2017-06-08, 08:34
Medlem
David har alibi för mordnatten på Göran. Han har chattat fram och tillbaka med en tjej. Tjejen har intygat att allt tyder på att det är David hon pratat med då de talar om saker som de gjorde tillsammans. Mast upptagningarna visar på att chattandet skett från Davids lägenhet och endast där. Chatten sträcker ut sig över tid, löpande, i flera timmar. Finns i protokoll bilaga telefonanalys.

Edit: ovanstående är ett svar på anonymanonym1313, inlägg plublicerat igår 23:54
Senast redigerad av Ramaria 2017-06-08 kl. 08:37.
Citera
2017-06-08, 08:37
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou

Psykopater - vad jag förstått - funkar inte så. Det är svårt för dig och mig och andra att sätta sig in i hur de är funtade. Ren ondska/likgiltighet.

Läs gärna länken som behandlar psykopati ett par sidor bak i tråden. Johanna kryssar varenda ruta i checklistan. Hon känner inget. Eller eventuellt för första gången någon slags maktlöshet, men troligen inte ens det. Hon har ändå en aning om hur hon "borde känna". Även det slår ofta fel. När man väl genomskådat henne baxnar man av fejkandet. Allt handlar om hennes egen vinning och alla andra är bara pjäser, tom sina egna avkommor. Ett annat karakteristiskt drag av psykopater. De kan döda sina barn, syskon och föräldrar enkom för att de varit "dumma", eller nånstans i sitt huvud rättfärdigar det.
https://www.youtube.com/watch?v=hPNOBDidFTc

Man skulle kunna tro att han haft Johanna som mall när han gjorde detta inslag
Citera
2017-06-08, 08:49
Medlem
Ang Johannas alibi och förslag till detta.
I tråden har föreslagits att hon ska ha avsett att MR "bara" ska hota föräldrarna, men att missförstånd pga språkförbistring ledde till mord.
Det låter ju som ett bra förslag, ett smart förslag. Damage kontroll.
Bara det att Johanna är inte intresserad av damage kontroll. Hon har förnekat all inblandning i mordet på sina föräldrar.
Jag tror inte hon kommer låta Hikes köra på den infallsvinkeln.
Däremot tror jag hon kommer försöka komma med ett alibi som inte går att kontrollera.
Tyvärr har jag inte fantasi nog att ge ett förslag här lol

Edit: MEN man kan ju hoppas att Hikes lyckats övertala sin klient om det förnuftiga i att gå på "hot" modellen. Men som sagt, jag är tveksam. Det vore ju trots allt det smarta att göra, och är det något som J är så är det inte det.
Senast redigerad av Ramaria 2017-06-08 kl. 08:52.
Citera
2017-06-08, 08:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Det har du rätt i. Men det är nog så att vissa brottmål - särskilt när berättelserna om dem redan i förväg fått sin struktur och sitt innehåll fastlagt av en enorm medial uppärksamhet - förvandlas från att vara ett verkligt och komplicerat händelseförlopp till en symbol och en saga om gott och ont. Det finns ett behov i samhället av tydliga svartvita berättelser med onda häxor, elaka troll och rena, oskyldiga offer.

Det är när detta behov av sagor tar över (och förstärks och utnyttjas av media) som känslorna tar över. Hatet stegras. Analysen och sanningen har ingen plats i sagans värld.

Det där var riktigt bra skrivet!
Vi bör nog ibland besinna oss när vi vill göra brottslingar till djävular och offer till änglar.
Så okomplicerat är det inte. Det är en enfaldigt förenkling.

Nu gör även jag just detta när det gäller JM, för hon framstår verkligen som ondskan själv!
Men det är egentligen inte riktigt snyggt att tycka att vi ska låsa in henne för evigt och kasta bort nyckeln. Att hennes offer tycker så är fullt rimligt! Vi andra - pöbeln - borde kanske vara mer civiliserade. Men det är svårt att inte tycka att hon är en häxa.
Citera
2017-06-08, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Ang Johannas alibi och förslag till detta.
I tråden har föreslagits att hon ska ha avsett att MR "bara" ska hota föräldrarna, men att missförstånd pga språkförbistring ledde till mord.
Det låter ju som ett bra förslag, ett smart förslag. Damage kontroll.
Bara det att Johanna är inte intresserad av damage kontroll. Hon har förnekat all inblandning i mordet på sina föräldrar.
Jag tror inte hon kommer låta Hikes köra på den infallsvinkeln.
Däremot tror jag hon kommer försöka komma med ett alibi som inte går att kontrollera.
Tyvärr har jag inte fantasi nog att ge ett förslag här lol

Edit: MEN man kan ju hoppas att Hikes lyckats övertala sin klient om det förnuftiga i att gå på "hot" modellen. Men som sagt, jag är tveksam. Det vore ju trots allt det smarta att göra, och är det något som J är så är det inte det.

Håller med! Hon är inte smart på det viset.

Jag har också vart inne på spåret socionomrollen.

Hon kommer berätta något som hon inte ville berätta om tidigare då hon kommer bli totalt svartlistad i sin yrkesroll.
Hon vill framstå som hon värnar sitt rykte som socionom.
Detta ger en förklaring till varför hon inte ville tala tidigare.

Hon manipulerar då till max!

Den gamla reportern är tillbaka på ekuriren med liverapport:

http://www.ekuriren.se/eskilstuna/live-08-30-mordmisstankta-42-aringen-infor-ratta/
Citera
2017-06-08, 09:06
Medlem
Expressen har johanna rapp. Skriver fort och får med mycket.
Aftonbladet, har en förmåga att rapportera lite annorlunda.

Ska kolla ekuriren idag då också, om de nu fått en vettig reporter bakom tangenterna.

Svt har varit rock solid under alla rättegångsdagar
Citera
2017-06-08, 09:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Håller med! Hon är inte smart på det viset.

Jag har också vart inne på spåret socionomrollen.

Hon kommer berätta något som hon inte ville berätta om tidigare då hon kommer bli totalt svartlistad i sin yrkesroll.
Hon vill framstå som hon värnar sitt rykte som socionom.
Detta ger en förklaring till varför hon inte ville tala tidigare.

Hon manipulerar då till max!

Den gamla reportern är tillbaka på ekuriren med liverapport:

http://www.ekuriren.se/eskilstuna/live-08-30-mordmisstankta-42-aringen-infor-ratta/

Ja kanske använder hon Socionomrollen som en förklaring, vi får se. Så många andra kort i rockärmen har hon kanske inte.

Det som är märkligt här hur hon kunnat arbeta på Socialkontoret som socionom med barnplaceringar och allt - utan att sticka ut, som hennes chef uppgav. Så här i backspegeln i FUP verkar ju hennes omgivning vittna om rätt många saker som var klart speciella och paranormala i hennes uppträdande och liv. Hon sticker ut. Men ingen märkte det på jobbet - ett utsatt jobb med massor av mänskliga möten och kontakter!?
Citera
2017-06-08, 09:10
Medlem
Innan rättegången drar igång vill åklagare Johan Fahlander vill informera rätten om saker som har föranlett åtgärder i från åklagarmyndighetens sida.
- Vi granskar 42-åringens brev, hon har ju restriktioner, och i två brev har hon kommit med uppgifter och påstående om oss åklagare, framför allt om mig. Det görs gällande att jag har åberopat släktingar i förhöret - det är förstås en helt osann uppgift. Det är en allvarlig anklagelse i min myndighetsutövning.

Svt

Hon förnekar sig inte lol
Citera
2017-06-08, 09:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Innan rättegången drar igång vill åklagare Johan Fahlander vill informera rätten om saker som har föranlett åtgärder i från åklagarmyndighetens sida.
"- Vi granskar 42-åringens brev, hon har ju restriktioner, och i två brev har hon kommit med uppgifter och påstående om oss åklagare, framför allt om mig. Det görs gällande att jag har åberopat släktingar i förhöret - det är förstås en helt osann uppgift. Det är en allvarlig anklagelse i min myndighetsutövning."

Svt

Vad kan han mena med det?
Citera
2017-06-08, 09:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
- Vi granskar 42-åringens brev, hon har ju restriktioner, och i två brev har hon kommit med uppgifter och påstående om oss åklagare, framför allt om mig. Det görs gällande att jag har åberopat släktingar i förhöret - det är förstås en helt osann uppgift. Det är en allvarlig anklagelse i min myndighetsutövning.

Svt

Ojoj, där trampade hon i klaveret igen. Undrar vad åklagaren menar med "åberopat släktingar i förhöret"?

Har tagit en skärmdump på det som som skrivits om detta i liverapporteringen:

https://minfil.org/AeddL6b5b5/IMG_4167.PNG

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet
Citera
2017-06-08, 09:17
Medlem
10 min i rättegången och tårarna börjar. Hon gråter som ett barn.
Tror hon halvt förstår att det är rätt så kört
Citera
2017-06-08, 09:19
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
– I min familj styr man folk med pengar. Gör du det här så får du det här, säger 42-åringen.
Gör inte du samma sak? undrar Jessica Wenna.
–Nej vad menar du?
Du har försökt styra dina barn med pengar och erbjudit dem saker om de säger det du vill, säger Jessica Wenna.
– Jag har aldrig sagt till mina barn, gör du det här så får du det här, jag ville köpa en gård till dem.
komiskt med tanke på de lappar hon skickade ut från häktet och erbjöd pengar om de backade upp henne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in