• 1
  • 2
2017-06-03, 01:39
Medlem
ChefPauls avatar
Jag har märkt av en så banal sak som att, tidigare gillade jag inte fisk, sill, Skaldjur och liknande.
Men nu vill jag hellre ha detta än något annat!
Förut var en tallrik med fläskfile, Bea och pommes livets rätt! nu trånar jag efter en enkel sak, Sill, färskpotatis, gräslök, gräddfil.
Till det gärna en nubbe och en kall bärs! detta ska gärna inmudigas på altanen i skuggan från solskenet en eftermiddag med en Dagstidning till höger...
Slukar skaldjur med väldigt stor aptit.
Fan har jag blivit gammal eller?
Vad gör att jag kan längta efter dessa grejer redan i oktober fram till nu? har aldrig gillat det tidigare??
Citera
2017-06-03, 01:50
Medlem
Lite samma här. Föredrog all sorts snabbmat tidigare, nu blir jag gladare av att käka kålpudding, isterband, blomkålsstuvning och goda nötköttsgrytor. Broccoli och brysselkål får man slita ifrån mina kalla döda händer.
Citera
2017-06-03, 02:16
Medlem
4yoonlys avatar
Så är det, som ung gillade jag 3 rätter... som äldre 10 tal... som gammal... 1000 tal...
Men visst man kan snöa in på vissa saker lite år för år också...
Vet inte varför men just nu fick jag ett enormt jävla sug på kalops... har inte ätit det på ett år...
Citera
2017-06-03, 08:33
Medlem
Som-Gjutens avatar
Självklart utvecklas smaklökarna i takt med åldern
Citera
2017-06-03, 09:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Jag har märkt av en så banal sak som att, tidigare gillade jag inte fisk, sill, Skaldjur och liknande.
Men nu vill jag hellre ha detta än något annat!
Förut var en tallrik med fläskfile, Bea och pommes livets rätt! nu trånar jag efter en enkel sak, Sill, färskpotatis, gräslök, gräddfil.
Till det gärna en nubbe och en kall bärs! detta ska gärna inmudigas på altanen i skuggan från solskenet en eftermiddag med en Dagstidning till höger...
Slukar skaldjur med väldigt stor aptit.
Fan har jag blivit gammal eller?
Vad gör att jag kan längta efter dessa grejer redan i oktober fram till nu? har aldrig gillat det tidigare??

Du behöver inte ha blivit gammal, men du har fått mer erfarenhet och därmed förfinat din smak. Du kan jämföra med det mesta du stoppar i munnen - vin, whisky, choklad, kebabtallrik. Man lär sig vad som är godast för ens egen smak.

Detta gäller dock inte riktigt alla. För en del tragiska människor är en öl en öl och en burgare en burgare.
Citera
2017-06-03, 12:58
Medlem
WGASs avatar
Jag tror att hjärnan, med tiden, tröttnar på smaker som är lätta att tycka om. Ju äldre jag blir, ju mer uppskattar jag kärva smaker som tex Fernet Branca, kikärtor och riktigt grovt bröd. Även beska spritsorter och riktigt rökig whisky. Också läskiga ostar som jag hade spytt av som ung. Man får en mognare gom s.a.s
Citera
2017-06-03, 22:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Jag tror att hjärnan, med tiden, tröttnar på smaker som är lätta att tycka om. Ju äldre jag blir, ju mer uppskattar jag kärva smaker som tex Fernet Branca, kikärtor och riktigt grovt bröd. Även beska spritsorter och riktigt rökig whisky. Också läskiga ostar som jag hade spytt av som ung. Man får en mognare gom s.a.s

Ja, och att man tröttnar på smaker överlag och vill hitta något annat. Jag äter väldigt annorlunda i dag jämfört med för tio år sedan. Jag är inte lastgammal, men att smaken skiftar genom livet kan väl inte vara något märkligt. När man är ung är det mycket de smakerna man vuxit upp med som gäller, mycket lättillgängligt sött och lagom salt.

Det är samma sak med mycket annat i livet också, och tur är väl det. Annars hade vi alla suttit och käkat Dennis Hotdogs och lyssnat på Smurfhits och det hade knappast fört civilisationen framåt.
Citera
2017-06-03, 22:48
Bannlyst
Du skriver, på senare år, men det är klart att ens smak förändras genom åren. Som mästare i köket lär man sig uppskatta det mesta, vare sig kvinnor, eller vin.
Citera
2017-06-03, 22:51
Medlem
mjukmjukares avatar
Man utvecklas. Överallt, hela tiden.
Öppnar sinnen. Lär sig mer. Blir nyfiken.
Upptäcker positivt.
Även med mat.
Citera
2017-06-05, 14:35
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomburkennz
Lite samma här. Föredrog all sorts snabbmat tidigare, nu blir jag gladare av att käka kålpudding, isterband, blomkålsstuvning och goda nötköttsgrytor. Broccoli och brysselkål får man slita ifrån mina kalla döda händer.

Hahaha ja broccoli med lite flingsalt och eventuellt olja är inte dumt..
Citera
2017-06-05, 18:14
Medlem
RostigHinks avatar
Lite är det väl att man växer ifrån skolåldern då allt äckelpäckelblä modell grupptryck blockerade smaken. "Allt grönt är blä" typ. Lägg till att man har lättare för att prova på nytt när man vuxit ifrån detta.

Idag äter jag allt utom lever i skivor och rotmos, konstigt nog.
Citera
2017-06-06, 12:08
Medlem
SneakyBandits avatar
Kan det inte vara så att smaken försämras med åldern med så man behöver lite fränare och smakrikare saker för att uppskatta det man äter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in