Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Jag menar chansen är väl stor att om man kan skapa en galax så bryr man sig inte om pengar som människor gör
Galaxens existens och vår existens i galaxen har med vår natur att göra, att vi passar i galaktiska systemet säger något om vår kvalitet.. som naturfenomen, vill du nedvädera det.. go on.
Jag föredrarr att se vår vistelse här som naturfenomenalt och därmed att mänskliga förmågan bör vara av särskild kvalitet för att helt enkelt livnära sig i sådan atmosfär och ingenting säger apropå skapelse, att människan skapat den atmosfäriska förutsättningen.. lika mycket som att en främmande gud som enbart förklaras av människan själv, kan isf människan ha skapat. Gud eller människa, männikan kan man åtminstonde relatera till och vad vissa/många människor tänker och de facto också gör på planeten, inkluderad de redan avlidna genom genertionerna är så främmande för flertalet individer liksom det är någonting avlägset. Det räcker ju att tala ett språk som annan inte förstår.. så stannar den oförstående till.
Inte för att jag tror, att människan skapat galaxen, dock.. du underskattar faktiskt mänsklig förmåga! att kritisera sin egen naturart så, tyder på att du inte känner din galax tillräckligt och inte kan göra dig förstådd bland dem som skapar komfort och utvecklar våra levnadsvillkor.
Att människor både vill ha och behöver struktur och att pengar är en sådan strukturell lösning på vad annars skulle vara kaotiskt, är smart och tyder på intelligens, att sedan folk inte kan vaken räkna eller planera eller ens tänka längre än näsan räcker, förminskar inte det intelligenta att ha system på planeten. Pengar i sig.. är eenbart ett medel, inte i sig ett ändamål, men du verkar tänka att pengarna "är onda" .. sött och naivt.. skulle man ta bort pengarrna, hur skulle det vara då.. fritt fram för en gud at börja agera? har guden inte agerat förr när människan kämpade för lättare levnad, så vrför skulle guden nu börja hindra den intellignta människan att överge sin uppfinningsrikedom?
Människan är trroligen smartare än hela gudsfloran tillsammans. Finns ingen gud som varit så smat att sätta sig ner med människan och resonerat, gudar är impotenta fantasifigurer som upphör i samma andetag som de tillkommer. Blir inget gjort där gudar sägs finnas. Tyvärr för dig.. så förstår att du irriterar dig.. på apsläktet. Man får göra det bästa utav det man har! förstår du, ja .. om man kan.. apor är ju apor.. och kommer i olika utföranden! Du kan ju åka iväg till Borneo eller någonstans.. och se om du finner något där, i rituell väg som kan passa dina apgener bättre än oss som sätter oss i skolor och försöker sätta oss in i var vi verkligen är.. vilket är bra att kunna när det krisar sig, å andra sidan så vill du nog filosofera om också kriser.. bara att vända sig til gud, visst? För du behvöer ju inte kunskaper, sådant fixar andra åt dig.. jag hoppas du råkar ut för en existentiell kris och reder ut det med gud och inte drar folk i hasorna när det krisar sig, lilltotten.
Få se vad du skriker efter, när du inte har mänsklig kraft att ösa ur.. lilltotten.
Märks att du fortf. gillar svamp iaf.