2017-06-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chebba
Jag tycker inte hon uppför sig som en bipolär person. Däremot uppför hon sig som en psykopat, som i grund har många av de dragen du nämner här, men utan svängningar mellan sjukdom/störning och normala perioder. Hade JM varit bipolär hade hon i perioder fått gjort många saker, kreerat, men ser man till de saker hon skapat så är det andra som gör saker för henne. Hennes egen son har också nämnt detta med att hon säger många saker och har många planer, men de blir sällan av.
Narcissismen är också väl tydlig hos JM, och det i tillägg till sitt syn på svensk lagstiftning - alltså att hon står över denna och kan göra vad hon vill, gör i min mening att hon definitivt kan sägas vara psykopat.
Återstå att se om jag har rätt.....

Manin vid bipoläritet verkar delvis överlappa med symptomen från psykopati och narcissism:
Inte helt lätt att säga vad som är vad för oss som inte är utbildade, vi får hoppas att JM blir bedömd av kunniga psykiatriker när den stora undersökningen görs.

Efter en tid av nedstämdhet kommer människan med bipolär sjukdom till ett helt annat stadium, som helt skiljer sig från depressionsfasen. Man blir manisk, får ofta svårt att sova, har outsinlig energi, ofta enormt mycket kreativitet men också bristande empatisk förmåga. Ofta har man tendenser att förstora och överdriva känslor, uppfattningar och händelser, såväl som den egna personens betydelse. En manisk person har ofta grandios självbild och kan, om hen inte [b]behandlas, [b][b]bli farlig för sig själv såväl som för sin omgivning eftersom manin ofta kommer medirritabilitet och aggressivitet. I en manisk fas har personen som lider av den bipolära sjukdomen dåligt omdöme"

http://www.bipolär.nu/
Citera
2017-06-02, 15:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Några fler tekniska bevis:
– MRs DNA under Görans naglar.
– Görans blod på insidan av Touranen.
– MRs skoavtryck i trappan på sommarstugan (som du nämnde SvartaBjorn).

Vittnen har identifierat en rostbrun Touran med två personer i det aktuella ormrådet vid den aktuella tiden. Jag har för mig att det finns en 70-tal sådana i Sverige.

Det har talats om Görans DNA på MR under rättegången, men det kan vara fel i referat.

MRs vittesmål, som stämmer med tekniska bevis, som Görans plats, skador och skador på sängen, bidrar.

JMs envetna strävan att hitta på falska alibin, tio hittills, som inte visar sig stämma vid kontroll, gör ju att hon för länge sedan förbrukat hela sitt förtroendekapital.

Jag har säkert glömt en del.

Ja, precis. Sen säger väl avlyssningen en hel del lägger jag till, speciellt det man kan höra, det blir ett helt annat än plain text. Hennes häxskratt när hon skämtar om att de är "värsta kriminella" som nyss utsläppta är ju helt absurt med tanke på att hennes pappa är dödad i ett vansinnesmord. Sen kommer hennes uppmaningar om att blåneka. Huja...
Citera
2017-06-02, 15:26
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Under tiden kan JM genom en för MR osynlig kringrörelse ha passat på att låsa upp ytterdörren och/eller ställa upp den. - Var dörren låst, eller hon saknade nyckel, kan hon även ha hunnit hämta reservnyckeln i proppskåpet intill dörren till hönshuset: Tekniska bilagan, s. 10ff, 82f.

Förhör MR 29 dec 2016:
Då han kom in på tomten så smög han först bort till vänster och stod och gömde sig ett tiotal minuter bakom den container som fanns uppställd där. Han kunde där se att det fortfarande lyste lite i några av husets fönster.
Efter att det släckts ner så smög han sig vidare fram till husets entré.
M säger att ytterdörren då nästan stod helt öppen. Han hade inte några nycklar med sig till stugan.
/.../
När de sedan parkerat bilen utanför på vägen så gav J M kniven.
J hade även sagt till honom innan han tog kniven att han skulle ta på sig handskarna som också fanns i påsen.
Detta gjorde M och kom sedan ensam att gå ner mot sommarstugan G-liden, längs infartsvägen, medan J blev sittande kvar i bilen.
Han tog sig sedan fram till stugtomten för att sedan smyga sig fram till containern där han stannade i cirka 10 talet minuter.
Sedan tog han sig fram till huset. Ytterdörren stod helt öppen säger han.
Han hade inte med sig någon nyckel ifall dörren skulle vara låst. Han hade inte fått det beskrivet för sig var det i så fall fanns några nycklar till huset.
J hade talat om för honom att föräldrarna brukade sova med ytterdörren olåst säger han genom att nicka som svar.
Huvudprotokoll 2017-02-06, s. 583, 637

Förhör MR 12 jan 2017:
Fhl: /.../ Ytterdörren ute vid G-liden, stod den vekligen vidöppen när du kom dit?
Mt: Den var inte på glänt den var lite, liksom halva vägen var det öppet.
Fhl: Ytterdörren?
Mt: Ja.
Fhl: Hur mycket ungefär var den öppen?
Mt: Så här långt var det öppet.
Fhl: Ungefär 40 cm.
Mt: Ja. Man kunde ta sig in utan att ens röra dörren.
Protokollbil. 2017-02-09, Dialogförhör, s. 1479

Möjligen kan ytterdörren ha varit olåst (annars lätt att vrida om regeln på insidan), men den bör i normalfallet definitivt inte ha lämnats öppen. - Det fanns bara en person som var betjänt av en öppen och för MR lättforcerad ytterdörr.

Det var det, jag menade med att MR, inte var fööör detaljrik i sin utsaga i dag.
Det fattade jag också, att du förstått....

Min dräng, har en annan dräng.
(Min dräng har också en dräng)(båda vore lata)
(Somliga försöker få andra att uträtta
vad de själva har fått i uppdrag att göra).
Citera
2017-06-02, 15:30
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Under tiden kan JM genom en för MR osynlig kringrörelse ha passat på att låsa upp ytterdörren och/eller ställa upp den. - Var dörren låst, eller hon saknade nyckel, kan hon även ha hunnit hämta reservnyckeln i proppskåpet intill dörren till hönshuset: Tekniska bilagan, s. 10ff, 82f.

Förhör MR 29 dec 2016:
Då han kom in på tomten så smög han först bort till vänster och stod och gömde sig ett tiotal minuter bakom den container som fanns uppställd där. Han kunde där se att det fortfarande lyste lite i några av husets fönster.
Efter att det släckts ner så smög han sig vidare fram till husets entré.
M säger att ytterdörren då nästan stod helt öppen. Han hade inte några nycklar med sig till stugan.
/.../
När de sedan parkerat bilen utanför på vägen så gav J M kniven.
J hade även sagt till honom innan han tog kniven att han skulle ta på sig handskarna som också fanns i påsen.
Detta gjorde M och kom sedan ensam att gå ner mot sommarstugan G-liden, längs infartsvägen, medan J blev sittande kvar i bilen.
Han tog sig sedan fram till stugtomten för att sedan smyga sig fram till containern där han stannade i cirka 10 talet minuter.
Sedan tog han sig fram till huset. Ytterdörren stod helt öppen säger han.
Han hade inte med sig någon nyckel ifall dörren skulle vara låst. Han hade inte fått det beskrivet för sig var det i så fall fanns några nycklar till huset.
J hade talat om för honom att föräldrarna brukade sova med ytterdörren olåst säger han genom att nicka som svar.
Huvudprotokoll 2017-02-06, s. 583, 637

Förhör MR 12 jan 2017:
Fhl: /.../ Ytterdörren ute vid G-liden, stod den vekligen vidöppen när du kom dit?
Mt: Den var inte på glänt den var lite, liksom halva vägen var det öppet.
Fhl: Ytterdörren?
Mt: Ja.
Fhl: Hur mycket ungefär var den öppen?
Mt: Så här långt var det öppet.
Fhl: Ungefär 40 cm.
Mt: Ja. Man kunde ta sig in utan att ens röra dörren.
Protokollbil. 2017-02-09, Dialogförhör, s. 1479

Möjligen kan ytterdörren ha varit olåst (annars lätt att vrida om regeln på insidan), men den bör i normalfallet definitivt inte ha lämnats öppen. - Det fanns bara en person som var betjänt av en öppen och för MR lättforcerad ytterdörr.

AM sa vid ett tillfälle, jag tror att det var i förhör i rätten, att om man inte drog igen dörren med kraft så gick den inte i lås. Hon trodde att Göran inte hade haft den kraften innan han gick och lade sig mordkvällen efter en del alkoholförtäring.

Om jag minns rätt...

Men visst kan JM ha haft ett finger med i spelet.

Citera
2017-06-02, 15:31
Medlem
´Något jag reflekterat över i dag vad gäller Mrs vittnesmål,är att han ber JM söka läkare flera gånger.
JM är flykting,kommer från en helt annan kultur,kan knappt förstå svenska, är drogmissbrukare,och han förstår ändå att JM inte är frisk i huvudet.Tycker det säger väldigt mycket om hur störd JM är.
Citera
2017-06-02, 15:34
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
AM sa vid ett tillfälle, jag tror att det var i förhör i rätten, att om man inte drog igen dörren med kraft så gick den inte i lås. Hon trodde att Göran inte hade haft den kraften innan han gick och lade sig mordkvällen efter en del alkoholförtäring.

Om jag minns rätt...

Men visst kan JM ha haft ett finger med i spelet.

Enligt AM hade GM 2 promille i blodet så då är man nog inte vidare noggrann med dörrar och såna detaljer - mitt ute i skogen. GM ville nog bara gå och lägga sig...
Citera
2017-06-02, 15:35
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Om jag minns rätt...

Hursom.... på några andra ställen, tillstår AM att hon druckit en (1) liter vin.
GM tog öl till maten och ngn whiskey.
På ett annat ställe uppger AM att GM inte hade druckit...

Svårt det här - åsså den här j****a pipan o alla raster. 7000 sidor FUP i salig (o)blandning... urk.
Citera
2017-06-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
´Något jag reflekterat över i dag vad gäller Mrs vittnesmål,är att han ber JM söka läkare flera gånger.
JM är flykting,kommer från en helt annan kultur,kan knappt förstå svenska, är drogmissbrukare,och han förstår ändå att JM inte är frisk i huvudet.Tycker det säger väldigt mycket om hur störd JM är.

Tänkte också på det, men det är klart att någon som lever under samma tak som Johanna omöjligt kan missa hennes sjukdomsbild, grav ADHD i kombination med psykopati lär inte passera obemärkt förbi.
Citera
2017-06-02, 15:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Hur har JM kunnat flyga under radarn så länge? Det är en bra fråga.
Varför har ingen reagerat? Hennes familj, ex-makar, BVC, kollegor och förskollärare, ingen har sett något?
Man måste väl i alla fall ha sett att hennes liv inte lämpade sig för ett litet tvillingpar?
Varför såg ingen till att de togs om hand?
Alldeles oavsett om JM har en allvarlig psykisk störning eller en psykisk sjukdom så påverkade det ju hennes möjligheter att fungera som mor.
Barnen hade nog ett ganska omväxlande liv och fick träffa många olika personer; höra många sagor och berättelser; få mycket godis och slapp äta på bestämda tider. När det fattades ketchup i skafferiet kunde man bara springa över till mormor nästgårds och hämta. Ofta fick de också aktivt delta i JM:s svindlande värld med alla sina snabba ryck och spännande förvecklingar. - Och bakade bullar gjorde hon också mellan varven - om hon var hemma. - Eller som AG sammanfattar sin mors väsen:
Citat:
Ursprungligen postat av AG
Nej hon vad heter det så här, ja vad ska man säga hon, hon leker typ snäll asså att hon säger sanningen hela tiden men hon ljuger ju rätt mycket och så där och sen vad heter det, hon är ju trevlig och så där men ja hon kan ju lura en på vad som helst, kan hon göra.
Hon kan ju lura en att det är typ måndag när det är fredag liksom, hon är.
Det är ju typ hennes grej att luras, att ljuga, ja. Det har hon alltid gjort, typ. I alla fall när jag har varit med henne.
Citera
2017-06-02, 15:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Hursom.... på några andra ställen, tillstår AM att hon drucket en (1) liter vin.
GM tog öl till maten och ngn whiskey.
På ett annat ställe uppger AM att GM inte hade druckit...

Svårt det här - åsså den här j****a pipan o alla raster. 7000 sidor FUP i salig (o)blandning... urk.

En liter har hon nog inte sagts, men en flaska. Flaskans storlek eller fyllnadsgrad när drickandet påbörjades har inte framkommit, men när alkoholhalten testades efter prov på sjukhuset så befanns den vara 0,10‰ om jag minns rätt från protokollet.
Däremot har nog våra trådtroll fabulerat ihop kopiösa alkoholmängder, men dom uppgifterna har jag ansträngt mig för att inte föra vidare.

Skrivet av en som sällan handlar alkohol men ändå 37cl vin-flaskor emellanåt...

PS: Noterade just att AM säger en liter vin, men är det inte ganska ovanlig med 1-litersflaskor?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-02 kl. 15:44. Anledning: PS.
Citera
2017-06-02, 15:42
Medlem
Jag tycker man ser på hela MRs beteendemönster att han inte tar val själv utan lutar sig helt mot andra. Vad det än gäller så har han frågat en kompis hit och en kompis dit om vad han ska göra.
Han var nog ett lätt byte för JM.....
Citera
2017-06-02, 15:42
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det var helt säkert inget kusingifte som AM hade i tankarna, det var mer en sund uppmaning att bete dig inte som en störd tonåring utan som den vuxna kvinna du faktiskt är och det föll inte den struliga "tonåringen" på läppen direkt, då djävlar skulle det flyta blod.
Man kan nog med säkerhet säga att det gjorde henne ganska arg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in