Citat:
Ursprungligen postat av
girlang
Det är bra att du tagit upp ämnet för diskussion. Det besvärliga i situationen är att hur än AG gör så kommer han någon gång i livet att ångra sitt beslut. Då måste han tänka att jag var bara 13 år och var egentligen för liten att fatta detta beslut. Men eftersom jag befann mig i Sveriges mest tragiska händelse kände jag mig tvungen att säga sanningen till polisen. Om han väljer att vittna så måste han tänka att för mig är sanningen viktig. Det måste mina föräldrar förstå och om någon av mina föräldrar inte förstår detta så måste jag ändå säga sanningen. Det är viktigt för min överlevnad och anseende nu som 13 åring. Om någon anklagar honom för detta eller att han ångrar sig vid 20 eller 25 års ålder måste han tänka! Jag var bara 13 år. När man är 13 år så tänker man som en 13 åring och inte som en 25 åring. Detta var rätt för mig i den situationen, i den ålder jag var i. För att visa att sanningen är viktig för mig även om det finns andra i min familj som ljuger. Det är inte barnet som ska ha omsorg och förståelse för sin förälder utan tvärt om!
AG har redan förhörts av polisen och sagt sanningen. Hans uppgifter om klockslag och att JM inte var hemma finns redan i polisförhören och i den tidssammanställning åklagaren kommer att presentera.
Diskussionen om AGs medverkan nu handlar om att man vill att han ska få
beskriva hur hans mamma bad honom ljuga för polisen. Något han faktiskt inte gjorde i slutändan. Hans behov av sanningssägande är nog redan tillfredsställt i och med att han berättat sanningen i polisförhör om att JM åkte iväg.
AGs vittnesmål är enbart tänkt användas för att lägga på hög bland allt annat som visar på bristande trovärdighet och fult beteende hos JM. För morddomen är det antagligen helt oviktigt. Syftet med vittnesmålet är nog dessutom att lite grann tillfredsställa Ankis hämndbehov mot JM. Ju mer JM sprattlar emot AGs vittnesmål, desto kraftfullare kräver de som hatar henne att det ska ske.
Men det handlar inte om att JMs offer/motståndare ska må bättre och få hämnd eller att hon ska må dåligt. Det handlar om hur en liten gosses känslor och tankar i framtiden kommer påverkas av att han i en rättegång berättat om hur hans mor bett honom ljuga.
En rättegång som nog kommer sluta med att hans familj splittras, småsyskonen fosterhemsplaceras, precis som hon hotade med, och att han inte får krama och träffa sin mamma så lätt. Låt honom slippa grubbla över om han hade någon delaktighet eller påverkansmöjlighet till att det blev så.