2017-06-06, 12:21
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Kallar du gudarna för monster och deras konstverk spagetti?

Men då förstår jag.. du är rädd för gudarna och därför tycker du att deras konstverk är "fula" som spagetti.
Fast det är ju inte utifrån vad man tycker om gudanamnen som människor namnsatt, som guds existens verifieras. Spelar ingen roll vad du tycker om ateister, det ökar inte riktigheten bakom tron på guds existens.

Att människor är så egenkära att skapa sig redan på förhand platser i rymden, och tillskriver dessa (okända) platser namn.. och skriver ner regler för vad man i förväg ska tro, hur och varför.. för att försöka skapa sig garantier och paxa sig makt där , efter sin död...

Det tyder mer på meglomaniskt fenomen som enbart människor ägnar sig åt, och dessutom långt ifrån alla människor - att nu alla inte är å drabbade av sådan missnöjes-sjuka att int ens kunna nöja sig med dt som är i nuets kontinuum.. får ses som beklagligt. Men som sagt, att tro starkare och ha ännu mer av svador till övers för ateister, det ökar absolut inte ens chansen för att en el flera gudar existerar. Skulle de existera så skulle en sådan gud aldrig behöva en människa! Då gudaväsendet är så olikt mänskliga sinnet.

Så olikt att det knappast går att föreställa sig vad en gud skulle ha att göra med en mäniska över huvud taget. Till vilken nytta?
Citera
2017-06-06, 12:24
Medlem
Citat:
Spagettimonstret är att klockrent exempel på kristendommens förmåga att måla upp bilden av en ond allsmäktig mansgud.. som sen formar ateister som är livrädda för gudar och allt prat som har med gudar att göra.. för att monstret har målats upp tills dom fick nog av gudar och valde att tro på magi som en big bang istället.

Spagetti visar ändå att du vet att gudarnas design är sammankopplat som spagetti och att du åtminstånde ser dom som skapare av nånting spagettiliknande som vi kallar för astrologisk och biologiska system eller konstverk.
Nej, däremot är bibeln ett "klockrent exempel på kristendomens förmåga att måla upp bilden av en ond allsmäktig mansgud."
Jag tycker du borde försöka bevisa dessa gudar du talar om. Det är ju trots allt det trådens ämne är.
Citera
2017-06-06, 14:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vissa kan nog se sig själva i spegeln och se bevis för gudarnas förmåga att designa biologisk konst..
Det bevisar att "biologisk konst" finns, inte att gudar finns.

Citat:
medans ateister nog ser en misslyckad mördarapa som kan prata men saknar livsmening bara för att en big bang inte kan skapa livsmening som gudarna måste bestämma åt alla djur och delar i deras kroppar..
Vad du tror om ateister och BigBang är inte relevant i frågan om bevis för gudars existens.
Citera
2017-06-06, 14:57
Medlem
80231s avatar
Pratade just med gud. Ett bevis om något. Kärlek.
Citera
2017-06-06, 15:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
...för att monstret har målats upp tills dom fick nog av gudar och valde att tro på magi som en big bang istället.

Ja, de religiösa är ju vana vid magi i och med att de tror att universum uppstått ur tomma intet genom just magi från någon gud, men varför skulle big bang handla om magi?
Den som påstår det har inte fattad vad teorin om big bang handlar om.
Citera
2017-06-06, 15:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag är inte rädd för gudarna, eftersom jag inte vet något om gudarna.

Men det finns gott om folk som är rädda för det okända.
Det är dessutom ursprunget till religioner. Därför att folk var rädda för det okända så hittade de på historier om gudar och hur världen kom till och att det är hela sanningen och allt som människan behöver veta. På så vis skulle det inte finnas något "okänt" att vara rädd för längre.
Citera
2017-06-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men det finns gott om folk som är rädda för det okända.
Det är dessutom ursprunget till religioner. Därför att folk var rädda för det okända så hittade de på historier om gudar och hur världen kom till och att det är hela sanningen och allt som människan behöver veta. På så vis skulle det inte finnas något "okänt" att vara rädd för längre.
Ja, jag tänkte mer på de specifika "gudarna" som Kung Pung Pat tar upp. Dem vet jag inget om.
Citera
2017-06-06, 15:15
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
-
Att människor är så egenkära att skapa sig redan på förhand platser i rymden, och tillskriver dessa (okända) platser namn.. och skriver ner regler för vad man i förväg ska tro, hur och varför.. för att försöka skapa sig garantier och paxa sig makt där , efter sin död...
-
Nu pratar du om religion, inte gud.
Citera
2017-06-06, 15:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, jag tänkte mer på de specifika "gudarna" som Kung Pung Pat tar upp. Dem vet jag inget om.

Det räcker att veta att de är påhittade förklaringar så att folk skulle kunna känna trygghet.
Det spelar ingen roll vilka rutiner det är, rutiner är tryggare än total frihet, vilket t.ex. orsakar att utsläppta långtidsfångar längtar tillbaka till fängelset när de kommer ut.
Därför känns till och med en grym gud som en källa till trygghet.
Citera
2017-06-06, 16:00
Medlem
Citat:
Det räcker att veta att de är påhittade förklaringar så att folk skulle kunna känna trygghet.
Det spelar ingen roll vilka rutiner det är, rutiner är tryggare än total frihet, vilket t.ex. orsakar att utsläppta långtidsfångar längtar tillbaka till fängelset när de kommer ut.
Därför känns till och med en grym gud som en källa till trygghet.
Ja, det haglar ju inte bevis här, precis.
Citera
2017-06-06, 16:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, det haglar ju inte bevis här, precis.
Men den trygghet man känner är väl ett bevis?
Citera
2017-06-06, 16:17
Medlem
Citat:
Men den trygghet man känner är väl ett bevis?
Om jag inte är trygg, är det då ett motbevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in