2017-05-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nu blir jag lite osäker på vad du menar.

Du säger att det var fel av Dan och Magnus att smutskasta Jonas på deras gemensamma plattform, och att de istället skulle smutskasta honom på deras gemensamma plattform?

Varför ska jag ens argumentera med dig när du ändå bara spelar dum och lägger ord i min mun? Var har jag skrivit att de borde ha smutskastat honom på deras plattform? Och kom nu inte med en massa semantik om att inte Jonas längre är en del av den... han var bland annat den som myntade "motgift" och har för många varit favoriten (själv lyssnar jag inte på motgift alls, men jag vet att han var/är mycket populär).

Citat:
Skillnaden mellan vad Motgift gjorde och vad du föreslår att Motgift borde ha gjort ligger i princip på detaljnivå, det vill säga röjandet av vad lögnerna skulle bestå av.

Nu ska jag först erkänna att jag faktiskt inte har lyssnat på det, då det är exklusivt för medlemmar, annars rätta mig gärna så ska jag lyssna igenom det själv. Och detaljfråga är så relativt som det kan bli. Går att formulera sig som mitt inlägg på runt en minut, och sedan kan man gotta ner sig i detta i en halvtimme utan problem. Varför är det nödvändigt?

Och visst kanske jag har totalt gjort bort mig här och framstår som en idiot om det nu inte är så illa som jag fick bilden av de föregående inläggen i denna tråd. Men det bjuder jag på i så fall.

Citat:
vilka principer man lutade sig mot när man fattade beslutet

Visst.

Citat:
ett klargörande om varför man går ut offentligt (vilket du bevisligen tycker det var bra att det gjorde)

Beror dock på hur djupt man gottar ner sig i det.

Citat:
ett konstaterande om vad det innebär för Motgift, en ursäkt till lyssnarna som donerade till Jonas flytt eftersom dessa pengar nu fullständigt hamnat i sjön

Visst.

Citat:
samt ett klargörande om deras nuvarande relation med och syn på Jonas.

Ytterst koncist i så fall, annars totalt onödigt. Varför ska vi veta vad de tycker personligen om deras tidigare kollega efter att vi redan är väl införstådda med varför han blev utkickad (med ett väldigt gott skäl dessutom). Jag skiter fullkomligt i vad de tycker nu. Uppenbarligen är det knappast något positivt i alla fall, vad mer behöver sägas?

1. Jag vet att han är utkickad.
2. Jag vet varför.
3. Vilken idiot som helst förstår varför det var nödvändigt.

Citat:
Och eftersom Jonas är en av grundarna av Motgift så är det en väldigt allvarlig sak att kasta ut honom, det är inget man gör i en handvändning, ej heller något man motiverar med några få ord.

Så du behöver en djupare förklaring till varför han blev kickad mer än att han snodde Björns flickvän, bakom hans rygg och ljög om allt? Hade det någonsin varit acceptabelt? Enligt mig nej, nej och nej. Inte ens om det var hon som var 100 % drivande. Man snor inte någon annans flickvän, punkt. Inte ens om det är en främlings flickvän enligt min mening, men särskilt inte en kollegas/närståendes.

Tillägg: Om det endast är deras text som allt detta har syftats på, så ser jag inte att det har gjorts några större övertramp faktiskt. Så ber om ursäkt KlausStein om detta var allt som skrivits/sagts om saken. Jag fick verkligen bilden av tidigare inlägg att de satt och gottade sig om detta i radion. Var det som jag vände mig emot. Texten var faktiskt rätt så okej. Informativt och rätt koncist.
Senast redigerad av IKN 2017-05-31 kl. 20:40.
Citera
2017-05-31, 20:35
Medlem
AdamBombs avatar
Jag uppfattar det som att de som vänder sig emot att för lite information getts är de som vill snaska i skvaller. Inget annat.

Vad beträffar pressmeddelandet så har JDG inte ens gått ut med en dementi utan andemeningen är att han bekräftar vad som hänt.

Är väl egentligen inget konstigt att JDG blir utsparkad för det här. Han har dessutom svikit alla bidragsgivare hårt.

Samtidigt är det rätt lätt att tycka synd om honom. Halvalkoholiserad, fattig, övre medelåldern och har inte en chans att få en anställning som utnyttjar hans intellektuella potential.

Dessutom vill jag påpeka att JDG förvisso är intellektuell, har stor erfarenhet och kan mycket, om alltifrån olika mediala förhållanden till historia men det ska också sägas att för oss som ibland suttit med Google när vi lyssnat på Motgift så har han haft fel när det gäller rena fakta. Det finns flera inom rörelsen som kan fylla JDGs kostym, tex Daniel Friberg om han vore mer radiomässig. Tyvärr är de flesta nog inte intresserade av att medverka i Motgift. Som den äldre och kunnige så är JDGs plats i Motgift alltså svår att fylla, en trojka bestående av MS, DE och BB är definitivt svagare utan JDG.
Citera
2017-05-31, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Tillägg: Om det endast är deras text som allt detta har syftats på, så ser jag inte att det har gjorts några större övertramp faktiskt. Så ber om ursäkt KlausStein om detta var allt som skrivits/sagts om saken. Jag fick verkligen bilden av tidigare inlägg att de satt och gottade sig om detta i radion. Var det som jag vände mig emot. Texten var faktiskt rätt så okej. Informativt och rätt koncist.

Nej, dom har tvärtom inte tjatat om det i radion vilket är skönt. Det enda var samma dag som det kom ut, så gjorde man ett "klargörande" på några minuter som man missat i uttalandet. Detta är inte låst för medlemmar utan finns på https://soundcloud.com/motgift/383-globalism-nationalism-och-europas-framtid

Jag hoppas dom kommer vara för goda för att tjata om detta i kommande sändningar. Okej om det blir så att de måste kommentera några rykten som växt sig starka eller så, men annars är ju varken dom eller jonas svår att få tag i om man vill och har frågor.

Jag tycker att dom gick ut med den information som behövdes och eftersom jonas enda försvar är att folk inte ska bry sig, vilket han kanske har rätt i om det inte vore för att vi var många som gav pengar för att han skulle jobba heltid med Motgift men han knappt verkar ha gjort någonting. Kanske på gränsen och lite i affekt förvisso.
Citera
2017-05-31, 20:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampugn
Man kunde tagit den tredje vägen som de brukar gilla:
"Jonas har blivit tillsammans med Björns tjej och därför är det ohållbart att ha kvar honom. Vi beklagar detta och önskar alla lycka till. Vi skiljs som vänner."
Det hade räckt.
Eller sagt att man p.g.a. personliga motsättningar valt att avsluta samarbetet, inga fler kommentarer.

Motgift känns som en samling tonårsbrudar rent intellektuellt.
Citera
2017-05-31, 20:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargfar
Dom hade väl inte behövt gå in på några direkta detaljer för att svara dig och folk som har citerat mig innan om mitt inlägg så att säga . Det är väl ändå en rätt så stor grej att Jonas De Geer inte längre är en del av Motgift. Men du kanske har rätt ändå.

Förövrigt efter att ha läst Jonas De Geers kommentar till det hela är det allt han har att komma med?

Jag förstår helt inte minst hur Björn måste känna sig just nu. Fy fan alltså för såna människor som sviker så där som De Geer oförlåtligt.
Det är väl inte De Geer´s fel att Björn har en liten kuk? Skämt åsido! Folk blir kära och tappar känslorna för varandra hela tiden, sandlåda.
Citera
2017-05-31, 20:55
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Ingen fara
Citera
2017-05-31, 21:43
Bannlyst
Citat:
Tycker det är tröttsamt med användare som vägrar lyssna på vad motparten har att säga och klamrar sig fast vid sin ursprungliga tanke precis som att det här vore en tävling, för det är precis så jag uppfattar dig i den här frågan. Öppna kort är knappast detsamma som att gå in på detaljer och karaktärsmörda Jonas. Vilken idiot som helst fattar varför det var legitimt att slänga ut honom med huvudet före, om de bara förklarade på ytan vad som hade hänt.

Ett tydligt klargörande i radio hade inte behövts mer tid än en minut. "Vi kan tyvärr inte fortsätta med Jonas i programmet på grund av personliga skäl. Utan att gå in på detaljer så har han gått bakom ryggen på en nära kollega (kanske kan säga Björn) och inlett ett kärleksförhållande med hans numera ex-flickvän, och dessutom ljugit för oss under tiden... detta är som ni säkert vet totalt oacceptabelt och vi valde därför att avbryta samarbetet med honom med omedelbar verkan. Tråkigt, men så är det". Slut.

Ge mig ett enda exempel på varför det skulle vara det minsta nödvändigt att smutskasta/karaktärsmörda honom på deras gemensamma plattform? Ett enda tack. För jag kommer då inte på något alls. Om det finns flera orsaker till utkastningen så hade de väl kunnat ta upp det också? Och återigen på ett sansat professionellt sätt. Inte som en jävla skvallerradio. Och som sagt Jonas är inte vem som helst utan har varit en offentlig nationalistisk figur mycket länge (när många andra inte vågat och fått göra många självuppoffringar pga detta), så någon form av respekt trots detta måste man ändå fortfarande ha för honom.

Precis! Precis så skulle de gjort. Det hade varit det enda rimliga och logiska för alla normalt funtade människor. Dock finns det en ganska enkel förklaring till varför de inte gjorde så - de har inte lagt alla kort på bordet.

Jonas har gått upp och ner i kvalitet (jag var själv tvungen att stänga av radion och ta ett par veckors uppehåll för ett tag sedan pga något han sa (minns ej om det var att han sågade Trump eller att han ansåg att nån terrorattack var FF)). När han sen kommer till Berlin och utlovar lite extra grejer och ingenting händer blir det ytterligare problem.
Vidare har Dan blivit stöddigare och stöddigare (från att i början vara gruppens bitch). Nu har han kommit upp sig och blir säkert svartsjuk när Jonas cashar in 100k på några dagar.

När detta dyker upp ser Dan sin chans att ta fram storsläggan - och det gör han verkligen också. Friskt vågat hälften vunnet får man säga. Tror dock inte att framtiden ser ljus ut för Motgift. Dels pga av frånfallet och dels pga av hur det har hanterats.

*OBS*
Psykfall som tänker anklaga mig för att spekulera kan dra åt helvete.
Citera
2017-05-31, 22:18
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anna_83
Ursäkta, men du verkar ju vara mer än måttligt korkad. Alternativt har du downs syndrom. Jag ska försöka förklara för dig hur det fungerar ute i den riktiga världen. Vi som har ett riktigt jobb, går till en riktig arbetsplats. Vi vet om att man inte lagligen kan bli av med jobbet för att man ligger med chefens, eller någon annan kollegas, respektive. Händer det hela tiden för att det inte är olagligt eller bryter mot anställningsavtalen? Nej, det händer nästan aldrig.

För övrigt är det inte heller olagligt att äta snor, även om många tycker det är äckligt. Passa på att äta så mycket det går!
Dessutom är det vidrigt att lägga över skulden helt på JDG pga att frun dumpade Björkqvist, en person som körde realisten i botten och som är allmänt inkompetent.

Jag har inte koll på exakt hur det efterblivna kristna sexualmoralen ska tillämpas på detta fallet men jag ser inget fel i det jonas och hans nya fru gjorde utifrån min moral.
Citera
2017-05-31, 22:50
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Dessutom är det vidrigt att lägga över skulden helt på JDG pga att frun dumpade Björkqvist, en person som körde realisten i botten och som är allmänt inkompetent.

Jag har inte koll på exakt hur det efterblivna kristna sexualmoralen ska tillämpas på detta fallet men jag ser inget fel i det jonas och hans nya fru gjorde utifrån min moral.
Precis. Ingen kan väl tro att BB och hans kärring hade det förträffligt när Jonas ringde och lade sin offert eller hur det nu gick till. Det är i vilket fall som helst bedrövligt hanterat och ett svek mot alla som donerat till Motgift. Ett moget beteende hade varit att skiljas några veckor för att sedan träffas och diskutera läget. Om det då var omöjligt att gå vidare kan man gå ut tillsammans och offentliggöra beslutet utan att gå in på snaskiga och privata detaljer.

Självklart blev balansen i berlinbunkern kraftigt förändrad när Jonas dök upp. Lyssnarnas favorit slackade och ville inte vara med på videosnuttar och annat trams. Tyvärr gjorde han inte mycket annat som kom donatorerna till godo. Dan och Magnus ville tillbaka till hur det var tidigare då man kunde klippa av Jonas med att säga att det blåser förfärligt på Orkneyöarna och "skämta" för tusende gången att dom är yngre än Jonas. Högstadiegrabbarna vann och projektet förlorade.
Citera
2017-05-31, 23:41
Medlem
Guillounisms avatar
De Geer verkar i alla fall ha nytt på gång:

namn namn @Jonas De Geer Finns det redan nu några planer för annan pod/projekt?
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 7 tim

Jonas De Geer: Lite lösa, än så länge. Men jag återkommer.
Citera
2017-05-31, 23:45
Medlem
Guillounisms avatar
Känns som att man lite satte första spiken i sin kista i och med det här beslutet. För mig var JDG mandelmassan i semlan, senapen på korven, majonnäsen på räkmackan.

Sen kan jag förstå beslutet alldeles oavsett. Och han ökade egentligen inte sin produktion särdeles mycket i och med flytten. Några förströdda texter utan ambition som jag upplevde det. Han verkar ha tappat sin penna.
Citera
2017-06-01, 00:14
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
De Geer verkar i alla fall ha nytt på gång:

namn namn @Jonas De Geer Finns det redan nu några planer för annan pod/projekt?
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 7 tim

Jonas De Geer: Lite lösa, än så länge. Men jag återkommer.

Helt ärligt, jag litar inte på att Jonas kan driva något själv, och jag är osäker på vem som skulle släppa in honom. Jag tror inte bara det är Motgift som drabbats av hans bristande engagemang.

Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Känns som att man lite satte första spiken i sin kista i och med det här beslutet. För mig var JDG mandelmassan i semlan, senapen på korven, majonnäsen på räkmackan.

Sen kan jag förstå beslutet alldeles oavsett. Och han ökade egentligen inte sin produktion särdeles mycket i och med flytten. Några förströdda texter utan ambition som jag upplevde det. Han verkar ha tappat sin penna.

Ja, det ska bli spännande att följa. Å ena sidan så var Jonas en väldigt viktig röst. Trots att han gått ner sig ganska mycket så klarade han ändå av att leverera en bra motröst mot det mesta, och motbilder behövs! Dessutom drog han onekligen folk. Jag vet inte om jag hade börjat lyssna på Radio Framåt om inte Jonas var med.

Å andra sidan så har han presterat allt sämre ju längre tiden har gått och jag tror att många har en bild av honom som duktigare och mer aktiv än vad han faktiskt har varit. Folk kanske påstår att de har lyssnat pga Jonas och det finner jag ändå ganska märkligt med tanke på hur lite han tillfört den senaste tiden. Jag tror inte Motgift tappar särskilt många prenumeranter på det här i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in