2017-06-07, 21:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPollifax
Antar att vi inte vet om höger sko låg på vänster sida och vänster på höger sida i den riktning H borde att flytt i? Detta kan tyda på att hon själv sparkat av dem. Egen erfarenhet.
Efter att ha läst de senaste inläggen känns det ännu mer säkert att hon fått skjuts hem, känt gärningsmannen/männen och då är det säkert någon annan som vet. Fler nya skribenter (som Dimension) behövs.
Mrs P

Nej, vad jag kommer ihåg så har det inte nämnts vilken sko som låg på vilken sida. Någon som vet?

Jag har också tänkt att Helena antagligen sparkat av sig skorna själv, när hon försökte fly. Men när jag tänker efter, var det inte resårband bakom hälen? Jag hade liknande skor själv på den tiden. Då kanske det kunde vara svårt att sparka av dem? Hon skulle ha behövt stanna, skjuta ner "resårbanden" och sedan sparka iväg skorna åt olika håll. Det skulle hon ha förlorat tid på, om hon blev attackerad/förföljd av någon/några på stigen. Det ska väl också ha varit "snårigt" och mycket vegetation där på den tiden? Kan skorna ha ramlat av i flykten och gm sedan upptäckt att skorna låg kvar på skogsstigen och då tagit upp dem och kastat iväg dem åt olika håll?
Citera
2017-06-07, 22:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för dessa intressanta uppgifter Prinzezzan!

Några meter in på vardera sidan av skogsstigen och ringarna nära lekplatsen. Dessa uppgifter väcker absolut en del frågor.

Jag känner inte alls till det här området så jag undrar hur långt ligger lekplatsen från där sandalerna hittades?

Polis med hund hittade alltså den ena sandalen under söndagskvällen men inte den andra. Varför inte båda samtidigt? Vovven med ett utmärkt väderkorn borde ha hittat båda tycker man.

Hur kom hennes sandaler att hamna flera meter in på var sin sida av skogsstigen? Har för mig att det finns skog på båda sidor? Stämmer det?

Var hittades ceratet och tuggummipaketet?

Ju mera man läser och tar del av var hennes personliga ägodelar hittades så är i a f min personliga åsikt att detta har blivit planterat av en eller båda GM.

Någon som kan avstånden bättre än jag får komma in här. Men uppskattningsvis ca knappa 50 m mellan lekplatsen och stället där skorna hittades. Kan det stämma? Lite kortare? 25 m?

Det ska ha varit tät vegetation i skogsdungen -92, så det är lite märkligt att/om skorna hamnat några meter ut från stigen. Nu vet jag inte hur det såg ut precis där - det kan ju ha varit färre träd/buskar just där - men det låter lite svårt att själv sparka in skorna i buskagen; speciellt i en traumatisk situation.

Tuggummit och ceratet ska ha hittats vid lekplatsen.
Senast redigerad av Prinzezzan 2017-06-07 kl. 22:23.
Citera
2017-06-07, 22:09
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Någon som kan avstånden bättre än jag får komma in här. Men uppskattningsvis ca knappa 50 m mellan lekplatsen och stället där skorna hittades. Kan det stämma? Lite kortare? 25 m?

Det ska ha varit tät vegetation i skogsdungen -92, så det är lite märkligt att/om skorna hamnat några meter ut från stigen. Nu vet jag inte hur det såg ut precis där - det kan ju ha varit färre träd/buskar precis där - men det låter lite svårt att själv sparka in skorna i buskagen; speciellt i en traumatisk situation.

Någon ur treklövern kan dagen efter planterat dom upphittade föremålen för att leda bort misstankarna i tidigt skede.
Då det förmodas vara två gm krävs samarbete och lojalitet den har inte brutits än.
Citera
2017-06-07, 22:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Någon ur treklövern kan dagen efter planterat dom upphittade föremålen för att leda bort misstankarna i tidigt skede.
Då det förmodas vara två gm krävs samarbete och lojalitet den har inte brutits än.

Vad är det för "treklöver" du pratar om?

Ja, gm kan ha planterat ut Helenas tillhörigheter efteråt.
Citera
2017-06-07, 22:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tuggummi, ringar och cerat vid lekplatsen.

Citat:

Det ska ha varit tät vegetation i skogsdungen -92, så det är lite märkligt att/om skorna hamnat några meter ut från stigen. Nu vet jag inte hur det såg ut precis där - det kan ju ha varit färre träd/buskar precis där - men det låter lite svårt att själv sparka in skorna i buskagen; speciellt i en traumatisk situation.

Ju mera man läser var hennes ägodelar hittades desto mera övertygad blir i a f jag att här har en eller troligtvis två "såningsmän" varit i farten.

Detta lär då ha gjorts i samråd och var i s f ett teamwork. Detta gjordes troligtvis efter att HA antingen var död eller medvetslös. Kan även ha gjorts i två omgångar. Inget av det upphittade tar mycket plats och därmed lätta att bära med sig.

Alltså ringar, tuggummi och cerat vid lekplatsen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-06-07 kl. 22:23.
Citera
2017-06-07, 22:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ju mera man läser var hennes ägodelar hittades desto mera övertygad blir i a f jag att här har en eller troligtvis två "såningsmän" varit i farten.

Detta lär då ha gjorts i samråd och var i s f ett teamwork. Detta gjordes troligtvis efter att HA antingen var död eller medvetslös. Kan även ha gjorts i två omgångar. Inget av det upphittade tar mycket plats och därmed lätta att bära med sig.

Alltså ringar, tuggummi och cerat vid lekplatsen.

Det behöver inte ha varit fler än en person inledningsvis, men för "efterarbetet" borde det rimligtvis ha varit minst två personer; har svårt att tänka mig att en enda gm har fått med sig kroppen och gjort sig av med den på ett - för honom/dem - säkert sätt, ensam. (Detta med utgång i att Helena attackerades vid skogsstigen.)
Citera
2017-06-07, 22:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skogsstigen.

Citat:
Det behöver inte ha varit fler än en person inledningsvis, men för "efterarbetet" borde det rimligtvis ha varit minst två personer; har svårt att tänka mig att en enda gm har fått med sig kroppen och gjort sig av med den på ett - för honom/dem - säkert sätt, ensam. (Detta med utgång i att Helena attackerades vid skogsstigen.)

Naturligtvis kan det ha gått till på det här sättet.

Frågan är attackerades HA vid skogsstigen? Ja jag vet inte men skulle hon inte ha blivit det så har verkligen GM var mycket "finurliga" och "förutseende".
Citera
2017-06-07, 23:30
Medlem
Upprepar det jag skrev igår och utvecklar det lite till.
Denna tråden är över 1000 sidor lång och Helena har varit försvunnen i 25 år.
Verkligen på tiden att diskutera alternativa scenarion, händelseförlopp och tidpunkter istället för att sida efter sida efter sida dra en fastställt slutsats. Kan vara enda sättet att det inte skall bli 1000 sidor till och ytterligare 25 år i ovisshet.

Skriken i skogen: Kan ha kommit från någon helt annan person, katt eller vad som helst. I efterhand minns någon att dom hört något, andra personer tror sig också ha hört skrik och så förstoras de upp till en sanning. Sortera bort dessa vittnen.

Ringarna, cerat, tuggummi etc: Kan ha legat i hennes väska och fallit ur vid lekplatsen, t ex genom att hon själv råkat vända den upp och ner när hon tagit av/på den. Dra inte slutsatsen att de placerats där i efterhand pga att de inte hittades före folk på allvar började leta.

Skorna: Lite knepigare, men hon kan ha kastat av dom själv eller tappat även dessa ur väskan när hon t ex gått barfota. Någon annan kan ha passerat samma stig senare eller på förmiddagen dagen efter och kastat iväg dom. Barn eller vuxen som av någon anledning inte i efterhand förstått att de omedvetet rört till en utredning. Eller annan förklaring, men utgå inte från att de placerats där under söndagen av en eller flera iskalla mördare. Den versionen kanske inte är korrekt.

Tidpunkter: Alla utgår från att hon borde varit hemma en speciell tidpunkt och utifrån detta sorterar man bort en stor mängd personer som skulle kunna vara misstänkta, pga att dessa personer har alibi för den tidpunkten alla bestämt sig för. Men tänk om hon faktiskt kom hem, inte kände sig trött och gick ut igen. Eller satte sig vid lekplatsen någon timma för att bara chilla och njuta av sommarnatten innan hon gick in. Eller hade bestämt träff med någon t ex kl 3.30 eller kl 4, och satt och väntade. Eller efter att ha suttit och vilat en stund bestämde sig för att gå på någon av efterfesterna och gick åt ett helt annat håll än hem. Eller satt där och bara vilade lite och efter en stund träffade på en boende i närheten som var på väg hem eller någon annan förbipasserande som hon följde med hem, medlurad eller inte.

Ja, det troligaste är att hon råkade ut för något på stigen eller på lekplatsen, men 1000 sidor och 25 år.. tänk i andra banor! Ibland är det inte det troligaste som faktiskt hände. Eller fortsätt dra samma slutsatser i 25 år till och avfärda alla alternativa scenarion. Jag har ingen som helst koppling till fallet, men finner det intressant och tycker framförallt det är väldigt enkelspårigt tänkande från alla som försöker lösa fallet.

Försvara inte det av tråden (och polisen) fastställda händelseförloppet utan försök hitta fel i det istället. Kan vara en detalj som kullkastar hela scenariot och plötsligt dyker det upp helt nya möjligheter till GM. Måste inte vara en i gänget utan kan vara en boendes i närområdet eller en besökare hos någon i närområdet. Har man ens kartlagt de närmaste 20-30 grannarna och vad dessa har för eventuell historik? Vilka personer som har alibi från diverse efterfester fram till kl 4 har plötsligt inget alibi om tidpunkten för försvinnandet är senare än den tidpunkt alla hela tiden har utgått ifrån? Känns som sagt som alla fastnat så hårt i vinkelvolten att man aldrig kommer lösa detta förrän man är beredd att ifrågasätta det scenario som i 25 år inte har lett till en lösning.
Senast redigerad av Burkgurka 2017-06-07 kl. 23:35.
Citera
2017-06-07, 23:44
Medlem
Vad bra att det äntligen ifrågasätts kring fyndplatsen och fyndens placeringar.
Samt när första skon hittades och resterande osv...

Därifrån kan man kanske gå vidare igen.
Eftersom sko fynden låg extremt nära hemmet så uppsökte antagligen personer platsen för första sandalens placering. Sön kväll återfanns en sandal nära hemmet. Inga avspärrningar. Man vill väl se och söka själv på stället för fyndet. Enda sättet att komma Helena nära just då. Gå dit och leta och fundera vad som hände just där skon låg. Svårt att lämna stället efter ett sådant fynd som talar för att H var illa ute.
Många traskade runt där sandalen återfanns. Varför hittade inte dessa personer den andra sandalen mm?
Nu var det ett begränsat sök område och lättare!

Betänk även att innan polis kontaktades så letade vänner i området på sön fm och under dagen.
Säkerligen sökte de vid genvägen eftersom U sa att de alltid brukade gå den vägen hem.

Undrar om H släpptes av vid genvägen och de andra följde gående efter, konflikt och hetsig diskussion uppstår. Något händer..någon blir arg...när..de tvingar in H i bilen, hon sparkar med benen då ena skon flyger av... De upptäcker senare att ena skon blev kvar..skyndar tillbaka för att leta. Blir stressade finner den inte. Drar iväg med bilen igen. H är i förvar någonstans..stress och panik. De är med och söker på söndagen men hittar inte sandalen. Det gör polis med hund på kvällen. De vet var den återfanns och placerade ut andra sandalen och resterande sakerna under natten till måndag. På måndagen hittade polis resterande. Det var kanske meningen att inga spå skulle finnas men ena sandalen blev kvar i tumultet.
..............
Citera
2017-06-08, 00:27
Medlem
Tror att sandalerna åkt av när två man burit henne, en i armarna och en i fotlederna, dom har då glidit av och man tar upp båda samtidigt, en i var hand och kastar dom en åt vänster och en åt höger utifrån kroppen på den som kastar därav dom hittas på olika sidor stigen en bit från varandra.. resten av fynden vid lekplatsen tror jag är ett resultat av att man hastigt plockar upp hennes handväska som man tappat mitt i allt.. inga stora saker som hittas och inte lätt att se att dom åker ur väskan i mörkret heller när man är stressad och mest av allt vill därifrån.. såvida man inte känner till att hon hade ringarna på sej på kvällen och inte i väskan??
Citera
2017-06-08, 07:38
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator

Vad menar du med *treklövern* ?

Undrar hur mkt press polisen satte på de misstänkta på den tiden??
Citera
2017-06-08, 07:44
Medlem
BlurryFace69s avatar
Nästa vecka ska Helena fallet tas upp i Radio Skaraborg P4 av Pernilla Wadebäck o Mats Överström
i en serie...... . det kanske kan ge nått nytt

http://sverigesradio.se/fallethelena

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6696596

Hoppas de som sitter med info kommer med den ..

Länk om Fallet:ca 12:00 min in
https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg

Finns några fler bra länkar någon har??
Senast redigerad av BlurryFace69 2017-06-08 kl. 08:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in