Citat:
Om du beklagar jargongen i tråden så kan jag hålla med dig. Aldrig i mitt liv har jag blivit hotad, inklusive mordhotad, föraktad och överöst av hat som i den här tråden. Alla som tyckt att diskussionen ska föras på det sättet har haft en sak gemensam. De förnekar gällande samband mellan förbränning av fossila bränslen, utsläpp av CO2, förstärkt växthuseffekt och global uppvärmning. Om du tar illa upp för att jag använde den svepande benämningen klimatförnekare för dessa så beklagar jag, men du får nog vänja dig med det. Om du inte kan komma upp med en bättre samlande benämning för dessa.
Jag kan inte minnas att jag sett någon som skriver i tråden som sprider domedagsprofetior. Det är ändå ett pejorativt omdöme som regelbundet används av klimatförnekare i tråden.
Jag tror inte på att du blir dumförklarad utgående från att du är skeptisk. Kan du ge ett exempel på ett uttalande som du gör som brukar leda till att du blir dumförklarad så ska vi nog reda ut vad orsaken till dumförklaringen är.
Sund skepsis är sunt. Förnekande av fakta är dumt.
Den som kallar förnekande av fakta för skepsis riskerar, med rätta, att bli dumförklarad.
Politisering av forskning innebär faror och risker. På samma sätt som t.ex. kapitalstyrd demokratipåverkan (lobbying) medför risker. Kanske subjektiv eller osann nyhetsförmedlning borde genomlysas och förhindras?
Som naturvetare ser jag i allmänhet inte så stora orsaker till att oroa mig för dessa problem. Utom då dom här klimatförnekarna som försöker sprida lögner om utsläpp och hur dessa påverkar klimatet.
–
Jag kan inte minnas att jag sett någon som skriver i tråden som sprider domedagsprofetior. Det är ändå ett pejorativt omdöme som regelbundet används av klimatförnekare i tråden.
Jag tror inte på att du blir dumförklarad utgående från att du är skeptisk. Kan du ge ett exempel på ett uttalande som du gör som brukar leda till att du blir dumförklarad så ska vi nog reda ut vad orsaken till dumförklaringen är.
Sund skepsis är sunt. Förnekande av fakta är dumt.
Den som kallar förnekande av fakta för skepsis riskerar, med rätta, att bli dumförklarad.
Politisering av forskning innebär faror och risker. På samma sätt som t.ex. kapitalstyrd demokratipåverkan (lobbying) medför risker. Kanske subjektiv eller osann nyhetsförmedlning borde genomlysas och förhindras?
Som naturvetare ser jag i allmänhet inte så stora orsaker till att oroa mig för dessa problem. Utom då dom här klimatförnekarna som försöker sprida lögner om utsläpp och hur dessa påverkar klimatet.
–
Min skepsis består av följande:
Forskares förmåga att förutsäga framtida värmeutveckling
Påståenden om att människan är 100% ansvariga för de senaste 60 årens värmeutveckling
Scenarion som utgår ifrån att jorden har en mycket hög co2 känslighet(tror det finns olika nivåer man använder sig av som ger olika utslag beroende på känslighet och feedback)
Populärvetenskapliga katastrofbeskrivningar av olika slag
Datormodeller
Statliga interventioner och skatter
Och som du vet är debattklimatet om klimatet ganska upphettat
så det kan räcka med att jag tar upp några av ovanstående punkter så blir jag ganska fort stämplad som nån slags förnekare och det hänvisas till vetenskaplig konsensus trots att dom själva knappt har tittat på en enda satellitgraf.Trist att du får sån skit kastad på dig