2017-06-02, 12:21
Medlem
En sak som jag inte tycker stämmer i Mohammads berättelse är detta: varför lämnar han mobilen på laddning inne på kontoret? Vad tror han att de ska göra? Köra en liten kvällstur runt runt? Åka till festen (vilken kille lämnar ifrån sig mobilen innan han åker på fest)? Eller vet han vart de är på väg? Var det det som det viskades om hemma i köket?

Jag tror så här: 2:a aug tar MR stora mängder narkotika, åker runt med kompis i skogen (kompis övningskör uppger M), de hittar inte huset (enl sms). En chaufför med lokalkännedom behövs. MR åker hem.

3:aug fest i K. MR vill dit men JM har andra planer. MR tar narkotika, JM tjatar. MR tänker att om han går med på detta slipper han tjatkärringen sen. Alex rings hem. MR och JM viskar i köket. Åker. Byter bil, JM säger att MR ska slå av mobilen och lämna den på kontoret (hon glömde påminna honom hemma, hennes ligger redan avstängd i hallen). MR slår av mobilen. De kör vidare.
Citera
2017-06-02, 12:23
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bara tjatat? Inte lovat?
I förhör framkommer väl att hon började tjata i slutet på juli varav han sagt nej. Just nu beskriver han väl snarare hennes extremt akuta beslut där hon packat mördarkitet. Kombination drogad, löften om rikt liv, hot om att ställas på bar backe, få slut på tjat välter väl det hela. Med det inte sagt att han är utan ansvar för fem öre men att hon är drivande och har makt råder ingen tvekan. Han lär inte få strafflindring, men bilden av den GRAVT störda kvinnan som står bakom kulisserna med direktiv om mord är identisk gällande modus varenda jävla gång. Allt som framkommer är av värde, sen är det upp till rätten att överväga sannolikhet.
Exakt. Men han verkar, åtminstone som jag ser det, uttrycka äkta ånger.

Så här sammanfattas det från ett av de sista förhören med MR:

"Mohammad tillfrågas sedan om när han första gången blev tillfrågad av Johanna om att döda hennes pappa. Fhl: Hur lång tid innan den 3 augusti frågade hon dig om att du skulle utföra det? Det var ungefär 20-25 dagar innan, svarar han. Han tror det var någon gång i början av juli när de två befann sig i Malmö." S. 623
//..//
"Mohammad hade då bett henne att fråga Jafar igen eftersom han bott här i Sverige i 8 år och då kände fler personer än han. Johanna hade då svarat att Jafar inte skulle lyssna på henne om hon frågade honom. Efter detta så började hon att tjata mycket på Mohammad om att göra detta. Han hade då sagt till henne att han inte kommer att ställa upp på att göra detta. Mohammad säger att hon upprepade och tjatade om detta därefter nästan dagligen." S. 623
Huvudprotokollet, s. 623, förför från 2016-12-29
Citera
2017-06-02, 12:26
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Öh?
Med sådana vänner behöver man inga fiender väl?
Hikes avreagerar sig genom ombud på flashback?

Jag kunde ju förstå något lite om det här skulle vara ett uttryck för klassförakt, "den besuttna medellklassens skändliga äcklighet" (klanen M) vs dem som inget har (det stämmer inte in) eller vs den bildade medleklassens samhällsbärande finess (här saknas finessen) ...
Men varför inte - Hikes och hela kontoret behöver nog ta sig en blecka då och då och hälla ur sig alla fula ord de kan; i en garderob någonstans eller här?
Synd, för jag anar en eller annan tanke som kunde vara nyttig, men jag orkar inte läsa färdigt.

Å andra sida tycker jag mig också se vissa excesser när det gäller att döma ut Johanna; det är ju inte svårt att förfasa sig, men ... tja ...

Jag har svårt att tro att försvaret skulle vara känslomässigt involverat i fallet på ett sådant sätt att de brölar ur sig invektiv anonymt på ett forum riktat mot brottsoffret. Snarare skulle de väl ventilera om kvinnan de är satta att försvara?

Jag tror det handlar om att måla upp en bild av att fallet inte är avgjort och kanske få en snokande journalist att nappa på det. Det kan även avskräcka vittnen från att gå allt för hårt åt JM. Inte så kul att att ha vittnat mot henne om hon sedan kommer ut, ganska arg och med såväl våldskapital som några miljoner på banken...

Vad kan det annars finnas för motiv till att driva en smutskastningskampanj mot ALLA brottsoffer i den här härvan?
Citera
2017-06-02, 12:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag har inga förmildrande omständigheter vad gäller Johanna. Det är inget problem, vi tycker antagligen lika.
Men vad som förundrar mig ibland är sätten att uttrycka sig i saken. Det händer att det blir som de henor/henar som gör sig roliga över Ankis glappande lösgaddar och liknande. Samma bedrövliga nivå, alltså
Äh, hon är för fan helt rubbad. Gulla med språket i detta extremfall gör varken till eller ifrån. Jämförelsen haltar likaväl, alternativteoretiker har sina monotona åsikter i varenda tråd, samma avsky mot offer osv. Gäsp...
Citera
2017-06-02, 12:30
Medlem
Smhfs avatar
svt
Ann-Sofie Sannemalm
- Du ska få pengar av mig. Hon sa att hon skulle ärva tio miljoner nu när hennes föräldrar var döda.

Det påstår MR att hon sagt efter att MR utfört mordet/mordförsöket, jag tror JM har sagt det tidigare innan han utförde brotten, han har blivit lovad UT, ett bra liv med henne, han suktade efter pengar, och att kunna leva flott precis som JM.

Hon hotade MR med att han kunde hamna i rännstenen.
Citera
2017-06-02, 12:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ännu konstigare tycker jag det är att det är polisen som frågar AM. Polisen, om någon, har ju alla möjligheter att kolla upp ett ev konstigt dödsfall...
Där har du centrumfrågan snarare. Det kan dock vara granskat, tex bevittnad drunkning (andra än JM...) osv och ligga i slasken.
Men med tanke på allt håller jag med om att.... skenet också kan bedra som brasklapp.
Citera
2017-06-02, 12:36
Medlem
powderfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bara tjatat? Inte lovat?
I förhör framkommer väl att hon började tjata i slutet på juli varav han sagt nej. Just nu beskriver han väl snarare hennes extremt akuta beslut där hon packat mördarkitet. Kombination drogad, löften om rikt liv, hot om att ställas på bar backe, få slut på tjat välter väl det hela. Med det inte sagt att han är utan ansvar för fem öre men att hon är drivande och har makt råder ingen tvekan. Han lär inte få strafflindring, men bilden av den GRAVT störda kvinnan som står bakom kulisserna med direktiv om mord är identisk gällande modus varenda jävla gång. Allt som framkommer är av värde, sen är det upp till rätten att överväga sannolikhet.
håller med helt. tror dock han får lindrigt straff. tycker nästan synd om grabben
hon har som en psykopat använt alla parametrar o mördarkitet mm för att där och då förmå honom att göra det. fyfan vilken subba
Citera
2017-06-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Jag har svårt att tro att försvaret skulle vara känslomässigt involverat i fallet på ett sådant sätt att de brölar ur sig invektiv anonymt på ett forum riktat mot brottsoffret. Snarare skulle de väl ventilera om kvinnan de är satta att försvara?

Jag tror det handlar om att måla upp en bild av att fallet inte är avgjort och kanske få en snokande journalist att nappa på det. Det kan även avskräcka vittnen från att gå allt för hårt åt JM. Inte så kul att att ha vittnat mot henne om hon sedan kommer ut, ganska arg och med såväl våldskapital som några miljoner på banken...

Vad kan det annars finnas för motiv till att driva en smutskastningskampanj mot ALLA brottsoffer i den här härvan?
Du har säkert rätt i det mesta, jag hade bara ett plötsligt och pockande behov av att avreagera mig. Låt oss återgå till ordningen och inse att vi inte helt förstår motiven, men att du antagligen har de bästa förslagen i det fetade.
Citera
2017-06-02, 12:40
Medlem
swimmingpools avatar
Var kan man se sexvideon?
Citera
2017-06-02, 12:40
Medlem
powderfuckers avatar
fyfan får rysningar bara jag tänker på de 2 döda barnen innan den här soppan

nog fan e kärringen änglamakerska också. tvi vale. bränn henne levande den horan
Citera
2017-06-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Som man ropar får man svar. Nöjsamma svar på frågor i förhör, tills det låter bra, bryt här... Likt ett barn som svarar rätt - på frågor från pappa / mamma...

Ja och det är synd för det här kommer advokaten ta upp.

Man borde grundat här. När MR säger att han utanför huset vid kontainern kände det som om att hans val var att göra detta eller inte men att då få fortsätta leva med hennes påtryckningar borde åklagaren förtydligat. Jag tycker åklagaren skulle fått fram att det inte handlade OM att utföra dådet utan snarare NÄR, att detta var ett för honom upplevt KRAV i deras relation. En relation han inte hade förmåga att ta sig ur trots tidare försök.
Senast redigerad av Ramaria 2017-06-02 kl. 12:46.
Citera
2017-06-02, 12:59
Medlem
Obehandlad bipolär sjukdom i botten?
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:562248/FULLTEXT01.pdf

"Flera av intervjudeltagarna har berättat att de haft svårigheter med att sätta gränser för sina egna prestationer. De har känt sig väldigt engagerade i olika uppgifter, både i arbetet, i studier och på fritiden. Många har beskrivit hur de varit aktiva långt in på nätterna, hur de förlorat sig i arbetsuppgifter och inte haft förmåga att på ett realistiskt sätt bedöma det gränslösa i sina beteenden. Ett par av deltagarna beskriver att de i sina maniska eller hypomana faser varit medvetna om det som händer omkring dem, att de medvetet manipulerat eller kommit med lögner men att de struntat i det, oförmögna att sätta stopp, på ett för dem obegripligt sätt. Gemensamt för samtliga deltagare är att de nu i efterhand kan se tillbaka på de hypomana/maniska perioderna i sitt liv och med tydlighet se hur uppskruvat deras tillstånd varit, något som de inte hade förmåga att se innan de fick sin diagnos. Flera menar att de haft höga krav på att åstadkomma något:
”jag har alltid haft att jag ska göra så mycket saker……förut har jag tyckt att det skulle inte vara bra om jag inte gjorde allt. Det var flera som sa åt mig, varför har du alltid så mycket? Liksom, och det fattade inte jag.”
”..vi byggde om hus och vi hade grejer och vi hade företag ihop och det var massa projekt och massa saker……det har ju varit väldigt mycket, går i ett hela tiden med olika saker, jag är ju en väldigt utåtriktad person och det händer, och man träffar folk och det är en massa saker hela tiden”."
Jag drog i gång flera projekt med en överdriven optimism. Ett av dem resulterade i konkurs och sönderslagen ekonomi, där jag var skyldig en massa pengar. Ja jag drog igång grejer utan att ha de rätta förutsättningarna. Jag var omdömeslös, det kan jag se nu”.
”..mina maniska faser är alltid uppbyggda på plötsliga idéer, idéer som är fullständigt orealistiska och som slutat i misslyckande och katastrofer”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in