2017-06-08, 11:48
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
- Har du sagt att han skulle elda upp så att inte blodet skulle ha anträffats?
- Då hade jag kunnat göra det själv i så fall.
Varför gjorde du inte det.
- Varför skulle jag göra det
?

Skulle hon aldrig gjort själv. Hon är den sorten som skickar andra i sina egna ärenden. Det är ju en röd tråd i allt.

MR var bättre på att kniva - sämre på att bränna bilar. Ingen förortsgrabb. Han var född 1374, i ett annat land, ett annat språk.
Själv tycke han ju också att det var konstigt att bränna bilar. Han ringde en kompis, frågade om råd - det följde han..........
Citera
2017-06-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Själv så tror jag att hon har totalt missuppfattat kurslitteraturen på socionomlinjen.......hon använder varenda mening och kapitel som att allt hänt henne själv. Använder det som ett försvar till hur hon är som person......
Just det. Det är något speciellt med hennes förhållningssätt i rättssalen. Hon liksom accepterar inte den tilldelade rollen att svara "jag....." på åklagarens frågor. Hon använder sina ytliga psykologikunskaper till att förklara för rätten hur personen JM tänkt, gjort o s v. Som om hon lämnat denna eländiga lekamen, som försatts i en så hopplös belägenhet.
Citera
2017-06-08, 11:54
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men herregud, jag har aldrig hört en människa klä av sig själv så fullständigt med sina lögner, varför bryter inte Hikes in och försöker få stopp på förfallet, inget Hikes gör efter det här kan ge något som helst rimligt tvivel.
Anstiftan sitter ju redan som granit så vad ska Amanda göra annat än att låta Johanna pladdra på
Citera
2017-06-08, 11:56
Medlem
Hon är mer än rökt... Total härdsmälta i huvudet..
Citera
2017-06-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hikes har "motat Olle i grind" tidigare flera ggr.
Hon har väl lärt känna denna dam bättre än nån annan under lång tid och sett den här formen av "utbrott". När JM blir desperat eller hm... ganska arg så tappar hon konceptet.

Det kan vara ett krav att få slippa "munkavlen", hon vill flöda fritt - vilket jag själv tror för JM är ingen dam man styr. Advokaten har garanterat gett henne råd men för döva öron.

En desperat och narcissistiskt lagd person tappar slutligen konceptet verbalt.
...och det är nu hon är som farligast som jag ser det. Ingen tror på utläggningarna och utsvävningarna, ingen köper tårarna.. ingen lyssnar på prinsessan som kommer ta till plan B (vedergällning).
Nu sitter hon inlåst tack och lov och kan bara "tycka" en massa saker:
Du är dummast. Du är elakast.
Jo, ungefär så. Det fatala för henne är att hon inte alls har kunnat förutse hur utfrågningen skulle läggas upp; om hon har försökt planera för frågor som verkade vettiga så lade hon upp en berättelse för den planen.
Nu blir det inte så - åkl hoppar fram och tillbaka mellan frågor som inte längre har något sammanhang för henne. Det blir bara rörigare och rörigare, helt oöverblickbart för henne
Citera
2017-06-08, 11:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, precis. Och:

"Men man reagerar så här på trauma..."

Jag undrar om hon faktiskt är psykotiskt, på riktigt. Hon verkar ju leva i en helt annan "verklighet".....

En sex-barnsmor i hennes ålder, fängslad under lång tid och inför rätta -- det räcker med lite störd nattsömn några nätter och sen blir man helt osammanhängande i ett förhör av det här slaget. Oro för utgången som anledning till sömnsvårugheterna bör man lägga till. Dvs. den oskyldige sover gott om natten, i en brottsrättsprocess. Lite förenklat, men i princip. Det är värre för dem vars oro för utgången inte beror på den egna skulden utan på oro över att få en rättvis bedömning, i olika sammanhang. Eller på sekundära konsekvenser av falska anklagelser etc. Här känns det tämligen rättssäkert. Vare sig hon valt det själv eller ej så sitter ju JM i sitsen att hon förlitar sig på att bli överbevisad om sin skuld. I stället för att erkänna eller lägga fram "hur det var", vilket är den enklaste saken i världen om man (erkänner eller) har rent mjöl i påsen. Ljuger man däremot mot en förundersökning och kanske hundra vittnen (inklusive nära familjemedlemmar) och en utredning och rättegång som i praktiken kan backa och kolla så har man kanske lite för stor tilltro till sin egen förträfflighet. Kanske lätt att hamna i sådant storhetsvansinne som ensam sexbarnsmor med egen flyktingmottagning, och lite andra knäck, när man kämpar för att hålla ihop familjen. Ensam mamma med tvillingar ovanpå det? Ni skojar. Flyktingpojkarna framstår därmed som drängar och barnvakter till familjen, och bland dessa väljer hon sin krigare och goon, som sen ska slaktas.

Hursomhelst. Med hela samhället som motpart, och kanske särskilt med sin egen familj som motpart, så är det bara en linje som i praktiken håller i en mordrättegång.
Citera
2017-06-08, 11:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Anstiftan sitter ju redan som granit så vad ska Amanda göra annat än att låta Johanna pladdra på

Ja, Hikes har förmodligen gett upp, det går inte att försvara en som JM, hon hänger sig själv så djävla bra, det är bara för Hikes att gilla läget och tänka på sitt arvode.
Citera
2017-06-08, 12:04
Medlem
Vad är det för forskning hon hel tiden försöker luta sig emot?? Är det månne SÅC som spökar för oss... 😈😈😈😈
Citera
2017-06-08, 12:06
Medlem
MeMajks avatar
- Det var ju de sanna uppgifterna, säger 42-åringen.

Men du har ju inte berättat att du var till affären?
- För att jag var lika rädd som alla andra. Jag hänvisar till forskningen.
nu måste jag på ett möte på eftermiddagen och missar resterande del av detta spektakel
men detta att en åtalad sitter och hänvisar till forskning som hon i sin tur inte vet vilken forskning det är är in i helvete underhållande och torde vara ganska unikt ?
Citera
2017-06-08, 12:08
Medlem
T34Panzers avatar
detta säger allt...Johanna i ett nötskal

Ann-Sofie Sannemalm
Åklagaren: Men du har ju sagt att han var ute med kompisar. Vill du berätta sanningen för oss.
- Vilken sanning, menar du, säger 42-åringen.

idag 11.15
Citera
2017-06-08, 12:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jo, ungefär så. Det fatala för henne är att hon inte alls har kunnat förutse hur utfrågningen skulle läggas upp; om hon har försökt planera för frågor som verkade vettiga så lade hon upp en berättelse för den planen.
Nu blir det inte så - åkl hoppar fram och tillbaka mellan frågor som inte längre har något sammanhang för henne. Det blir bara rörigare och rörigare, helt oöverblickbart för henne
Exakt. Men jag ser det snarare (eller likaväl) att det handlar om att bli ställd mot väggen, bli genomskådad och att med cross checking inte ta sig nån vägen. ÅK blockerar henne, hon tillåts inte sväva iväg, byta ämne, pressas att stå inför sina egna motsägelser.

Hon utgår från sin erfarenhet, sina referenser. Hon har aldrig blivit ställd mot väggen och klarat sig galant tidigare.
Är hon trängd och desperat så kan man nog förvänta sig vissa reaktioner i några variabler.

Tillräckligt smart (läs kapabel till kontroll) så hade hon fortsatt med sitt drama, sina tårar - dock på ett trovärdigt sätt. Hon hade sansat hänvisat till litteratur och låtit belevad. Hon hade undvikit anklagelser mot andra och spelat på strängar som antyder komplott mot henne.
.. i kombination lyssnat på sin advokat och låtit denna styra betydligt mer.

Nu ser man bara en mental härdsmälta där hon genomskådar sig själv ju mer pressad (och desperat) hon blir.

Edit. För att baka in Freud som hon gillar så kan man se hur hon ramlar ner till en lägre nivå och hugger som en reptil.
Senast redigerad av develi 2017-06-08 kl. 12:17.
Citera
2017-06-08, 12:22
Medlem
Nikhitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja kanske använder hon Socionomrollen som en förklaring, vi får se. Så många andra kort i rockärmen har hon kanske inte.

Det som är märkligt här hur hon kunnat arbeta på Socialkontoret som socionom med barnplaceringar och allt - utan att sticka ut, som hennes chef uppgav. Så här i backspegeln i FUP verkar ju hennes omgivning vittna om rätt många saker som var klart speciella och paranormala i hennes uppträdande och liv. Hon sticker ut. Men ingen märkte det på jobbet - ett utsatt jobb med massor av mänskliga möten och kontakter!?

I Eskilstuna arbetade hon som barnföljare i 3-4 månader. Var inte så lång tid. Verkade trevlig, glad och lugn utåt imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in