2017-06-03, 10:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han måtte ha gjort djupt intryck på er som ni mal om hans förhör.

Helt OT (eller kanske inte).
Om man är psykopat eller ASP så inbillar man sig att man är förmer
än andra, nån slags specialfall i utvecklingsläran via att sakna empati/vissa emotioner. Självklart är det grandiositeten som kickar in likaväl.
Om nu JM är en sådan, betraktas hon då som psykopatiskt avskräde så blåst som hon är? Vet du nåt om det?
Jag menar att det måtte väl vara svårt att framställa psykopati som nån fantastisk särart med henne som mall isf?

De speglar sig i JM, de är likt henne förvuxna "tonåringar" trots att de är likt JM fyllda 40, vuxna människor som inte kan växa upp, djupt tragiskt egentligen.

Lika trasiga och oförstående som JM när resten av världen ställer krav på att de ska motsvara sin ålder och sluta upp att vara "tonåring", oförmögna att axla ansvar och vara en fungerande del i samhället.

Med ålder kommer visdom och det är något de aldrig kommer att få uppleva, de kommer att bli äldre men de kommer alltid att vara en "strulig tonåring" mentalt.
Citera
2017-06-03, 11:00
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
JM har (bl.a.?) jobbat på socialtjänsten i Södertälje och Strängnäs tidigare.
AM har sagt att hon fick bilen när hon jobbade i Södertälje.
Hon byter ju namn då och då. När hon jobbade i Strängnäs tror jag att hon kallade sig Blomsterlund.
Hon skriver inte om tidigare arbeten när hon söker jobb, vad nu det innebär.
Hon skriver själv att hon arbetat inom socialtjänsten sedan 2007. Då var hon 32 år. Hon har uppgett att hon avlade socionomexamen 2007.

Tack Lasternassumma, självklart borde jag ha kommit ihåg det själv, det läcker tydligen i skallen min
Citera
2017-06-03, 11:18
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
JM har (bl.a.?) jobbat på socialtjänsten i Södertälje och Strängnäs tidigare.
AM har sagt att hon fick bilen när hon jobbade i Södertälje.
Hon byter ju namn då och då. När hon jobbade i Strängnäs tror jag att hon kallade sig Blomsterlund.
Hon skriver inte om tidigare arbeten när hon söker jobb, vad nu det innebär.
Hon skriver själv att hon arbetat inom socialtjänsten sedan 2007. Då var hon 32 år. Hon har uppgett att hon avlade socionomexamen 2007.

Tilläggas bör också att damen pluppat ur sig ett antal barn genom åren = vilket gett henne en del föräldraledighet + att hon extraknäckt som fostermorsa, vilket i sig borde ha gett henne "inkomst" av något slag....

Kanske blev det en och annan liten svartpeng på kennelverksamhet, eskort och ev andra fiffiga projekt, som vi inte ens läst om. Än.

Känner jag igen typen rätt, så har hon dessutom, genom åren levt en del på sina diverse män (+sina föräldrar).
Citera
2017-06-03, 11:20
Medlem
Vintersol21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Då är det olika i olika delar av landet.
I de kommuner jag känner till (bl a Stockholm) är "god man" absolut inte någon person i fosterhemmet.

Jag tror man ska ha i åtanke att MR kom till Sverige 2015. Då var det kaos i flyktingmottagandet både vad gällde ensamkommande och vuxna/familjer. De fanns inte några normala kontroller vad gällde att utreda de familjer där barn placerades/de boenden där barnen placerades/god man. Ungefär 35 400 ensamkommande asylsökande barn/"barn" kom 2015 och för att klara detta blev det många, snabba akutlösningar för socialtjänsten. De privata boendena blommade upp snabbt som maskrosor... Ensamkommande flyktingbarn blev guldkalvar för bolag som vill tjäna snabba pengar. Snabba kreativa lösningar krävdes och därmed kunde J.M agera relativt fritt och utan närmre kontroller utifrån.
Citera
2017-06-03, 11:23
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
MR blev lite upprörd när han hörde AM berätta om de medicinska komplikationer hon tvingas leva med, efter de 18 knivhugg hon vaknade av i sin nerblodade säng. Han lät sig föras ut ur salen till ett medhörningsrum.

Är man välvillig så kan man tolka in ånger och medkänsla i hans reaktion.

Men det kan lika gärna vara hans eget misslyckande som grämer honom och får honom att gråta. Att hon lever och kan vittna är ju så att säga hans eget fel. Ett misslyckande av många, många i hans unga liv, som han för en gångs skulle inte kan ta udden av med lugnande knark.

Själv tror jag på den senare orsaken till hans reaktion.

Men sen kan det ju också hända att han bara blev skitnödig.

Själv tror jag på den första versionen, dvs. att MR känner ånger och att han förfäras över sina egna handlingar, något som JM inte är förmögen att känna och göra tyvärr och det kan hon heller inte hjälpa eftersom hon förmodligen har någon diagnos som inte är konstaterad ännu.

Att MR gråter och inte mäktar med när Anki beskriver händelsen som hon genomgick (och som han är ansvarig för) är ganska naturligt när man inte är empatistörd. Det finns ingen anledning att misstro det, hans reaktion är fullt normal och inte oväntad på något vis.

Däremot är det i min mening inte förmildrande över huvud taget. Varför ska fullt normala reaktioner vara förmildrande liksom. Nej tack säger jag, rejält straff ska du ha MR!!

Och det behövs väl knappast sägas att JM ska straffas lika hårt! Minst.
Citera
2017-06-03, 11:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
MR har gjort sig förtjänt av lagens strängaste straff, livstid om inte hans advokat lyckas rädda honom från det med åldern men trots det så är det som ni säger, det finns en frisk kärna i honom till skillnad från JM som är genomrutten i hela sitt väsen.

Hans advokat har upplyst honom om följderna för sitt erkännande men trots det står han fast vid det, där är den stora skillnaden gentemot JM som inte tillstår något och är beredd att sälja vem som helst för att klara sitt eget skinn inklusive hennes egna barn om hon måste.

Han berättar hur det har gått till och varför han begick de vansinniga dåden och helt klart hade han inte hamnat i JM,s klor så hade den här händelsen aldrig inträffat, han hade maximal otur som hamnade hos henne och som jag skrivit tidigare, JM har en näsa som en hyena för as för att nosa upp svaga själar som kan användas för hennes syften.

Hennes störning är så djup och bestående så den enda lösningen mot henne är att låsa in henne på livstid, det går inte att bota en människa som saknar själ.
Ja, det finns inga förmildrande omständigheter gällande MR.

Däremot kan man ana helt andra förutsättningar versus JM ur en behandlingssynvinkel om han tar sig ur drogernas grepp.
Det heter nämligen förmåga till ånger kopplat till samvete.
Citera
2017-06-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Mal om MR? Har du missat att gårdagen handlade om honom och hans enmansmanuskript. Inte om popcorn och JM och er besatthet runt henne, hon är den ni ibland önskar er kunna vara. Våga släppa löss och sätta på yngre killar med bättre sprut än gamlingen bredvid med ryggen åt i yfront.
MR hade en uppgift igår läsa upp ett manus som var skrivet av hans advokat med åk underskrift och se till att JM hamnar på kurran. En mördare talade inte om sina handlingar utan hans uppgift gick endast ut på JM och åk besatthet att sätta dit henne. Alla frågor som ställdes ställdes mot jm, hunden MR utnyttjas å det grövsta. Åk har inte ens haft tid att kolla åldern på hunden MR fastän Jähresten så önskat. JM gäller precis som för dig.

Ja, det står ju tydligt för alla att JM är utsatt för en gigantisk konspiration. Bakom den står MR och hans advokat, åklagaren, polisen, JMs mamma och syster samt hennes älsta dotter. En gigantisk rättsskandal där polisen inte drar sig ens för att fuska med bevisen.
Citera
2017-06-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
OK, han har erkänt, men först efter att han fick veta att hans DNA fanns under GMs naglar. Nu har han en del sympatier efter sin långa monolog.

Han framställer sig själv som ett offer, det var hans bröder som tyckte att han skulle flytta till Sverige, det är hans kompisar som råder honom att stanna hos kassakossan, det är JM som tjatar sig till mordet och mordförsöket.

Själv är han en knarkande stackare utan egen drivkraft, som under vånda tvingas misshandla och mörda.

Snyft

Men det är två sovande obeväpnade äldre människor han ger sig på. I sina sängar får de 18 respektive 24 knivhugg, han hugger och hugger. Blodet rinner, kniven fastnar, han får loss den och fortsätter. Hur lång tid tar det att hugga två människor så många gånger? Med en kökskniv.

Jag vill nog påstå -fast helt utan egen erfarenhet eller expertis, att mordet/mordförsöket kräver både sinnesnärvaro och beslutsamhet. En bortskämd man som mördar för att behålla sin bekväma tillvaro. Lika känslokall som anstiftaren​.

Så ingen som helst sympati från min sida för hans inövade monolog där han har tagit tillvara varje uns av FUP som han kan ha nytta av för egen del. Ingen dumskalle trots knarkandet. Inget offer.

Håller med. Livstid.
Citera
2017-06-03, 11:57
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Håller fullständigt med dig ngn offerkofta ska han inte ha.

Mina egna funderingar går snarare åt hållet att han inte ens söker efter någon offerkofta. Jag får en känsla av att han skiter fullkomligt i om han får 10 år eller 20 år. Killens liv har garanterat inte varit nån dans på rosor innan han kom till Sverige och inte fasen blev den bättre när han hamnade i dysfunktionella Disney-familjen och dokusåpan: "Nu lever vi rövare för skattekosing och mjölkar familjen på stålar - och ser hur länge det varar.....".

MR inser vad han gjort, erkänt, axlat sitt ansvar, försöker be om ursäkt och vill (så som jag uppfattar det) ta sitt straff.

Att han söker nån form av straffrabatt kommer från hans advokat, som självfallet ska måna om sin klients bästa/väl och ve... MR har ingen koll (eller hade koll) på hur vårt rättsväsende fungerar i praktiken. Allt han får i straff här i Svedala är garanterat 100 ggr bättre än det han skulle få i sitt eget hemland. Kanske kan till och med fängelset här ge honom ett bättre liv än han hade i Iran/Irak? Man lämnar inte sin familj, hem och land bara för att det är ett gruskorn i skon som klämmer...

Personligen ser jag ingenting annat än en ung människa som vill ta sitt straff, göra om och göra bättre.
(finns nog en anledning till varför han inte en endaste gång, ens försökt, att vända sig om för att titta på JM i rättegången, iaf hittills - hoppas han avstår i framtiden likaså). Och den som inte har gjort ogenomtänkta/dumma saker/idiotiska val som tonåring räcker upp en hand? Själv var jag definitivt inte Guds bästa barn...jisses!...(morsan blir fortfarande kritvit i ansiktet när vi diskuterar mina tonår!) Och nej - jag mördade inte någon eller stack ner någon med kniv men MR är väl för fan inte den enda tonåring som begått allvarliga brott. Eller?

Nu går ju (tack och lov) inte de flesta av oss igenom mord för att lära oss livets läxor. Men vad i helskotta ska han mer göra??? (ja, förutom att klämma ur sig HELA sanningen)

Sen får ni tycka att jag är naiv, bladig och blödig hur mycket som helst. Jag väljer att tro på människans vilja att vilja vara/bli en bättre människa/medmänniska och tror att det är så vi människor är funtade NORMALT - då vi inte har diagnoser, personlighetsstörningar + div annat eller missbrukar.

Tack och adjö....nu går jag till bolaget och köper mer Chardonnay!

EDIT Tycker varken MR verkar mysig, gosig el nåt annat. Har inte läst kvällspress på närmare 25 år (mer än kollat liverapporterna). MIN personliga uppfattning baserar jag på FUP, diskussioner här, händelserna i rättegång samt närmare 35 års erfarenhet av att arbeta med människor. Som sagt MIN personliga uppfattning och åsikt. Ingenting annat!
Senast redigerad av snaffran 2017-06-03 kl. 12:14.
Citera
2017-06-03, 12:04
Medlem
En till som försöker ge en bild av MÖRDAREN som en mysig tonåring som visserligen trampat snett. En kallblodig mördare.
Mn som tidigare avhandlats i tråden tror slaskmedia, exempelvis Expressen, varje ord som MÖRDAREN säger och höjer honom till skyarna.
Citera
2017-06-03, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, det står ju tydligt för alla att JM är utsatt för en gigantisk konspiration. Bakom den står MR och hans advokat, åklagaren, polisen, JMs mamma och syster samt hennes älsta dotter. En gigantisk rättsskandal där polisen inte drar sig ens för att fuska med bevisen.
Nu tar du i från tårna och svänger kraftigt med ytterligheter så det blir inget. Ingen konspiration utan åklagare som inte ser objektivitet som sitt kall. Vilket du skrivit många gånger i tråden, du tom talar om medial häxjakt. Så vi tycker lika till skillnad mot dig svänger jag inte beroende vem som håller sin sakframställan utan det räcker med att läsa fup för att se vad åk håller på med.
JM skall in endast och så pass att man missar miljoner, försäljning av bolag, bokade möten med IF där pappa Göran ställer upp för sin dotter etc, etc. Och värre än annat man har inte ens tid att kolla upp MRs ålder för det är bara fokus på JM utan någon koll på sin objektivitet.
Citera
2017-06-03, 12:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
hon är den ni ibland önskar er kunna vara. Våga släppa löss och sätta på yngre killar med bättre sprut än gamlingen bredvid med ryggen åt i yfront
.
Hahahahaha, tack för ett gott skratt!

Jag kan gå ut i morgon dag och kn*lla en tonåring på det sätt hon gjort och förstöra mitt anseende yrkesmässigt och fortsättningsvis rent generellt.
Det är inga problem rent praktiskt sett.

Det är dock inget tecken på att "våga släppa lös":
Det är att vara fullständigt oetisk, gravt gränslös, omogen, oansvarig och blåst.
Kort sagt att skämma ut sig.
I avsaknad av en inre moralisk kompass kan man däremot resonera likt dig och försvara dårskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in