2017-06-06, 08:38
Medlem
Nikromas avatar
Prata med dem bakom disken. Säg vad du har tänkt att använda det till/hur länge du vill ha det. De ska ha någorlunda koll på hur mycket som krävs.

Jag brukar be tex när jag köper rostbiff att få till 2 personer. Brukar bli bra
Citera
2017-06-06, 10:11
Medlem
Oftast så är det lite dyrare att handla i delikatessdisken, fördelen är att du kan provsmaka det du skall köpa typ olika salami och ostar utan att behöva köpa något som du inte tycker om. Som någon skrev så brukar personalen i delikatessdisken ha stor social kompetens och vara hyffsat insatta i vad dem säljer.
Citera
2017-06-06, 10:17
Medlem
Det är det som är en del av meningen med handla i delikatessdisken.

Du bestämmer antingen hur många skivor eller hur många hekto, eller storlek på förpackningen som du ber dem fylla.Du kan även bestämma tjockleken om det är pålägg.

Dock ska du se upp med de som försöker med merförsäljning och öser på. Säger du lite ska de inte lägga på mycket. Då tycker jag du ska framföra detta till butikschefen. Man ska inte behöva känna sig pressad som kund att köpa mer än vad man behöver. Detta förekommer och är inte förenat med bra service i en delikatess. Då tycker jag man ska säga ifrån.
Citera
2017-06-06, 11:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Nybörjarguide

1. Ta kölapp om det är mycket folk.

2. Handlar du till exempel skinka så säger du "Jag vill ha 1 hekto av salamin" och pekar på varan om det behövs.

3. Personalen kommer nu att skiva upp salamin och väga skivorna samt säga "Den väger precis över/under 1 hekto, är det okej?"

4. Du säger "Ja, det går bra, tack".

5. Ta varan och gå därifrån, betalar gör du vid de andra kassorna.

Är du på gott humör kan du såklart välja tjocklek på till exempel salamin, säg till exempel "Jag vill ha 1 hekto av salamin, och det ska vara tunna/tjocka skivor!"
Man kan även be om en provsmakning.
Citera
2017-06-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nybörjarguide
2. Handlar du till exempel skinka så säger du "Jag vill ha 1 hekto av salamin" och pekar på varan om det behövs.

Ha ha... fina råd!

Ska du ha skinka, så beställ korv
Citera
2017-06-06, 12:04
Medlem
Jobbar då och då i delin, fast har aldrig köpt något därifrån. Så kan förstå att man inte vet hur det fungerar. Visste heller inte innan jag jobbade där.

Vanligast är att folk köper 1hg av något, sen 1hg av nåt annat och ibland något tredje.
Vissa vet precis hur många skivor dom ska ha.

Osten är med simpel. Vanligtvis är osten redan uppskuren och inplastad men vill man kanske ha en mindre bit så får personalen skära upp så mycket man vill ha.

Säg bara vad du vill ha och hur mycket du vill ha så löser det sig.
Citera
2017-06-06, 12:09
Medlem
Citat:
Nybörjarguide

Haha dagens första garv.
Hoppas han inte följde guiden ordagrant. Tråkig upplevelse när han kommer hem och inser att han fått fel!
Citera
2017-06-06, 12:18
Avslutad
Citat:
Nybörjarguide

1. Ta kölapp om det är mycket folk.

3. Personalen kommer nu att skiva upp salamin och väga skivorna samt säga "Den väger precis över/under 1 hekto, är det okej?"

4. Du säger "Ja, det går bra, tack".

5. Ta varan och gå därifrån, betalar gör du vid de andra kassorna.

Är du på gott humör kan du såklart välja tjocklek på till exempel salamin, säg till exempel "Jag vill ha 1 hekto av salamin, och det ska vara tunna/tjocka skivor!"
Man kan även be om en provsmakning.

Nu fattar jag inte.
Handlar man skinka, så vill man väl inte komma hem med salami?
Citera
2017-06-06, 12:53
Medlem
Trådar som denna får mig alltid lika konfunderad, är tråden seriös eller är TS ett troll?

Finns det människor (svenskar) som ens funderar på att köpa sina ostar och charkuterivaror från något annat än en manuellt betjänad disk?
Jag har alltid undrat vad det är för människor som promenerar in i någon slumpvald livsmedelsbutik och nöjer sig med en inplastad andra klassens köttbit från en kyldisk?
Skulle aldrig falla mig in om det inte vore krig!
Man vill väl ha så bra råvaror som möjligt till sin matlagning?
Annars kan man väl lika gärna förkorta sitt liv genom att gå till McDonalds, hua!

Det finns väl ingen som köper t.ex. plastinpackade grönsaker (skulle vara i Norge då)?
Där står man väl i grönsaksdisken och klämmer å känner på sin avokado eller tomat för att få den som är perfekt mogen? Väljer sin favoritstorlek på potatisen osv..
Varför skall man nöja sig med mindre när det gäller kött eller fisk?
När jag är hemma i Sverige handlar jag alltid mina råvaror hos Papilles ost & chark, eller i någon av Stockholms saluhallar.

https://www.instagram.com/papillesostchark/

Om jag vill ha något udda viltkött brukar det gå att beställa, annars tar jag mig en liten tur ner Vrena viltslakteri å köper det jag behöver, en lagom liten shoppingutflykt.

https://www.vrenaviltslakteri.se/bildgalleri/

Förstår mig ej på de som ej uppskattar bra mat, märkliga människor..
Citera
2017-06-06, 13:43
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag undviker social interaktion irl så vitt jag kan och skulle aldrig komma på idén att handla av de käcka damerna bakom den manuella disken så du är inte ensam om att skippa det ts (ehuru våra anledningar att avstå skiljer sig åt).

I dag köpte jag grovmald högrevsfärs som var maskinellt inpackad. No problem. Att istället ha stått i kö med tanter för att köpa färs i lösvikt skulle bara få min ångestnivå att gå upp på rött.

Dessutom är jag skraj precis som ts att de kommer ställa någon udda och konstig fråga som dom sen blir jättearga för att jag inte kan.
Citera
2017-06-06, 14:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
Haha dagens första garv.
Hoppas han inte följde guiden ordagrant. Tråkig upplevelse när han kommer hem och inser att han fått fel!
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nu fattar jag inte.
Handlar man skinka, så vill man väl inte komma hem med salami?
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Ha ha... fina råd!

Ska du ha skinka, så beställ korv
Jag skrev ursprungligen skinka, men ändrade mig mitt i skrivande stund och skrev salami. Jag tror de flesta förstår vad jag menar, även om inte ni gör det.
Citera
2017-06-06, 14:32
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag undviker social interaktion irl så vitt jag kan och skulle aldrig komma på idén att handla av de käcka damerna bakom den manuella disken så du är inte ensam om att skippa det ts (ehuru våra anledningar att avstå skiljer sig åt).

I dag köpte jag grovmald högrevsfärs som var maskinellt inpackad. No problem. Att istället ha stått i kö med tanter för att köpa färs i lösvikt skulle bara få min ångestnivå att gå upp på rött.

Dessutom är jag skraj precis som ts att de kommer ställa någon udda och konstig fråga som dom sen blir jättearga för att jag inte kan.
Tur att du lever på 2010-talet och inte 1950-talet då all matförsäljning skedde över disk. Allt var i hekto - socker, mjöl etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in