2017-06-03, 14:20
Medlem
Åkesson kommer att backa när han förstått vad han ställt till med. Om hans linje skulle gälle så finns det ingen anledning att rösta på partiet. Det kan leda till att SD gör ett katastrofval.
Citera
2017-06-03, 14:21
Medlem
Itons avatar
Och vad händer om M och alliansen inte spelar efter jimmys flöjt? Vad kan SD göra då? Utlösa en politisk kris?

I en aritkel i DN säger jimmy att det viktiga inte är vilka som sitter vid rodret utan vilken politik som förs. Utdrag från DN:s artikel:

Man kan tolka ditt tal i dag som att du hellre står vid sidan om än att SD blir ett regeringsparti?

– Det är klart vi vill leda det här landet - det är därför vi håller på. Men hur vi gör det spelar faktiskt mindre roll. Om någon annan vill genomföra vår politik är det helt och hållet okej för min del, faktiskt.

Det kan tyckas nobelt och även jag håller med om tanken som jimmy lägger fram. Dock är i min mening SD egentligen inte så sugna på att leda landet och ha statsministerposten. Då skulle de tvingas att ta itu med många olika områden inom vilka de varken har erfarenhet eller kompetens, vilket skulle kunna leda till väljarbortfall när väl detta kommer fram. Om de istället får stå vid sidan av och domdera på de frågor som är viktiga för dem, trivs de bättre och visar sig där de är starka. Pratas det exempelvis något om hur Gotlandstrafiken ska upphandlas bryr de sig inte nog för att kommentera och ingen tänker ens på det. Pratas det istället om invandringen står de vid sidan av och säger aja baja om ni inte gör som vi säger!
Citera
2017-06-03, 15:03
Medlem
Lena Mellin skriver mycket smörja,men hennes påpekande att Åkesson lägger sig platt för det gamla landsförrädarpartiet M äger sin otvetydiga riktighet.
Allt i livet är nyanser,men denna senaste SD sväng är brunfärgad sådan.Det förtjänar att understrykas.
Som SDväljare tvingas jag ta det förmodar jag,men speciellt imponerad är jag inte.Dessutom hoppas jag att Åkesson inser att det inte duger att på lite sikt nöja sig med Moderaternas nuvarande migrationspolitik.

Åkesson är trött och hans polerade personlighet ställer till det mer och mer.Efter valet 2018 så hoppas jag att Mattias Karlsson får ta över.Om inte så kan man snart inte urskilja SD längre från den övriga röran.
Senast redigerad av Lookalike 2017-06-03 kl. 15:16.
Citera
2017-06-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Om det är taktiskt så är det fel taktik då det bara slår tillbaka.
Jag tror det var ett smart drag av Åkesson.
Om nu röd-gröna blir större än alliansen, då kan han fälla en alliansregering när han vill och skapa en regeringskris.
Detta är nog Batra väldigt rädd för.
Citera
2017-06-03, 17:29
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Så gulligt av Jimmie-ponken att försvara invandringsvurmaren AKB trots att hon kallat hans parti för rasistiskt. Är det kärlek i luften kanske? Har mobboffret blivit förälskad i sin mobbare?

Han lider kanske av Stockholmssyndrom? Vore ju inte första som gör det.

Blir svårt för SD att kalla sig för det enda oppositionspartiet om dom väljer att dansa efter AKB's pipa (haka.)
Citera
2017-06-03, 17:35
Medlem
Citat:
Han uttrycker sig helt klart för milt. Mattias Karlsson och Oscar Sjöstedt har en betydligt hårdare linje som jag är säker på att fler gillar. Då är även Oscar Sjöstedt mycket M-positiv som jag tolkar honom.

Det är för mycket tjat om M från vissas sida. Samtidigt säger man att Reinfeldt-regeringen var den sämsta någonsin, men vill ge en ny chansen rakt av. Det går inte ihop. Dagens M vill i princip föra samma politik som Reinfeldt. Kanske under tvång av opinionen lite spel för gallerierna med lite regler med massor av maskor i som Löfven ungefär.

Det är trist att höra Jimmie Åkesson uttala sig om frågan. Är det hans åsikter och att han tycker så borde han avgå. Då är något fel med honom och han kunde lika gärna gå med i M, vad vore skillnaden.

Ska det vara så får hellre Mattias Karlsson ta över på en gång så man har någon som kan stå på sig i alla fall och bli lite förbannad och har några känslor kvar.

Man kan inte ställa upp på vad som helst och det går för långt med mesandet och bortgivandet av allt SD står för och all SD:s politik för att i tidningen få bekräftelse att man samarbetar med en regering, utan att få igenom något och utan ministerposter. Mitt stöd har varit och är långt, men det här är överdrivet. Nu får han skärpa sig. Annars borde som sagt Mattias Karlsson ta över tills Jimmie återgått till några år tillbaka i tiden minst i sin sinnesstämning.

Börjar tröttna rejält på M-fjäskandet nu. Om M är så bra, gå med i M då så vi slipper skiten. Jag hatar M. Vi SD-väljare borde starta kampanjen "Vi SD:are hatar M och Anna Kinberg Batra! Hellre död än detta!". Så kanske en klocka ringer hos vissa.

Sverigedemokrater generellt stödjer inte M bara för att stora delar av partiledningen gör det. Ute i landet är SD ett parti fullt av socialdemokrater och även jag själv står närmare socialdemokraterna i viss politik än M som är ett vidrigt parti på många sätt som jag skulle motarbeta om det är i regeringsställning, även med SD om det förs vidrig M-politik.

En sån regering är inget värd. Då är jag hellre utan och hårt kritisk, även om jag inte får igenom något, för det får man inte med Jimmie Åkessons fjäskande heller.
Instämmer helt och hållet.
Det är verkligen inte bra uttryckt av Åkesson och dessvärre är det inte första gången heller som han visar sådan här svaghet i intervjuer.
Då är det nog bättre att låta Mattias Karlsson sköta hanteringen av media, även om jag inte är något större fans av honom så brukar han i alla fall visa på mer pondus.

Sen finns det över huvud taget ingen anledning att visa svaghet eller lägga sig platt gentemot andra partier. Man kommer inte tappa några väljare bara för att man har en skarpare retorik eller visar upp en hårdare politik.
Citera
2017-06-03, 18:00
Medlem
Mellbergans avatar
För det första ser jag inte poängen med Jimmies snack om "Alliansen blir större än Rödgröna" och vice versa. Det är ju helt oväsentligt av vem som blir störst, då SD oavsett kommer bli en riktigt mäktig vågmästare om nuvarande blockkonstellationer bibehåller sig.

För det andra borde Jimmie gå i en kurs i förhandlingskunskap. Man får inte särskilt mycket igenom i en förhandling om ens utgångspunkt inte är att få igenom någonting. Jag ställer mig emot att Moderaternas uttalade migrationspolitik skulle vara i närheten av tillräcklig för det här landet. Det verkar dock Jimmie anse.

Det enda positiva här är väl att jag inte är helt säker på att det faktiskt är Jimmie som bestämmer i partiet. Jag har riktigt svårt att se att Jimmies närmsta Mattias Karlsson och Rickard Jomshof skulle gå med på ett sånt här vekligt agerande.
Senast redigerad av Mellbergan 2017-06-03 kl. 18:50.
Citera
2017-06-03, 18:47
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag ställer mig emot att Moderaternas uttalade migrationspolitik skulle vara i närheten av tillräcklig för det här landet. Det verkar dock Jimmie anse.

Precis. Det är också genomvidrigt att höra. I en tid när vi har värre massinvandring än någonsin tidigare, då ska vi acceptera det. Att vi skulle stödja något som bara inte vill öka invandringen. Men nuvarande och senaste åren är alltså okej? 45.000 asylsökande i år och upp emot 100.000 anhöriginvandrare, låtsasbarnen kostar 30 miljarder om året, 35 miljarder i år. Men detta skulle vara okej bara man inte vill höja detta??? Hur tänker han då???

Sverigedemokraternas politik har hela tiden varit att minska invandringen med minst 90-95%, stängda gränser, en Dublinförordning som gäller till hundra procent och ingen ska kunna fly från Danmark och Tyskland in i Sverige. Eventuellt bara kvotflyktingar. Detta ska gälla. Det är vad medlemmarna och väljarna givit mandat till. Inte detta fjäskande, krypande och tramsandet om att dagens nivå vore okej. När det är värre än någonsin.

Inte för att vara elak, men sluta med dom eventuella pillrena som avtrubbar dig och avsäg dig din inkomst året ut och ta ett hårt jobb så du kommer ner på marknivå igen Jimmie Åkesson! Se dig i spegeln och ta dig i kragen! En riktig man som har ett riktigt jobb, en vanlig människa vore något nu när vissa tydligen lämnat marknivå med sina pengar sedan riksdagsinträdet.

Blir så trött!! Sen PR-mannen Wallerstein och hans kommunikationsplan idag, det är bara för mycket.
Senast redigerad av 8711 2017-06-03 kl. 18:54.
Citera
2017-06-03, 18:55
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Precis. Det är också genomvidrigt att höra. I en tid när vi har värre massinvandring än någonsin tidigare, då ska vi acceptera det. Att vi skulle stödja något som bara inte vill öka invandringen. Men nuvarande och senaste åren är alltså okej? 45.000 asylsökande i år och upp emot 100.000 anhöriginvandrare, låtsasbarnen kostar 30 miljarder om året, 35 miljarder i år. Men detta skulle vara okej bara man inte vill höja detta??? Hur tänker han då???

Sverigedemokraternas politik har hela tiden varit att minska invandringen med minst 90-95%, stängda gränser, en Dublinförordning som gäller till hundra procent och ingen ska kunna fly från Danmark och Tyskland in i Sverige. Eventuellt bara kvotflyktingar. Detta ska gälla. Det är vad medlemmarna och väljarna givit mandat till. Inte detta fjäskande, krypande och tramsandet om att dagens nivå vore okej. När det är värre än någonsin.

Inte för att vara elak, men sluta med pillrena som avtrubbar dig och avsäg dig din inkomst året ut och ta ett hårt jobb så du kommer ner på marknivå igen Jimmie Åkesson! Se dig i spegeln och ta dig i kragen!
Det är också jävligt märkligt att Karlsson, Jomshof, Oscar Sjöstedt, Björn Söder och Paula Bieler kör "krävs förhandlingar" linjen medans Jimmie väljer "lägga sig platt" -linjen. Dem verkar inte samspelta och frågan är vem kommer att ha slutordet: Jimmie eller de fem andra?
Citera
2017-06-03, 19:18
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
– Om ett parti tar hela eller delar av vårt program, och sedan frågar efter vårt stöd. Då kommer jag inte säga nej, sade han och menade att det absolut viktigaste är att få bort regeringens destruktiva politik och rädda Sverige.
ha ha att nån tar hela deras program känns osannolikt

aja man kanske kan säga att han ändå har rätt höga krav men jag tycker ändå det här var ett oväntat osmart drag nu när SD hade lite av ett drömläge och utdelat nådastöten mot ett M som håller på att implodera

Citat:
– Det viktiga är inte att vara med och förhandla. Jag bryr mig till exempel inte om att vara minister. Det är politikens innehåll som är det viktiga, sade Jimmie Åkesson.
Mkt onyanserad illa vald formulering av en politiker.

Mitt största problem med SD är inte deras rötter utan mer att de har en massa obildade WT-snubbar som inte orkar sätta sig in i gällande regler och tycker det är soft att sitta i riksdagen o lyfta 65k, skriva lite motioner om djurskydd och om att folk bör utvisas oftare och det blir bara för genomskinligt om partiledaren säger att han inte bryr sig om han blir minister.

De måste nog ha lite möten bakom stängda dörrar i ledningen om laguppställningen framöver
Citera
2017-06-03, 19:26
Medlem
Jag tolkar inte JÅs uttalande på samma sätt som er. Jag tolkar det snarare som att han ger Hakan stöd utan förhandling om hon, utan förhandling, inför hela eller delar av SDs politik. Om Hakan bara vill genomföra vissa delar av SDs politik för att få stöd av SD så är han även tydlig med vilka specifika delar som Hakan måste smyga in och låtsas som att det är Ms politik.

Citat:
– Jag har inga ultimativa krav alls. Vi vill ha så mycket möjligt ut av hur vi agerar. Och svårare än så är det inte. Om hon skulle lägga fram hela eller väsentliga delar av vårt valmanifest så är vi nöjda

Vidare tolkar jag inte nedanstående som att den gamle räven JÅ skulle acceptera Ms nuvarande politik.

Citat:
– Invandringspolitiken är helt given. Den får ju vara åtminstone i den riktning som Moderaterna har gått nu.

Tänk på att det är drygt ett år kvar till valet. I det här läget är det INTE läge att förstöra eventuella samarbeten efter valet. Jag tolkar ovanstående som att han har en medvetet svävande formulering av just den anledningen - att han INTE vill låsa eventuella samarbeten efter valet.

JÅ är den överlägset bästa taktikern i dagens politik.
Citera
2017-06-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charnadios
Alla tecken tyder på att SD sannolikt blir ungefär dubbelt så stora som M inför 2018.

Det är därför parlamentariskt patologiskt att tänka sig AKB som regeringsbildare, bortsett från att hon snart blir utbytt.

Inte ens L, som fladdrar strax ovan spärren, men vars munvige ledare redan uppträder mer eller mindre som patologisk vinnare, kommer att spela någon avgörande roll härvidlag - utbytt eller ej.

Just det, SD kan i dagens läge direkt stödja ett misstroendevotum mot Löfven, utan några motprestationer.
Vi får hoppas att AKB köper detta förslag, och direkt går till handling!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in