Citat:
Åklagaren: När du kommer fram till huset - vad gör du då?
- Först gick jag mot containern som fanns på gården, satt där i fem minuter, sen gick jag mot huset.
Jag tänkte om dörren är låst då återvänder jag på en gång. Men dörren var öppen.
https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet
Under tiden kan JM genom en för MR osynlig kringrörelse ha passat på att låsa upp ytterdörren och/eller ställa upp den. - Var dörren låst, eller hon saknade nyckel, kan hon även ha hunnit hämta reservnyckeln i proppskåpet intill dörren till hönshuset:
Tekniska bilagan, s. 10ff, 82f.
Förhör MR 29 dec 2016:
Då han kom in på tomten så smög han först bort till vänster och stod och gömde sig ett tiotal minuter bakom den container som fanns uppställd där. Han kunde där se att det fortfarande lyste lite i några av husets fönster.
Efter att det släckts ner så smög han sig vidare fram till husets entré.
M säger att ytterdörren då nästan stod helt öppen. Han hade inte några nycklar med sig till stugan.
/.../
När de sedan parkerat bilen utanför på vägen så gav J M kniven.
J hade även sagt till honom innan han tog kniven att han skulle ta på sig handskarna som också fanns i påsen.
Detta gjorde M och kom sedan ensam att gå ner mot sommarstugan G-liden, längs infartsvägen, medan J blev sittande kvar i bilen.
Han tog sig sedan fram till stugtomten för att sedan smyga sig fram till containern där han stannade i cirka 10 talet minuter.
Sedan tog han sig fram till huset. Ytterdörren stod helt öppen säger han.
Han hade inte med sig någon nyckel ifall dörren skulle vara låst. Han hade inte fått det beskrivet för sig var det i så fall fanns några nycklar till huset.
J hade talat om för honom att föräldrarna brukade sova med ytterdörren olåst säger han genom att nicka som svar.
Huvudprotokoll 2017-02-06, s. 583, 637
Förhör MR 12 jan 2017:
Fhl: /.../ Ytterdörren ute vid G-liden, stod den vekligen vidöppen när du kom dit?
Mt: Den var inte på glänt den var lite, liksom halva vägen var det öppet.
Fhl: Ytterdörren?
Mt: Ja.
Fhl: Hur mycket ungefär var den öppen?
Mt: Så här långt var det öppet.
Fhl: Ungefär 40 cm.
Mt: Ja. Man kunde ta sig in utan att ens röra dörren.
Protokollbil. 2017-02-09, Dialogförhör, s. 1479
Möjligen kan ytterdörren ha varit olåst (annars lätt att vrida om regeln på insidan), men den bör i normalfallet definitivt inte ha lämnats öppen. - Det fanns bara
en person som var betjänt av en öppen och för MR lättforcerad ytterdörr.