Citat:
Ursprungligen postat av
FYRB
Du är verkligen naiv och oinitierad när det kommer till att läsa av personerna i detta drama.
Sonen gör du till en "gosse", vilken som helst och uttalar dig gång efter annan som om han är uppvuxen i en normalstörd familj. Han är uppvuxen i en mycket dysfunktionell familj där mamman är personlighetsstörd. Vad är det du inte förstår med det? Eller är det normalt att man pratar om att mörda varandra i en familj. Skaffa fram mordvapen. Knarka i närvaro av barnen. Ljuga i tid och otid? Osv, osv.
"Yes" ska inte vittna. Förhöret ska spelas upp och det har pojken önskat, pga att han ljög initialt. Han mådde dåligt av lögnen och vill rätta till det. Verkligen vettigt tänkt av honom. Betänk att hans morfar är mördad. Den lögn han, från början hävdade skyddade endast mamman. Inte honom själv, inte hans morfar och inte hans mormor, moster eller syskon. Lillkillen vill göra rätt för att han ska må bra och inte gå med en klump i magen. Nu får han det. Släpp taget om dina kvasipsykologiska tankar. Ärlighet är en skön huvudkudde oavsett ålder.
JM är ondskan själv. Att inte förstå hur en personlighetsstörd fungerar är att utsätta andra för livsfara. Hur ofta är det inte så att vi kan läsa om personer som har en historia av våldsamheter bakom sig när de begått ytterligare våldshandling och tagit ytterligare en människas liv.
Du måste nog försöka förstå att det finns någonting bortom dina normativa mallar.
Hade du någon som helst insikt skulle du förstå att JM hela tiden följt sin mall för sin psykopati. Att hon faktiskt är farlig för alla, inte minst de som (måste) kallas för hennes familj. Att hon inte har något annat syfte än att rädda sig själv och hämnas alla kränkningar hon inbillar sig att hon är utsatt för. Det kommer hon att göra hela sitt liv. Därför spärra in henne på livstid och låt familjen få lugn och ro.
Du behöver hjälp med din läsförståelse.
Ju mer okunnig och naiv man är desto svartvitare tycker man saker är. Man behöver förenkla saker om man inte kan ta till sig att det finna många dimensioner i det mesta.
Jag skriver - om du läser - att en gosse (vad är fel med det ordet på en 13-årig grabb?? Du föredrar "lillkillen"??) som har en problematisk familjesituation i bagaget, kan behöva få normalitet, trygghet och stabilitet. Att användas som ett vittne i en mordrättegång mot sin mor är absolut inte normalt eller ger trygghet.
Jag skriver också att JM framstår som "onskan själv" - men att det egentligen naturligvis inte är riktigt civiliserat av mig att vilja låsa in henne och
kasta bort nyckeln eftersom jag tycker att hon är en häxa.
Har du problem med det??