2017-05-31, 17:53
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Jag håller inte med fullt ut.
Jag tycker det är småsint och fullständigt onödigt att gå in i detaljer på den gemensamma plattformen för att få Jonas att framstå som ett svin (även om det är så).
Tycker knappast man kan kalla det för "öppna kort".

Var man nödgad att lägga fram detta kunde man bara sagt att det orsakat slitningar då JDG nu är tillsammans med BBs flickvän eller någonting.

Att kalla honom lögnare, svikare och karaktärslös (när han redan lämnat) var fullständigt onödigt och var enbart ämnat för att skada och försvåra för JDGs framtida engagemang.

Sådant här sköter man internt. Speciellt mellan vänner och kollegor.

Jag vill skilja mellan vad som (utåt) varit ambitionen och det faktiska resultatet. Jag anser att det är helt rätt av Motgift att lägga korten på bordet, men huruvida de faktiskt lyckades bra eller inte vet jag inte. Kanske finns det en bra anledning till karaktärsmordet, kanske inte, och jag som utomstående vill inte spekulera i det. Så jag förstår vad du menar, och håller med som princip, men jag vill inte säga något i det här specifika fallet. Det är för mycket jag inte vet för att våga säga något.

Vad gäller att man skulle prata om slitningar och att JDG plötsligt är ihop med Björns ex, så nej, det tror jag inte hade funkat särskilt bra i praktiken. Folk hade fortfarande undrat, och därför försökt ta reda på. Jag kan inte komma på något snällt sätt att säga det på som samtidigt hade stillat pöbelns nyfikenhet.
Citera
2017-05-31, 17:55
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampugn
Men du är ju inte riktigt klok. Naturligtvis kan inte Björn och Jonas skiljas som vänner men Magnus och Dan ska ge fullständigt fan i vad Jonas hittar på på nätterna. Psykvarning på att rota i hans telefon.
Visst. Jobbrelationen är över. Inget konstigt där men man kan ändå skiljas som vänner.

Jag tror inte du förstår allvaret i att ljuga för sina vänner och kollegor, eller bli avslöjad med det för den delen. Och därför tror jag inte att vi kommer längre.
Citera
2017-05-31, 17:56
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praele
Jonas fortsätter att skriva på Facebook:
"..Men nu var även poängen med detta inlägg att understryka att ingen faktiskt vet "vad jag gjort" och heller inte har med det att göra. Inklusive mina f.d. kollegor."

Vad menar han? Han går och blir ihop med sin vän och kollegas flickvän, och menar att B, M och D inte har med det att göra? Trodde han att projektet skulle fortsätta som om inget hänt eller? Förstår inte hur han tänker.

Nej, jag håller med. Hela planen att gå bakom ryggen på Björn och att han inte skulle få veta något är så verklighetsfrånvänd att man häpnar.
Citera
2017-05-31, 17:58
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praele
Jonas fortsätter att skriva på Facebook:
"..Men nu var även poängen med detta inlägg att understryka att ingen faktiskt vet "vad jag gjort" och heller inte har med det att göra. Inklusive mina f.d. kollegor."

Vad menar han? Han går och blir ihop med sin vän och kollegas flickvän, och menar att B, M och D inte har med det att göra? Trodde han att projektet skulle fortsätta som om inget hänt eller? Förstår inte hur han tänker.

Jag förstår inte heller det. Attityden är som den var på den gamla Motpol-tiden; tala nedsättande om andra ("billiga säljarfasoner") och samtidigt själv aldrig köra öppna kort och faktiskt berätta hur man anser att saken ligger till. För rimligen måste han anse att det finns förmildrande omständigheter som inte framkommit.

Den bild vi har nu är ju av en JDG som har raggat upp BB:s flickvän, mer eller mindre. Det är självklart att man inte kan fortsätta som förr då.

Den större bilden är också märklig. Här har JDG för första gången fått chansen att leva på sin politiska aktivism men då går han och sumpar allting efter ett par månader bara.
Senast redigerad av Guillounism 2017-05-31 kl. 18:12.
Citera
2017-05-31, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag vill skilja mellan vad som (utåt) varit ambitionen och det faktiska resultatet. Jag anser att det är helt rätt av Motgift att lägga korten på bordet, men huruvida de faktiskt lyckades bra eller inte vet jag inte. Kanske finns det en bra anledning till karaktärsmordet, kanske inte, och jag som utomstående vill inte spekulera i det. Så jag förstår vad du menar, och håller med som princip, men jag vill inte säga något i det här specifika fallet. Det är för mycket jag inte vet för att våga säga något.

Vad gäller att man skulle prata om slitningar och att JDG plötsligt är ihop med Björns ex, så nej, det tror jag inte hade funkat särskilt bra i praktiken. Folk hade fortfarande undrat, och därför försökt ta reda på. Jag kan inte komma på något snällt sätt att säga det på som samtidigt hade stillat pöbelns nyfikenhet.

Så du erkänner iaf att det var ett karaktärsmord. Det var ju ett fall framåt åtminstone.

Jag skulle gissa att Magnus sitter med ångest nu för att han lät sig övertalas av Dan.
Citera
2017-05-31, 18:03
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Så du erkänner iaf att det var ett karaktärsmord. Det var ju ett fall framåt åtminstone.

Jag skulle gissa att Magnus sitter med ångest nu för att han lät sig övertalas av Dan.

Det skulle jag inte tro, i måndagens program fick man intrycket av att Magnus tyckte att JDG betett sig verkligt lumpet i den här saken.
Citera
2017-05-31, 18:04
Medlem
Citat:
Nej, jag håller med. Hela planen att gå bakom ryggen på Björn och att han inte skulle få veta något är så verklighetsfrånvänd att man häpnar.

För att klargöra. Jag anser att JDGs beteende är förkastligt och oförlåtligt om det gått till på detta sätt.
Full förståelse om det vill klippa banden.

Mitt problem är sättet det sköts på.
Småsint, barnsligt och skadligt.

Jag hade inte velat att mina närmsta vänner och kollegor skulle slänga mig under bussen och förnedra mig offentligt när vi gått skilda vägar efter en konflikt.

Det är det som stör mig, inte att JDG åkte ut.

Att man stängde tråden på forumet direkt efter att dan och Magnus lagt fram sin monolog är inte snyggt.
Moderatorn var inne och klankade ner på all kritik med.

Så beter sig MSM, inte vi.
Citera
2017-05-31, 18:42
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Klart det är. Frågan har hela tiden handlat om huruvida det är befogat eller inte, och om det var nödvändigt eller inte. Och jag hoppas inte vi någonsin får ett definitivt svar på de frågorna, men jag lutar åt att det var nödvändigt för att rädda de inblandade från en värre skit framöver. Och det inkluderar Jonas.

Återigen, sluta spekulera. Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara så svårt att låta blir.
Citera
2017-05-31, 18:50
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
För att klargöra. Jag anser att JDGs beteende är förkastligt och oförlåtligt om det gått till på detta sätt.
Full förståelse om det vill klippa banden.

Mitt problem är sättet det sköts på.
Småsint, barnsligt och skadligt.

Jag hade inte velat att mina närmsta vänner och kollegor skulle slänga mig under bussen och förnedra mig offentligt när vi gått skilda vägar efter en konflikt.

Det är det som stör mig, inte att JDG åkte ut.

Att man stängde tråden på forumet direkt efter att dan och Magnus lagt fram sin monolog är inte snyggt.
Moderatorn var inne och klankade ner på all kritik med.

Så beter sig MSM, inte vi.

Jag förstår din ståndpunkt, men jag delar den inte. Tvärtom lutar jag åt att de faktiskt var tvungna att gå ut med ungefär den infon de gick ut med för att lyssnarna skulle få sig en klar uppfattning om vad som de facto har skett. Det är en väldigt stor sak att slänga ut en av Motgifts grundare och det är inget man kan sopa under mattan med "skilda vägar, personliga skäl" och dylikt. Och problemet från Motgifts sida verkar ju inte ligga i att han har tagit Björns flickvän utan i lögnerna.

Ej heller delar jag uppfattningen om hur de modererade forumet. Jag är knappast vad man skulle kunna kalla en flitig besökare av motgifts forum utan gick in för första gången på många månader när den här nyheten lades upp, och intrycket jag fick var att folk fick ganska lång tid på sig ändå att vädra sina funderingar och känslor innan tråden stängdes (jag hann kolla flera gånger), vilket i sig också är bra att de gjorde av hänsyn till alla inblandade parter.
Citera
2017-05-31, 19:23
Medlem
Citat:
Jag förstår din ståndpunkt, men jag delar den inte. Tvärtom lutar jag åt att de faktiskt var tvungna att gå ut med ungefär den infon de gick ut med för att lyssnarna skulle få sig en klar uppfattning om vad som de facto har skett. Det är en väldigt stor sak att slänga ut en av Motgifts grundare och det är inget man kan sopa under mattan med "skilda vägar, personliga skäl" och dylikt. Och problemet från Motgifts sida verkar ju inte ligga i att han har tagit Björns flickvän utan i lögnerna.

Ej heller delar jag uppfattningen om hur de modererade forumet. Jag är knappast vad man skulle kunna kalla en flitig besökare av motgifts forum utan gick in för första gången på många månader när den här nyheten lades upp, och intrycket jag fick var att folk fick ganska lång tid på sig ändå att vädra sina funderingar och känslor innan tråden stängdes (jag hann kolla flera gånger), vilket i sig också är bra att de gjorde av hänsyn till alla inblandade parter.

Tycker det är tröttsamt med användare som vägrar lyssna på vad motparten har att säga och klamrar sig fast vid sin ursprungliga tanke precis som att det här vore en tävling, för det är precis så jag uppfattar dig i den här frågan. Öppna kort är knappast detsamma som att gå in på detaljer och karaktärsmörda Jonas. Vilken idiot som helst fattar varför det var legitimt att slänga ut honom med huvudet före, om de bara förklarade på ytan vad som hade hänt.

Ett tydligt klargörande i radio hade inte behövts mer tid än en minut. "Vi kan tyvärr inte fortsätta med Jonas i programmet på grund av personliga skäl. Utan att gå in på detaljer så har han gått bakom ryggen på en nära kollega (kanske kan säga Björn) och inlett ett kärleksförhållande med hans numera ex-flickvän, och dessutom ljugit för oss under tiden... detta är som ni säkert vet totalt oacceptabelt och vi valde därför att avbryta samarbetet med honom med omedelbar verkan. Tråkigt, men så är det". Slut.

Ge mig ett enda exempel på varför det skulle vara det minsta nödvändigt att smutskasta/karaktärsmörda honom på deras gemensamma plattform? Ett enda tack. För jag kommer då inte på något alls. Om det finns flera orsaker till utkastningen så hade de väl kunnat ta upp det också? Och återigen på ett sansat professionellt sätt. Inte som en jävla skvallerradio. Och som sagt Jonas är inte vem som helst utan har varit en offentlig nationalistisk figur mycket länge (när många andra inte vågat och fått göra många självuppoffringar pga detta), så någon form av respekt trots detta måste man ändå fortfarande ha för honom.
Senast redigerad av IKN 2017-05-31 kl. 19:26.
Citera
2017-05-31, 19:35
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duckthrower
Fast jag tycker det är tydligt att det inte handlar om "en tjej". Det är att bland bort korten. Det handlar om att Jonas, enligt Dan och Magnus, ljugit för dem och gått bakom ryggen på det.

Själv ringde jag till Motgift samma dag och pratade med dom båda. Enligt dom ska Jonas ha berättat om ett samtal mellan honom och tjejen morgonen efter att det skett när tjejen och Björn fortfarande var ihop, och dom talade om för honom att det var olämpligt och borde upphöra vilket dom förstod som han också ska ha tyckt. Sedan pratades inget mer om saken förrän han nu sa att dom var ett par. Då kollar de telefonloggar på samtalen och ser att de nattliga samtalen pågått hela tiden efter att Jonas berättat om ett enstaka samtal.

Sen var det lite andra saker också men detta är väl huvudsaken i vad som kallats lögn och att gå bakom ryggen.
Vänta nu. Vilka jävla kollegor/kompisar går in och kollar på varandras telefonloggar? Givetvis är det Dan som utför detta. Jag kan riktigt föreställa mig hur han höll på att uppslukas av glädje vid upptäckten. Äntligen serverades han ett gyllene tillfälle att skicka Jonas på porten och förvänta sig de flestas förståelse. Jonas, den jäveln som bara dräller in här två minuter innan sändning och sitter i sin jävla keps och bara svamlar och obstruerar våra incestuösa samtal med en och annan fräsch tanke. Snart är hela rörelsen min. Typ.

För några månader sedan samlade man in 100k för att få Jonas till Berlin. Är man inte skyldiga donatorerna mer än att reagera med svansen och karaktärsmörda Jonas i syfte att visa sin lojalitet med Björn? Att förtroende är viktigt då man skall samarbeta är givet men man kunde gott ha väntat ett par veckor till dammet lagt sig. Kanske man borde erbjuda sig att betala tillbaka pengarna till de som så önskar. Jag känner mig då ordentligt blåst på de tusenlappar jag bidrog med. Att dom nu sponsrar Magnus hjärndöda gagg om dagens namnsdagsbarn och Dans otroligt spännande videosnuttar får mig att vilja spy.
Senast redigerad av Joe Blow 2017-05-31 kl. 19:45.
Citera
2017-05-31, 19:47
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Tycker det är tröttsamt med användare som vägrar lyssna på vad motparten har att säga och klamrar sig fast vid sin ursprungliga tanke precis som att det här vore en tävling, för det är precis så jag uppfattar dig i den här frågan. Öppna kort är knappast detsamma som att gå in på detaljer och karaktärsmörda Jonas. Vilken idiot som helst fattar varför det var legitimt att slänga ut honom med huvudet före, om de bara förklarade på ytan vad som hade hänt.

Ett tydligt klargörande i radio hade inte behövts mer tid än en minut. "Vi kan tyvärr inte fortsätta med Jonas i programmet på grund av personliga skäl. Utan att gå in på detaljer så har han gått bakom ryggen på en nära kollega (kanske kan säga Björn) och inlett ett kärleksförhållande med hans numera ex-flickvän, och dessutom ljugit för oss under tiden... detta är som ni säkert vet totalt oacceptabelt och vi valde därför att avbryta samarbetet med honom med omedelbar verkan. Tråkigt, men så är det". Slut.

Ge mig ett enda exempel på varför det skulle vara det minsta nödvändigt att smutskasta/karaktärsmörda honom på deras gemensamma plattform? Ett enda tack. För jag kommer då inte på något alls. Om det finns flera orsaker till utkastningen så hade de väl kunnat ta upp det också? Och återigen på ett sansat professionellt sätt. Inte som en jävla skvallerradio. Och som sagt Jonas är inte vem som helst utan har varit en offentlig nationalistisk figur mycket länge (när många andra inte vågat och fått göra många självuppoffringar pga detta), så någon form av respekt trots detta måste man ändå fortfarande ha för honom.

Nu blir jag lite osäker på vad du menar.

Du säger att det var fel av Dan och Magnus att smutskasta Jonas på deras gemensamma plattform, och att de istället skulle smutskasta honom på deras gemensamma plattform? Skillnaden mellan vad Motgift gjorde och vad du föreslår att Motgift borde ha gjort ligger i princip på detaljnivå, det vill säga röjandet av vad lögnerna skulle bestå av. Resten av deras meddelande är ju i princip ett klargörande av vilka principer man lutade sig mot när man fattade beslutet, ett klargörande om varför man går ut offentligt (vilket du bevisligen tycker det var bra att det gjorde), ett konstaterande om vad det innebär för Motgift, en ursäkt till lyssnarna som donerade till Jonas flytt eftersom dessa pengar nu fullständigt hamnat i sjön, samt ett klargörande om deras nuvarande relation med och syn på Jonas. Och eftersom Jonas är en av grundarna av Motgift så är det en väldigt allvarlig sak att kasta ut honom, det är inget man gör i en handvändning, ej heller något man motiverar med några få ord.

Så skulle du kunna förtydliga vad för något konkret du vänder dig emot i Dans och Magnus inlägg? Bara så jag vet vad det är vi diskuterar och vad du reagerat över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in