2017-06-07, 10:55
Medlem
MR uppgav i förhör att en främmande person kom fram till honom utanför kontoret när Touranen hämtades. I rätten tog han tillbaka detta och uppgav att det var ett villospår för att hålla polisen sysselsatt.

I vilket förhör berättade han första gången om den mystiske mannen? Efter första erkännandet men före utpekandet av JM som chaufför? Efter utpekandet av JM? I det senare fallet, varför ville han hålla polisen sysselsatt i det läget?
Citera
2017-06-07, 10:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
nej, systerns barn skulle ju fått hennes del. hoppas hon inte planerade deras död också (med tanke att barnen var med på flykten)

Det blir många att ta död på.
systern ärver allt utom JMs laglott från föräldrarna.
systerns make och barn ärver systern.
avlider barnen före systerns make - ärver hans ev syskon honom.

Det blir stressigt för JM - man måste hela tiden "ta nya tag".
Citera
2017-06-07, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Du verkar inte ha förstått vad för larm det pratas om. Det larm gamla människor bär på är inte det larm som nämns i det här sammanhanget. Det här är ett speciellt larm hotade människor bär på som direktlarmar till polisen. Alltså inte ett larm som kallar på vårdpersonal som du verkar tro.
Ursäkta, jag missuppfattade och gör en behövlig pudel i frågan.
Citera
2017-06-07, 11:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313
Ren gissing. Vad tror ni hon & MR kommer få för straff?

Det finns bara livstid eller rättspsykiatrisk vård.
Citera
2017-06-07, 11:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det blir många att ta död på.
systern ärver allt utom JMs laglott från föräldrarna.
systerns make och barn ärver systern.
avlider barnen före systerns make - ärver hans ev syskon honom.

Det blir stressigt för JM - man måste hela tiden "ta nya tag".

Jag tyckte jag läste tidigare i tråden att man inte ärver den man har ihjäl, om man inte bedöms psykiskt otillräknelig vid mordtillfället.

I så fall vore det olyckligt att propagera för JM:s otillräknelighet, så det ska vi inte. Men undersökas ska hon.
Citera
2017-06-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tyckte jag läste tidigare i tråden att man inte ärver den man har ihjäl, om man inte bedöms psykiskt otillräknelig vid mordtillfället.

I så fall vore det olyckligt att propagera för JM:s otillräknelighet, så det ska vi inte. Men undersökas ska hon.

Jag har uppfattat slutsatserna i tråden så att det kan finnas möjlighet att ärva en person man tagit livet av om man var otillräknelig men att det inte sker med automatik. Tror inte hon får ärva hur hon än döms. Det handlar ju inte om någon total psykos här.
Citera
2017-06-07, 13:08
Medlem
shbous avatar
En liten undran bara, mest för min egna höga njutnings skull. När rättegången är över och JM dömts, kommer hon då i hovrätten att vara försedd med handfängsel och en uppsättning hinsandräkt? Eller får man ha privata kläder även då? Överklaga kommer ju någon av parterna göra. Även fast mina pengar börjar gå till sluten vård, får nästan gåshud bara av tanken..
Citera
2017-06-07, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nä, det går inte att testamentera bort laglotten.
Det är bara att se till att ingenting finns kvar att ärva.....ge bort allt är tillåtet!
Citera
2017-06-07, 13:41
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Det är bara att se till att ingenting finns kvar att ärva.....ge bort allt är tillåtet!

Vid mord utfört av en närstående får denne inte ta del av arvet. Frågan har varit uppe i tråden tidigare. JM kommer inte få en spänn efter sin far om hon döms.
Citera
2017-06-07, 13:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag har uppfattat slutsatserna i tråden så att det kan finnas möjlighet att ärva en person man tagit livet av om man var otillräknelig men att det inte sker med automatik. Tror inte hon får ärva hur hon än döms. Det handlar ju inte om någon total psykos här.

Okej. Det låter på mig som hon inte får ett vitten. Skönt att höra. Hur vrickad hon är så är det överlagt och då vore det ju märkvärdigt om man ärvde.

Det kanske borde skrivas ut på rika gubbar och käringar så att vi får färre av sånt.
Citera
2017-06-07, 14:06
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
ja, men hon räknade ju med att klara sig undan denna mord oxå (som med Aki)
Citera
2017-06-07, 14:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Hur JM tänkte sig att kunna komma undan med saken är någonting annat, men med AM vid liv och vittnande så mörknade förstås himlen snabbt. Och sen lär hon ju ha räknat med att ganska snabbt behöva ta livet av MR genom den överdos hon också föreslår och förespeglar i de avlyssnade samtalen. Dödsängeln sveper med vingarna. Det är bestämt från början, och JM kan strunta i om MR har sin mobil med till Granliden eller ej. Och om han lämnar andra spår. Otroligt klantigt bara att missa ha ihjäl AM, där blir man nästan fundersam, fast det verkar ha varit nära, vad jag förstår. Att AM omedelbart fattade vem som låg bakom och vågade säga det räddade henne nog från nya attacker från MR på sjukhus också.

Jag fick vänta närmare en vecka på mitt fb-konto innan jag kunde gå lös på fru Möller. Påminner en lite om de amerikanska vapenlagarna. 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in