyrare och billigare.

Du kan med fördel också ta bort bäddmadrassen när du provar en säng. Då ligger du mer direkt på den delen av sängen som ska ge dig stöd och avlastning och du liksom "simulerar" att det gått några år och sängen "satt sig" och visar sig mera från sig framtida jag, än "förälskelsetiden" så att säga.

Jag svarar gärna på frågor. Vi är som sagt mitt i processen att välja ny säng, så det kan säkert finnas otydligheter och oklarheter i mitt babbel.
Citera
2017-05-12, 00:23
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piggelunk

Nej, ni håller inte på och väljer - det har ni redan gjort med tanke på alla lovsånger och beröm i parti & minut för allt som har med Hästens att göra...

Köpte säng för ca 1½ år sedan, provlåg 6 olika sängfabrikat innan valet gjordes, Hästens var en av de sängar som provades men ej blev vald i slutändan. Det personliga valet styrde mig in på en annan tillverkare där jag låg mycket bekvämare.
Citera
2017-05-13, 09:34
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Nej, ni håller inte på och väljer - det har ni redan gjort med tanke på alla lovsånger och beröm i parti & minut för allt som har med Hästens att göra...

Köpte säng för ca 1½ år sedan, provlåg 6 olika sängfabrikat innan valet gjordes, Hästens var en av de sängar som provades men ej blev vald i slutändan. Det personliga valet styrde mig in på en annan tillverkare där jag låg mycket bekvämare.
Exakt, jag har sällan skådat mer vinklad "frågeställning".
Av ren princip skulle jag aldrig betala de pengarna som Hästens vill ha för sina produkter. De säljer i lyxsegmentet vilket tilltalar de som vill visa att de har ekonomiska muskler.

För några år sedan var jag på sängjakt och provade mycket olika fabrikat. Kan lätt säga att jag låg bättre i en Jensen för 19000:- än jag gjorde i en Hästens för 60000:-.
Men iaf, det slutade med en variant för 11 papp. När den blir dålig köper jag en ny. Jag kan hålla på så fem gånger innan jag är uppe i samma nivå som en Hästens.

Vad gjorde Tibrobädden när de tyckte att det gick dåligt? -De höjde priset några snäpp och hamnade i nästa segment. Sen rullade det på duktigt. Folk är så lättköpta.
Citera
2017-05-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafouz
Nej.

Vad då nej? Är svaret nej på frågan om dyra sängar är värda sitt pris? I så fall, varför tycker du så?
Citera
2017-05-13, 15:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafouz
Nej.

Det går inte att svara så generellt. Generellt är dyrare sängar bättre än billiga. Man får det man betalar för. Däremot kan man inte generellt säga att en säng är bättre ju dyrare den är. Då kommer en personlig aspekt med i bilden också. Man kan mycket väl sova bättre i en säng för 30 papp än i en säng för 50 papp, men man sover i båda fallen bättre i dessa än i en säng för 10 papp.
Citera
2017-05-14, 07:44
Medlem
Har hört att hästens sängar kräver mer underhåll än andra sängar för att garantin ska gälla. Detta för att de är tillverkade av så mycket naturmaterial så riskerar sängen att förmultna precis som döda växter och djur i naturen. Du måste regelbunden ta ut sängen och behandla den på någon sett för att den ska hålla. Missar du underhållet så håller inte sängen i 25 år som de påstå och kan inte heller få pengarna tillbaka.

Tänkt på hur smutsig en 20 år gammal säng kommer att bli? Var det inte en annan sängreklam som säger att man bör byta säng efter 5 år just för hygienens skull? Hur mycket man svettas i sängen varje natt?
Citera
2017-06-08, 13:54
Medlem
Tar mig friheten att bumpa denna tråd och kanske gå något utanför trådens ämne

Är som så att jag inom en snar framtid förmodligen kommer att köpa en hästens.
Är rätt lång och undrar om sängarna görs i större mått än 200 cm på längden och om det är bättre att ha en längre hästenssäng.

Typ vilka mått en hästens går att få i.

Vad gäller inköpsställen så verkar Hästens nästan uteslutande bara säljas av SOVA.

Jag vacklar lite i beslutsamhet om det verkligen är SOVA jag vill köpa av.

Tacksam för konstruktiva råd.
Citera
2017-06-09, 00:58
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Tar mig friheten att bumpa denna tråd och kanske gå något utanför trådens ämne

Är som så att jag inom en snar framtid förmodligen kommer att köpa en hästens.
Är rätt lång och undrar om sängarna görs i större mått än 200 cm på längden och om det är bättre att ha en längre hästenssäng.

Typ vilka mått en hästens går att få i.

Vad gäller inköpsställen så verkar Hästens nästan uteslutande bara säljas av SOVA.

Jag vacklar lite i beslutsamhet om det verkligen är SOVA jag vill köpa av.

Tacksam för konstruktiva råd.

I princip alla Hästenssängar verkar också göras i längder på 210 cm samt 220 cm. Problemet med sängar som är större än standardmått är att man då även måste köpa sängkläder som är anpassade för de större måtten - kanske inte lika enkelt som att hitta standardmåtten...

http://kopasang.se/tag/hastens/

Köpte en kontinentalsäng från SOVA för 1½ år sedan och är extremt nöjd med dem, så jag förstår inte riktigt din aversion mot dem? Jag fann dem väldigt kunniga, serviceinriktade och trevliga.
Citera
2017-10-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Sorry att jag inte kommenterat. Missade att aktivera prenumeration.

Du har nog rätt i din kommentar, även om jag inte enkelt vill erkänna det. Det var en Hästens jag ville ha, men brottades med hur i h-e jag skulle kunna motivera en sådan prisnivå som Hästens medför. Kalkylen håller fortfarande dvs att inte titta på priset utan på kostnaden. Fortfarande mycket pengar.

Däremot tog det lång tid att välja Hästensmodell. Det är nog ett mer passande uttryck.

Det blev till slut en Hästens. En Auroria. Tog några veckor att sova in sig men nu är det en stor skillnad mellan Marquis och Auroria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in