Citat:
Jag tycker inte hon uppför sig som en bipolär person. Däremot uppför hon sig som en psykopat, som i grund har många av de dragen du nämner här, men utan svängningar mellan sjukdom/störning och normala perioder. Hade JM varit bipolär hade hon i perioder fått gjort många saker, kreerat, men ser man till de saker hon skapat så är det andra som gör saker för henne. Hennes egen son har också nämnt detta med att hon säger många saker och har många planer, men de blir sällan av.
Narcissismen är också väl tydlig hos JM, och det i tillägg till sitt syn på svensk lagstiftning - alltså att hon står över denna och kan göra vad hon vill, gör i min mening att hon definitivt kan sägas vara psykopat.
Återstå att se om jag har rätt.....
Narcissismen är också väl tydlig hos JM, och det i tillägg till sitt syn på svensk lagstiftning - alltså att hon står över denna och kan göra vad hon vill, gör i min mening att hon definitivt kan sägas vara psykopat.
Återstå att se om jag har rätt.....
Manin vid bipoläritet verkar delvis överlappa med symptomen från psykopati och narcissism:
Inte helt lätt att säga vad som är vad för oss som inte är utbildade, vi får hoppas att JM blir bedömd av kunniga psykiatriker när den stora undersökningen görs.
Efter en tid av nedstämdhet kommer människan med bipolär sjukdom till ett helt annat stadium, som helt skiljer sig från depressionsfasen. Man blir manisk, får ofta svårt att sova, har outsinlig energi, ofta enormt mycket kreativitet men också bristande empatisk förmåga. Ofta har man tendenser att förstora och överdriva känslor, uppfattningar och händelser, såväl som den egna personens betydelse. En manisk person har ofta grandios självbild och kan, om hen inte [b]behandlas, [b][b]bli farlig för sig själv såväl som för sin omgivning eftersom manin ofta kommer medirritabilitet och aggressivitet. I en manisk fas har personen som lider av den bipolära sjukdomen dåligt omdöme"
http://www.bipolär.nu/