Citat:
Ursprungligen postat av
langaocb
Han får inga jobb för han är inget vidare på att skriva och han är opålitlig. "Kraften" är Marcus själv.
Jobben han har haft tidigare har han blivit av med genom korkat beteende (tv4-partiledarimpuls , expressen-snackade skit om sin arbetsgivare). Det finns ingen konspiration.
Ungefär så. Många andra kan skriva kritiskt utan att för den skull bli arbetslösa som Ann Heberlein, Alice Teodorescu och Sakine Madon. Birro beskriver sig själv som "poet och författare" men verkar inte kunna leva på det. En annan författare är Katerina Janouch och mig veterligen lyckas hon överleva på de böcker hon producerar samt vara tillräckligt attraktiv för att få sidouppdrag. Tino Sanandaji är nationalekonom och skriver för många obekväma saker.
Birro får det nästan att låta som att han var en anställd medarbetare på Expressen som han fick "sparken" ifrån. Men i själva verket var han krönikör på tidningen och fick sannolikt betalt per krönika och då talar vi summor som knappast räcker till att försörja Birro på. Det är så klart inte rimligt att folk försörjer sig på att enbart skriva några krönikor per månad i tidningen Expressen. Birro skrev krönikor i Expressen under sex års tid och det låter sannolikt som en genomsnittlig tid för frilansande krönikörer. Problemet med Birro är att han i varje läge tar tillfället i akt att uppträda som en idiot. Självklart kom det till ett läge där Expressen fått nog av Birro och därför bröt kontraktet, men det är livet för alla som jobbar på frilans. Då söker man nya uppdrag.
Att kritisera sin uppdragsgivare tidningen Expressen i Radio Länsman, en podcast som förknippas med sajten Exponerat borde var och en först att det inte är så smart, särskilt om man inte har en fast anställning utan bara anlitas för enskilda krönikor. Men Birro verkar inte alls göra den reflektionen. Istället ser han sig som en unik skribent som vågar utmana etablissemanget och givet, dramadrottningkortet och offerkoftan på.
”Jag vill också gratulera cheferna på Expressen som nu äntligen slipper en av få unika pennor. Jag vill gratulera alla tysta medlöpare, vänner, kollegor, bekanta som i halsdarrig feghet inte lyft ett finger för att bistå under en period som kanske varit den svåraste i mitt yrkesmässiga liv”
https://www.svd.se/marcus-birro-jag-sparkas-fran-expressen
Att få det jobb (läs uppdrag) man vill är inte en självklarhet. Tino Sanandaji kommer sannolikt aldrig att bli chefsekonom för LO. Men däremot finns det för honom många andra jobb och uppdrag att välja på. Sakine Madon som skrivit kritiskt om "fega makthavare som göder jihadisterna", om hur kvinnorna i förorterna sviks och hur kultursverige svek Lars Vilks gick vidare och blev politisk redaktör på VLT. Det man kan önska är att Birro borde redovisa de jobb han gått miste om på grund av det han verkligen skrivit och inte på grund av att han uppträtt som en självömkande idiot. Det han skriver är ju inte särskilt kontroversiellt.