Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Precis. E-handel är inte viktig för HM men det är inom e-handel tillväxten finns. HM är således inte ett tillväxtcase. Butikerna kommer dö sotdöden. Du inser detta men köper ändå HM!?
Online står för 8 % av klädhandeln om jag inte missminner mig, vilket är mindre än inom sport, böcker, musik m.m. Online växer som andel, men att påstå att butiker kommer att dö sotdöden är nonsens. I stora delar av världen är e-handeln en bråkdel av butikshandeln vad gäller retail, och det är marknader där det finns en väldigt stor adresserbar marknad för butiker. Om ett scenario i form av "sotdöden" som du kallar det skulle kunna bli aktuell för retail, så ligger det med all sannolikhet minst ett decennium bort och bara foliehattar tar position nu för eventuella faror så långt bort i tiden, det finns 100-tals saker att oroa sig för och anpassa sin exponering för som ligger närmare i tid.
För övrigt ligger jag inte lång i HM, så är inte bias i akten/bolaget, ville bara påpeka att du har helt fel. Däremot swingar jag kontinuerligt HM, och såna som du är de personer som gör det lönsamt.