Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-31, 16:54
Medlem
Åk ut och fiska och dra upp 20 matabborrar. Då har du mat några måltider framöver.
Använd Fishbrain appen.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2017-05-31 kl. 17:06.
Citera
2017-05-31, 21:54
Medlem
Isnatts avatar
Se om du har några förmåner på jobbet som du inte känner till.
Friskvårdsbidraget exempelvis. Vi får göra 'vad vi vill' för 1500:- per år där jag jobbar. Ska iväg på en rejäl översyn av mina fötter med massage, filning osv nu i veckan som jag inte betalar en krona för

Dessutom har vi avtal med gym och hotell och nån stuga nånstans har jag för mig.

Anmäl skador som sker på jobbet och få ersättning för dessa. Jag har iofs bara gjort det en gång pga en brännskada men fick 1000:- för ett obetydligt ärr på foten.
Citera
2017-05-31, 23:31
Medlem
Tack för alla tips hittills i tråden. Vad som ger livskvalitet är uppenbarligen olika mellan personer. Tycker man något är kul så gör det t.ex inte något att det tar 2 timmar att koka sin egen sylt. Man sparar pengar och får grym sylt på samma gång.

Lättare att spara om man lever skösaktigt och ohälsosamt. Jag nyttjar varken cigaretter eller dricker några mängder av läsk eller alkohol. Hade jag gjort det hade det såklart varit ursmart att sluta eller minska.

I dagsläget tränar jag inte på gym så inga pengar går dit. Dock kanske ökad träningsmängd skulle främja hälsa på lång sikt och på så sätt spara pengar.

Laga egen god mat istället för att äta mat ute är ju alltid rätt. Jag tycker sällan restaurangmat är bättre än egen mat. Enda anledningen att äta ute ibland kan ju vara tid eller bekvämlighet. Men sällan värt det.
Citera
2017-09-27, 21:45
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Se om du har några förmåner på jobbet som du inte känner till.
Friskvårdsbidraget exempelvis. Vi får göra 'vad vi vill' för 1500:- per år där jag jobbar. Ska iväg på en rejäl översyn av mina fötter med massage, filning osv nu i veckan som jag inte betalar en krona för

Dessutom har vi avtal med gym och hotell och nån stuga nånstans har jag för mig.

Anmäl skador som sker på jobbet och få ersättning för dessa. Jag har iofs bara gjort det en gång pga en brännskada men fick 1000:- för ett obetydligt ärr på foten.

Tveksamt om filning och fotmassage osv går att anse som friskvård dock
Citera
2017-09-27, 22:44
Medlem
Ratozs avatar
Storkok och frysa in. Spar arbete, tid och pengar.

Storhandla, mindre tidsåtgång, mindre pengar.

Samåk, slipp köra lika ofta, lägre kostnad.

Skaffa en roommate. Minskad boendekostnad, minskat ansvar för städning och socialt utbyte.

Sluta betala för media, slipp betala, slipp bli hjärntvättad.
Citera
2017-09-28, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Tveksamt om filning och fotmassage osv går att anse som friskvård dock

Jodå, friskvårdsfotvård är möjligt att få ersatt som friskvård av arbetsgivaren. Den får alltså varken vara medicinsk eller kosmetisk. Finns en särskild tjänst hos fotvårdarna med det namnet.

Massage i allmänhet funkar också. Jag är usel på att nyttja friskvårdsbidraget så något i den stilen kanske inte vore så dumt...
Citera
2017-09-28, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Storkok och frysa in.

Skaffa en roommate. Minskad boendekostnad, minskat ansvar för städning och socialt utbyte.

.

Skrattar högt åt tanken på att någon skulle vilja flytta in med en småbarnsfamilj där ungarna går upp senast kl 6 även på helgen och lever rövare all vaken tid. Men kanske kan man lura nån korkad typ att flytta in med 3 mån uppsägningstid. Har man tur kanske nån flyttar i förhand...
Citera
2017-10-18, 03:30
Medlem
Haha, ja det är kanske inte aktuellt för er, men tro det eller ej - i storstäderna finns många bostadslösa ensamstående föräldrar som tvingas dela boende med främlingar. Hade jag varit i deras sits hade jag hellre delat boende med en jobbig men trygg barnfamilj än med random främmande män. Antar att det ändå inte är för er :-) Mitt bästa gratistips är skogen. Hämta källvatten där och barnen dricker det hellre än mjölk och saft. Bygg kojor där och barnen har minnen för livet. Jogga där och du blir så lycklig en människa kan bli. Säger jag som inte alltid levt som jag lär utan bränt extrema summor på utlandsresor. Men det är aldrig för sent att nyttja det som är gratis mer.

Om vi ändå pratar resor är ett nästan-gratis-tips för dem med småbarn att åka till skidorter fjällen på lågsäsong (bra, billigt boende) och några veckor om året har Ski-star gratis skidskola och skidhyra för de små. I Åre Björnen kan man hyra en liten lägenhet med sista-minuten-pris från 500:-/vecka. Tåget till Åre är ju också nästan gratis från Stockholm om man bokar i tid. I den kalkylen ingår dock att man har en personlighet som får en kick av att fynda. Normala människor stannar väl hellre hemma?
Citera
2017-10-18, 07:31
Medlem
Puffes avatar
Att lägga upp en budget är en kul grej som sparar pengar, personligen tycker jag det är riktigt kul att räkna på pengar överhuvud taget.

Två timmar på helgen kan man lägga på att laga tre till fyra olika maträtter.
Det blir fyra matlådor per maträtt för mig dvs 12-16 matlådor till frysen.
Just nu har jag hela frysen full av olika maträtter som är perfekta att plocka fram när jag är lat,trött eller stressad.
Går även att ta med till jobbet.
Nyttigare, godare och billigare än restaurang.
Storkok kanske låter avskräckande men efter ett tag lägger du inte ens ner de två timmarna i veckan jag pratade om
Citera
2017-10-18, 11:41
Medlem
ronken82s avatar
Skippa dyra gymkort, och köp lite hantlar och en skivstång, så har du redan sparat en jävla massa stålar,du kan träna när du vill i hemmets lugna vrå, plus att du slipper åka 96785 mil till gymmet varje dag :-)
Citera
2017-10-18, 13:58
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Skippa dyra gymkort, och köp lite hantlar och en skivstång, så har du redan sparat en jävla massa stålar,du kan träna när du vill i hemmets lugna vrå, plus att du slipper åka 96785 mil till gymmet varje dag :-)

Hemmagym och träning är bra tips men kräver kunskap om ämnet och en viss inkörningsperiod där man börjar smått, annars blir det som med alla andra träningsredskap som samlar damm i källaren. Därför kan en atletklubb både vara billigare än vanliga gym samtidigt som man faktiskt lär sig mer av att träna där. Lägg till friskvårdsbidrag borde oftast täcka nästa hela kostnaden.
Citera
2017-10-18, 20:10
Medlem
Scapulas avatar
Ta tio minuter och fundera över hur många gånger du tänkt "Äh, det är bara 50 kr" eller "100 spänn? kostar ju inte mer än en pizza och en dricka! (går och köper pizza dagen efter för ytterligare 100 kr)" där pengarna bara går till sådant du inte behöver. Exempelvis en månadsprenumeration på något som inte används (Spotify och Netflix var så för mig).

Se det inte som händelser som förekommer en gång, utan är det pengar som läggs en gång i veckan så multiplicera det med 52 (veckor) och sedan den summan med 5 (år) så ser du hur mycket pengar som kastas bort på ingenting. Även om det inte är Netflix eller Spotify för dig så tror jag att vi alla har någonting som vi slösar pengar på. Och då menar jag verkligen slösar, inte att man unnar sig en pizza eller ett restaurangbesök då och då.

Mer pengar = Ökat livskvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in