Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-02, 23:51
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Ett litet test via youtube. Självklart inte definitivt men ändå lustigt.

https://www.youtube.com/watch?v=KUsGDVOCLVQ

Hur var och varför jag tänkte som jag gjorde på speciellt "test" 2 kan vi diskutera senare...

Men testa och kommentera vet ja!
Citera
2017-06-03, 00:03
  #2
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ett litet test via youtube. Självklart inte definitivt men ändå lustigt.

https://www.youtube.com/watch?v=KUsGDVOCLVQ

Hur var och varför jag tänkte som jag gjorde på speciellt "test" 2 kan vi diskutera senare...

Men testa och kommentera vet ja!


Svagt test, sunt förnuft är att rädda den breda massan. Han pratar dock om saker man i dåtid/nutid inte vet någonting om... detta kommer att ske och så här blir det.... Så jag tycker det är ett dåligt test.
Citera
2017-06-03, 00:07
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Svagt test, sunt förnuft är att rädda den breda massan. Han pratar dock om saker man i dåtid/nutid inte vet någonting om... detta kommer att ske och så här blir det.... Så jag tycker det är ett dåligt test.

Enligt honom har jag ingen psykopatiskt störning/läggning. Antar då alltså att du svarade något annat än mig på "test2"... hur tänkte du då?
Jag är ingen psykolog och kan inte riktigt svara på om testet är dåligt eller ej. Jag tyckte test 2 var intressant och han gav en bra förklaring och vad det skiljer mellan psykopater och "normala".
Citera
2017-06-03, 00:07
  #4
Medlem
Loliizhs avatar
Väldigt intressant. Jag hade rätt så lätt för mig att välja på test 1, men test 2 däremot blev jag lite kluven.
Citera
2017-06-03, 00:17
  #5
Medlem
knickedickens avatar
Jag är definitivt ingen psykopat, och jag skulle utan tvekan ha svårt att offra en människa enligt det andra scenariot!

Jag hoppas ändå att jag skulle agera på det sättet, men jag vet inte själv hur jag skulle göra förrän jag befinner mig i en konkret situation, och när jag väl är där finns det nog många små omständigheter som skulle kunna påverka mig i ena eller andra riktningen.

Är det psykopatiskt eller inte ifall det inverkar på mitt handlande om offret är välklätt eller ser ut som en luffare? Om de fem andra ser ut som luffare?

Hur fungerar matematiken för en psykopat? Säg att det finns en Hitler med i bilden, antingen som den enda som offras eller som en av de fem? Kan man göra antaganden om vad det får för konsekvenser i framtiden gällande sparade och offrade människoliv? Gällande gott och ont?
Citera
2017-06-03, 00:20
  #6
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Enligt honom har jag ingen psykopatiskt störning/läggning. Antar då alltså att du svarade något annat än mig på "test2"... hur tänkte du då?
Jag är ingen psykolog och kan inte riktigt svara på om testet är dåligt eller ej. Jag tyckte test 2 var intressant och han gav en bra förklaring och vad det skiljer mellan psykopater och "normala".


Personen vet inte om tåget stannar utav den feta mannen. Människor gör det som är 100% säkert.

Viset han målar upp en psykopat motsäger testet, för varför skulle en psykopat enligt honom bry sig alls. Man kan argumentera OM "psykopaten" skulle bry sig överhuvudtaget, enligt talaren så skulle han inte delta alls.
Citera
2017-06-03, 00:28
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loliizh
Väldigt intressant. Jag hade rätt så lätt för mig att välja på test 1, men test 2 däremot blev jag lite kluven.

Ja test nummer 1 är liksom på något sätt en självklarhet...
Test nummer 2 vart tuffare och fick tänka till.. Det slutade med att jag inte kunde knuffa mannen av olika skäl. Första var att jag utan tvekan hade mördat honom, andra var att jag aldrig skulle kunna vara säker på att min knuff egentligen gjorde någon skillnad.
Det vill säga att jag hade kunnat leva med att folk dog i en hemskt olycka jag inte var inblandad i på något sätt än just sett den... Men jag hade aldrig kunnat döda någon om jag inte visste till 100% att det skulle rädda typ 5 pers... Ja lite så blev mina sista tankegångar...
Citera
2017-06-03, 00:30
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Jag är definitivt ingen psykopat, och jag skulle utan tvekan ha svårt att offra en människa enligt det andra scenariot!

Jag hoppas ändå att jag skulle agera på det sättet, men jag vet inte själv hur jag skulle göra förrän jag befinner mig i en konkret situation, och när jag väl är där finns det nog många små omständigheter som skulle kunna påverka mig i ena eller andra riktningen.

Är det psykopatiskt eller inte ifall det inverkar på mitt handlande om offret är välklätt eller ser ut som en luffare? Om de fem andra ser ut som luffare?

Hur fungerar matematiken för en psykopat? Säg att det finns en Hitler med i bilden, antingen som den enda som offras eller som en av de fem? Kan man göra antaganden om vad det får för konsekvenser i framtiden gällande sparade och offrade människoliv? Gällande gott och ont?

Man kan alltid addera (och ta bort) funktioner i detta scenario givetvis...
Citera
2017-06-03, 00:32
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Personen vet inte om tåget stannar utav den feta mannen. Människor gör det som är 100% säkert.

Viset han målar upp en psykopat motsäger testet, för varför skulle en psykopat enligt honom bry sig alls. Man kan argumentera OM "psykopaten" skulle bry sig överhuvudtaget, enligt talaren så skulle han inte delta alls.

Visst man kan överanalysera det också, det är ju liksom inte något definitivt test utan bara 1 egentligen... men jag tror ändå att om man inte ser någon skillnad mellan första och sista (dvs att man kastar ut han man står bredvid för att stoppa tåget) så är man troligen annorlunda... psykopat nej kanske inte...
Citera
2017-06-03, 00:42
  #10
Medlem
Loliizhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja test nummer 1 är liksom på något sätt en självklarhet...
Test nummer 2 vart tuffare och fick tänka till.. Det slutade med att jag inte kunde knuffa mannen av olika skäl. Första var att jag utan tvekan hade mördat honom, andra var att jag aldrig skulle kunna vara säker på att min knuff egentligen gjorde någon skillnad.
Det vill säga att jag hade kunnat leva med att folk dog i en hemskt olycka jag inte var inblandad i på något sätt än just sett den... Men jag hade aldrig kunnat döda någon om jag inte visste till 100% att det skulle rädda typ 5 pers... Ja lite så blev mina sista tankegångar...
Jag kände mer att om jag stod vid spåret, och antingen fick välja att de 5 dör, eller bara 1 som låg på ett annat spår, så självklart hade jag valt att bara 1 dog. Det var ju det, att man var tvungen att välja vilka som skulle dö. Däremot om jag stod uppe på en bro, och fick välja om de 5 skulle dö, eller om jag skulle knuffa ner 1 främling för att rädda de 5 andra, så fick jag väldiga problem med att välja.

Slutade faktiskt med att jag skonade han uppe på bron, för jag på något sätt kunde inte, konstigt nog, kasta ner en oskyldig man.
Låter ju helt sjukt, eftersom att jag förutsätter att de andra 5 är oskyldiga och för mig, totala främlingar. För mig så har jag ju allas liv i mina händer, och måste göra valet. Varför jag känner för att välja som jag gör, vet jag inte.
__________________
Senast redigerad av Loliizh 2017-06-03 kl. 00:45.
Citera
2017-06-03, 00:42
  #11
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Visst man kan överanalysera det också.


Man kan inte nypa saker här och var och säga att så här är det, man måste se hela bilden.




Ingen vet om tjockisen stoppar tåget.
Varför ska personen bry sig om tjockisen?
Varför ska personen bry sig om de andra?
Vad får personen att känna känslan att rycka in?
En psykopat likt många andra går efter vad man själv kan hamna i. D.V.S. Du puttar en person och tåget kör över honom och resterande. Du blir sedan dömd för mord.

Man kan inte se psyket med en klar bild och fakta i hand. Det blir inget test, det han beskriver är ett synsätt under helt omöjligt perfekta situationer.
Citera
2017-06-03, 00:47
  #12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loliizh
Jag kände mer att om jag stod vid spåret, och antingen fick välja att de 5 dom, eller bara 1 som låg på ett annat spår, så självklart hade jag valt att bara 1 dog. Det var ju det, att man var tvungen att välja vilka som skulle dö. Däremot om jag stod uppe på en bro, och fick välja om de 5 skulle dö, eller om jag skulle knuffa ner 1 främling för att rädda de 5 andra, så fick jag väldiga problem med att välja.

Slutade faktiskt med att jag skonade han uppe på bron, för jag på något sätt kunde inte, konstigt nog, kasta ner en oskyldig man.
Låter ju helt sjukt, eftersom att jag förutsätter att de 5 är oskyldiga. För mig så har jag ju allas liv i mina händer, och måste göra valet. Varför jag känner för att välja som jag gör, vet jag inte.

Jag är med på vad du menar... för mig var det nog mer att jag står det.. något kommer att hända och mitt knuffande och mördande av denna man kan jag inte vara helt 100% säker på att det kommer hjälpa. Detta beslut skulle jag inte kunna leva med även om jag räddat de fem faktiskt.
Men beslutet att han och jag står och tittar på när något händer som vi egentligen inte kan göra något åt är hemskt men samtidigt något jag tror jag kan leva med... lite så tänkte jag tror jag...
Hade jag dock VETAT 100% att knuffa mannen skulle få de fem att överleva så kanske kanske... men innerst inne tror jag att jag faktiskt ändå inte gjort det... knepigt nog...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback