2017-06-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vad är det för "treklöver" du pratar om?

Ja, gm kan ha planterat ut Helenas tillhörigheter efteråt.

Absolut, men det känns ganska vågat att vilja ta i hennes saker och eventuellt lämna spår efter sig. Min personliga åsikt är att hennes ägodelar har lämnats kvar där av HA genom en strid eller försök till flykt. Hon kan eventuellt försökt att kastat skorna på GM för att undvika våld och på det sätter hamnat där dom hamnade.
Citera
2017-06-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimension-skugga
Tror att sandalerna åkt av när två man burit henne, en i armarna och en i fotlederna, dom har då glidit av och man tar upp båda samtidigt, en i var hand och kastar dom en åt vänster och en åt höger utifrån kroppen på den som kastar därav dom hittas på olika sidor stigen en bit från varandra.. resten av fynden vid lekplatsen tror jag är ett resultat av att man hastigt plockar upp hennes handväska som man tappat mitt i allt.. inga stora saker som hittas och inte lätt att se att dom åker ur väskan i mörkret heller när man är stressad och mest av allt vill därifrån.. såvida man inte känner till att hon hade ringarna på sej på kvällen och inte i väskan??
Låter troligt och något som jag också tror. Eventuellt hade hon cerat mm i sin kofta och prylarna åkte ur den när de bar henne eller lastade in henne. Så lastningsplatsen är vid lekplatsen där prylarna återfinns och överfallet är bortom skorna då GM har burit henne mot bilen vid lekplatsen. De/han körde därifrån i panik när de/han insåg att hon dött men efter 10 minuter återvänder han eller de för att lasta in henne.
Citera
2017-06-08, 12:27
Medlem
Något som jag absolut inte kan släppa är de graverade uppgifterna som PK lämnar till polisen ang PU. Att PU ska ha kommit upp till PK riven och såg ut som ett bergatroll och han grät och var hysterisk och bad om alibi. Om detta är sant då är det PU som är skyldig, kan inte vara på annat sätt. Men om PK ljuger så undrar man varför ljuger han om detta? Varför berättade han inte detta med en gång utan väntade till 96-97? Vet inte om jag läst det eller fått det berättat för mig men någon här kanske vet. Stämmer det att PK gamla fjälla från 92 är tillsammans med den person som HA var glad att se den där natten? Om så är fallet, när blev de ett par? PK berättelse här på fb anser jag vara central. Antingen som en sanning eller som en mörkläggning kring en kompis...
Citera
2017-06-08, 12:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Absolut, men det känns ganska vågat att vilja ta i hennes saker och eventuellt lämna spår efter sig. Min personliga åsikt är att hennes ägodelar har lämnats kvar där av HA genom en strid eller försök till flykt. Hon kan eventuellt försökt att kastat skorna på GM för att undvika våld och på det sätter hamnat där dom hamnade.

Ja, det känns vågat, men jag undrar om gm i en - förmodat - stressad situation tänkte på sådana saker som risken att lämna spår efter sig genom att ta i/på saker.

Ringar (beroende på hur de hittades), cerat och tuggummipaket tror jag kan ha ramlat ur Helenas ryggsäck (eller ev. fickor) vid överfallet (min huvudhypotes är att hon överfölls i anslutning till skogsstigen, i andra hand att hon fördes bort med bil och att tillhörigheterna har lagts dit i efterhand av gm). Skorna däremot tror jag att gm har slängt iväg åt olika håll, för att de skulle bli så svårfunna som möjligt. Han/de kan ha sett att skorna ramlat av och då kastat in dem i skogen. Om det inte hade varit så tät vegetation (om det nu var det på just denna plats), så tror jag att Helena själv kan ha sparkat iväg dem. Skorna kan ha uppfattats av gm som för tunga/otympliga att ta med och lättare att bara "hiva iväg". Ryggsäcken togs dock med... Svårare att dölja den i skogsdungen? Annan anledning?
Citera
2017-06-08, 12:49
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Något som jag absolut inte kan släppa är de graverade uppgifterna som PK lämnar till polisen ang PU. Att PU ska ha kommit upp till PK riven och såg ut som ett bergatroll och han grät och var hysterisk och bad om alibi. Om detta är sant då är det PU som är skyldig, kan inte vara på annat sätt. Men om PK ljuger så undrar man varför ljuger han om detta? Varför berättade han inte detta med en gång utan väntade till 96-97? Vet inte om jag läst det eller fått det berättat för mig men någon här kanske vet. Stämmer det att PK gamla fjälla från 92 är tillsammans med den person som HA var glad att se den där natten? Om så är fallet, när blev de ett par? PK berättelse här på fb anser jag vara central. Antingen som en sanning eller som en mörkläggning kring en kompis...

PK:s flickvän från -92 är i dag gift med en kille som själv har sagt i media att han dansade någon/några av de sista danserna med Helena på Stadt. Det finns olika uppgifter om det var honom eller en annan kille som Helena var glad över att se den kvällen/natten. Någon insatt i utredningen påstår att det var den andra killen, en kille som ursprungligen inte var från Mariestad, men som bodde där då, och som hon ska - åtminstone tidigare - ha varit förtjust i. Han bor inte i Mariestad i dag. Vem av dem (eller någon helt annan) hon refererade till kan jag inte säga med säkerhet.

Kan väl dock tillägga att jag aldrig har hört något negativt om PK:s ex-flickväns man.
Citera
2017-06-08, 13:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Håller med dig här. PK:s beskrivning om hur PU såg ut och agerade i lägenheten är omöjlig att bortse från - dock behöver inte PU vara "huvudskyldig" (om han ens var inblandad). Men, PU har ju erkänt att han var uppe hos PK den där morgonen och var tilltufsad efter att - enligt egen uppgift - ha ramlat i buskaget utanför PK:s hus. Lek med tanken att PU blev tilltufsad av bland annat grenar och kvistar i en annan situation.

Jag tror inte att PK ljuger: båda har ju skrivit att mötet ägde rum, båda är överens om PU:s utseende men PU vill inte kännas vid den desperata sinnesstämningen som PK har beskrivit. Däremot tror jag inte att PK sa hela sanningen. Jag är ganska säker på att PK utelämnade viktig information. Jag tror inte heller att PK:s dåvarande sambo (idag SE) kände sig alltför bekväm efter det där "morgonmötet", för att uttrycka mig milt.

PK har lite halvdant försökt förklara varför det dröjde till 1997 innan han gick till polisen. Om vi tänker oss att PK blev indragen i "skiten" under söndagen skulle anledningen till att han dröjde ha kunnat vara att han då gick fri från brott mot griftefriden, till exempel. Nu vet jag inte detta säkert, utan jag spekulerar lite. Detta skulle i så fall också kunna förklara varför PK inte gick till polisen under de närmast följande dagarna, trots att hans - och sambons - minst sagt märkliga upplevelse från söndagsmorgonen borde ha fått varenda varningsklocka att gå upp i falsett.
Om PK inte blev indragen i "skiten" på söndagsmorgonen men ändå valde att inte gå till polisen (fastän han i så fall hade ryggen fri ur laglig synvinkel) måste man fundera på varför han inte gjorde det. Och här finns det som jag ser det två möjligheter, vilka jag dock tills vidare avstår från att utveckla.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-06-08 kl. 14:16.
Citera
2017-06-08, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
PK:s flickvän från -92 är i dag gift med en kille som själv har sagt i media att han dansade någon/några av de sista danserna med Helena på Stadt. Det finns olika uppgifter om det var honom eller en annan kille som Helena var glad över att se den kvällen/natten. Någon insatt i utredningen påstår att det var den andra killen, en kille som ursprungligen inte var från Mariestad, men som bodde där då, och som hon ska - åtminstone tidigare - ha varit förtjust i. Han bor inte i Mariestad i dag. Vem av dem (eller någon helt annan) hon refererade till kan jag inte säga med säkerhet.

Kan väl dock tillägga att jag aldrig har hört något negativt om PK:s ex-flickväns man.
Vet du när de blev ett par? Denna mannen som exet är gift med, ingick han i PK vänkrets?
Citera
2017-06-08, 14:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Vet du när de blev ett par? Denna mannen som exet är gift med, ingick han i PK vänkrets?

PK och den här mannen var bästa kompisar. Kompisen och S blev ett par typ två år senare.
Citera
2017-06-08, 14:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Ser att du redan hunnit få svar på dina frågor.
Citera
2017-06-08, 15:23
Medlem
BlurryFace69s avatar
Med tanke på att Helena måste ha blött på något vis så var det ju en bil som polisen aldrig undersökte överhuvud taget väl???

Om det var i den hon fördes bort kanske
de hittat hennes DNA?
Vet inte riktigt hur väl utvecklat tekniken var då, men de visste ju att det var hennes blod på sandalerna..

Chansen är väl stor att det fanns blod även i bilen hon fördes bort...

Varför undersökte ej polisen den bilen?
Citera
2017-06-08, 15:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Med tanke på att Helena måste ha blött på något vis så var det ju en bil som polisen aldrig undersökte överhuvud taget väl???

Om det var i den hon fördes bort kanske
de hittat hennes DNA?
Vet inte riktigt hur väl utvecklat tekniken var då, men de visste ju att det var hennes blod på sandalerna..

Chansen är väl stor att det fanns blod även i bilen hon fördes bort...

Varför undersökte ej polisen den bilen?

Jag förstår inte hur du tänker nu. Hur skulle polisen ha kunnat undersöka "bilen som Helena fördes bort i" när polisen inte visste i vilken bil hon hade förts bort? Polisen var väl inte på det klara med en borttransport i bil överhuvudtaget i början? Dessutom hade ju Mariestadspolisen helt missat blodspåren på Helenas sandaler. Att hon fördes bort i en bil låter väl däremot högst sannolikt, särskilt med tanke på allt som vi vet idag.

Eller missförstår jag dig? Menar du en speciell persons bil som du anser att polisen borde ha undersökt - en bil (och dåvarande ägare) som polisen kanske fick kännedom om många år senare?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-06-08 kl. 16:18.
Citera
2017-06-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Nästa vecka ska Helena fallet tas upp i Radio Skaraborg P4 av Pernilla Wadebäck o Mats Överström
i en serie...... . det kanske kan ge nått nytt

http://sverigesradio.se/fallethelena

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6696596

Hoppas de som sitter med info kommer med den ..

Länk om Fallet:ca 12:00 min in
https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg

Finns några fler bra länkar någon har??

Var det inte hos henne (Pernilla Wadebäck) som festen hölls? Festen som skulle bli Helenas sista. Låter intressant. Hoppas hon har något nytt att berätta. Något som inte har framkommit tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in