2017-06-06, 00:40
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men då har han en pågående tvist mot kvinnan om han vittnar. Knappast opartiskt.
Hon är inte dömd ännu. Det finns ju inga tekniska bevis.
Hon kan bli friad och har då rätt behålla att ha delad vårdnad.

Tror inte delad vårdnad är aktuellt. Det finns definitivt risk att barnen far illa hos henne---det brister både vad det gäller trygghet, tillsyn och fostran. Oavsett om hon fälls eller ej så kan hon ju omöjligen ses som en lämplig vårdnadshavare efter det som kommit fram under förhören och i rättsalen, speciellt det som hon själv berättat:

• Hon lämnade sina treåringar ensamma med individer hon säger är knarkare (JB och DB) och hon använde sig dagligen av en narkotikapåverkad barnvakt (MR, som injicerade kokain och led av opiat- och tablettmissbruk och vars våldstendenser till slut resulterade i mord).
  • Hon lämnade sina treåringar utan tillsyn av en vuxen på natten. Enligt hennes egen utsaga var anledningen till att hon lämnade dem den 3 augusti den att hon skulle iväg för att "köpa en pistol", eller alternativt, för att "sälja sex på en parkeringsplats", en eskortverksamhet hon under förhören säger sig ha sysslat med i flera år. (Annonserna för verksamheten har för övrigt blivit omskrivna i pressen.) Oavsett vad hon påstår sig ha sysslat med på mordnatten kan man konstatera att hon lämnade barnen ensamma och var oanträffbar när A blev orolig och försökte nå henne.
  • Hon saknade rum och sängplats till A. "Flyktingbarnen" sov i sängarna medan A fick ligga på soffan i vardagsrummet när han var där.
  • Hon visade stor hänsynslöshet mot A och total brist på empati när hon dels försökte få honom att stjäla nycklar från morföräldrarna och dels tvingade honom att ljuga å hennes vägnar för att skapa ett falskt alibi åt henne för natten då hans morföräldrar mördades.
  • Hon säger att hon lider av självmordstankar pga att hon filmades av flyktingpojkarna som sa sig ha blivit utsatta för sexuella övergrepp av henne, vilket hon berättade idag i rätten.
  • Hon hade ingen koll på hur många nycklar till lägenheten som finns i omlopp och hon säger sig ha haft besök av tjuvar som ofta stal både pengar och mat. Alla som kom dit hade tillgång till hennes bankkort med resultatet att stora summor försvunnit och att hon inte haft tillräckligt till räkningar, mat, hyra etc utan har fått fråga om hjälp från föräldrarna och ta internetlån (och, enligt åklagarna, senare begå bedrägeri för att casha in en livförsäkring på den mördade exmaken och sist locka MR till mord för att få ärva föräldrarna). Hon säger sig vara utbränd av att vara tvillingmamma med eget företag och säger att det är därför som hon inte orkat ta itu med vardagsekonomin utan låtit räkningar gå till inkassoföretag.
  • Hon har gjort upp planer om att fly utomlands med MR. Ingenting i hennes självcentrerade, impulsiva och oansvariga handlande bådar för stabilitet och trygghet för A.
Citera
2017-06-06, 00:41
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Kanske inte? Verkar vara en stor efterfrågan, och har säker varit så de senaste åren:
http://www.offentligajobb.se/lediga-jobb/socialsekreterare (7 sidor med 25 lediga jobb/sida)

Jo jag vet att man tyvärr ofta får ta det som bjuds när det saknas mängder av socialsekreterare men det får ju ändå finnas gränser. Hon kan ju inte sätta ihop fem meningar utan att låta gränslös.
Citera
2017-06-06, 00:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja verkligen självmål, det är så dumt att hälften hade räckt. Jag kan inte bestämma mig fôr om jag roas över hennes dumhet eller om jag blir irriterad. Kanske är det en blandning av båda där jag ibland skrattar högt när jag läser vad hon sitter och säger och ibland blir jag förbannad på både henne och alla lågintelligenta människor som kretsat runt henne genom åren. Inte minst skäms jag också lite å hennes vägnar och liksom gömmer mig bakom mina egna fingrar när jag läser live-rapporteringen eller lyssnar på ljudupptagningar.
Det är helt obegripligt att hon ens lyckats få ETT enda jobb efter en intervju!?
Hon finns inte i statistiken så tacka tusan hon förbryllar.
Jag tycker du tar upp nåt intressant, dvs känslospektrat hon väcker.
Hon är som en överdimensionerad bläckfisk från nåt outforskat djup i klass med Marianergraven.
Man ser helt klart personlighetsstörningarna men hon är ändå mer.
Man vill dra till skogs när man hör rösten, bort från allt vad it-teknik heter, och spy när hon lägger an offerrollen.
Man skakar i huvudet åt hennes enorma dumhet, skäms och asgarvar i nästa andetag och förbannar hennes urondska.
Man vill hänga henne i benen ut från Beijpaniangbron och ropa: Vaakna upp för böveln!
Jag tror det handlar om att hon känns vara bortom all räddning. Ingen når henne. Hon är så inne i sin bubbla, sitt eget skapade imperium av galen perception, att hon känns hopplös.
Personligen har jag mött, sett, hört många psykiskt sjuka, den ena tossigare än den andra, men ändå alltid fått en glimt av friskhet, en nåbarhet.
Men JM?
Jag vet inte. Ju mer man hör och ser är det som ett skal av en människa.
Hon skulle passa i filmen V med ödlorna.
Senast redigerad av develi 2017-06-06 kl. 00:46.
Citera
2017-06-06, 00:45
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Som den psykopatiska personlighet hon är, har hon förmodligen för avsikt att ligga steget före även här. Hon vill låta rätten själva komma fram till att resonemanget förstås var av psykologisk natur (efterkonstruktion av JM) och härrör ur de påstådda övergreppen; underjaget med dess glödgade hat gentemot pappan visavi överjaget med dess samvete och moral. Hon, om någon, ägde rätten till hämnd därför att hon var den som hade fått lida.
Jag är nyfiken på hur hon la fram detta i polisförhören. Jag har FUP, men tyvärr för lite tid att hinna läsa den ordentligt. Jag hoppas på att någon här hittar och tipsar, om var man kan läsa
Citera
2017-06-06, 00:56
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jo jag vet att man tyvärr ofta får ta det som bjuds när det saknas mängder av socialsekreterare men det får ju ändå finnas gränser. Hon kan ju inte sätta ihop fem meningar utan att låta gränslös.
Det vi hör nu stämmer inte med hur JM lät då. Flera har vittnat om att JM "tappat fotfästet" den senaste tiden (åren ?). Hon fick LI att starta ett företag ihop med henne 2015. Hon klarade förmodligen av anställningsintervjuer hyfsat bra tidigare. Jobbet i Strömstad fick hon dock inte.
Citera
2017-06-06, 00:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag är nyfiken på hur hon la fram detta i polisförhören. Jag har FUP, men tyvärr för lite tid att hinna läsa den ordentligt. Jag hoppas på att någon här hittar och tipsar, om var man kan läsa
Protokollförhören är sökbara, allt annat är ju scannat. Testa nåt sökord som förekommer. Är tyvärr inte vid hårddisken så jag kan inte bidra. Jag har iaf läst hennes ord men detta m Freud tror jag var nytt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
En fd. kollega t.ex:

http://www.bblat.se/vastmanland/arboga/de-startar-nytt-hvb-hem-efter-tvangsstangningen
Hmm finns nog en annan anledning till att det fick stängas. Lotta Isberg måste ju ha känt till att JM hade pojkarna hos sig...
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Tror inte delad vårdnad är aktuellt. Det finns definitivt risk att barnen far illa hos henne---det brister både vad det gäller trygghet, tillsyn och fostran. Oavsett om hon fälls eller ej så kan hon ju omöjligen ses som en lämplig vårdnadshavare efter det som kommit fram under förhören och i rättsalen, speciellt det som hon själv berättat:

• Hon lämnade sina treåringar ensamma med individer hon säger är knarkare (JB och DB) och hon använde sig dagligen av en narkotikapåverkad barnvakt (MR, som injicerade kokain och led av opiat- och tablettmissbruk och vars våldstendenser till slut resulterade i mord).
  • Hon lämnade sina treåringar utan tillsyn av en vuxen på natten. Enligt hennes egen utsaga var anledningen till att hon lämnade dem den 3 augusti den att hon skulle iväg för att "köpa en pistol", eller alternativt, för att "sälja sex på en parkeringsplats", en eskortverksamhet hon under förhören säger sig ha sysslat med i flera år. (Annonserna för verksamheten har för övrigt blivit omskrivna i pressen.) Oavsett vad hon påstår sig ha sysslat med på mordnatten kan man konstatera att hon lämnade barnen ensamma och var oanträffbar när A blev orolig och försökte nå henne.
  • Hon saknade rum och sängplats till A. "Flyktingbarnen" sov i sängarna medan A fick ligga på soffan i vardagsrummet när han var där.
  • Hon visade stor hänsynslöshet mot A och total brist på empati när hon dels försökte få honom att stjäla nycklar från morföräldrarna och dels tvingade honom att ljuga å hennes vägnar för att skapa ett falskt alibi åt henne för natten då hans morföräldrar mördades.
  • Hon säger att hon lider av självmordstankar pga att hon filmades av flyktingpojkarna som sa sig ha blivit utsatta för sexuella övergrepp av henne, vilket hon berättade idag i rätten.
  • Hon hade ingen koll på hur många nycklar till lägenheten som finns i omlopp och hon säger sig ha haft besök av tjuvar som ofta stal både pengar och mat. Alla som kom dit hade tillgång till hennes bankkort med resultatet att stora summor försvunnit och att hon inte haft tillräckligt till räkningar, mat, hyra etc utan har fått fråga om hjälp från föräldrarna och ta internetlån (och, enligt åklagarna, senare begå bedrägeri för att casha in en livförsäkring på den mördade exmaken och sist locka MR till mord för att få ärva föräldrarna). Hon säger sig vara utbränd av att vara tvillingmamma med eget företag och säger att det är därför som hon inte orkat ta itu med vardagsekonomin utan låtit räkningar gå till inkassoföretag.
  • Hon har gjort upp planer om att fly utomlands med MR. Ingenting i hennes självcentrerade, impulsiva och oansvariga handlande bådar för stabilitet och trygghet för A.

Låt oss reda ut denna soppa. Du har rätt. Man ger alltså fullständigt fan i huruvida hon är skyldig eller inte när det kommer till vårdnaden om hennes barn. I Sverige ser man till barnet och vad de utsätts för. Alldeles oavsett om hon är skyldig, rent juridiskt, eller ej förändrar inte det faktum att barnen fått uppleva dessa saker och hon inte varit kapabel att hålla dem ifrån denna verklighet. Det vill säga om dina barn befinner sig i en miljö som du som förälder varit inkapabel att skydda dem från så kvittar det om du är skyldig eller inte. Barnen har upplevt det oavsett. Därför kan ibland barn till misshandlade kvinnor begränsas i sitt umgänge med sin mor. Även om hon också är ett offer.
Senast redigerad av Avalancheking 2017-06-06 kl. 01:02.
Citera
2017-06-06, 01:00
Medlem
Grandiosos avatar
[quote=Addhoc|60920061]
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ann-Sofie Sannemalm:

Wenna: Är det här något mönster att du försöker förmå dina barn, eller att de begår smutsarbetet åt dig? Dottern ska ta på sig att hon hade sex, sonen ska skicka sms?
- Nej, verkligen inte. Jag gör allt för mina barn. Jag har sagt: "Hamnar ni i knipa, skyll på mig".

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet

Icke så. Snarare har det väl varit tal om att "hamnar jag i knipa så skyller jag på er."

Går lätt som en plätt och inget överjag som inlägger protest...

Det där är min favoritsekvens från idag Klockrent! Bang on target! lol

På delad andraplats kommer förklaringen om huruvida en såpass stor kökskniv inte var en kniv man mördar med, utan som bara används för att hota tillsammans med svamlet om överjag och underjag.

Tredjeplatsen kniper nog de inledande planerna att vilja läsa upp brev från barnen i tron att hon skull få det och särskilt kopplat till barnperspektivet

Strax utanför pallen och därmed utan medalj idag blir JM:s påstående att både syster och kollega är snikna, snåla och hagalna (minns inte hennes exakta ordval här)

Det är INGEN hejd på dumheterna men ack så underhållande. Lite som att titta på filmen Scream som blandar vidrigheter med humor.

Edit; Blev nåt fel med citeringen verkar det som och därför framgår det inte tydligt att den första delen av inlägget är skrivet av Grandioso
Inga direkta medaljaspiranter men kan väl få ett hedersomnämnande i alla fall:

Wenna: Var det så att du försökte få din nästäldsta dotter att ta på sig den här gärningen?
- Först visste jag inte att det var jag. Och sex-film är väl lite överdrivet, det var ett samlag som höll på en minut ungefär.
(Stressade Johanna får nöja sig med snabbisar, den stackaren...)

Wenna: Vem var vd?
- Jag tror att det var jag.
(Har vi många företagschefer i landet som inte riktigt
har klart för sig vad de är för nånting? Chef eller underlydande? )
Senast redigerad av Grandioso 2017-06-06 kl. 01:16.
Citera
2017-06-06, 01:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om det är så att killen själv är angelägen, så ska man faktiskt av omsorg om honom låta honom vittna lajv eller via uppspelat förhör. Erfarenheten kan annars komma att tynga honom för resten av livet. Det handlar om hans heder. Rättssalen är den tryggaste av miljöer för honom.

Jag håller inte med.
Gossen AG är 13 år. Hans mamma är och kommer för all framtid vara JM. I det inspelade telefonsamtalet berättar han gråtande att han längtar efter henne och vill krama henne.
Även om hon döms till livstid kommer AG alltid ha kontakt med JM via brev, telefon och besök framöver.

Det kan hända att han nu under påtryckning av mormor, moster, kusiner och pappa vill vara "duktig" och göra rätt. Men tänk vad JM kan smyga in förebråelser mot honom i framtiden. Att det var hans vittnesmål som satte dit henne, att han bär skulden. Hon kanske kommer kräva att han gottgör henne?

Jag tycker inte vi ska låta honom bära detta på sina axlar, även om han vill nu.
Tycker vi ska skona honom från risken att få kritik och ångest i framtiden över vad han gjort. Han är för ung för att bära den bördan. Låt honom slippa att få sitt förhör uppspelat inför sittande rätt. JM åker nog dit med hull och hår i alla fall.
Citera
2017-06-06, 01:04
Medlem
develis avatar
Citat:

Den där är klart dagens bästa.
I samma andetag hade hon ingen aning om antal anställda i jätteföretaget.
Citera
2017-06-06, 01:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den där är klart dagens bästa.
I samma andetag hade hon ingen aning om antal anställda i jätteföretaget.

Vill inte lägga sordin på skratten för antagligen är det så att JM inte har någon koll alls.

Men i en del mindre företag med ett par lika stora ägare turas man om med VD-skapet, ett år i taget är vanligt. Likaså rullar styrelseordförandeskapet mellan delägarna.
Gjorde JM och den andra ägaren så kan det ju varit så att JM inte visste om hon var VD eller styrelseordförande just då.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-06 kl. 01:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in