2017-06-06, 02:56
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jo jag vet att man tyvärr ofta får ta det som bjuds när det saknas mängder av socialsekreterare men det får ju ändå finnas gränser. Hon kan ju inte sätta ihop fem meningar utan att låta gränslös.

Tror jag nog hon kan om hon behöver. Vad du hör i domstolsinspelningarna är en av hennes rollfigurer, som hon tycker passar här. Hon har säkerligen bestämt sig för att det gagnar henne att låta naiv och lätt förvirrad här. Hon vill framstå som en skör och kärleksfull person som är offer för elaka omständigheter.

Som den fullblodspsykopat hon tycks vara (kan i varje fall pricka av full pott på PCL-R genom det som framkommer i FUP) kan hon säkerligen dupera en kommunal socialchef i intervjusituation.
Det har nämnts tidigare att hon haft ett flertal kortare anställningar i olika kommuner där cheferna lämnat okej men svepande referenser. Även detta karakteristiskt för psykopater.
Skulle inte bli förvånad om hon blivit utköpt från tidigare jobb.
Citera
2017-06-06, 03:00
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag är nyfiken på hur hon la fram detta i polisförhören. Jag har FUP, men tyvärr för lite tid att hinna läsa den ordentligt. Jag hoppas på att någon här hittar och tipsar, om var man kan läsa

Gjorde hon väl inte alls, om jag minns rätt. Hon hade nog ett annat mål för ögonen i förhören än vad hon nu har i rätten.
Citera
2017-06-06, 03:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
AG väljer inte bort sin mamma. Han väljer att göra rätt för sig.
Han väljer därmed en väg hon aldrig befunnit sig på:
Sanningen.

Hans önskan att vittna står inte i ett motsatsförhållande till att älska sin mor. Han gör inte ett dugg annat än markerar att sanning är rätt val och vill stå upp för detta.

Han är ett minderårigt barn!!

Hans förmåga att "markera att sanningen är rätt val" eller önskan om att "göra rätt för sig" på ett musketörmässigt vis är han alldeles för ung för att fatta beslut om. Man kan ju undra om inte hans omgivning med mormor, moster, kusiner etc har påverkat honom väldigt mycket. Dessa musketörmässiga ärofyllda tankar låter inte som de kommer från ett barn, snarare från en vuxen.

Han är alldeles för ung för att överblicka känslomässiga konsekvenser av att vittna mot sin mor.
Han föreställningsvärld innehåller vid hans ålder inte funderingar om vad framtiden kommer att utvisa, hur han själv kommer grubbla. Han kanske inte ens förstår hur JM bestraffas för vad hon gjort eller hur hon kan reagera eller i värsta fall hämnas i framtiden.

Vi har haft alldeles för många fall med dåliga resultat av att barn tillåtits vittna i rättegångar. Ofta har det blivit väldigt fel för barnen efteråt. Många har haft skuldkänslor för att en förälder blivit dömd. Det är så lätt att felaktigt tro att barn bara är små vuxna.

Man kanske motvilligt skulle kunna ta risken att AG far illa av sitt vittnesmål i framtiden om det var avgörande för fallet. Nu är det inte ens betydelsefullt - JM åker dit utan AGs medverkan. Då är det bättre att han inte används av oss.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-06 kl. 03:29.
Citera
2017-06-06, 03:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tror jag nog hon kan om hon behöver. Vad du hör i domstolsinspelningarna är en av hennes rollfigurer, som hon tycker passar här. Hon har säkerligen bestämt sig för att det gagnar henne att låta naiv och lätt förvirrad här. Hon vill framstå som en skör och kärleksfull person som är offer för elaka omständigheter.

Som den fullblodspsykopat hon tycks vara (kan i varje fall pricka av full pott på PCL-R genom det som framkommer i FUP) kan hon säkerligen dupera en kommunal socialchef i intervjusituation.
Det har nämnts tidigare att hon haft ett flertal kortare anställningar i olika kommuner där cheferna lämnat okej men svepande referenser. Även detta karakteristiskt för psykopater.
Skulle inte bli förvånad om hon blivit utköpt från tidigare jobb.
Ja, hennes rollspel är intressant.
Det finns en dokumentär om en Wayne i fängelset Vermont som är en av de ytterst få som når toppnotering 40/40 (annan skala utrikes) som är sevärd. Helt oberörd, helt känslokall, lugn som en filbunke men ska nog inte provoceras.
Sevärt.
Citera
2017-06-06, 03:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Man kanske motvilligt skulle kunna ta risken att AG far illa av sitt vittnesmål i framtiden om det var avgörande för fallet. Nu är det inte ens betydelsefullt - JM åker dit utan AGs medverkan. Då är det bättre att han inte används av oss.

"Vi" använder inte AG.

Rätten avgör vad som sker och han gör ett fritt val.
Citera
2017-06-06, 03:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Vill inte lägga sordin på skratten för antagligen är det så att JM inte har någon koll alls.

Men i en del mindre företag med ett par lika stora ägare turas man om med VD-skapet, ett år i taget är vanligt. Likaså rullar styrelseordförandeskapet mellan delägarna.
Gjorde JM och den andra ägaren så kan det ju varit så att JM inte visste om hon var VD eller styrelseordförande just då.
Vet man inte vem som är VD i egna företaget är man totalt blåst.
Citera
2017-06-06, 03:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Vi" använder inte AG.

Rätten avgör vad som sker och han gör ett fritt val.

Det är väl självklart att vi i beteckningen "vi som samhället" som vill att rättvisa skippas och där rätten företräder oss i rättsskipning, använder oss av AG om han vittnar.

Vi som samhälle företrätt av rättsväsendet vill ju att brottslingar ska straffas.
använder vi oss av bl a teknisk bevisning, telefonavlyssning, experter - och vittnesutsagor.

Barns förmåga att under vuxenpåverkan göra "fria val" kan diskuteras. Vi brukar inte tycka att minderåriga icke straff- eller byxmyndiga barn riktigt är kapabla till fria val. Även om de "väldigt starkt vill något"...
Citera
2017-06-06, 03:44
Medlem
Grandiosos avatar
Tar vi med oss från måndagens förhandlingar också:

Ann-Sofie Sannemalm:

Åklagaren nämner nu lånet på 277.000 kronor som den 42-åriga kvinnan tog.
- Jag visste att jag skulle få ut tre miljoner i januari.

Hade ni hittat någon båt då?
- Nej.

Men hur visste du hur mycket du skulle få låna då?
- Det var de som sa de.

Var det maxbeloppet?
- Nej, det tror jag inte.

Hur kommer det sig att du tar lånet innan du ens har någon båt att köpa?
- Man måste väl ha pengar innan man budar.

Wenna: Så du tar ett lån med 7 procents ränta innan om du vet någon affär?
- Ja.
Citera
2017-06-06, 03:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Hans förmåga att "markera att sanningen är rätt val" eller önskan om att "göra rätt för sig" på ett musketörmässigt vis är han alldeles för ung för att fatta beslut om. Man kan ju undra om inte hans omgivning med mormor, moster, kusiner etc har påverkat honom väldigt mycket. Dessa musketörmässiga ärofyllda tankar låter inte som de kommer från ett barn, snarare från en vuxen.

Han är alldeles för ung för att överblicka känslomässiga konsekvenser av att vittna mot sin mor.
Han föreställningsvärld innehåller vid hans ålder inte funderingar om vad framtiden kommer att utvisa, hur han själv kommer grubbla.
Han kanske inte ens förstår hur JM bestraffas för vad hon gjort eller hur hon kan reagera eller i värsta fall hämnas i framtiden.

Vi har haft alldeles för många fall med dåliga resultat av att barn tillåtits vittna i rättegångar. Ofta har det blivit väldigt fel för barnen efteråt. Många har haft skuldkänslor för att en förälder blivit dömd. Det är så lätt att felaktigt tro att barn bara är små vuxna.

Hmm. Du argumenterar onekligen bra för din sak och nu blir jag kluven här.
Citera
2017-06-06, 04:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hmm. Du argumenterar onekligen bra för din sak och nu blir jag kluven här.

Tack
Mitt i allt det hemska vi läser om i detta fall är det glädjande det du skriver.

Det här fallet och särskilt JM ger mig mardrömmar! Läste någonstans att hon även bott inte allt för lång bort från min bostad för många år sedan. Är mycket tacksam att våra vägar inte har korsats! Hon är liksom extraallt!

LGWP skrev i någon kvällstidning att hennes par.7 undersökning hade resulterat i den mest tydliga inbjudan att gå vidare med den större undersökningen, som han någonsin sett formulerad .
Han trodde det fanns en risk för att hon skulle bli kryssad. Jag tror inte riktigt det - tror snarare att de kanske vill ha in henne i den stora undersökningen i rent studiesyfte.

Edit:Ska sova nu utan drömmar om JM.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-06 kl. 04:06.
Citera
2017-06-06, 04:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är väl självklart att vi i beteckningen "vi som samhället" som vill att rättvisa skippas och där rätten företräder oss i rättsskipning, använder oss av AG om han vittnar.

Vi som samhälle företrätt av rättsväsendet vill ju att brottslingar ska straffas.
använder vi oss av bl a teknisk bevisning, telefonavlyssning, experter - och vittnesutsagor.

Barns förmåga att under vuxenpåverkan göra "fria val" kan diskuteras. Vi brukar inte tycka att minderåriga icke straff- eller byxmyndiga barn riktigt är kapabla till fria val. Även om de "väldigt starkt vill något"...
Generellt bladder.
Nej - det är inte nåt "vi".

Det är ett konkret rättsfall, en konkret sakfråga om Johanna Möllers argument - som DU bifaller - och som jag anser är inget annat än att hon vill rädda sin egen röv.

Jag utgår från att AG är tillräckligt mogen att låta dem lyssna på förhör, att han har en stödjande och klokt resonerande far (framgår i förhör) och att de har vägt för och emot och talat genom detta noga.

Jag anser att hans egen far är betydligt mer kompetent att bedöma vad som är lämpligt för sin egen son.

Hans vittnesmål inte är avgörande så han behöver inte känna nån förbannade skuld till sin störda mor.

Hur hon än försöker skuldbelägga honom efteråt som du haft som argument till att han inte ska medverka.
Senast redigerad av develi 2017-06-06 kl. 04:23.
Citera
2017-06-06, 05:12
Medlem
develis avatar
Citat:

Man kan ju undra om inte hans omgivning med mormor, moster, kusiner etc har påverkat honom väldigt mycket. Dessa musketörmässiga ärofyllda tankar låter inte som de kommer från ett barn, snarare från en vuxen.

15maj:
"Barnet ska inte vittna mot sin mamma"
"Barnmisshandel"
https://smab.imgix.net/2017/0515/fd1/fd13ee8e-4f4f-45d3-be6a-957de58c4115/1/preview.jpg?w=1180&fit=clip&auto=format%2Ccompress &cs=tinysrgb&crop=faces&ixlib=imgixjs-3.0.4

5 juni:
"- Jag vill visa hur skör min son är. Det strider mot allt vad barnperspektivet heter."
http://gfx.omni.se/images/e7b6638a-2413-4186-9888-025f53fde9a9?w=180
Senast redigerad av develi 2017-06-06 kl. 05:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in