Citat:
Ursprungligen postat av
välkommenti bup
Citat:
Jag skulle inte göra något, jag skiter väl i vilket. Jag bryr mig om människor som bryr sig om mig.
Ok fine inga problem med mig... du saknar känslor för folk generellt. Du har dem för dina närmaste... helt ok...
Har du funderat länge och hur var och varför eller var det din första instinkt? jag skiter i vilket? det var liksom en icke fråga för dig...
Enligt detta helt ovetenskapliga test så skulle du då i sådana fall klassa som en psykopat...
Citat:
Dock så är det inte ett bevis att man psykopat... Det är inte en sak i ett perfekt scenario som gör dig sjuk...
Absolut inte, psykopaters mest framträdande är väl just känslobiten som saknas (eller är helt annorlunda jämfört med andra människor)... men detta givetvis (som jag redan sagt) något final test...
Det jag menar är att psykopater troligen inte bryr sig om vilket och inte ens lägger en tanke på det.
Exakt vad du gör och du funderat på det gör dig troligen inte till en psykopat... men att som du säga jag skiter i vilket.. låter ju inte helt bra...
Citat:
I början säger han att en psykopat inte bryr sig om sig själv. Det är större sannolikhet I DETTA scenario att psykopaten räddar liv (för att han inte bryr sig om sig själv).
Det är så mycket konstigt karln säger. Han pratar om avsaknad, men fortfarande en känsla om allt som inte handlar om psykopaten själv...
Nu lägger du för mycket i vad testet handlade om och var och hur och varför. Det går alltid att överanalysera och jag tycker nog du gör det i detta fallet...
Citat:
"""Det finns vissa situationer där psykopater rent procentuellt skulle rädda fler liv och nu drar jag upp ett riktigt fiktivt scenario för att bevisa detta.."""
Utan tvekan är det så, det handlar återigen igen inte om handlingen som sådan utan det som fick dig att tänka/fundera/utvärdera och komma med ett slutgiltligt beslut och förklara det. Istället för som du säger att du skiter i vilket... du bryr dig bara om personer som bryr sig om dig...
Nu tycker du jag är taskig och indirekt kallar dig psykopat antar jag... Men det gör jag inte alls, du får tolka det hur du vill. Testet var bara ett filosofiskt experiment och inget annat.
Psykopater finns rätt många av tro det eller och dom kan leva utan problem i ett normalt samhälle... jag har själv levt med en :-)