2017-04-22, 18:39
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Bor just nu i centrala Stockholm med sambon, vi planerar dock på att flytta till Gamla Stan nu under sommaren. Väldigt turistigt, jag vet, vi har dock hittat en gata som är att dö för och vi ligger just nu väldigt bra till i budgivningen. Drömmen.

Det finns en romantisering om Gamla stan som jag inte skriver under på. Det är ett jävla skramlande från morgon till sen kväll, sopgubbarna kommer i regel vid 6-tiden på morgonen och drar sina vagnar genom de gatstensbelagda gränderna, har du sen en rest. inpå kan du också förvänta dig tidiga leveranser samt ett visst stök när gästerna lämnar vid midnatt.

Fast är det det här objektet som avses kan ni ju alltid inreda källaren som sovrum, då lär det bli lugn och ro i alla fall...

http://www.wrede.se/objekt/813635?qt...0#qt-item_tabs
Citera
2017-04-22, 18:48
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Sjukt charmiga, har faktiskt en farbror som bor där.
De är verkligen supermysiga.

Bodde ca. 20 år i Statsholmen och fick deras byteslista varje kvartal, under de åren fanns det endast en annons om ett sådant boende och då var det inte hela huset utan en trång undervåning med en annan familj ovanpå.
Citera
2017-04-23, 15:27
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Bodde ca. 20 år i Statsholmen och fick deras byteslista varje kvartal, under de åren fanns det endast en annons om ett sådant boende och då var det inte hela huset utan en trång undervåning med en annan familj ovanpå.
Stadsholmen menar du nog.

Hur är det med deras förmedling av bostäder till så kallade kulturpersonligheter i dag? Jag känner två personer som bor på Djurgården sedan 70-talet, och de fick sina bostäder just på grund av att de var verksamma inom kultursektorn. Stadsholmen har många fina lägen i sitt bestånd av fastigheter.
Citera
2017-05-12, 16:21
Medlem
Om jag hade gott om pengar hade jag valt Djursholm eller nästan vilken annan kommundel av Danderyd som helst. Täby och Ekerö fungerar också. Dvs. lugna områden relativt nära stan med natur.
Citera
2017-05-12, 18:03
Medlem
hazzos avatar
En fyrarummare på Mariaberget med utsikt över Riddarfjärden vore nog drömlägenheten. Alternativt en terrasslägenhet på Norr Mälarstrand, nära Kungsholmstorg.
Citera
2017-05-26, 21:05
Medlem
Man vill bo nära, men där ska ändå råda ett visst mått lugn och ro. Nog för att Gamla stan är rustikt, men att behöva gå i sin makligaste takt med sina matkassar bakom ett gäng fotande turister i bredd kan inte vara skoj i längden. City har liknande problem, men där är inte ens arkitekturen något att hänga i granen. Obegripligt varför man skulle bosätta sig kring Regeringsgatan etc.

På Östermalm finns en del trevliga ställen, speciellt Lärkstan och närliggande Danderydsgatan. Mariaberget är det mest klichéartade svaret, men det skulle fasen inte vara fel att bo där. Den lite plastiga stämninge på söder till trots. Norr Mälarstrand och intilliggande kvarter är fina de med. Gillar även Grubbensringen som bubblare på Kungsholmen, förvånansvärt lugnt där.
Citera
2017-05-26, 21:34
Medlem
oskichs avatar
Kastellholmen har en del trevliga kåkar :-)

https://upload.wikimedia.org/wikiped...2014-09-20.jpg
Citera
2017-05-29, 16:33
Medlem
Sun Rulers avatar
Gillade skarpt lägenheten på Upplandsgatan intill Tegnérlunden. Det var drömlägenheten bortsett från att badrummen var katastrofalt små.

Idag trivs jag i villan vi bor i inte så långt bort.
Citera
2017-06-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rigel
Om ni fick välja vart i Sthlm skulle ni vilja bo då, vilken adress, storlek på lght och motivera ert val

1. Gamla stan. Valfri adress. 1600-talet behöver jag motivera ?
Citera
2017-06-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinitrol
Östgötagatan på söder kan man inte annat än älska! Sen är ju gamla stan rätt nice de med!

Du måste skoja, Östgötagatan, den gatan jag bara passerar och sedan vänder ryggen åt.
Citera
2017-06-07, 19:36
Medlem
OdCaBos avatar
Gamla stan här med. Om det hade varit en levande stadsdel där det faktiskt bodde folk istället för en turistfälla alla stockholmare undviker.

Helst av allt skulle jag vilja bo i nån slags korsning av Södermalm och Gamla Stan. Det är synd att Gamla Stan är så litet och att det inte finns betydligt större stadsdelar i samma stil.
Citera
2017-06-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Det finns en romantisering om Gamla stan som jag inte skriver under på. Det är ett jävla skramlande från morgon till sen kväll, sopgubbarna kommer i regel vid 6-tiden på morgonen och drar sina vagnar genom de gatstensbelagda gränderna, har du sen en rest. inpå kan du också förvänta dig tidiga leveranser samt ett visst stök när gästerna lämnar vid midnatt.

Fast är det det här objektet som avses kan ni ju alltid inreda källaren som sovrum, då lär det bli lugn och ro i alla fall...

http://www.wrede.se/objekt/813635?qt...0#qt-item_tabs

Jo, det kan jag hålla med dig om men det beror på var du bor. Bor du en trappa upp så är det livat på Köpmangatan, Järntorget och västerlång Men det får man liksom ta om man bor där.
Men om du har en lägenhet på Prästgatan har du sovrum mot västerlång och kök mot prästg. på 3 våningen är det rätt stilla. Alla små gränder är rätt ok faktiskt.

Sopgubbarna kommer vid 8 numera.
Sedan är det ett liv med leveranserna till alla restauranger och butiker.
Men om du går i gamla stan på morgonen är det rätt lugnt där.
Alla nätter jag varit där har det inte varit så fasligt liv. Vintern är det rena graven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in