2017-06-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Vad gullig domare, han längtar mest efter kafferast hela tiden..

Jag förstår varför och tycker det är rimligt med en paus efter 90 minuters koncentration. Då hinner han samtidigt hämta in nämndens funderingar och synpunkter. Klokt.

Och han gör det konsekvent.
Citera
2017-06-05, 22:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
(....)
- Nej, verkligen inte. Jag gör allt för mina barn. Jag har sagt: "Hamnar ni i knipa, skyll på mig".

Icke så. Snarare har det väl varit tal om att "hamnar jag i knipa så skyller jag på er."

Går lätt som en plätt och inget överjag som inlägger protest...
Måste du dra in wikipedia när jag redan bakat en freudiansk Calzone?
Skämt åsido.
Jag är inte alltid överens med framlidene Freud men vad det beträffar personlighetsstörningar alt psykopati är det en relevant förklaringsmodell som är lättbegriplig.
Som du säger: Ingen kontakt med Överjaget.
Hissen går inte ända upp från källaren, det blir väldigt primitivt.
.... och i värsta fall letalt.
Citera
2017-06-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Jo, sälja boende har inget med majoritetsägande eller störst andel att göra. Man får inte göra någon bostadslös så alla som är delägare samt även hyresgäst om det är andrahand måste skriva på.

Kallas besittningsrätt.

Det var just vad Johanna svarade sin pappa, som genast ringde bostadsrättsföreningen som gav honom klartecken. Han gav henne 6 månader för att skaffa nytt boende för sig och tvillingarna, vilket hon borde klara med tanke på sin inkomst.
Citera
2017-06-05, 22:31
Medlem
Här reder Wenna ut frågetecknet om indiern
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6711304
Citera
2017-06-05, 22:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Direkt hämtat från artikeln "Så känner man igen en psykopat" publicerad på Dagens Juridik 2009-06-08, se avsnittet "Psykopati och Sigmund Freud – en modell för fördjupad förståelse".
http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat

Tycker att hennes personlighetsstörning lyser igenom väldigt mycket i detta förhör.

Överjaget och underjaget
Mina kunskaper inom psykoanalys är milt sagt begränsade.

Jag vill inte på något sätt alls tävla med JM, men så här sa hon i dag:

"Det var ett resonemang jag hade utiffrån psykologi hur överjaget och underjaget spelar med varandra, att man aldrig kan veta vad man kan tänkas göra och jag tyckte det att ingen annan skulle ha rätt att döda min pappa utom jag. Ingen galen afghan med knivar."

https://www.youtube.com/watch?v=q19W_1J9G3A

Psykopati kom upp i tråden runt 10-15 augusti (2016), då på basis av vad som hade hänt och på den information om JM som började komma fram.

Från den utgångspunkten har hennes beteende och agerande blivit något lättare att förstå, men ändå svårt. Psykopatiska drag har jag sett tidigare...

Citera
2017-06-05, 23:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Överjaget och underjaget
Mina kunskaper inom psykoanalys är milt sagt begränsade.

Jag vill inte på något sätt alls tävla med JM, men så här sa hon i dag:

"Det var ett resonemang jag hade utiffrån psykologi hur överjaget och underjaget spelar med varandra, att man aldrig kan veta vad man kan tänkas göra och jag tyckte det att ingen annan skulle ha rätt att döda min pappa utom jag. Ingen galen afghan med knivar."

https://www.youtube.com/watch?v=q19W_1J9G3A

Psykopati kom upp i tråden runt 10-15 augusti (2016), då på basis av vad som hade hänt och på den information om JM som började komma fram.

Från den utgångspunkten har hennes beteende och agerande blivit något lättare att förstå, men ändå svårt. Psykopatiska drag har jag sett tidigare...
Jag lånar LOEs ord då du citerar det jag redan skrivit av i tråden från ljudinspelning.

JMs ord är kvasipsykologiskt svammel.
Citera
2017-06-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Hoppas iaf att åkl var vaken på detta: 'Jag är inte säker på att han har gjort det. Man tar inte EN SÅN kniv om man skall mörda någon.'
Vad vet JM om vilken sorts kniv som nyttjats??😳 Att spetsen brutits av är ju ingen hemlighet men nog känns detta som en freudian slip; JM vet extremt mycket väl vilken typ av kniv som MR använt: var och när den inköptes. Och vad den kostade. Och denna hennes snålhet, att köpa första bästa (sämsta) och billigaste hon kunde hitta har hon nog förbannat till förbannelse vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag reagerade också starkt på det! Jag skulle aldrig i mitt liv i en rättssal låta påskina att jag har någon som helst aning vilka knivar som är fördelaktiga mördarvapen och inte

Ja inte är hon den vassaste kniven i lådan inte; hon sticker ju hål på sina egna försök att låta oskyldig när hon uttalar sig om lämplig mördarknivsmodell.
Och det var värre än så, hörde på nyheterna (inspelat fr huf) att hon sa att man inte skulle ta en sån 'stor kniv' om man skall mörda någon för 'en sån kniv tar man om man skall hota någon, inte döda någon'!😦
Tala om självmål.
Senast redigerad av Rubar 2017-06-05 kl. 23:39.
Citera
2017-06-05, 23:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hittade en mer utförlig beskrivning via AB live om hennes Freud diskussion och det var minst sagt intressant då jag nyss tangerat ämnet via "ägodelar"...
Sen har hon skapat nån egen weird tolkning via Freud där hon legaliserar/ bekräftar sitt störda resonemang.

Hon äger rättigheterna kring sin pappa om han ska mördas...

"Åklagaren: Du har sagt i förhör att om ngn skulle döda min pappa, så borde det vara jag. Jag kanske köper en pistol för att göra det.

- Om det var någon som hade rätt att döda min pappa så var det jag. Ingen galen afgan med kniv skulle ha rätt att döda min pappa.

- Det var ett resonemang jag hade om psykologi, om hur underjaget och överjaget spelar mot varandra."

Som den psykopatiska personlighet hon är, har hon förmodligen för avsikt att ligga steget före även här. Hon vill låta rätten själva komma fram till att resonemanget förstås var av psykologisk natur (efterkonstruktion av JM) och härrör ur de påstådda övergreppen; underjaget med dess glödgade hat gentemot pappan visavi överjaget med dess samvete och moral. Hon, om någon, ägde rätten till hämnd därför att hon var den som hade fått lida.
Citera
2017-06-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbonde
Intressant att vittne PJ sett en mörk bil åka strax framför Touranen aktuell kväll.
(sid 237 Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_A__del_27__2_.pdf)
Ger visst stöd till MR's förvirrade tidigare historia om vägvisarbil.

Där var vittnesmålet om den mörka bilen. Öppnar för ett händelseförlopp som förklarar en del konstigheter. Får fundera mer och återkomma.
Citera
2017-06-06, 00:05
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja inte är hon den vassaste kniven i lådan inte; hon sticker ju hål på sina egna försök att låta oskyldig när hon uttalar sig om lämplig mördarknivsmodell.
Och det var värre än så, hörde på nyheterna (inspelat fr huf) att hon sa att man inte skulle ta en sån 'stor kniv' om man skall mörda någon för 'en sån kniv tar man om man skall hota någon, inte döda någon'!😦
Tala om självmål.

Ja verkligen självmål, det är så dumt att hälften hade räckt. Jag kan inte bestämma mig fôr om jag roas över hennes dumhet eller om jag blir irriterad. Kanske är det en blandning av båda där jag ibland skrattar högt när jag läser vad hon sitter och säger och ibland blir jag förbannad på både henne och alla lågintelligenta människor som kretsat runt henne genom åren. Inte minst skäms jag också lite å hennes vägnar och liksom gömmer mig bakom mina egna fingrar när jag läser live-rapporteringen eller lyssnar på ljudupptagningar.
Det är helt obegripligt att hon ens lyckats få ETT enda jobb efter en intervju!?
Citera
2017-06-06, 00:29
Medlem
Addhocs avatar
[quote=Grandioso|60918764]Ann-Sofie Sannemalm:

Wenna: Är det här något mönster att du försöker förmå dina barn, eller att de begår smutsarbetet åt dig? Dottern ska ta på sig att hon hade sex, sonen ska skicka sms?
- Nej, verkligen inte. Jag gör allt för mina barn. Jag har sagt: "Hamnar ni i knipa, skyll på mig".

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet

Icke så. Snarare har det väl varit tal om att "hamnar jag i knipa så skyller jag på er."

Går lätt som en plätt och inget överjag som inlägger protest...

Det där är min favoritsekvens från idag Klockrent! Bang on target! lol

På delad andraplats kommer förklaringen om huruvida en såpass stor kökskniv inte var en kniv man mördar med, utan som bara används för att hota tillsammans med svamlet om överjag och underjag.

Tredjeplatsen kniper nog de inledande planerna att vilja läsa upp brev från barnen i tron att hon skull få det och särskilt kopplat till barnperspektivet

Strax utanför pallen och därmed utan medalj idag blir JM:s påstående att både syster och kollega är snikna, snåla och hagalna (minns inte hennes exakta ordval här)

Det är INGEN hejd på dumheterna men ack så underhållande. Lite som att titta på filmen Scream som blandar vidrigheter med humor.

Edit; Blev nåt fel med citeringen verkar det som och därför framgår det inte tydligt att den första delen av inlägget är skrivet av Grandioso
Senast redigerad av Addhoc 2017-06-06 kl. 00:49.
Citera
2017-06-06, 00:36
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja verkligen självmål, det är så dumt att hälften hade räckt. Jag kan inte bestämma mig fôr om jag roas över hennes dumhet eller om jag blir irriterad. Kanske är det en blandning av båda där jag ibland skrattar högt när jag läser vad hon sitter och säger och ibland blir jag förbannad på både henne och alla lågintelligenta människor som kretsat runt henne genom åren. Inte minst skäms jag också lite å hennes vägnar och liksom gömmer mig bakom mina egna fingrar när jag läser live-rapporteringen eller lyssnar på ljudupptagningar.
Det är helt obegripligt att hon ens lyckats få ETT enda jobb efter en intervju!?
Kanske inte? Verkar vara en stor efterfrågan, och har säker varit så de senaste åren:
http://www.offentligajobb.se/lediga-jobb/socialsekreterare (7 sidor med 25 lediga jobb/sida)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in