Vi håller som bäst på att välja ny säng efter att ha haft en Hästens Marquis i över 25 år.
Vi har också en Marquis på vårt fritidshus där vi är ganska ofta. Vi hade tur och fick ett av annan kund felbeställt ex som passade oss perfekt, så det blev halva priset på grund av, eller snarare tack vare det. Den har vi haft i ca 15 år.
Vi är mest nöjda med den "nyare" sängen, dvs. den vi haft i 15 år. Den har soft/medium och det gassar oss bra. Den första sängen, den vi haft i 25 år, hade medium som fasthet över hela sängen, och vi trodde att det var rätt, och visste inte ens då att man kunde ha olika på respektive sida. Om nu säljföretaget i Stockholm, Ditzingers, funnits kvar hade vi sagt dem ett och annat. Hustrun känner sig lurad på 25 år. Faktiskt gör hon det. Säljaren brydde sig inte om oss, utan om sin affär. Och på grund av vår okunskap eller begränsade kunskap, visste vi inte vad vi inte visste. Och nu när vi legat timvis, (ja det är sant) i sängar i butiken, märker framför allt hon att det är stor skillnad på säng och säng, även från samma företag. Vi var för oerfarna för 25 år sedan, och säljaren för avslutsfokuserad. Men det lastar vi inte Hästens för, utan säljaren.
Nåväl, efter att nu ha prövat jädrar i min låda en trave sängar är jag och vi tämligen övertygade och säkra på att Hästens har något alldeles extra. Att slippa sova i plast är bara det en underbar inre känsla. Ikea pratar förvisso också om naturmaterial, de talar om naturlatex. Men, njae, det är gummi lik förbannat. Men naturgummi som man gör latex av. Skit samma, gummi är gummi och är för oss detsamma som plast. Big deal, det är inte där skillnaden ligger. För oss är det ingen tvekan om att Hästens slår an något djupt inne i oss som handlar om kontakt med naturen, handens närhet, traditionerna, materialen, ja kort sagt, rubbet.
Jag gjorde en liten kalkyl, kanske inte heltäckande men ändå. Jag tog tre sängar och jämförde. Jag jämförde inte priset, utan kostnaden. Med detta menar jag att pris dividerat med rimligt antagen livslängd är bättre än enbart pris Ikeas "dyraste" kontinentalsäng kostar ca 20 000 kr. vi fick från Sova en offert på en Jensen för 50 000 kr. Och så hade vi en spaning på en Hästens för 95 000 kr. Säljaren på Sova körde resonemanget typ "är en Hästens värd dubbelt så mycket" etc och refererade då till priset.
När jag satte mig ned och ringde runt fick jag följande bild: Oavsett garanti etc bör du kunna räkna med att en IKEA säng är trevlig i kanske 10 år. En Jensen enligt säljaren 15 år. En hästens åtminstone 25-30 år,
Tar man då och dividerar priset med antal rimliga månader blir det en intressantare jämförelse. Jag skissade på att sängarna duger 20 % kortare tid än angivet. Alltså IKEA 8 år, Jensen 12 år, Hästens 20 år.
Litet slarvigt räknat här och nu "kostar" IKEA ca 200 kr per månad, Jensens kostar ca 350 kr per månad och Hästens kostar 395 kr per månad. Vi ställde oss efter denna kalkyl frågan: "OK, Ikea är för mycket osäkert över tid även om många är nöjda i sig. Men vi har nu passerat 50 år, och vill ha en något mer "rejäl och seriös" säng. (Ursäkta IKEA, men nu går vi vidare efter många år.) Så om nu det "står mellan2 Jensen i det här fallet och Hästens kontinentalsäng Luxoria, skiljer det knappt 50 kr per månad mellan Hästens och Jensen. (skulle nästa Hästenssäng hålla lika länge som vår nuvarande säng är Hästens billigare med nästan 35 kr jämfört med Jensen).
Så vi lutar starkt åt Hästens med alla dess fördelar av "naturlighet" etc. En 50-lapp i månaden är en baggis för att "slippa sova i plast" oavsett hur ventilerande etc. det är. I varje fall för oss.
Vi får se vilken säng det till slut blir.
En rekommendation om någon av er överväger Hästens och har hyfsat nära till Stockholm: TA ER TILL HÄSTENSBUTIKEN PÅ BIRGER JARLSGATAN 25! Servicen och kunnandet där är helt enastående. Där finner ni nu i maj 2017 bland andra Julia och Caroline. Jösses, deras kunnande och nyanserade sätt att följa, vägleda och lyssna är för oss aldrig tidigare upplevt. De är helt exeptnioella! Ingen hets mot avslut, ingen stress, ingen push mot de dyraste modellerna utan helt enkelt en helt enastående noggrannhet och seriositet. Ni kan med förtroende vända er till den butiken, eller till Hästens andra egna butik, den i Köping. Båda butikerna (och kanske någon ytterligare, det vet jag inte) ägs av Hästens själva. Det borgar för den otroliga kundorienteringen och seriositeten och professionaliteten vi mött.
Ja, ursäkta om detta inlägg blev långt men det är många tankar som far runt.
Fokusera inte på priset utan på kostnaden, dvs. pris dividerat med livslängd. Fundera på om plast är värt att ligga i, oavsett vad det kallas. Våga ta dig rejält med tid och provligg, länge och väl. Det tar minst 20 min innan du verkligen känner hur det känns att ligga i en säng. Bara idag har vi varit tre timmar i butiken och provat 4 sängar. Både dyrare och billigare.
Du kan med fördel också ta bort bäddmadrassen när du provar en säng. Då ligger du mer direkt på den delen av sängen som ska ge dig stöd och avlastning och du liksom "simulerar" att det gått några år och sängen "satt sig" och visar sig mera från sig framtida jag, än "förälskelsetiden" så att säga.
Jag svarar gärna på frågor. Vi är som sagt mitt i processen att välja ny säng, så det kan säkert finnas otydligheter och oklarheter i mitt babbel.