2017-06-06, 10:04
Medlem
Här en gissning ang ev diagnos på JM som IMHO tål att upprepas. Det är signaturen Ithaca som 160513 skrev

Ja, det är svårt att inte tänka "vad är det frågan om?" när man läser om brott i tidningarna. Du skulle varit på middag hos mig när Breivik slog till. Och tyskan. Och LH-mördaren. För att inte tala om Bobbys styvpappa och Hagamannen, mm mm. Så är det. Yrkesskada om du vill, eller intresse för jobbet.
Som jag sa - i verkligheten i detta fall, så avgörs inte mycket innan en P5a. Men spekulerar man (utifrån media, fup och Flashback (It's a free country)), så framträder en ADHD alt ojämn begåvning (som hos hästtjejen i Askersund) alt både och. Till att börja med. Sedan utvecklas pga diverse ogynnsamma saker i miljön en personlighetsstörning, i detta fallet sannolikt antisocial/narcs. Där nånstans är vi (Obs: jag/mina bekanta). Vi betraktar enbart - ingen av oss inblandade, än! Och antisocial/narcs. är så nära man formellt kan komma "psykopati", för det är inte en formell, erkänd diagnos. Men funktionell psykopati - ja. Med fup i ryggen: Ja.
Har man normalbegåvning men inte förmår skilja på rätt och fel med denna utgång (åtm vad det verkar som i Görans/föräldrarnas fall), så är vi där, ja. Hälsn./I.

Det där med ojämn begåvning verkar ju mer o mer troligt...
Citera
2017-06-06, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Visst, det är inte lätt det här. Jag förstår ditt resonemang.

Det är en speciell kille detta, jajamensan, som har reda på vad som är rätt och fel och
han har insisterat på att få det aktuella förhöret uppspelat inför rätten.

"Väldigt viktigt för honom". Det bör vi beakta faktiskt.
Han älskar sin mamma trots allt som hänt och har och kommer fortsatta ha starka band
till henne. Men nu behöver han framför allt få upprättelse för det är uppenbart det han
söker. Han vill undanröja för gott den lögn han blev påtvingad av en mindre omdömesgill
moder att bli bärare av för ett tag.
Det bör man inte lägga hinder i vägen för att så ska kunna ske.
Gör man det så tror jag att Al*xander blir mycket ledsen och besviken.
Han vill detta så starkt.

Och jag tror faktiskt Al*xander förstår att mamman åker dit hans förhör förutan.
Och riktar hon framöver förebråelser till honom angående den här saken så
är det ingenting som hedrar henne direkt. Och i så fall tror jag han då är stark
nog att kunna hantera det rätt bra.

Susanna Cleve är målsägandebiträde för Mamman och systern. Varför säger hon att Det är så viktigt för Alexander? Hon för inte hans talan.
Citera
2017-06-06, 10:14
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
15maj:
"Barnet ska inte vittna mot sin mamma"
"Barnmisshandel"
https://smab.imgix.net/2017/0515/fd1/fd13ee8e-4f4f-45d3-be6a-957de58c4115/1/preview.jpg?w=1180&fit=clip&auto=format%2Ccompress &cs=tinysrgb&crop=faces&ixlib=imgixjs-3.0.4

5 juni:
"- Jag vill visa hur skör min son är. Det strider mot allt vad barnperspektivet heter."
http://gfx.omni.se/images/e7b6638a-2413-4186-9888-025f53fde9a9?w=180

Efter maj, juni kommer juli... (2016)
Då skulle ett "nytt" liv påbörjas...
Pappa PG avgår som suppleant.....
Senast redigerad av afKnollentott 2017-06-06 kl. 10:16. Anledning: årtal
Citera
2017-06-06, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Njae, men man kan ju ställa bra mycket högre KRAV på socialtjänsten. Granska socialtjänsten och den makt som uttdelats till mindre begåvade och mindre utbildade personer som inte har varken förmåga, vilja eller utbildning till att kritiskt granska någonting.

Om du gjort en s.k. orosanmälan ex våren/sommaren 2015 så hade det ju kanske varit JM som "utrett" ärendet........och "fixat" en placering......

Vad tror du om hennes "utredningar"? Har hon klarat av att göra en helt ojektivutredning?

Eller har hon sett ett ypperligt tilfälle till att själv tjäna sig en större hacka, eller låta någon av sina skuldsatta kriminella "vänner"/ex låta tjäna sig en större hacka?

Detta är väl högst troligt JMs ex......Karlsson eller vad han hette

https://www.svd.se/svd-granskar-skuldsatt-tjanade-90-000-i-manaden-pa-familjehemsbarn

Ja, högre krav borde man kunna ställa på socialtjänsten. Nu är ju bristen på socionomer skriande, tyvärr. Jag tror dock att för få barn omhändertas än för många. Sen är det ju också viktigt att omhändertagandet blir riktigt bra och det råder brist på bra familjehem också.
Citera
2017-06-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vad tror du en barnläkare eller en barnpsykiatriker skulle tycka om att AG vittnar mot sin mor?
Man brukar kraftfullt avråda från att låta barn göra det om det inte är absolut nödvändigt för rättsskipningen. Det kan ge alldeles för mycket känslomässiga trauma i framtiden, barn har jättesvårt att bearbeta en sådan sak.

Det här är en liten gosse som gråter i telefonen, som längtar efter att krama sin mamma. Han är nog i alla avseenden fortfarande ett barn. Han är i form av ett minderårigt barn absolut inte kapabel att kunna avgöra hur han kommer må och grubbla över detta när han växer upp, vilka skuldkänslor han kan få.

Märk väl att den som tjatar att barnets vittnesmål ska användas är inte åklagaren, utan mormors målsägarbiträde som pratar om hur gärna AG vill få vittna. Mormor som hatar hans mamma mer än allt annat.

Hans pappa vars omdöme du hyllar har ju faktiskt haft ett mångårigt förhållande med JM, åtminstone i detta avseende har han nog gjort ett dåligt val. Vilka incitament han kan ha för att vilja att sonen misskrediterar hans ex. i rätten, vet vi inte.

Vuxna har ställt till den här soppan och vuxna ska bestraffas av andra vuxna.
Lämna minderåriga barn utanför om det inte är absolut nödvändigt för fallet.

Bara för att Anki eller vi här tycker att JM rättmätigt förtjänar en spark i magen av att sonen vittnar mot henne - så bör vi sätta barnet AGs framtida mående först och låta bli att utnyttja honom som vittne mot sin mor. Hans framtid är oändligt mycket viktigare än Johannas, hon sitter redan välförtjänt i skiten och lär bli kvar där oaktat barnets vittnesmål.
Det är bra att du tagit upp ämnet för diskussion. Det besvärliga i situationen är att hur än AG gör så kommer han någon gång i livet att ångra sitt beslut. Då måste han tänka att jag var bara 13 år och var egentligen för liten att fatta detta beslut. Men eftersom jag befann mig i Sveriges mest tragiska händelse kände jag mig tvungen att säga sanningen till polisen. Om han väljer att vittna så måste han tänka att för mig är sanningen viktig. Det måste mina föräldrar förstå och om någon av mina föräldrar inte förstår detta så måste jag ändå säga sanningen. Det är viktigt för min överlevnad och anseende nu som 13 åring. Om någon anklagar honom för detta eller att han ångrar sig vid 20 eller 25 års ålder måste han tänka! Jag var bara 13 år. När man är 13 år så tänker man som en 13 åring och inte som en 25 åring. Detta var rätt för mig i den situationen, i den ålder jag var i. För att visa att sanningen är viktig för mig även om det finns andra i min familj som ljuger. Det är inte barnet som ska ha omsorg och förståelse för sin förälder utan tvärt om!
Citera
2017-06-06, 10:37
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Gjorde hon väl inte alls, om jag minns rätt. Hon hade nog ett annat mål för ögonen i förhören än vad hon nu har i rätten.
Enligt Expressens rapportering var detta något JM sagt i förhör:

Johanna Rapp - EXPRESSEN
Åklagaren pratar om tidigare polisförhör då Arbogakvinnan ska ha pratat om pistolen.
– Om någon skulle ha dödat min pappa vore det ha varit jag, läser åklagaren ur ett tidigare polisförhör.
– Det var ett resonemang jag hade om psykologi, hur överjaget och underjaget pratar med varandra, säger Arbogakvinnan om resonemanget kring att hon skulle ha pratat om att döda sin pappa.

Jag har inte hittat det förhöret i FUP.
Citera
2017-06-06, 10:40
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, högre krav borde man kunna ställa på socialtjänsten. Nu är ju bristen på socionomer skriande, tyvärr. Jag tror dock att för få barn omhändertas än för många. Sen är det ju också viktigt att omhändertagandet blir riktigt bra och det råder brist på bra familjehem också.

Här finns lite matnyttigt (*), om det har bäring eller relevans för rättegången - som sådan - vete tusan.
Kanske är det lika viktigt som fåtöljdiagnoser i största allmänhet och beskrivningar av straffutmätningar som går tillbaka till svensk medeltid....

* http://www.hvbguiden.se/
Citera
2017-06-06, 10:40
Avstängd
Mina damer och herrar om ni tyckte JM var korkad igår och ni satt och tappade popcornpåsen så är det ingenting mot detta, tidigare, korkade uttalande. Här råkar hon försäga sig ordentligt när hon säger: "Min son tror att jag ångrade mig på en gång". HAHAAHAHAHA!

Förvånansvärt dock att hon inte får fler följdfrågor efter detta då hon, när åklagaren nästan sätter i halsen, svarar på något helt annat som hon alltid gör när hon ljuger.

https://www.youtube.com/watch?v=EjXv6oRco1s
Citera
2017-06-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Det är bra att du tagit upp ämnet för diskussion. Det besvärliga i situationen är att hur än AG gör så kommer han någon gång i livet att ångra sitt beslut. Då måste han tänka att jag var bara 13 år och var egentligen för liten att fatta detta beslut. Men eftersom jag befann mig i Sveriges mest tragiska händelse kände jag mig tvungen att säga sanningen till polisen. Om han väljer att vittna så måste han tänka att för mig är sanningen viktig. Det måste mina föräldrar förstå och om någon av mina föräldrar inte förstår detta så måste jag ändå säga sanningen. Det är viktigt för min överlevnad och anseende nu som 13 åring. Om någon anklagar honom för detta eller att han ångrar sig vid 20 eller 25 års ålder måste han tänka! Jag var bara 13 år. När man är 13 år så tänker man som en 13 åring och inte som en 25 åring. Detta var rätt för mig i den situationen, i den ålder jag var i. För att visa att sanningen är viktig för mig även om det finns andra i min familj som ljuger. Det är inte barnet som ska ha omsorg och förståelse för sin förälder utan tvärt om!

Just därför tycker jag att han som trettonåring inte skall tvingas ta något beslut alls.
Citera
2017-06-06, 10:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag är medveten om att du hatar "soc" ända in till benet men det finns faktiskt lägen då en orosanmälan är befogad, vad ska man göra som betraktare om man ser att ett barn far illa, blunda och hoppas på att det löser sig ändå?

Men det är ju rätt, det är så det går till. Ingen hemlighet det.
Citera
2017-06-06, 10:49
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Enligt Expressens rapportering var detta något JM sagt i förhör:

Johanna Rapp - EXPRESSEN
Åklagaren pratar om tidigare polisförhör då Arbogakvinnan ska ha pratat om pistolen.
– Om någon skulle ha dödat min pappa vore det ha varit jag, läser åklagaren ur ett tidigare polisförhör.
– Det var ett resonemang jag hade om psykologi, hur överjaget och underjaget pratar med varandra, säger Arbogakvinnan om resonemanget kring att hon skulle ha pratat om att döda sin pappa.

Jag har inte hittat det förhöret i FUP.

Mycket har blivit omskrivet, med en, ibland, underliggande agenda, ärendet förs i en viss riktning.
Först misstanke - dialogförhör - sammanfattning - sammanställning - urval - FUP - rättegång - gammelmedia - nätet.
Du kan tyvärr inte förvänta dig, att på ett enkelt sätt, hitta och förstå vad som är riktigt och sant.
Citera
2017-06-06, 11:01
Medlem
Någon som vet vart hennes omyndiga barn är nu? Socialen som har hand om de eller?
Har de ännu bestämt om AG ska vittna eller ej? Har för mig att det skulle bestämmas igår, hittar dock inget om det.

Tänkte gå och kolla på torsdag, finns det några regler? Bilder förstår jag är inte okej, men pillande med mobilen tex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in