2017-06-06, 17:41
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Kan du få ett sådant här: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Apollo_11_bootprint.jpg avtryck med stenmjöl?
Jag tvivlar på att det ens är möjligt och du får lov att blöta det

Du har ett bildbevis för att du får såna avtryck i regolit i de förhållanden som råder på Månen.

Vad du tvivlar på är det ingen som bryr sig i. Skaffa stenmjöl att göra avtryck i och uppvisa resultatet här! Capice!?!
Citera
2017-06-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit
Infowar bland annat?
Hur vet du att de går att lita på? Och om han skulle berätta för dem, hade andra trott på det
Citera
2017-06-06, 17:56
Medlem
Astrorbits avatar
Citat:
Hur vet du att de går att lita på? Och om han skulle berätta för dem, hade andra trott på det

Ja ja. Jag frågade bara då det uppenbart krävs enormt stor personalstyrka på att utföra en sådan här sak. Det borde finns ett par som läcker, det är det jag säger.
Citera
2017-06-06, 17:58
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Eftersom du inte lärt dig att avsluta meningar med punkt, frågetecken eller övriga tecken som man lär sig att avsluta meningar med redan i första klass i grundskolan så tar jag ditt inlägg som ett påstående att man kan lita på källan och du nu med andra ord kan sluta upp med att tramsa i denna fråga.
Citera
2017-06-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit
Ja ja. Jag frågade bara då det uppenbart krävs enormt stor personalstyrka på att utföra en sådan här sak. Det borde finns ett par som läcker, det är det jag säger.

Skulle du tro på de som läcker?
Citera
2017-06-06, 18:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Om de kunde visa hur det går till, vilka de arbetat med, vilka som gett dem uppdraget (gärna även varför). Absolut värt att utreda i sånt fall!

En anonym person på youtube som påstår saker - not so much...
Citera
2017-06-06, 18:59
Medlem
Citat:

Jag skulle ju tro att konspirationen skulle kunna finnas om Någon av alla inblandade läckt, att det Inte finns en läcka just det som är det tydligaste beviset att det inte är en konspiration och att de kom till månen och tillbaka.

Det och det faktum att det är möjligt att genomföra om man granskar tillgänglig data, ingen som ännu påvisat några brister i det som sägs ha gjorts annat än detaljer som vissa har en hangup på, matten stämmer och den skojar man inte bort.

I ett annat ärende, hade du lust att göra ett försök att ta en resa?
Till att börja med upp i rymden och kanske några varv runt jorden?

Eller Är du redan övertygad att det går och därför ser det som onödigt då det öppet redovisar den faktan?
Citera
2017-06-06, 19:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Sanden har klibbat ihop, är du med?
Titta på avtrycket här: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Apollo_11_bootprint.jpg

Foten har sjunkit ner i sanden och skapat en nära nog perfekt avgjutning. Runt om foten är det till och med avtryck så det är en skarp lodrät kant

Det krävs en liten kraft för att förstöra avgjutningen då sanden är ihopklibbad
Har du själv testat med samma månsand, samma stövel, i vakuum och i 1/6 av jordens gravitation?
Citera
2017-06-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Har du själv testat med samma månsand, samma stövel, i vakuum och i 1/6 av jordens gravitation?
Vad har gravitationen med det här att göra?

Det finns en bra förklaring till varför avtrycket blivit så skarpt och det beror troligen på att de varit ute och grävt ihop massa sand som råkat vara blandad med jord och lagt in i studon. Lite fuktig och fin jord blandad med fin sand ger bra avtryck, ungefär som lera
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2017-06-06 kl. 19:43.
Citera
2017-06-06, 19:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vem skulle han berätta det för menar du? Vilken media skulle han känna sig säker att läcka till
På samma ställe som som du har läst om mån-konspirationerna?
Citera
2017-06-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
På samma ställe som som du har läst om mån-konspirationerna?
Har inte läst om några månkonspirationer utan börjat ifrågasätta när jag tittade på andra rymdprojekt
Citera
2017-06-06, 19:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad har gravitationen med det här att göra?
Gravitationen påverkar små objekt så att de dras mot centrum på större objekt.
Om du lyfter en sten och släpper den så är det gravitationen som får stenen att falla.
Det innebär att ett sandslott rasar lättare mot marken ju större gravitationen är.
På månen är gravitationen lägre alltså dras inte sandkorn nedåt lika mycket.

Citat:
Det finns en bra förklaring till varför avtrycket blivit så skarpt och det beror troligen på att de varit ute och grävt ihop massa sand som råkat vara blandad med jord och lagt in i studon. Lite fuktig och fin jord blandad med fin sand ger bra avtryck
En annan förklaring kan vara att mån-sanden, beroende på kornens form, i vakuum och i en 1/6 av jordens gravitation inte beter sig som du tror.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2017-06-06 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in