2017-06-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har ju varit nere i en gammal nedlagd sovjetisk robotsilo och där var då fan inga plattor på väggen och dimensionerna på silon var förstås inte som en idiotisk katedral heller utan precis så stor så roboten fick plats, som alla andra riktiga robotsilor.

Skydda väggen? Är grottan gjord i ett berg av sågspån eller vad skulle det behövas för? Nej, det vore idiotiskt att klä en robotsilo (eller som i detta fall en robotkatedral) med några plattor. De plattor du talar om är sköra och ömtåliga och helt onödiga om rummet verkligen vore byggt i berg. Hade du haft ögon i ansiktet så hade du sett att det inte ser ut som sådana stenar heller.

Jag står fast vid att det är värmecement eller liknande. Ser visst ut som såna. Skyddar mot sprickor.
Citera
2017-06-02, 17:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
Jag står fast vid att det är värmecement eller liknande. Ser visst ut som såna. Skyddar mot sprickor.
Svara på hela inlägget, alla invändningar. Visa en bild på sådana plattor som ser ut som dem vi ser i filmen då. En bergvägg behöver som sagt inte skyddas mot sprickor med några jäkla värmeskyddsplattor
Citera
2017-06-02, 18:00
Medlem
Strossels avatar
Ni insatta i tråden, kan ni förklara en sak för mig, jag har med stort nöje följt denna och den andra tråden och något som slagit mig är den totala inkompetens som propagandisterna (för Iran) uppvisar.

Varför ger de sig in i debatten när de inte besitter kunskapen?
Man ser ju hela tiden hur de duckar för frågorna för de kan inte besvara dem trovärdigt.

För övrigt ska ni alla ha en eloge för ert tålamod med dem.
Citera
2017-06-02, 18:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Ni insatta i tråden, kan ni förklara en sak för mig, jag har med stort nöje följt denna och den andra tråden och något som slagit mig är den totala inkompetens som propagandisterna (för Iran) uppvisar.

Varför ger de sig in i debatten när de inte besitter kunskapen?
Man ser ju hela tiden hur de duckar för frågorna för de kan inte besvara dem trovärdigt.

För övrigt ska ni alla ha en eloge för ert tålamod med dem.
Jag tror det är en kombination av nationalism, dålig utbildning samt att man blivit ljugen inför och indoktrinerad av sina "ofelbara" ledare i hela sitt liv.

Visst förekommer det överdrifter om andra länders militära förmåga också men inte på långa asfalterade vägar i den omfattning eller ens av samma art som vad det gäller Iran. Medan en israel kanske kan överdriva hur effektivt Iron Dome är mot Qassamraketer så finns ju åtminstone Iron Dome och har i alla fall någon verklig förmåga. Andra länder brukar ju inte hålla på med den sortens charader som iranierna och påstå att de har hundrafemtioelva olika egenutvecklade vapensystem som inte finns. De enda som skulle kunna tävla i denna gren vore väl nordkoreaner men av vissa tråkiga skäl så kan de inte delta på några diskussionsfora.
Citera
2017-06-02, 18:25
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Jag tror det är en kombination av nationalism, dålig utbildning samt att man blivit ljugen inför och indoktrinerad av sina "ofelbara" ledare i hela sitt liv.

Visst förekommer det överdrifter om andra länders militära förmåga också men inte på långa asfalterade vägar i den omfattning eller ens av samma art som vad det gäller Iran. Medan en israel kanske kan överdriva hur effektivt Iron Dome är mot Qassamraketer så finns ju åtminstone Iron Dome och har i alla fall någon verklig förmåga. Andra länder brukar ju inte hålla på med den sortens charader som iranierna och påstå att de har hundrafemtioelva olika egenutvecklade vapensystem som inte finns. De enda som skulle kunna tävla i denna gren vore väl nordkoreaner men av vissa tråkiga skäl så kan de inte delta på några diskussionsfora.

Ja du har nog rätt i det fetade.
Vore kul om det fanns likadant om NördKorea, finns ju en tråd om vi ska vara rädda för dem men det blir ju inte så mycket där eftersom det bara är utlandsindoktrinerade som svarar där.

Tack för svar.
Citera
2017-06-02, 20:15
Medlem
Citat:
Svara på hela inlägget, alla invändningar. Visa en bild på sådana plattor som ser ut som dem vi ser i filmen då. En bergvägg behöver som sagt inte skyddas mot sprickor med några jäkla värmeskyddsplattor

googla så hittar du.

klart sten kan spricka

http://1.bp.blogspot.com/-QTCxlaGqf2Y/VEf4OuRRjAI/AAAAAAAABu8/dupCu5WETyI/s1600/nuclear%2Bexpansion%2B5.jpg
vad är det på väggarna? nåt är det iaf. skydd? ser ut som det

idé! det kan vara att man gör så för att skapa jämn kraft så att missilen inte svänger. väggarna måste alltså vara symmetriska för att inte kraften från motorn ska bli sned.
vågor i bergväggen kan även skapa sned kraft

oroa er inte. smarta iranier är här och löser problemen.
Senast redigerad av baldarchin 2017-06-02 kl. 20:21.
Citera
2017-06-02, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad menar du med det? Iran har faktiskt släppt filmerna på missiltesten från både 80 och 90-talet. Det är fakta.. Tehrani Moghaddam var en av personligheterna bakom den utvecklingen som utländska underrättelsetjänster kände sedan lång tid tillbaka.. Ja missiler är inget nytt för Iran.. det är vad "detta innebär", många missiler du ser är från 90-talet och några få från deras moderna arsenal.
Att ha släppt filmer på missiltest säger ingenting om kvantitet eller kvalitet.
Citera
2017-06-02, 20:29
Medlem
Citat:
googla så hittar du.

klart sten kan spricka

http://1.bp.blogspot.com/-QTCxlaGqf2Y/VEf4OuRRjAI/AAAAAAAABu8/dupCu5WETyI/s1600/nuclear%2Bexpansion%2B5.jpg
vad är det på väggarna? nåt är det iaf. skydd? ser ut som det

idé! det kan vara att man gör så för att skapa jämn kraft så att missilen inte svänger. väggarna måste alltså vara symmetriska för att inte kraften från motorn ska bli sned.
vågor i bergväggen kan även skapa sned kraft

oroa er inte. smarta iranier är här och löser problemen.

Sten spricker om du t ex eldar på berghällen och sedan släcker med vatten.

Vid en uppskjutning spricker inte stenväggar för även om det är fett varmt så hinner inte mängden värmeenergi faktiskt värma upp annat än absolut yttersta skiktet av väggen. Ta en gassvets och rikta mot en vanlig panna fylld med vatten - du kommer snabbt att upptäcka att pannan med sitt vatten har betydande termisk massa. Dvs tar en hel väldans tid att värma med svetsen innan det blir riktigt varmt.

Bygger man en silo så behöver man fundera på om man behöver täta sprickor i fall det finns grundvatten eller betydande möjlighet till regnvatten. Men man behöver definitivt inte bekymra sig om att värmeskydda väggarna.

Provat att bo eller jobba i riktigt gammalt stenhus? Varmt inne åtskilliga månader in på vintern. Svalt inne åtskilliga månader in på sommaren. Allt på grund av att stenväggarna var tjocka och det tog månader för yttre värme/kyla att orka värma/kyla hela stenarna rakt igenom.
Citera
2017-06-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Att just den här hallen har plattor på insidan är väl för att det antingen ska vara ett utställningsföremål och eller underlätta fotografering och få bättre belysning. Om det är ett utställningsföremål så är den ju bara en mockup som med allt annat, det är ju ingen mening att ha en laddad missil ifall det råkar hända en olycka

De flesta ordinära missil-silos har bara grå betong på väggarna. De flesta är ju bara avsedda att användas en till några gånger, de blir ändå sotiga och brända på insidan. Man kan heller inte ha plattor som splittras och flyger loss utav värmen och kan slå i raketens styrfenor mm. Detta borde IR5 veta om hen är så insatt i Irans missilprogram
Sedan vet IR5 att det som syns på bild inte är det egentliga "missil-silo" . Silos är längre upp.
Citera
2017-06-02, 20:36
Medlem
Citat:
Berg som värms upp expanderar, och krymper sedan ihop igen när det avkyls. I områden med stora temperaturvariationer under dygnet, såsom öknar bildas spänningar i bergets yttre lager, som kan få lager att spricka av berget. Vittringseffekten från termisk expansion förstärks om det samtidigt förekommer fukt i sprickorna. Termisk expansion kan även benämnas som temperaturvittring, eller solsprängning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vittring

oroa er inte. jag är här för att hjälpa
Citera
2017-06-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Sedan vet IR5 att det som syns på bild inte är det egentliga "missil-silo" . Silos är längre upp.

Hålet är alltså silon?
Citera
2017-06-02, 21:32
Medlem
Citat:
Hålet är alltså silon?
Nja.. När man säger "silo" så menar folk det där hålet ja.. Men en silo är flera separata våningar varav avfyrningsdelen är längs upp. Den har ett hisssystem.
Så det människor pratar om här inne är trams.. okunskaper. Iran visar en till två separata våningar. Det är som en stad under jorden med höghus (silo).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in