2017-06-06, 20:42
Medlem
USA har återigen bombar regimtrogna trupper vid den Irakiska gränsen:

BREAKING: US-led coalition strikes pro-regime forces in Syria: official - AFP

https://twitter.com/Conflicts/status/872158743731068928

SYRIA: @CJTFOIR confirms airstrike against 'pro-regime forces' inside de-confliction zone near Al-Tanf.

https://twitter.com/Conflicts/status/872159242605690880
Citera
2017-06-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus

SYRIA: @CJTFOIR confirms airstrike against 'pro-regime forces' inside de-confliction zone near Al-Tanf.

Sean spicer bekräfta nyss att Trump fått det bekräftat.

Lika bra för Assad att ta allt från palmyra och uppåt istället för att slösa tid med gränsen fast den är viktigt.
Citera
2017-06-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Sean spicer bekräfta nyss att Trump fått det bekräftat.

Lika bra för Assad att ta allt från palmyra och uppåt istället för att slösa tid med gränsen fast den är viktigt.

Skulle tro att det blir så i första rundan iaf, när PMU kommer ner till Al Qaim och Bukmal så får vi se hur USA reagerar, inte så att de kan attackera Irakiska styrkor utan att det får stora konsekvenser.

Men tvivlar på att detta kommer vara sista bombningen, anar att Assad och framförallt Iran vill etablera en landväg
Citera
2017-06-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus

Det är dags för omvärlden att bryta alla band med USA och isolera och sanktionera dom, annars kommer terrorn att fortsätta.
Citera
2017-06-06, 21:26
Medlem
Pletheneiss avatar
Jag förstår inte hur Assad ska återta makten över hela Syrien? När SDF, kurderna, och rebeller spillt sitt blod och offrat sina nära och kära för att erövra mark i Syrien från b.la. ISIS; inte fan kommer de ge bort allt till Assad?

Så hur kommer Syriens framtid avgöras? Jag ställer mig extremt tveksam till att Iran och Assad hade gått med på demokratiska val, för då bör det väl stå klart att folk väljer en mer demokratisk kandidat än en diktator?
Citera
2017-06-07, 09:13
Medlem
Då ISIS har tappat hela den syrisk-irakiska gränsen i norr, och så fort den irakiska armén är färdiga med Mosul och Tal Afar ja då väntar sannerligen en intressant utveckling.

Troligen kommer USA försöka pressa Bagdad att gå på Hawija först hellre än Al-Qa'im och Husaybah.

Går Irak på landets sista gräns som IS kontrollerar (Al-Qa'im och Husaybah) efter Mosul operationen för att öppna en väg som stöd till Assad-regimen ja då det bådar det för något farligt med att inte gå USA till mötes?
Citera
2017-06-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Tittade på ett par filmer från Idlib provinsen utlagda på Live-leak som ju enligt svenska medier behärskas av "moderata rebeller" och som väl skulle visa hur vardagligt och bra livet fungerar där när folket slipper Assad. Filmerna var textade på engelska och väl avsedda för västerländsk publik. Jag undrar hur dessa sk moderata rebeller tänker när de lägger ut en film där kvinnor verkar nästan ha utegångsförbud och husarrest och är nästan totalt frånvarande i folkvimlet och en västerlänning skall uppfatta det som trevligt?

https://www.liveleak.com/view?i=4a7_1496703554
Det är ju så det ser ut i nästan alla förorter i Europa. Perfekt tänker kommunpolitikerna.

Vet vi var den pursvenske terroristen gömmer sig? Nu när Al-Raqqa börjar falla så vore det ju tråkigt om han dog eller blev tillfångatagen....
Citera
2017-06-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det är ju så det ser ut i nästan alla förorter i Europa. Perfekt tänker kommunpolitikerna.

Vet vi var den pursvenske terroristen gömmer sig? Nu när Al-Raqqa börjar falla så vore det ju tråkigt om han dog eller blev tillfångatagen....

De där två filmerna är från Idlib - den ganska stora provins som behärskas av de sk moderata rebellerna.

Här i Sverige talas det nästan enbart om svenskar som åker ned och strider för IS men det borde ju även finnas ett antal som åkt ned och strider för de här grupperna?

Att åka ned och strida för diverse kurdiska fraktioner i Syrien verkar det ju vara ett antal svenskar som gjort, även icke kurder, det verkar snarast ses som något fint och berömligt men i mina ögon är det ganska konstigt.

Rörelser som anser att kvinnor skall ha utegångsförbud - det är alltså sådana sk moderata grupper som svenska regeringen gett hundratals (300?) miljoner kronor i stöd. Har det någonstans redovisats vad alla dessa pengar gått till och vilka som fått dem?
Citera
2017-06-07, 13:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Jag förstår inte hur Assad ska återta makten över hela Syrien? När SDF, kurderna, och rebeller spillt sitt blod och offrat sina nära och kära för att erövra mark i Syrien från b.la. ISIS; inte fan kommer de ge bort allt till Assad?

Så hur kommer Syriens framtid avgöras? Jag ställer mig extremt tveksam till att Iran och Assad hade gått med på demokratiska val, för då bör det väl stå klart att folk väljer en mer demokratisk kandidat än en diktator?
När terroristerna är besegrade får folk fred och säkerhet igen, flyktingar kan troligen återvända också. Det är terroristerna som är huvudproblemet och de backas upp av USA, Israel, Saudi och EU.

IS och Nusra och deras samarbetspartners är på god väg att förlora i Syrien. Kurdernas framtid, huruvida de skall ha någon form av självständighet, kommer troligen att avgöras genom val.

De grupper som har ingått vapenvila med regeringen deltar redan i arbetet med att ta fram förslag på förändringar av konstitutionen.

Assad är vald till president, parlamentsledamöterna valdes så sent som förra året.
Citera
2017-06-07, 15:18
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis

Assad har fortfarande störst armé och är fortfarande den legitima president. Han kan krossa terroristerna under rätt förutsättning dvs vid en ökad splittring inom den antiterroristiska koalitionen som stödjer terrorister. Det pågår redan, kolla på Qatar som drar sig ifrån scenen och det innebär att en hel del AalKaeda och ISIS måste söka nya sponsorer. ISIS kan inte klara sig utan sponsorer.
Citera
2017-06-07, 21:24
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Har inte ryssarna lite bra luftförsvar att ge Syrien, man måste ju skydda sig mot USA som bombar?
Citera
2017-06-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Har inte ryssarna lite bra luftförsvar att ge Syrien, man måste ju skydda sig mot USA som bombar?

De har bra luftförsvar, men de vill inte konfrontera USA helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in