2017-06-01, 16:46
Medlem
Två saker kan man nog sluta sig till.
Sossarna är rejält överskattade i SCB,så också i denna mätning.
SD är rejält underskattade i SCB,så också i denna mätning.

Intet nytt under solen.
2017-06-01, 17:00
Medlem
Karmans avatar
Såg i den allmänna opinionsundersökningstråden att SCB även ringer "tjänstetelefoner" och mobiltelefoner.

Särskilt när det gäller SD måste väl det vara lite känsligt? Många sitter ju i sk. "öppna landskap" på jobbet och kollegerna hör nästan allt som sägs. Och resterande anställda, tex byggjobbare, har mobiltelefon och ofta kollogorna i närheten.

Det måste väl ge en viss bias till SD:s nackel och till exempel till moderaternas/sossarnas fördel, lite beroende på i vilken miljö man jobbar?

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/produktrelaterat/Fordjupad-information/fragor-och-svar-om-partisympatiundersokningen-psu/
2017-06-01, 17:08
Medlem
Tror nog vi får ta undersökningen med en stor näve salt, sänk sossarna med 5% och höj SD med 5% så kommer vi nog lite närmare faktum.

Känns ju rätt sorgligt iaf att runt 30% har förtroende för en gubbe som i ena stunden säger "Mitt Europa bygger inte murar" till att några veckor senare meddela att vi ska lägga oss på EU:s miniminivå vad gäller flyktingmottagande.

Och Centerpartiet.... 11%...Har folk redan glömt alla utav Annie lööfs korkade uttalanden? Att Sverige skulle klara av att ta emot 30 miljoner invandrare är bara ett av många utspel.

Framtiden ser onekligen mörk ut.
2017-06-01, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
SD kan ju fälla vilken regering som helst Det är väl bara en S + C +MP som skulle sitta säkert.

Mp finns inte längre med i bilden. De kommer aldrig komma in i riksdagen igen. Sen har S max 25 %.
2017-06-01, 17:44
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Tror nog vi får ta undersökningen med en stor näve salt, sänk sossarna med 5% och höj SD med 5% så kommer vi nog lite närmare faktum.

Känns ju rätt sorgligt iaf att runt 30% har förtroende för en gubbe som i ena stunden säger "Mitt Europa bygger inte murar" till att några veckor senare meddela att vi ska lägga oss på EU:s miniminivå vad gäller flyktingmottagande.

Och Centerpartiet.... 11%...Har folk redan glömt alla utav Annie lööfs korkade uttalanden? Att Sverige skulle klara av att ta emot 30 miljoner invandrare är bara ett av många utspel.

Framtiden ser onekligen mörk ut.

5% ned för S och 7% upp för SD var min tanke i morse efter att ha sett SCB-mätningen. Då hade vi legat bra mycket närmare sanningen i dagens mätning. 26% för S och 25% för SD i nuläget.
2017-06-01, 18:36
Medlem
Powergirls avatar
Jag kommenterar endast Sd i den här tråden ock kan konstatera att vissa av denna tråd mest hängivna sd-fanatiker totalt har tappat verklighetsuppfattning. Självklart kan valresultatet bli högre eller lägre än de 18 procent som redovisas av SCB men att i dagsläget lägga på en 7-10 procent är bara ett bevis på dumhet och fake News alla Trump.
2017-06-01, 18:39
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
5% ned för S och 7% upp för SD var min tanke i morse efter att ha sett SCB-mätningen. Då hade vi legat bra mycket närmare sanningen i dagens mätning. 26% för S och 25% för SD i nuläget.
Tror knappast att S får 27% i valet. Nu har de ju spelat tuffa mot invällningen, men då det sen visar sig bara varit tomt skitsnack och att negrer och araber fortfarande finns kver i landet, då kommer stödet att rasa.
2017-06-01, 18:43
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag kommenterar endast Sd i den här tråden ock kan konstatera att vissa av denna tråd mest hängivna sd-fanatiker totalt har tappat verklighetsuppfattning. Självklart kan valresultatet bli högre eller lägre än de 18 procent som redovisas av SCB men att i dagsläget lägga på en 7-10 procent är bara ett bevis på dumhet och fake News alla Trump.
Tack för alla dina fantastiska inlägg att quota nästa höst.

Var frågan dum eller för ingen svarade. SCB rådatan, nästa vecka eller?
2017-06-01, 18:46
Medlem
Jag har inte hunnit smälta siffrorna riktigt, men det är bara att gratulera KrispyKreem och BigBussiness för en bra känsla för SCB. Jag tippade 18,0 vilket innebar en ökning med 0,5%. Detta är en lek med siffror. Man måste då beräkna verkligheten, SCB:s metoder, bortfallet och det korrumperade fusket. Naturligtvis har inte S 31,1%, helt uteslutet.

Korrekt är: Regimen 26%
SD 23%
Mods 17%
Rödluvan 13%

Enligt min känsla. Jag är dock nöjd med att SD går framåt, även när det förekommer FUSK. Dessutom att mäta precis efter ett terrordåd gynnar ofta Regimen. Jag räknar bort MP alltså Regimen=Sossarna.

Det ser fortsatt mycket bra ut för SD. Nu är det dags att tala om utvisningar och om medborgarskap. Det gäller att rädda vad som kan räddas av Sverige. Kappvänderi och mörkning måste fördömas.
2017-06-01, 18:47
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Tror knappast att S får 27% i valet. Nu har de ju spelat tuffa mot invällningen, men då det sen visar sig bara varit tomt skitsnack och att negrer och araber fortfarande finns kver i landet, då kommer stödet att rasa.

Hoppas att du får rätt. Det finns dock fortfarande bra många korkade därute som vägrar att inse vad som händer i landet, eller så begriper de helt enkelt inte bättre. Det är detta valboskap som skrämmer...
2017-06-01, 19:01
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

"Tappat verklighetsuppfattningen..." Var det inte du som hävdade att SD aldrig skulle komma över 10% ? De hade visst något "tak" eller vad du nu kallade det...

Att SD är ordentligt underskattade i SCB borde inte vara en högoddsare för någon. Man kan lugnt utgå från att SD idag inte har under 25% - och då blir det ett påslag med 7 procentenheter på SCB. Låt oss avvakta och se vad SD kommer att få i Riksdagsvalet den 9 september 2018. 28-30% är min gissning. Vad gissar du? Kan vara lite kul att jämföra vem som kommer närmast...
Senast redigerad av Smoothman 2017-06-01 kl. 19:08. Anledning: Ordföljd + tillägg
2017-06-01, 20:20
Medlem
JustZlatans avatar
Var bortfallet 46% i SCB-mätningen? Det gör ju mätningen nästan värdelös.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in