Citat:
Ursprungligen postat av
Smhf
Håller fullständigt med dig ngn offerkofta ska han inte ha.
Mina egna funderingar går snarare åt hållet att han inte ens söker efter någon offerkofta. Jag får en känsla av att han skiter fullkomligt i om han får 10 år eller 20 år. Killens liv har garanterat inte varit nån dans på rosor innan han kom till Sverige och inte fasen blev den bättre när han hamnade i dysfunktionella Disney-familjen och dokusåpan: "Nu lever vi rövare för skattekosing och mjölkar familjen på stålar - och ser hur länge det varar.....".
MR inser vad han gjort, erkänt, axlat sitt ansvar, försöker be om ursäkt och vill (så som jag uppfattar det) ta sitt straff.
Att han söker nån form av straffrabatt kommer från hans advokat, som självfallet ska måna om sin klients bästa/väl och ve... MR har ingen koll (eller hade koll) på hur vårt rättsväsende fungerar i praktiken. Allt han får i straff här i Svedala är garanterat 100 ggr bättre än det han skulle få i sitt eget hemland. Kanske kan till och med fängelset här ge honom ett bättre liv än han hade i Iran/Irak? Man lämnar inte sin familj, hem och land bara för att det är ett gruskorn i skon som klämmer...
Personligen ser jag ingenting annat än en ung människa som vill ta sitt straff, göra om och göra bättre.
(finns nog en anledning till varför han inte en endaste gång, ens försökt, att vända sig om för att titta på JM i rättegången, iaf hittills - hoppas han avstår i framtiden likaså). Och den som inte har gjort ogenomtänkta/dumma saker/idiotiska val som tonåring räcker upp en hand? Själv var jag definitivt inte Guds bästa barn...jisses!...(morsan blir fortfarande kritvit i ansiktet när vi diskuterar mina tonår!) Och nej - jag mördade inte någon eller stack ner någon med kniv men MR är väl för fan inte den enda tonåring som begått allvarliga brott. Eller?
Nu går ju (tack och lov) inte de flesta av oss igenom mord för att lära oss livets läxor. Men vad i helskotta ska han mer göra??? (ja, förutom att klämma ur sig HELA sanningen)
Sen får ni tycka att jag är naiv, bladig och blödig hur mycket som helst. Jag väljer att tro på människans vilja att vilja vara/bli en bättre människa/medmänniska och tror att det är så vi människor är funtade NORMALT - då vi inte har diagnoser, personlighetsstörningar + div annat eller missbrukar.
Tack och adjö....nu går jag till bolaget och köper mer Chardonnay!
EDIT Tycker varken MR verkar mysig, gosig el nåt annat. Har inte läst kvällspress på närmare 25 år (mer än kollat liverapporterna). MIN personliga uppfattning baserar jag på FUP, diskussioner här, händelserna i rättegång samt närmare 35 års erfarenhet av att arbeta med människor. Som sagt MIN personliga uppfattning och åsikt. Ingenting annat!