2017-06-05, 22:36
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om du beklagar jargongen i tråden så kan jag hålla med dig. Aldrig i mitt liv har jag blivit hotad, inklusive mordhotad, föraktad och överöst av hat som i den här tråden. Alla som tyckt att diskussionen ska föras på det sättet har haft en sak gemensam. De förnekar gällande samband mellan förbränning av fossila bränslen, utsläpp av CO2, förstärkt växthuseffekt och global uppvärmning. Om du tar illa upp för att jag använde den svepande benämningen klimatförnekare för dessa så beklagar jag, men du får nog vänja dig med det. Om du inte kan komma upp med en bättre samlande benämning för dessa.

Jag kan inte minnas att jag sett någon som skriver i tråden som sprider domedagsprofetior. Det är ändå ett pejorativt omdöme som regelbundet används av klimatförnekare i tråden.

Jag tror inte på att du blir dumförklarad utgående från att du är skeptisk. Kan du ge ett exempel på ett uttalande som du gör som brukar leda till att du blir dumförklarad så ska vi nog reda ut vad orsaken till dumförklaringen är.

Sund skepsis är sunt. Förnekande av fakta är dumt.
Den som kallar förnekande av fakta för skepsis riskerar, med rätta, att bli dumförklarad.

Politisering av forskning innebär faror och risker. På samma sätt som t.ex. kapitalstyrd demokratipåverkan (lobbying) medför risker. Kanske subjektiv eller osann nyhetsförmedlning borde genomlysas och förhindras?

Som naturvetare ser jag i allmänhet inte så stora orsaker till att oroa mig för dessa problem. Utom då dom här klimatförnekarna som försöker sprida lögner om utsläpp och hur dessa påverkar klimatet.

Min skepsis består av följande:

Forskares förmåga att förutsäga framtida värmeutveckling

Påståenden om att människan är 100% ansvariga för de senaste 60 årens värmeutveckling

Scenarion som utgår ifrån att jorden har en mycket hög co2 känslighet(tror det finns olika nivåer man använder sig av som ger olika utslag beroende på känslighet och feedback)

Populärvetenskapliga katastrofbeskrivningar av olika slag

Datormodeller

Statliga interventioner och skatter

Och som du vet är debattklimatet om klimatet ganska upphettat så det kan räcka med att jag tar upp några av ovanstående punkter så blir jag ganska fort stämplad som nån slags förnekare och det hänvisas till vetenskaplig konsensus trots att dom själva knappt har tittat på en enda satellitgraf.

Trist att du får sån skit kastad på dig
Citera
2017-06-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Detta är nog helt riktigt. Dock tenderar den "skeptiska sidan" att läsa bloggar tämligen okritiskt. Här har vi helt enkelt att göra med bristande källkritik. Att läsa på innebär inte att kunskapen automatiskt ökar, om påläsningen sker på bristfälligt material. Man kanske skulle Kunna hävda tvärsäkert att ca 97 procent(pun intended) av de med en åsikt i frågan egentligen inte har relevanta kunskaper för att bilda en välgrundad åsikt?

Kan du ge någon referens till de här påståendena?

Särskilt det här: "Dock tenderar den "skeptiska sidan" att läsa bloggar tämligen okritiskt"

Det är ju ett otroligt svepande och nedvärderande påstående som generaliserar med avsikt att förminska din meningsmotståndare på ett personligt plan. Hade det inte varit rimligt att försöka backa upp det med någon form av källa när man påstår sig representera den mer "vetenskapliga" sidan?
Citera
2017-06-05, 23:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Du kan skriva en lista. Kanon. När jag ber om en förklaring, kan du då nästa gång plocka ut en av de där, visa en beräkning som du bekräftar med en källa som visar den formeln?

Detta var vad du bad om och det var vad du fick:
"Jag skulle hellre se att du ger referenser till specifika principer som används. Det är ju lätt att peka på en bok, jag vill även ha en sida i boken i så fall, det är ju så man brukar göra.
Kan du ge en referens till de fysikaliska principer som beskriver värmeflödet i klimatmodellerna?"

Du får ett svar där jag listar upp de viktigaste fysikaliska principer som klimatmodeller konstrueras runt. Ditt svar blir:

"Du kan skriva en lista. Kanon. När jag ber om en förklaring, kan du då nästa gång plocka ut en av de där, visa en beräkning som du bekräftar med en källa som visar den formeln?"

Du ber om de fysikaliska principerna bakom klimatmodellerna och när du får det så ber du om en formel? Det finns ingen klimatmodell som kan beskrivas som en formel. Trodde du verkligen det? I så fall kan jag förstå att du är skeptisk mot klimatmodeller.

Tyvärr ser det ut som om du inte alls är intresserad av att lära dig om eller förstå något av klimatmodeller. Du har bara bestämt dig för att dom är dåliga och att dom som försöker förklara för dig inte säger det som du vill höra.

Försök att visa någon form av prov på vilja att förstå så lovar jag att det finns fler som kommer att försöka hjälpa dig att förstå.

Om ditt enda syfte här är att trolla. So be it…

Citera
2017-06-05, 23:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Vad är ditt problem? Kan du inte visa beräkningen som jag ber dig om? Kan du den inte?

Tror du på fullt allvar att en klimatmodell kan redovisas som en formel eller en beräkning?

Överensstämmelsen mellan din attityd och din kunskapsnivå är långt från optimal…

Citera
2017-06-05, 23:08
Medlem
Hexen666s avatar
Det värsta är att populärvetenskapliga figurer, politiker, kändisar och media sätter agendan och piskar upp en hysteri som är ohälsosam.
Citera
2017-06-05, 23:15
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Tror du på fullt allvar att en klimatmodell kan redovisas som en formel eller en beräkning?

Överensstämmelsen mellan din attityd och din kunskapsnivå är långt från optimal…

Därav en del skepsis till vissa påståenden som görs eftersom det inte är en exakt vetenskap som matematik. Det är snarare ett extremt volatilt fält där tusentals variabler samverkar på olika sätt som vi inte ens helt förstår.

Med det sagt, så fortsätter jag att läsa om det. Jag har blivit rätt intresserad av det på sista tiden. Jag kanske borde ta en kurs i termodynamik eller nått. Om jag kan ställa upp formler i Java så borde jag kunna lära mig lite fysik
Citera
2017-06-05, 23:26
Medlem
Citat:
Detta var vad du bad om och det var vad du fick:
"Jag skulle hellre se att du ger referenser till specifika principer som används. Det är ju lätt att peka på en bok, jag vill även ha en sida i boken i så fall, det är ju så man brukar göra.
Kan du ge en referens till de fysikaliska principer som beskriver värmeflödet i klimatmodellerna?"

Du får ett svar där jag listar upp de viktigaste fysikaliska principer som klimatmodeller konstrueras runt. Ditt svar blir:

"Du kan skriva en lista. Kanon. När jag ber om en förklaring, kan du då nästa gång plocka ut en av de där, visa en beräkning som du bekräftar med en källa som visar den formeln?"

Du ber om de fysikaliska principerna bakom klimatmodellerna och när du får det så ber du om en formel? Det finns ingen klimatmodell som kan beskrivas som en formel. Trodde du verkligen det? I så fall kan jag förstå att du är skeptisk mot klimatmodeller.

Du har länkar i din signatur som framställs som att de innehåller något som skulle vara fysik. Det är enbart listor med värden på värmestrålning och ord som pladdrar om processer som orsakar dessa värden. Inte en enda formel. Det är ju inte så att detta är okänd mark, värme är nog den fysik som vi har lyckats bäst med, det finns formler för i princip alla former av värmeöverföring.

Det jag menade var att du ska koppla dina listor med värden till beräkningar gjorda enligt den fysik som ska användas för sånt här. Fortfarande har du inte lyckats leverera ett enda svar, du bara skriver om mina kunskaper och vad jag förstår eller inte. Alla fysikaliska principer kan beskrivas med en formel. Alla de värden som du anger ska ha en beräkning som ger det resultatet. Annars är det inte fysik, då är det numerologi.

Citat:
Tyvärr ser det ut som om du inte alls är intresserad av att lära dig om eller förstå något av klimatmodeller. Du har bara bestämt dig för att dom är dåliga och att dom som försöker förklara för dig inte säger det som du vill höra.

En gång till.

Kan du visa de fysikaliska principer och formlerna som du beräknar fram de värdena som du listar upp?

Det är DET som är förklaringen. Och du undviker den hela tiden för att istället skriva om vad jag har bestämt mig för, vilka kunskaper jag har eller vad jag vill höra.

Är det numerologi eller fysik du beskriver. Svarar du fysik utan att bifoga beräkningar som genererar de siffror du anger, så bevisar du att det är numerologi.

Citat:
Försök att visa någon form av prov på vilja att förstå så lovar jag att det finns fler som kommer att försöka hjälpa dig att förstå.

Ok. Min vilja att förstå är orsaken till att jag ber dig visa beräkningarna.

Kan du hjälpa mig? Snälla du?

Visa dina beräkningar som genererar de värden du anger i dina signaturlänkar, utan dem går det inte att förstå fysiken bakom teorin.

Citat:
Om ditt enda syfte här är att trolla. So be it…

Man får ju ge dig cred för att ha en konsekvens i din argumentation i alla fall. Du fokuserar hårt på att beskriva motståndarnas egenskaper och avsikter när du får sakliga, vetenskapliga, skeptiska frågeställningar kring problem i dina resonemang. Frågan är vad det har med vetenskap att göra.
Citera
2017-06-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det värsta är att populärvetenskapliga figurer, politiker, kändisar och media sätter agendan och piskar upp en hysteri som är ohälsosam.

Se det så här istället. Inom en snar framtid så kommer klimathotet vara avskrivet, tänk vad roligt det kommer bli att påminna alla om hur livsfarligt det var tidigare. Som med svininfluensan, det är alltid lika kul att påpeka paniken och anklagelserna man fick mot sig för att man inte trodde på att förkylning var livsfarligt. En del sa till och med att jag var en dålig förälder som inte vaccinerade mina barn, samma personer fick sjukskriva sig av biverkningarna. Och allt pga en vanlig influensa.

Tro inte att jag är anti-vaccin för det. Men jag känner igen en bluff när jag ser den.
Citera
2017-06-05, 23:41
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke22
Global uppvärmning tycker jag man hör på namnet, det blir varmare på planeten, är denna värmen spridd jämnt över planeten eller är den mer koncentrerad på vissa ställen?

Den är mer koncentrerad till polerna, i synnerhet till högre natt- och vintertemperaturer.

Nästan all uppvärmning vid ekvatorn rör sig med havsströmmar och atmosfären till högre latituder.
Citera
2017-06-05, 23:47
Medlem
Citat:

Men snälla, kan du ge ett svar istället för att skriva om vad jag kan eller inte.

Om man anger ett värde på värmestrålning i W/m^2, vilket gäller per sekund, så måste det beräknas med den här:

https://www.idt.com/sites/default/files/useruploads/knowledgebase_images/radiation_equation.png

Du får det att låta som att det finns ett annat sätt, och ojojoj vad komplicerat det är.

Nej, det är inte så det fungerar. Du anger att atmosfären avger 333W/m^2, och termodynamik säger att det inte är möjligt. Så därför vill jag att du visar hur du beräknar det värdet.

Om klimatmodeller är så komplexa att det inte går att använda värmeformler i dem, då är det det som är problemet. För värmeflöden kan bara beräknas med värmeformler, varför tror att de formlerna finns?

Eftersom jag kan beräkna den effektiva temperaturen med en sådan formel, så bevisar ju jag att de är giltiga. Jag använder den här:

https://www.idt.com/sites/default/files/useruploads/knowledgebase_images/radiation_equation.png

Och eftersom värmeöverföring sker via en sfär så måste mängden fördelas enligt den här:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Forces/isq.html

Är du beredd?

(1361W-390W)/4=242.75W/m^2, vilket motsvarar 255,8 Kelvin.

Förstår du varför jag vill att du visar dina beräkningar nu?

Att jag kan beräkna effektiv temperatur så enkelt visar att det värdet du anger för strålning från atmosfären är felaktigt. Atmosfären avger 242W/m^2, och då överför den ingen värme till jordytan, då är det jordytan som överför värme till atmosfären.
Citera
2017-06-05, 23:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Min skepsis består av följande:

Forskares förmåga att förutsäga framtida värmeutveckling

Påståenden om att människan är 100% ansvariga för de senaste 60 årens värmeutveckling

Scenarion som utgår ifrån att jorden har en mycket hög co2 känslighet(tror det finns olika nivåer man använder sig av som ger olika utslag beroende på känslighet och feedback)

Populärvetenskapliga katastrofbeskrivningar av olika slag

Datormodeller

Statliga interventioner och skatter

Och som du vet är debattklimatet om klimatet ganska upphettat så det kan räcka med att jag tar upp några av ovanstående punkter så blir jag ganska fort stämplad som nån slags förnekare och det hänvisas till vetenskaplig konsensus trots att dom själva knappt har tittat på en enda satellitgraf.

Trist att du får sån skit kastad på dig

När du skriver "framtida värmeutveckling" så gissar jag att du menar "som följd av CO2-utsläpp och hur CO2-halten i atmosfären ökar".
Jag ser det som att det går att bestämma sambandet ganska bra.
Att det har varit istider, att den globala medeltemperaturen fluktuerar från år till år beroende på vattenrörelser i haven och att det finns några faktorer till som kan göra det lite svårare att se det exakta sambandet mellan CO2 och global medeltemperatur på kort sikt förändrar inget i sak.
Det är IMO ganska enkelt att se och förstå hur CO2-halten i atmosfären påverkar klimatet.

Jag brukar ibland slarvigt skriva att klimatsystemet är enkelt att förstå. På ett sätt tycker jag det, i stora drag, men jag inser också att det är ganska komplext om man börjar titta närmare på det.

Kanske belyser det jag skrev här under "Fysikaliska principer" vad man bör vara insatt i innan man börjar sätta sig in i klimatmodeller.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Man behöver inte kunna allt detta för att förstå global uppvärmning. Lite måste man förstå vilka typer av strålning som är inblandad. Man måste förstå växthuseffekten och hur CO2 "värmer" och hur H2O gör att det blir mer värme än vad bara CO2 orsakar.
Har man tagit detta till sig detta så kan man börja analysera osäkerheter. Sådana finns.

Jag ser inga "populärvetenskapliga katastrofbeskrivningar". Jag läser bara om dom i det som klimatförnekare skriver om här. Kan du inte länka till en så kan vi skratta åt den?

Vad du menar med "datormodeller" får du nog precisera om jag ska kunna kommentera det.

Jag tror att jag är mer samhällskritisk än de flesta som jag känner. Kanske är jag lite anti-auktoritär. Det innebär inte att jag är en fanatisk anarkist. Det finns en hel massa som jag förväntar mig att ett samhälle ska hand om. Jag ser också att det finns en del problem som inte kan lösas på nationell nivå.

Hälsosam och kostnadseffektiv energiproduktion är viktig. Det finns flera stora problem med att ungefär 85% av den energi vi behöver för att fungera som individer och som samhällen kommer från fossila bränslen. Det här är de första problem jag tänker på:
– De fossila bränslena är begränsade.
– Det förorenar att elda fossila bränslen.
– Förbränning av fossila bränslen ökar CO2-halten i atmosfären långt över vad den varit under miljontals år.
– Den ökade CO2-halten försurar, bl.a. haven på ett sätt som förändrar livsförutsättningarna där.
– Klimatförändringarna får svåröverskådliga konsekvenser, beroende på hur långt dom går.

Just nu ser det ut som den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,2°C per tio år eller 1,0°C per 50 år. Kanske minskar ökningstakten om oljetillgångarna gör att produktionen minskar om 20-30 år.

Citera
2017-06-06, 00:07
Medlem
Citat:
Kanske belyser det jag skrev här under "Fysikaliska principer" vad man bör vara insatt i innan man börjar sätta sig in i klimatmodeller.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Om jag påstår att jag har en komplett uppsättning formler som beskriver temperaturfördelningen i systemet "jorden", och den inkluderar beräkningar av direkt solstrålning vid ytan, total solstrålning vid ytan(diffus och direkt), jordytans temperatur, effektiv temperatur, tropopausens temperatur samt att den kopplar effektiv temperatur till temperaturen i jordens inre kärna vilket också leder till att gravitationen kan kopplas till jordytans temperatur genom att använda enheten Nm^2 istället för Nm, vilket är enhet för tryck/stress/värmeresistens, och alltihop kan kopplas till solkonstanten med linjära ekvationer för varje enskild del, och tillsammans med balans mellan de olika delarna. Samt att jag har applicerat den på mars och den fungerade lika bra där, inklusive gravitation. Alltihop enbart med urgamla väl beprövade formler för värmeöverföring kombinerat med simpel geometri.

Skulle den modellen vara att föredra före växthuseffekten?

Erkänn att det inte ens handlar om vad som är sant eller inte för din del. Du skulle ju inte släppa klimathotet oavsett vilka bevis som fanns mot växthusteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in